Brand

Praktické tipy k hloubce ostrosti

Hloubka ostrosti je neuvěřitelně kreativní nástroj pro fotografy. Zároveň je ale zdrojem mnoha nejasností, dohadů a nezodpovězených otázek. V tomto článku mám pro vás celou řadu ryze praktických tipů, který se týkají právě práce s hloubkou ostrosti.

Co je to hloubka ostrosti jsem již na praktických příkladech vysvětlil v článku Pracujeme s hloubkou ostrosti. A také v článku Hloubka ostrosti u kompaktů a zrcadlovek. Nebudu zde tedy popisovat teorii a rovnou se vrhnu na čistě praktické tipy, které vám při fotografování usnadní život.

Jak ovlivním hloubku ostrosti

Hloubku ostrosti lze ovlivnit třemi parametry:

  1. Nastavené clonové číslo objektivu: čím menší clonové číslo, tím menší hloubka ostrosti.
  2. Ohnisková vzdálenost objektivu: čím větší ohnisko, tím menší hloubka ostrosti.
  3. Vzdálenost od foceného objektu: čím blíž jsme, tím menší je hloubka ostrosti.

Všechny tři výše uvedené parametry lze vzájemně kombinovat a dosahovat tak zajímavých výsledků. Tak například co nejmenší hloubky ostrosti dosáhneme při použití extra světelného dlouhého skla (např. 135mm f/2) a budeme fotit z malé vzdálenosti.

Naopak použijeme-li širokáč na clonu f/8 a ostřit budeme na vzdálenost např. 4m, bude hloubka ostrosti tak velká, že vše na fotce bude ostré.

hloubka-ostrosti1.jpg15mm, f/8, ostřeno na proutěné ozdoby vlevo = velká hloubka ostrosti, vše na fotce je ostré

hloubka-ostrosti2.jpg35mm, f/4, ostřeno opět na proutěné ozdoby = střední hloubka ostrosti, pozadí je již viditelně rozostřené

hloubka-ostrosti3.jpg

Výše i níže: 100mm f/2.2, velmi malá hloubka ostrosti, se kterou si lze "hrát" - porovnejte kam bylo ostřeno výše a níže a sledujte ten zásadní rozdíl ve vyznění výsledné fotky

hloubka-ostrosti4.jpg

Tip: Jednotlivé výše uvedené parametry lze mezi sebou nejen "sčítat" pro dosažení extrémní hloubky ostrosti, ale i "odčítat". Jinak řečeno jeden parametr může zmírnit efekt druhého. Klidně zkuste experiment, kdy použijete např. 50mm ohnisko na clonu f/2 a poté 85mm ohnisko na clonu f/4. Vizuálně pak můžete porovnat výslednou hloubku ostrosti. Zorné pole bude samozřejmě jiné a obrazové podání taktéž, takže v praxi nelze dosáhnout identických výsledků. Nicméně za vyzkoušení to stojí a leccos se při tom člověk naučí.

Kvízová otázka: Stojíme v aleji stromů. Jak bez změny nastavení fotoaparátu pořídíme 2 fotky, a to jednu s velmi malou a druhou s velmi velkou hloubkou ostrosti?
Je to snadné. Stačí první fotku zaostřit na co nejbližší strom a druhou fotku zaostřit na strom vzdálenější..

Jakou hloubku ostrosti kdy použít

A teď to podstatné - kdy jakou hloubku ostrosti použít? Nejčastěji fotografové v praxi používají hloubku ostrosti následovně:

  • Velká hloubka ostrosti: krajina, interiéry, architektura, noční obloha a podobně.
  • Střední hloubka ostrosti: skupinky lidí, produkty, ateliérové focení, makro, dokument, sport a podobně.
  • Malá hloubka ostrosti: portrét, akt a podobně.

