Brand

Priorita clony nebo priorita času?

Výběr expozičního režimu trápí mnoho fotografů, ať už svátečních nebo zkušenějších. Je lepší si vybrat raději prioritu clony nebo prioritu času? To je vcelku zapeklitá otázka, ale v tomto článku si na ní odpovíme. Ukážeme si, kdy je lepší priorita času a kdy zase priorita závěrky a jaká úskalí s sebou oba režimy v praxi nesou.

priorita_clony_nebo_zaverky.jpg

Poloautomatika patří asi mezi nejvíce oblíbené expoziční režimy mezi fotografy. Důvody nemusíme hledat daleko - výhodou je, že máme vzhled výsledných fotek vcelku dost pod kontrolou a zároveň nemusíme vše nastavovat ručně jako ve zcela manuálním režimu M. Jenže stále tu zůstává otázka, který ze dvou poloautomatických režimů si vybrat? Prioritu clony nebo prioritu času? Na to si nyní odpovíme.

Kdy použít prioritu clony

Jak funguje poloautomatický režim priorita clony jsem již psal v tomto článku. Také vyšel již článek o tom, jaká clonová čísla kdy nastavovat.

Expoziční režim priorita clony doporučuji používat tehdy, když:

Chceme mít pod kontrolou hloubku ostrosti. Ta se ovlivňuje právě nastavením clonového čísla (čím nižší clonové číslo, tím nižší hloubka ostrosti = více rozostřené pozadí). Takže například při focení portrétu, kde chceme mít pozadí rozostřené, je priorita clony velmi vhodná. Naopak při focení architektury, kdy je potřeba mít vše ostré, taktéž. Hloubka ostrosti vcelku zásadně ovlivňuje vzhled fotek, a tak je v praxi často velmi používaná.

Fotíme za nízké hladiny světla a chceme naplno využít potenciál objektivu, takže nastavíme nejnižší nebo téměř nejnižší clonové číslo. Díky tomu objektiv pustí na snímač co nejvíc světla a my nemusíme používat tak vysokou citlivost ISO nebo příliš dlouhé časy závěrky.

Se mění hladina světla (oblačná obloha) a chceme mít stále stejnou hloubku ostrosti (automatika dopočítá vhodný čas).

Souhrnně řečeno je priorita clony perfektním režimem pro situaci, kdy chceme mít pod kontrolou prostorovost fotky. Tedy hloubku ostrosti. V takovém případě je priorita clony nezastupitelným pomocníkem při focení. Samozřejmě clonové číslo můžete nastavit v plně manuálním režimu M, ale to je již jiná kapitola.

Jediné úskalí režimu priorita clony spočívá v nebezpečí příliš dlouhého času závěrky. Tak například pokud budeme nastavovat vysoká clonová čísla (např. f/8), tak se může velmi snadno stát, že nám budou vycházet časy expozice např. 1/20 sekundy, což je příliš dlouhé a je dost pravděpodobné, že fotka se kvůli tomu rozmaže. Proto je potřeba v praxi při použití priority clony hlídat časy expozice, které nám vycházejí. Abychom se nedostali na příliš dlouhé časy a neměli rozmazané fotky. Za slunečného dne to obvykle není problém, ale například v inteiréru to bude častá záležitost.

Kdy použít prioritu času

Jak funguje poloautomatický režim priorita času jsem již psal v tomto článku. Také vyšel již článek o tom, jaký čas expozice kdy ideálně nastavit.

