Brand

Recenze: Fujifilm X-T10 + Fujinon 56mm f1,2

Minulý rok vydala firma Fuji výborný model X-T1, který stále patří mezi nejlepší systémové kompakty na trhu. Od svého uvedení si však foťák drží poměrně vysokou cenu. Ve Fuji se proto rozhodli svou vlajkovou loď mírně očesat a nabídnout tak levnější alternativu pro méně náročné fotografy - Fujifilm X-T10. Jaký je X-T10 v praxi? Kde všude se šetřilo? Více se dočtete v této podrobné recenzi Fujifilmu X-T10.

Úvodem článku bychom rádi zmínili, že nepoužíváme žádné přístroje pro přesné určení ostrosti objektivů nebo měření rychlosti ostření. Přinášíme vám "pouze" naše dojmy z měsíčního používání Fuji X-T10.

Veškeré snímky v recenzi jsou z objektivu Fujinon 56mm f1,2. Fotky těla X-T10 jsou pořízené objektivem Sigma ART 50mm a 35mm f1,4.

IMG_2172.jpg

Hlavní specifikace

  • Snímač X- Trans CMOS o velikosti APS-C (16 megapixelů)
  • ISO 100- 51200 (jen pro JPEG) a 200- 6400 (při focení do RAW)
  • 77 ostřících bodů
  • elektronický hledáček s rozlišením 2,4 MPX a zvětšením 0,62x
  • mechanická závěrka (max. 1/4000s) a elektronická závěrka (max. 1/32000s)
  • emulace filmu Classic Chrome
  • výklopný LCD o velikosti 3 palce a rozlišením 920 000 pixelů
  • synchronizace blesku max. 1/180s
  • hmotnost 381g
  • cena (srpen 2015): 19 990Kč

Ovládací prvky a porovnání X-T10 vs. X-T1

Fujifilm X-T10 je miniaturní verzí X-T1. Foťák v ruce nepůsobí zdaleka tak robustně. Ovládací prvky jsou rozmístěny prakticky totožně.

IMG_0127.jpg

Na horní straně se nacházejí otočné voliče pro režim snímání, volbu rychlosti závěrky a pro kompenzaci expozice. Bohužel zmizela aretace těchto ovládacích prvků a zároveň X-T10 postrádá kovový volič pro nastavení ISO.

IMG_2177.jpg

Po chvilce nás však upoutala ukrytá páčka, která naopak chybí u modelu X-T1. Po stisknutí dojde k vyskočení pop-up blesku.

Ten nemá sice nijak oslnivou sílu záblesku, ale hodí se pro lehké vyplnění stínů při focení kontrastnějších objektů nebo pro odpálení externích blesků. 

DSCF4592.jpg

Z přední strany jsou X-T10 i jednička téměř totožné. Z fotek na webu vypadá starší model výrazně lépe, ale ve skutečnosti je nováček z rodiny X opravdový krasavec. Ze všech jeho záhybů doslova čiší důraz na detail a retro tělo vzbuzuje nostalgii.

Nejzásadnější rozdíl mezi X-T1 a 10 však vidíme v ergonomii s většími objektivy. Novinka nemá téměř žádný grip a foťák se drží celkově poměrně špatně. Doporučujeme proto dokoupit nějaký externí grip.

IMG_2184.jpg

Celé zadní části těla dominuje kvalitní LCD panel s věrným podáním barev a s možnosti vyklopení. Focení „od pasu“ ocení především street fotografové, ale nás mnohem více zajímal hledáček.

DSCF9073.jpg

Elektronický hledáček

Jedná se elektronický panel s rozlišením 2,4 MPX a zvětšením 0,62x. Počet pixelů je tedy totožný, ale optika doznala proti X-T1 výrazných změn.

Došlo ke zmenšení z úžasné velikosti hledáčku 0,77x (X-T1) na konvenčních 0,62x (X-T10).

Je však znát výrazný rozdíl? Ano! Doslova dechberoucí a gigantický EVF u staršího modelu byl nahrazen podobným jako u "starého" X-E2. I tak je ale hledáček dostatečný a pro náhled focení bohatě postačí. Snímač oka funguje navíc velmi pohotově.

