Brand

Recenze: Pentax DA 18-135mm f3,5-5,6

Předmětem dnešní recenze je základní ultrazoomový objektiv Pentax DA 18-135mm f3,5-5,6mm ED AL [IF] DC WR. Proti běžným setovým objektivům nabídne nadprůměrný rozsah ohnisek i dobrou kresbu. Jak dopadl v našem testu? Vyplatí se jej pořídit?

Zpracování, autofokus.

Objektiv Pentax 18-135mm jsme k testování dostali v setu s tělem Ricoh Pentax K-3 II, jehož recenzi jsme publikovali nedávno. S tímto tělem dostanete do ruky dobrý základ pro běžnou „walkaround“ fotografii, který vás moc nebude nutit měnit objektivy. Nicméně u specializovaných žánrů typu detail (nedej bože makro :) a portrét) nezazáří. Hmotnost objektivu je 400 g.

DSCF5424.jpg
DSCF5425.jpg
DSCF5426.jpg

Nemůže chybět moje oblíbené srovnání velikostí. Zleva tu máme Pentacon 50/1,8, Pentax 35/2,4, Pentax 18-135 a Sigmu 17-70 Contemporary.

Bajonet je kovový. Nasazování na tělo je bez problémů, díly na sebe lícují přesně. Na správné zapadnutí do bajonetu to chce kvůli těsnění použít trochu síly, jde to malinko ztuha. Pokud jste zvyklí na non-WR objektivy, tak vás to může překvapit, nicméně to není chyba, ale vlastnost.

Objektiv nemá krom zoomového a ostřicího kroužku žádné ovládací prvky ani přepínače. AF/MF se ovládá z těla, stabilizace je rovněž v těle.

Chod zoomového kroužku je krásně hladký a kroužek při otáčení klade přiměřený odpor. Ideální pro točení videa.

Ostřicí kroužek má rovněž hladký chod bez zasekávání, ale odpor je větší. Při otáčení ucítíte velice jemné „polohy“ ostřicího motorku. Vazba je elektronická, kroužek se otáčí pořád dokola, ale když narazíte na začátek nebo konec ostřícího rozsahu, ucítíte zvýšený odpor. Absence dorazu u nekonečna vám může trochu zkomplikovat ostření na krajinu v noci, ale jiné objektivy s elektronickou vazbou jsou na tom hůř, ty zvýšený odpor nekladou vůbec. Objektiv podporuje Quick Shift, po zaostření autofokusem si můžete přeostřit rukou. Ruční ostření je jednoduché a zaostřit se dá dost precizně. Je zajímavé, že ruční ostření funguje i při vypnutém těle. Po vypnutí fotoaparátu se zaostření neztrácí.

Objektiv je vybaven tichým ostřicím motorem, takže při točení videa teoreticky nebudete slyšet žádné pazvuky. V recenzi těla jste se nicméně mohli dočíst, že jsem na nějaké pazvuky narazil; jestli to byl problém konkrétní kombinace těla a objektivu nebo obecná chyba ale netuším.

Rychlost ostření je průměrná. Při přeostření přes celý rozsah je objektiv spíš pomalejší, doostření je dílem okamžiku. Ale obecně vzato jsem měl v ruce rychlejší objektivy. Sigma 17-70 Contemporary mi pocitově přijde o facku rychlejší.

S objektivem jsem dostal přední krytku o průměru 62 mm, zadní krytku a sluneční clonu, která se nasazuje na bajonet v přední části. Sluneční clona má výřez umožňující manipulaci s filtrem na objektivu, výřez se dá uzavřít přiloženou krytkou.

Dílenské zpracování považuji za velice dobré. Nezpozoroval jsem žádné výrazné vůle, žádné hrkání, žádné špatně lícující prvky.

Trochu mě zlobilo prohození ostřicího a zoomového kroužku – u minulého pentaxího objektivu 18-50 jsem sice nadával víc, objektiv 18-135 má větší rozdíl mezi velikostí kroužků, ale občas jsem se spletl a místo zoomu jsem ostřil. To je samozřejmě rukama, mít tento objektiv v ruce delší dobu, zvykl bych si.

Průběh světelnosti, ostřicí vzdálenosti, makro schopnosti.

Světelnost je průměrná – máme před sebou běžný setový objektiv 3,5 – 5,6. V oblasti makra a detailu nejde o žádného přeborníka. V galerii testovacích snímků se můžete podívat na detaily, které jsem tímto objektivem nafotil. Pokud se chcete věnovat fotografování detailů, kytiček a broučků, pořiďte si makro kroužky nebo si dokupte makro objektiv.

svet18135.JPG

ostrvzd18135.JPG

Obrazová kvalita, zoom.