Expoziční režim priorita času doporučuji používat tehdy, když:

Chceme mít plně pod kontrolou čas závěrky, pomocí kterého ovlivníme míru "zmrazení" fotky. Tak například fotíme-li sport, tak můžeme delším časem závěrky (např. 1/50 sec.) na fotce zvýraznit pohyb. Naopak krátkým časem expozice (např. 1/1000 sec.) zmrazíme i sprintera při skoku přes překážku. V praxi tedy v podstatě existují dva přístupy použití režimu priorita závěrky:

  • Záměrně nastavujeme dlouhý čas expozice, abychom na fotce dosáhli efektu rozmazání vlivem pohybu (to se perfektně hodí na metodu focení pohybu zvanou panning). Většinou dlouhé časy nastavujeme tehdy, když fotíme nějaký pohyb (ne houby v lese).
  • Záměrně nastavujeme krátký čas expozice, abychom měli jistotu, že vše na fotce bude perfektně ostré. Krátký čas závěrky zmrazí i rychlý pohyb. Krátké časy závěrky většinou nastavujeme opět při focení pohybu. Samozřejmě můžeme krátké časy použít i při focení zmíněných hub v lese, ale tam je vcelku jedno, zda-li nastavíme 1/200 sec. nebo 1/2000 sec. Výsledek bude stejný, protože fotíme statickou věc a v obou případech bude fotka ostrá.

Ze obou výše uvedených příkladů vyplývá, že režim priorita času se hodí zejména tehdy, kdy nám velmi záleží na času expozice. A to ve smyslu kdy preferujeme dlouhý čas, stejně tak v případě, kdy potřebujeme vše spolehlivě zmrazit krátkým časem závěrky.

Ovšem ani režim priorita času není perfektní a má své mouchy. Lépe řečeno jednu jedinou mouchu - omezení světelnosti objektivu. Uvažme situaci, kdy chceme v horším světle fotit pohyb, a tak si ledabyle nastavíme čas expozice 1/500 sekundy. Jenže použitý objektiv nemá super vynikající světelnost (má např. jen f/3.5), a tato kombinace již povede k příliš tmavým fotkám.

Prostě se může velmi snadno stát, že fotoaparát už nemá jak získat víc světla, když mu nastavíte příliš krátký čas závěrky. Proto je potřeba v praxi při focení sledovat na ukazateli kompenzace expozice, zda-li se nedostáváme hluboko do podexpozice. Čím méně světelný objektiv použijete, tím častější tento problém bude. A to zejména při nižších hladinách světla je potřeba čas expozice nastavovat s citem, protože jinak se budeme muset z podexpozice "vyhrabat" pomocí vysoké citlivost ISO. Jenže tam se zase dostáváme do pasti vysokého šumu.

Shrnutí a doporučení

Takže abych to shrnul, režim priorita času není řešením v situacích, kdy je málo světla a časy expozice jsou příliš dlouhé. Fotoaparát si světlo sám nevyrobí a fyziku neobejdeme. Pokud nastavíme příliš krátký čas expozice, fotky budou někdy příliš tmavé, protože světelnost objektivu není nekonečná.

Oproti tomu v režimu priorita clony může fotoaparát "sáhnout" po delších časech expozice, tam omezení není žádné. Na druhou stranu ale pokud fotíme bez stativu něco pohyblivého, tak zase riskujeme rozmazané fotky.

Takže ve výsledku ani jeden režim není perfektně univerzální pro všechny situace. Režim priorita clony je oblíbenější, protože hloubka ostrosti je pro většinu fotografů zajímavějším a kreativnějším nástrojem. Režim priorita času je zase obvykle více používaný mezi fotografy, kteří fotí sport a jiná "pohyblivá" témata.

Štítky: expozice, fotografujeme

Diskuse

ryger

3.9.2014 09:40

Nízká hladina světla

Dovolil bych si oponovat. Při nízké hladině světla nastavím prioritu času, podle toho co ještě udržím v ruce. Při klesajícím osvětlení foťák otevírá clonu a když se přiblíží k minimální, tak začne zvyšovat ISO. V okamžiku, kdy narazím na nejnižší clonu a nejvyšší ISO, tak přestávám fotit. http://www.sker.cz/inpage/lod-140819/

vverosta

3.9.2014 14:07

Prioritu clony

používám zdaleka nejčastěji, hlavně kvůli potřebě větší hloubce ostrosti, ano, až je to tak daleko, že se to nedá držet v ruce, tak raděj místo přidávání iso, jak navrhuje kolega Ryger, přidám stativ a drátěnou (dálkovou) spoušť, či to cvaknu přes 10s samospouště, aby se to nehlo. Ale postup kolegy Rygera je jistě velmi dobře použitelný.