IMG_2180.jpg

Obrazová kvalita

JPEG

U kvality fotek bychom se rádi zastavili, protože výsledné snímky jednoduše stojí za to!

Nemůžeme se však ubránit dojmu, že dnes již starý 16 MPX X- Trans snímač, který Fuji používá téměř ve všech svých foťácích, by konečně zasloužil výraznější inovaci.

DSCF4191.jpg

X-T1 fotí totožně jako X-T10 a ten zase fotí na chlup stejně jako X-E2, který se jen mírně liší od X-E1 a X-Pro1. Neni na tom nic špatného, ale tajně jsme doufali v nějaký pokrok v kvalitě fotek, která se od konce roku 2012 nezměnila.

Výsledný JPEG má oku lahodící barvičky a zrno, které připomíná klasický film.

Nově je v nabídce emulací filmů také „Classic Chrome“. Každý, kdo někdy fotil na Kodakchrome bude vědět, o jakou „bombu“ se jedná. Těžko se popisuje vzhled samotné emulace filmu, ale zjednodušeně řečeno má Classic Chrome potlačenou saturaci barev (především modré) a fotky působí velmi reálně a zároveň epicky.

DSCF9081.JPG

Ukázka emulace filmu "Classic Chrome"

Při focení do RAW je možnost aplikovat barevný vzhled Classic Chrome v Lightroomu.

Fuji si s barvami opravdu dokáže vyhrát!

DSCF9121.jpgVýsledný JPEG je pravděpodobně nejlepší ze všech foťáků na trhu. Snímky absolutně postrádají známky aberace, jsou nepřeostřené, pleťové barvy jsou jemné a perfektně odpovídají realitě.

Při focení do JPEG je možné nastavit hodnotu ISO od 100. Pro focení do RAW je nejnižší možná citlivost ISO 200 a nejvyšší 6400. Od ISO 3200 dochází u JPEGu k extrémnímu hlazení šumu a pleť na výsledných fotkách působí jako nějaká vosková hmota.

DSCF4404.jpg

Redukci šumu bohužel nelze úplně vypnout. Celkově je však úroveň šumu na výborné hodnotě a nemá daleko do Sony A7, který má výrazně větší snímač. 

DSCF4583.jpg

Mezi další větší zápory patří tendence k přepalům, kterou lze však snadno kompenzovat.

Pro více informací o kvalitě fotek se odkazujeme na naše starší recenze (X-T1, X-E2), protože jak již bylo dříve zmíněno - všechny foťáky od Fuji fotí prakticky totožně.

DSCF9169.jpg

RAW

Velikostí RAW souboru Fujifilm X-T10 doslova vyrazí dech. Jeden výsledný snímek má často i 60 mb, což je na 16 MPX snímač šílená hodnota. Důvodem takto datově objemných souborů je 14 bit kvalita. Např. Sony A7, který je nechvalně známý kompresí RAWu na 11+7 bit má velikost jednoho snímku okolo 25mb. 

Při „vyvolávání“ RAW v Lightroomu jsme však nepoznali téměř žádné známky komprese u Sony (lehká posterizace při posunu stínů o pět stop v Lightroomu) a zároveň žádný benefit vysokého datového objemu u Fuji.

DSCF9165.jpg

RAW z Fuji lze už dávno bezproblémově upravovat v Lightroomu a nedochází k žádné degradaci obrazu, která byla dříve velmi častá. Dynamický rozsah příjemně překvapil a RAW snese i výraznější vytažení detailů ze stínů u podexponované fotky.

DSCF4159.jpg

S RAW z X-T10 se pracuje velmi dobře, ale rozhodně nelze porovnávat kvalitu souborů s full frame snímači, které mají značně „hutnější“ barvy a lepší dynamický rozsah. Na APSC snímač je kvalita výborná.

Snímek obrazovky 2015-08-18 v 21.48.17.jpg

Vlevo neupravený RAW, vpravo po úpravě (56mm f1,2)

Ostření

X-T10 kombinuje fázovou detekci ostření společně s rozpoznáním kontrastu.

77 kontrastních bodů je rozmístěno téměř po celé ploše snímače, přičemž jeho střed pokrývá dalších 15 bodů s fázovou detekcí. Režimů ostření nabízí X-T10 celou řadu. Na výběr je volba jen jednoho ostřícího bodu a změna jeho velikosti.