Ostrost objektivu je v rámci třídy základních skel slušná. V galerii testovacích snímků vám nabídnu neupravené JPEGy přímo z těla a na konci kapitoly pak odkaz na stažení několika RAWů, které o ostrosti kresby poví daleko víc.

Rozsah ohnisek je proti běžným setovým objektivům (18-55) nadprůměrný, hlavně na delším konci. Na to, že jde o ultrazoomový objektiv, hodnotím kresbu pozitivně. Samozřejmě by mohla být ostřejší, hlavně rohy pokulhávají, pro základní focení to stačí. Pevný objektiv vám ale poskytne výrazně lepší výsledky.

Clona má 7 lamel. Bokeh objektivu je celkem solidní. Pozadí sice nerozmaže tak dobře jako pevný objektiv se stejnou clonou, ale na zoomový objektiv jde o dobrý výsledek.

Pozor si dejte na barevnou vadu, ta se na kontrastních hranách objevuje dost často.

Náchylnost na odlesky je celkem dobrá, musel jsem se hodně snažit, abych vykouzlil nějakou lensfléru.

S tělem K-3 II tento objektiv neurazí, ale ani nenadchne. Jde o starší kousek, takže jeho optické vlastnosti nezvládnou úplně dokonale „nakrmit“ senzor s vysokým rozlišením. Pokud toužíte po brilantně ostré kresbě, kupte si pevný objektiv nebo sice postarší, ale pořád vysoce hodnocený 17-70/4. Sigma 17-70 Contemporary, o které pořád píšu, je rovněž o něco málo ostřejší než recenzovaný 18-135.

Galerie testovacích snímků

 IMGP1200.JPGIMGP1215.JPGNa prvním snímku vidíte příklad detailu, který se vám objektivem 18-135 povede - blíž už vás nepustí. Bokeh je spíš horší, i ve třídě zoomových objektivů jsem viděl lepší výsledky. Je fakt, že moje květináčová džungle nabízí chaotické scény, které umí optiku a její bokeh dost potrápit. Jako základ to postačí, ale speciální objektiv odvede lepší práci. Na druhém snímku se můžete podívat na reprodukci linií stěny ve světlech a stínech.

IMGP1220.JPGIMGP1231.JPG

IMGP1233.JPGIMGP1273.JPG

IMGP1314.JPGIMGP1314.JPGNa stádu oveček můžete posoudit celoplošnou kresbu scény. A další snímky vám umožní posoudit kvalitu kresby v horším počasí. Všiměte si barevné vady na kontrastních hranách.

IMGP1435.JPGIMGP1505.JPG

IMGP1542.JPGIMGP1545.JPGPokud zjednodušíte scénu, bokeh se zlepší, ale na pevné objektivy to pořád nemá.

IMGP1592.JPGIMGP1594.JPG

IMGP1598.JPGIMGP1599.JPG

IMGP1600.JPGIMGP1601.JPG

A nakonec testy ostrosti na různých zdech - graffiti v galerii Lomená, nový street art u olomouckého Muzea Umění a mozaika olomouckého orloje. Všechny snímky jsou jako vždy neupravené JPEGy přímo z těla.

Více o kresbě a ostrosti objektivu vám prozradí snímky ve formátu RAW.

Závěr

Krátce jsme si představili základní objektiv Pentax DA 18-165 3,5-5,6 ED AL [IF] DC WR (teda, to je zas písmenek). Podívejme se v bodech na klady a zápory:

Klady:
+ proti běžným seťákům lepší ohniskový rozsah
+ tichý autofokus
+ dílenské zpracování
+ příjemný chod ovládacích kroužků

Zápory:
- pomalejší ostření
- barevná vada

Ohlídejte si:
* makro schopnosti

Objektiv se mi líbil. Obrazová kvalita mi přišla slušná, ovládání dobré, dílenské zpracování také, hmotnost rovněž. Pokud pomineme divné cvakání u videa, jehož příčinu jsem nevysledoval, tak nikde nic nehrká, nelítá, vůle jsem nezpozoroval. Potěšila mě malá náchylnost na odlesky. I když je to už starší kousek, jako „krytka těla“ (jak občas s nadsázkou říkají fandové pevných objektivů) poslouží opravdu dobře.

Štítky: objektiv, recenze

Diskuse

Stanislav Lepič

11.2.2016 09:26

Díky za podrobnou recenzi. Myslíš, že dojde i na "vyšší třídu" - Pentax 16-85?

Martin

11.2.2016 11:37

napiš Tomášovi, jestli by to zajistil :). pokud zajistí, tak vyzkúšame :)

Jan Miklín

11.2.2016 12:29

Možná by někoho zajímalo srovnání tohoto objektivu se Sigmou 18-125 mm.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa