Brand

Ovládněte kompenzaci expozice

Kompenzaci expozice považuji za jednu z nejdůležitějších funkcí všech fotoaparátů. Umožňuje nám korigovat (polo)automatické expoziční režimy a minimalizovat tak chybné nastavení automatiky. V tomto článku se dozvíte, jak se kompenzace v praxi používá a a jak její nastavení v praxi předvídat.

expozicni-kompenzace.jpg

Kompenzace expozice - to je pro mě osobně jedna z nejpodstatnějších funkcí všech fotoaparátů. Spolu s expozičními režimy (P, A, S, M) ji používají snad všichni fotografové a patří tak k nejčastěji používaným funkcím vůbec. Proto bych této funkci chtěl věnovat samostatný článek.

Co je to kompenzace expozice

Je to funkce fotoaparátu. A proč je kompenzace expozice v praxi tak důležitá? Proto, že fotoaparát a jeho vestavěné senzory pro měření a nastavení světla, nejsou v žádném případě dokonalé. Znáte to sami - někdy fotoaparát nastaví expozici příliš dlouhou, jindy zase clonu příliš krátkou atd. Jednoduše řečeno - někdy jsou fotky světlejší a jindy zase tmavší, než bychom chtěli. A právě proto, abychom mohli tyto chyby fotoaparátů napravovat, je tu kompenzace expozice.

kompenzace-spravna.jpg

Ta nám umožňuje nastavit, zda-li chceme fotku (fotky) světlejší nebo tmavší, než by zvolila automatika. Typickým problémem je například fotografování na sněhu nebo na pláži, kdy fotoaparát neví, že to, co fotíme, je přirozeně světlé. A nastaví expoziční hodnoty tak, že fotka vyjde příliš tmavá. To můžeme snadno napravit kompenzací expozice (do plusu). Opačným případem je podvečerní focení lidí v tmavém obleku. Opět fotoaparát neví, že to celé je přirozeně tmavé a prostě fotku přepálí - bude příliš světlá. Zde opět pomůže kompenzace expozice, v tomto případě do záporných hodnot.

FJ0A2726.jpgTypický příklad scény, kterou je potřeba výrazně kompenzovat do záporných hodnot, aby nebyla přeexponovaná (-2EV).

Stačí si zapamatovat praktickou poučku: fotíme-li něco příliš světlého, kompenzujeme do plusu. Fotíme-li něco příliš tmavého, kompenzujeme do mínusu.

Jak kompenzaci expozice v praxi používat

Kompenzace expozice se nejlépe používá tehdy, když fotíme na automatiku nebo poloautomatiku (priorita clony, priorita závěrky). V takovém případě necháváme na automatice nastavení expozice, která (jak již bylo výše uvedeno) neposkytuje vždy zaručeně nejlepší výsledky. Je to podobné, jako byste řídili auto jen podle navigace. Pravděpodobně byste skončili někde v rybníku nebo u někoho v obýváku :) Podobně špatně by to mohlo dopadnout, pokud byste se spolehli pouze na automatiku. Vlastní intuice a pohled na věc je prostě mnohem lepší, než kdejaký automat...

V praxi je ideální se naučit chování svého fotoaparátu předvídat a nastavovat kompenzaci expozice ještě před pořízením fotky. Prostým odhadem. To přichází až s praxí a nemusíte to umět hned druhý den po pořízení nového fotoaparátu. Nicméně snažte se "myslet" jako strojový expozimetr a odhadujte předem, jestli náhodou tu příliš světlou scénu automatika nepodexponuje. A rovnou zkuste kompenzovat expozici do plusu, např. o 2/3EV (konkrétní hodnoty se většina fotografů naučí odhadovat s léty praxe).

I v manuálním expozičním režimu (M) má ukazatel kompenzace expozice svůj význam. Lze jej totiž velmi dobře použít k tomu, abychom hned napoprvé vcelku dobře nastavili manuálně expoziční hodnoty. Stačí nastavit takovou kombinaci, aby ukazatel kompenzace expozice byl uprostřed. Pak víme, že tyto hodnoty by při dané konkrétní scéně zvolila automatika. Což zase ale nemusí být zákonitě správně - je potřeba to vnímat spíše jen jako prvotní nástřel. Ke správnému nastavení si pomůžeme testovací fotkou (fotkami) a prohlídkou histogramu.

Jen pozor na to, že co scéna, to jiné světelné podmínky = potřeba jiného nastavení kompenzace expozice. V praxi to nefunguje tak, že byste jednou kompenzaci nastavili a automatika by se nějak chytře postarala o to, aby už všechny fotky do budoucna byly správně exponované. Tak to bohužel nechodí. Pro každou novou scénu bude potřeba kompenzaci nastavit samostatně.

FJ0A5223.jpgPokud bychom fotili jen výše uvedenou část scény (oranžový výřez), museli bychom kompenzovat expozici do plusu. Kdybychom ale fotili jen spodní část fotky (modrý výřez), museli bychom kompenzovat expozici do mínusu. V případě celé toto fotky se oba extrémy paradoxně vynulovaly a nebylo potřeba kompenozovat expozici vůbec.

Teď to může znít jako strašně složitá práce, pro každou novou fotku nastavovat nově kompenzaci expozice. Avšak není to tak složité, jak by se mohlo zdát. Pokud nejste foto-puritán a nemusíte mít každou fotku naprosto dokonale exponovanou a fotíte do RAWu, dost toho doženete při jeho vyvolání. Jsem toho názoru, že focení je potřeba si zejména užít. A mírné odchylky od dokonalosti pak snadno napravíme třeba v Lightroomu nebo jiném nástroji pro vyvolání RAWů.