DSCF9086.jpg

Při focení sportu lze zapnout fázové ostřící body ve středu snímku nebo je také lze využít pro sledování pohybujícího se objektu.

Podle specifikací vypadá autofokus vymakaně, ale ve skutečnosti jsme příliš nadšeni nebyli. Pro běžné focení funguje vše bez problému. Foťák se hodí i na focení neposedných děti. Na sport však nestačí. 

DSCF4335.jpg

Nutno ještě doplnit, že stejné možnosti ostření byly vydány prostřednictvím firmware i pro model X-T1. 

 
Objektivy

Foťák nám dorazil do redakce s Fujinonem 56mm f1,2 a 18mm f2.

Fujinon 18mm f2

Lehce široký objektiv 18mm f2 (po přepočtu na 35mm snímač se jedná o ohnisko 28mm) jsme testovali již dříve s modelem X-Pro1 a příliš nadšeni jsme z něj nebyli.

Rozhodli jsme se mu však dát ještě jednu šanci. Bohužel tak neostré fotky jsme viděli snad jen u pancake 16mm f2,8 od Sony. Objektiv proto putoval zpět do krabice, protože se jedná o nejhorší Fujinon na trhu a X-T10 si takové mučení nezaslouží.

IMG_2183.jpg

Fujinon 56mm f1,2

56mm f1,2 je naopak pekelně dobrý kus optiky. Snímky jsou ostré z rohu do rohu bez přiclonění. Nedochází k výraznějšímu nárůstu ostrosti ani po přiclonění! Nezaostřené plochy fotky jsou občas mírně hrubší, ale ve většině případů objektiv produkuje absolutní krém.

IMG_2173.jpg

Jelikož se jedná o portrétní objektiv, bude případné zájemce jiště zajímat hloubka ostrosti. Ta je při cloně f1,2 velmi nízká, ale neodpovídá objektivu 85mm f1,8 na full frame (což by po přepočtu crop faktoru měla). Podle nás je hloubka ostrosti na f1,2 spíše na úrovni f2,5 (85mm) na full frame.

Při focení v protisvětle navíc objektiv produkuje snový flare. Po optické stránce nelze prakticky nic vytknout.

Právě 56mm f1,2 patří mezi objektivy, kvůli kterým stojí za to investovat do systému Fuji. Společně s 23mm f1,4 a 14mm f2,8 tvoří trojici, kterou lze jen těžko překonat. 

DSCF9075.jpg

56mm f1,2

Mezi mírné nedostatky 56mm patří volnější clonový prstenec a hlučná clona, která se při ostřejším slunci neustále zavírá a při namáčknutí spouště naopak bleskově otevře.

DSCF9213.jpg

Video

X-T10 natáčí v kvalitě full HD při 60 fps. Pro nenáročné uživatele pravděpodobně postačí, ty náročnější však nenadchne. Pokud chcete natáčet video, sáhněte jednoznačně po Panasonicu GH4.

DSCF4043.jpg

Elektronická závěrka

Elektronická závěrka nás jednoznačně nadchla. Umožňuje fotit na f1,2 za silného poledního slunce bez šedého filtru! Její maximální rychlost je 1/ 32000s.

Pro focení akčních scén se však nehodí, protože dochází ke kácení svislic. Zároveň mají takto pořízené fotky nižší dynamický rozsah než při focení na závěrku mechanickou. 

Konkurence a závěr

Na trhu je několik konkurečních foťáků, které za méně peněz fotí „lépe“ než X-T10.

Pokud fotíte jen do RAW a nebudete postrádat promyšlený a ucelený systém objektivů od Fuji (56mm f1,2, 23mm f1,4 nebo 14mm f2,8), lepší volbou je SONY A6000, který má modernější snímač a vymakané ostření, které překoná prakticky celou střední třídu foťáků (včetně zrcadlovek). 

DSCF4414.jpg

Fujifilm X-T10 je však krásný foťák, který nepůsobí jako běžný kus elektroniky. Spíše si brzy získá osobní sympatie fotografa a rychle přiroste k srdci.