Výše uvedené vnímejte prosím jen jako hrubý popis toho, jak to v praxi obvykle chodí. Není nikde pevně dané, že akt se musí fotit na malou hloubku ostrosti a podobně. Výsledné rozhodnutí je vždy na fotografovi, a tak ani nelze udělat přesný výčet či pomocnou tabulku, jakou hloubku ostrosti kdy použít. Ono by to ani nebylo účelné, jelikož fotografie je přeci obor čistě kreativní, a tak je pouze na autorovi fotografie, jak se rozhodne. Takže pokud se rozhodnete fotit architekturu na clonu f/2 a vypíchnout tak pouze určitý detail, proč ne. Na tom není nic špatného. Stejně tak není chybou fotit portrét na clonu f/8 a zakomponovat postavu do zajímavého prostředí, které zásadním způsobem dotváří fotografii.

hloubka-ostrosti6.jpgŠiroké ohnisko 16mm, clona f/5.6 = velká hloubka ostroti pro zachycení nejen páru, ale i všeho kolem

hloubka-ostrosti7.jpg50mm, f/2.2 = malá hloubka ostrosti pro zvýraznění páru, moře zde slouží jen jako doplňující pozadí

Nicméně v praxi platí jedno pravidlo, kterého se můžete držet. Pokud chcete upozornit pouze na určitou část fotografie a ostatní vnímáte jen jako nepodstatné okolí (pozadí), můžete použít malou hloubku ostrosti. Samozřejmě budete ostřit na to podstatné, co chcete zdůraznit. Vše ostatní, pokud je mimo hloubku ostrosti, bude rozostřené, a tak na sebe nebude poutat tolik pozornosti, jako hlavní objekt. Typickým příkladem je již zmíněný portrét. Naopak pokud chcete, aby vše na fotografii bylo ostré, neboť vše vnímáte jako její nedílnou součást, použijte velkou hloubku ostrosti (typicky krajina).

hloubka-ostrosti9.jpgNapř. pro takovou skupinu lidí je moudré lehce přiclonit např. na f/4 a podobně (ne f/1.4).

hloubka-ostrosti8.jpgNaopak pro takový typ fotky si můžete dovolit fotit "na plnou díru", v tomto případě f/1.4

Tip: Pamatujte na to, že rovina hloubky ostrosti je vždy kolmá na podélnou osu objektivu (tedy pokud zrovna nepoužíváte tilt-shift objektiv). Takže pokud třeba fotíte skupinku čtyř lidí na clonu f/2 a ti lidé nejsou přesně vedle sebe (ale 2 jsou vpředu a 2 vzadu), tak nebudou všichni v rovině hloubky ostrosti = nebudou všichni ostří. Tilt-Shift objektivy umožňují rovinu zaostření naklápět, takže tam je situace jiné (ale o tom si popovídáme až někdy jindy).

Hloubka ostrosti a obrazová kvalita

Pozor na to, že s klesající hloubku ostrosti jsou obvykle kladeny vyšší nároky na:

  1. přesnost fotografa,
  2. obrazovou kvalitu objektivu.

Hloubka ostrosti a přesnost ostření

Bod č.1 je myšlen v tom smyslu, že když budete fotit např. 50mm f/1.8 objektivem portrét, tak hloubka ostrosti bude řádově v centimetrech, ani ne... a tak se může velmi snadno stát, že fotku proostříte. Ačkoliv budete pečlivě ostřit na oči, tak se mezi zaostřením a expozicí pohnete vy nebo váš focený objekt, a fotka bude proostřená. To je vcelku častý jev. Čím dynamičtější scénu fotíte, tím větší riziko proostření. Proto je potřeba si v praxi hlídat aktuální hloubku ostrosti (stačí odhadem) a věnovat dostatečnou pozornost riziku proostření. Pokud se vám nedaří zaostřit správně, zkuste to s méně dynamickou scénou (prostě méně pohybu) a případně přicloňte, aby se hloubka ostrosti zvýšila. Pro jistotu si můžete překontrolovat, zda-li váš objektiv neproostřuje, viz článek o front a back focusu.

Tip: má-li váš objektiv "okénko" s pohybující se stupnicí zaostření, můžete z něj zkusit vyčíst aktuální hloubku ostrosti. Hodí se to zejména tehdy, když nemáte vůbec ponětí o tom, jakou hloubku ostrosti váš objektiv poskytuje.

Hloubka ostrosti a kvalita objektivu

Bod č.2 je vcelku zřejmý - čím nižší hloubka ostrosti, tím "na dřeň" objektivu jdeme. Jinak řečeno, plně odcloněný objektiv (např. f/2) vždy kreslí trochu hůře, než zacloněný (např. f/2.8). Obraz bývá při malé hloubce ostrosti méně ostrý, barevná vada je výraznější a vinětace o dost zřetelnější. Navíc v okrajových částech nebude kresba (zvláště u levnějších objektivů) žádná hitparáda (to vědí majitelé např. jinak skvělého Canonu 50mm f/1.8 II). Přičtěte k tomu výše uvedené riziko proostření a bude vám hned jasné, že fotit pevným světelným objektivem na "plnou díru" není žádná legrace.