Tip do praxe: Málokdy se v praxi používají tak extrémní hodnoty, jako např. -3EV nebo +3EV. Většinou se fotografové s nastavením kompenzace expozice pohybují v rozmezí -1,5EV až +1,5EV. Na hodnotu 2 se dá také někdy dostat, ale ne často. Je lepší začít kompenzovat méně a případně přidat / ubrat, než to hned napoprvé přehnat.

Zajímavost: v praxi se často stává, že co fotoaparát, to jiné chování z hlediska měření expozice. Například u Canonu mám tu zkušenost, že trvale mám kompenzaci expozice do plusu o 1/3EV.  U jiných značek či modelů fotoaparátů to může být zase odlišné.

Kompenzace a režim měření expozice

Kompenzace expozice velmi úzce souvisí se zvoleným režimem měření expozice. Režim měření expozice je stručně řečeno způsob, jakým fotoaparát měří světlo. Může se soustředit jen na malou část záběru (bodové měření) nebo na celou plochu snímku (celoplošné měření) nebo na různé kombinace. Prostě se režimem měření expozice nastaví, na co všechno se má automatika při měření expozice "dívat".

A teď už je vám asi jasné, proč je kompenzace s režimem měření tak spjatá. Například při bodovém měření expozice, kdy automatika hlídá jen velmi malou část záběru, budeme nejspíš kompenzovat expozici jinak, než při měření celoplošném. Stačí mít ve sledované malé části nevěstu v bílých šatech a fotka bude bez kompenzace do plusu nejspíš podexponovaná. Poté změníme měření expozice na celoplošné a najednou budeme muset kompenzovat do plusu méně, ne-li vůbec (aby šaty nebyly přepálené).

023.jpgNa první pohled vcelku přeexponovaná fotka že?

023b.jpgJenže on to byl jen úzký výřez z celého záběru, který může vidět automatika při nějakém konkrétním expozičním režimu. A chybné naměření expozice může být na světě...

Takže v praxi je potřeba pamatovat vždy na to, jaký režim měření expozice zrovna používáme a tomu přizpůsobit i nastavení kompenzace expozice. Jestli z toho nemáte moc rozum, není nic jednoduššího než zrovna teď vzít fotoaparát a jít to vyzkoušet. Praxe se nahradit nedá ;)

Kompenzace expozice nebo rovnou M režim?

To je věčná otázka a každý má na ni tu svou subjektivní odpověď. Jinak řečeno - každému "sedne" něco jiného. Nicméně v praxi všeobecně platí, že:

  • Mění-li se vcelku rychle světelné podmínky a my nemáme moc času na to věnovat se pořád dokola nastavování expozičních hodnot, bývá snazší použít poloautomatiku (priorita clony nebo času) a tu usměrňovat kompenzací expozice.
  • Fotíme-li v relativně stálých světelných podmínkách, které mohou být záludné (příliš velké kontrasty, hry světel a stínů atd.), tak bývá výhodnější použít manuální expoziční režim M.

Na toto téma vyšel samostatný článek o porovnání M režimu s Prioritou clony.

Shrnutí

V podstatě je to naprosto jednoduché. Pokud používáte nějaký automatický nebo poloautomatický režim (Priorita clony, Priorita závěrky), vřele doporučuji výsledky usměrňovat kompenzací expozice. Pokud fotíte něco hodně světlého, můžete rovnou zkusit kompenzovat do plusu. Naopak pokud fotíte něco velmi tmavého, rovnou zkuste kompenzovat do mínusu. Většinou je možné udělat si testovací fotku a dle histogramu výsledek ještě lépe expozičně kompenzovat. No a pokud chcete mít naprostou jistotu, jak bude výsledná fotka vypadat, tak potom mohu doporučit manuální expoziční režim M. Tam zase použijeme osu s ukazatelem kompenzace expozice pro prvotní nástřel expozičních hodnot.

Diskuse

Martin

16.6.2016 21:22

jenom taková rýpavá: Například u Canonu mám tu zkušenost, že trvale mám kompenzaci expozice do plusu o 1/3EV.

jako jo, vzápětí sice píšeš něco o jiných značkách a modelech, ale i přesto bych uvedl tvůj konkrétní model... já jsem zas měl v ruce EOS 7D, kde muselo být nastaveno -0,3 bo měl tendence přepalovat ;)

Michal

17.6.2016 10:40

Taky mě to dost překvapilo, protože mám se svým Canonem, stejně jako Martin, většinou nastaveno -1/3.

Tomáš

17.6.2016 11:13

Mám takovou zkušenost z Canonu 5D II a 5D III. Nicméně ono to záleží i na objektivu. U jednoho konkrétního širokáče musím nastavit tak -1/3 až -2/3EV aby to nebylo přepálené..

František

19.6.2016 12:32

Ahoj. Taky točím často do mínusu i na Nikonu.... Bezva článek Tomáši a zřejmě by se podobné dalo publikovat o používání interního blesku aparátu.

 

Tomáš

19.6.2016 20:53

Díky moc Fantišku za komentář i za námět na článek. Velmi dobrý nápad. Díky moc.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel

CO MOŽNÁ NEVÍTE O FOCENÍ MOBILEM.

Fotografujete mobilem? Tak chcete jistě mít fotky co nejlepší i vytištěné na papíře. Jak nastavit fotoaparát, aby vše bylo i na…

19.6.2019

Pavel

Jak přežít focení "se mnou" v horách

Ať už se rozhodnete pro stanování vysoko v Dolomitech, Alpách nebo pro foto-expedice daleko za severním polárním kruhem, tak jako…

3.6.2019

Václav

Království zamrzlé za polárním kruhem

Lofoty, fjordy, zima, sníh, slunce, polární záře, peří, sněžnice, mačky, cepíny a fototechnika. Sama o sobě pro mě tato slova…

19.3.2019

Václav