Fotit s Fuji představuje diametrálně odlišnou zkušenost od ostatních foťáků. Fotograf začne o každé fotce více přemýšlet před samotným stiskem spouště. Už jen absence klasického otočného voliče PASM a prstenec na objektivech Fujinon pro ovládání clony jsou pomyslnou třešničkou na dortu.

Fuji dělá foťáky tak trochu jinak a dělá to moc dobře.

DSCF9046.jpg

DSCF9085.jpg

X-T10 vs. X-T1

Většina objektivů od Fuji není vůbec levná, a proto nevidíme žádný důvod, proč koupit X-T10 místo X-T1 a ušetřit tak „zanedbatelných“ deset tisíc korun. Pokud budete chtít investovat do nového systému objektivů, bude výsledná částka za foťák jistě přes sto tisíc korun (X-T1, 14mm f2,8, 23mm f1,4 a 56mm f1,2).

V takovém případě se příliš nevyplácí šetřit na těle. Pokud naopak neplánujete fotit na výborné pevné objektivy od Fuji a přemýšlíte o X-T10 a setovém objektivu, sáhněte raději po pokročilém kompaktu bez možnosti výměny objektivů. 

Faktem však také je, že X-T1 je v současné době značně předražený vzhledem ke svému zastaralému snímači. Cenová politika X-T10 dává mnohem větší smysl. 

Fujifilm X-T10 jednoznačně doporučujeme jako levnější alternativu k X-T1. Novinka zvládne téměř vše stejně dobře jako starší model. Konečné rozhodnutí necháme už na vás.

Další ukázkové snímky

Níže si můžete prohlédnout další ukázkové snímky. Také si můžete stáhnout DNG soubory (RAWy konvertované do DNG, 309MB v ZIP souboru).

DSCF4597.jpg

DSCF4591.jpg

DSCF9042.jpg

 

Štítky: recenze, Fujifilm, fujinon

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Stanislav Lepič

20.8.2015 08:48

Díky za článek. A souhlas, pokud je někdo ochotný dát spoustu peněz za objektivy, šetřit na horším těle je nesmysl. Zajímalo by mne, zda Fujifilm v tomto nejnovějším foťáku s posledním firmwarem vyřešil některé z "absurdit", které mi pijí krev u X-E1

1) zvětšený náhled při manuálním ostření se po namáčknutí přepne zpět na pohled na celý snímek, takže přesně zaostřit z ruky při malé hloubce ostrosti na zvolený detail je problém.

2) U manuálních objektivů je sice možné si v menu nastavit ohniskovou vzdálenost, aby se zapsala do EXIFu (to je skvělé), ale pro jiné objektivy než "ty správné" (Fujinon) lze vybrat/upravit jen dva profily a zbývajících asi 5 je uzamčeno a jsou tam k ničemu. Dva profily na běžné ohniskové vzdálenosti manuálních objektivů je trochu málo (28,35,50,80,135,200..).

3) Spousta zajímavých režimů bracketingu, ale "JPEG only". Hlava mi nebere co je tak těžkého na RAW + 3xJPEG dle vybraného bracketingu.

Martin

20.8.2015 09:55

u Fuji vždycky mysleli tak trochu jinak (think different asi okopčili od Applu :))

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie: Jak "nevyrobit" foto-batoh do hor

Před několika lety jsem publikoval článek "Jak „vyrobit“ foto-batoh do hor". Nápad funguje za předpokladu, že vám foto-komora,…

15.3.2018

Václav

Recenze: Panasonic GH5

Před několika týdny jsme měli možnost krátkého testu Panasonicu GH-5, který obecně představuje jeden z nejlepších poměrů cena…

12.3.2018

Michal Kroupa

Recenze Sigma 14mm f/1.8 ART

Vcelku unikátní objektiv Sigma 14mm f/1.8 ART je na trhu již nějaký ten měsíc (od představení na veletrhu CIPA 2017). A jelikož…

29.11.2017

Tomáš

Představení: Fujifilm X-E3

Dnes se v Czech Photo Centre v Praze konalo tiskové setkání u příležitosti uvedení nového fotoaparátu Fujifilm X-E3 na český trh…

10.10.2017

Michal Kroupa