Standa

3.9.2014 14:56

Já si nejdrive nastavim auto ISO na max hodnotu, ktere je pro danou situaci jeste akceptovatelna pak si nastavim dle potreby nejnizsi moznou pouzitelnou clonu a jeste nastavim nejnizsi udrzitelny cas. To vse ale jen v pripade kdy fotim z ruky, jinak pokud fotim krajinu ze stativu, tak obvykle jedu na ISO 100 a manual, pokud nezkousim fotit hvezdy.

Alesh.FR

3.9.2014 23:28

Priorita času

Osobně jsem prioritu času ještě nikdy nepoužil a uvažoval bych nad ní jen v případě panningu. Fotím v interiéru na manuál a sport na manuál/prioritu clony + auto iso. Znám však kolegy, kteří fotí na prioritu času a nevadí jim, že mají jednu fotku f3,5 a jinou i f9.. což mi přijde zvláštní.

maple

4.9.2014 15:02

hokej

Laboruju s tím, jak nejlépe fotit hokej. Když si nastavím prioritu času, tak skáče clona, v nějakém tmavém koutě nebo hromadě tmavších dresů vyjde fotka tmavá. Při prioritě clony nastavím nejnižší f4 a musím hlídat čas, aby fotky byly ostré. Hokej je opravdu rychlý a to fotím hlavně děti. Štve mě, že v hale je nutné vysoké ISO.

ryger

4.9.2014 20:24

hokej

Předpokládám, že plocha by měla být osvětlena rovnoměrně a osvětlení by nemělo kolísat, takže bych nastavil manuál tak, aby byly správně exponovány tváře hokejistů a automatiku bych ignoroval. P.S. Když automatiku namíříte na chumel tmavých dresů, tak z nich udělá středně šedou tj. dresy zesvětlí.

maple

5.9.2014 07:58

hokej

Bohužel na zápasech dětí se často "šetří", nerozsvítí se pořádně, takže světla dělají světlejší a tmavší místa. Zkusím to s manuálem a následnou úpravou v zoneru. Už teď mám nastavenou korekci expozice do minusu, aych získal kratší čas a pak to z rawu zesvětluju.

Mike

26.10.2014 21:44

Priorita casu/clony

Většinou fotím na M nebo A, prioritu času jsem ještě nepoužil. Zásada je pro mě minimální ISO 100 nebo 200 za tmy kvůli zrnu. Pak už jen záleží, jestli fotím monotématiku nebo výpravnou fotografii. Pokud potřebuju podexponovat nebo přeexponovat - pak to řeší M

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Za jeleny a novými lokalitami na Highlands a Skye

Do země Williama Wallace jsem se vydal fotografovat už mnohokrát. Poprvé během tříletého pobytu v Londýně, následně s několika…

1.8.2018

Václav

Jak fotit zatmění Měsíce

Již tento pátek, 27.7.2018, proběhne večer velmi zajímavá událost na noční obloze. A to úplné zatmění Měsíce, které bude z ČR…

24.7.2018

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - duben 2018

Je tu tradiční výběr krajinářských snímků, které jste v galerii Fotorádce zveřejnili za poslední dva kalendářní měsíce.

1.5.2018

Michal Balada

Krajinářská fotografie: listopad 2017 - únor 2018

Je tu tradiční výběr krajinářských snímků z první poloviny zimy, které jste v galerii Fotorádce zveřejnili.

1.2.2018

Michal Balada

I jeden blesk dokáže velké divy

Říká se, že i s malým kašpárkem lze hrát velké divadlo. Totéž platí pro jeden obyčejný externí blesk. Stačí k tomu stativ, dlouhá…

29.1.2018

Tomáš

Když jsem fotil pro kolegu

Asi každý svatební fotograf měl možnost fotit svatbu kolegovi. V mém případě to byl kameraman, ale jeho bratr je svatební…

3.1.2018

Lukáš