Hloubka ostrosti ve špatném světle

Fotografování ve špatném světle, navíc ještě pohybujících se lidí - to je zapeklitá situace, do které se sám při fotografování svateb dostávám. V čem je problém? Málo světla obvykle znamená nutnost použít odcloněný světelný objektiv (např. 35mm f/1.4, 50mm f/1.8 a podobně). Výsledkem takového počínání je (jak již bylo uvedeno výše) velmi malá hloubka ostrosti. A představte si situaci, kdy máte vyfotit třeba skupinku lidí, takže malá hloubka ostrosti je něco, co opravdu nepotřebujete. Naopak chcete mít všechny lidi ve skupince ostré, a tak by clona dejme tomu f/2.8 nebo f/4 byla ideální. Jenže světla je málo... co s tím? V podstatě na to neexistuje jednoduché řešení, fyzikální zákony bohužel nelze obejít. Možností je více:

  • Zvýšit citlivost ISO (což ale přinese víc šumu).
  • Použít externí zdroj světla, tedy nejspíš blesk.

Ideální v praxi je kombinace obou výše uvedených možností. Zvýšená citlivost ISO pomůže "dohnat" expozici a blesk vysvítí příliš tmavé stíny, ve kterých pak nebude nakonec po všech úpravách tolik šumu (prostě nebudete muset stíny "vytahovat" uměle při postprodukci). Samozřejmostí pak je světlo blesku nějak změkčit, například odrazem od stropu nebo zdi. Mimochodem na toto téma jsem publikoval samostatný článek: Jak na focení lidí ve špatném světle.

Naprosto extrémní situací je fotografování špatně osvětlených interiérů, kdy je malá hloubka ostrosti většinou opravdu nežádoucí. A tak je potřeba clonit např. na f/5.6 nebo f/8 (i kvůli lepší kresbě). Což samozřejmě vede k velmi dlouhým expozicím. A proto se pro tento typ fotografování vždy používá stativ (resp. nejen pro to, důvodů je více, např. kvůli lepšímu komponování, dodržení roviny, atd. ale to je zase jiné povídání).

Závěrem

V tomto článku jsem se pokusil shrnout veškeré své praktické poznatky, které se přímo týkají hloubky ostrosti. Pokud jsem na něco zapomněl, neváhejte mne doplnit v komentářích níže. Stejně tak se klidně ptejte na cokoliv, co vás k tématu napadne, rád na vše odpovím.

 

Štítky:

Diskuse

Martin Šimek

14.7.2016 20:58

Dobrým pomocníkem hloubky ostrosti je DOF simulátor:

 

http://dofsimulator.net/en/

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Krajinářská fotografie: červenec - srpen 2017

Fotografií jste přes letní měsíce nahráli do galerie méně než je obvyklé, ale i tak se našlo pár povedených snímků, za kterými se…

4.9.2017

Michal Balada

Má cesta k reportážnímu focení svateb

Reportáž, to je krásné slovo, moje oblíbené. Prakticky mohu s klidem říci, že jsem reportážní svatební fotograf. A teď bych vám…

10.8.2017

Lukáš

Krajinářská fotografie: duben - červen 2017

Jaro je za námi, a protože už je v plném proudu léto, nastal nejvyšší čas ohlédnout se za krajinářskými snímky, které jste v…

3.7.2017

Michal Balada

Dostaňte ze svého fotoaparátu maximum

Rukama mi za posledních asi patnáct let prošla celá řada fotoaparátů. U všech jsem se vždy snažil "vymačkat" z nich co se dalo.…

31.5.2017

Tomáš

Krajinářská fotografie: Leden - Březen 2017

Letošní zima se konečně po pár hubenějších letech předvedla a na výběru z uplynulých měsíců je to znát. Tak pojďme na něho.

5.4.2017

Michal Balada

Gamma korekce polopatě

Určitě už jste někdy slyšeli o takzvané gamma korekci. A možná jste se jí vyhnuli obloukem. Tak dneska už nemusíte. Mám pro vás…

28.3.2017

Tomáš