Brand

Recenze: Fujifilm X-T2

A je to tu !! Recenze nejlepšího foťáku roku 2016.

A je to tu Recenze nejlepšího foťáku roku 2016. FujiFilm X-T2 je foťák, který se konečně vyrovná středním zrcadlovkám. Liší se však natolik, že jej nelze přímo porovnat. Proto X-T2 přímou konkurenci pro DSLR nepředstavuje, ani se o to nepokouší a "dělá si věci po tak trochu po svém". Jak se osvědčil v praxi? To se dozvíte v této recenzi.

Opakovaně jste možná slyšeli, že konečně na trh přišel systémový kompakt, který dokáže konkurovat zrcadlovkám. Nemám sebemenší pochyb o tom, že mirrorless časem nahradí zrcadlovky. V současné době ale takové ambice nemají a celá řada fotografů používá souběžně zrcadlovku na profesionálnější využití a nějaký systémový kompakt na cestování.

FujiFilm X-T2 je foťák, který se konečně vyrovná středním zrcadlovkám. Liší se však natolik, že jej nelze přímo porovnat s DSLR. Proto X-T2 přímou konkurenci pro zrcadlovky nepředstavuje, ani se o to nepokouší a "dělá si věci po tak trochu po svém".

IMG_20161025_142134247.jpg

 

Specifikace:

24MP X-Trans CMOS III
325 ostřících bodů (z toho 169 s fázovou detekcí)
nejlepší hledáček na trhu (prosinec 2016), technologie OLED (60 fps nebo 100 fps při použití externího gripu)
video v rozlišení 4K (30 fps), maximální doba natáčení 10 min (nebo 30 min při použití externího gripu)
barevný profil F-Log 
Dva sloty na SD kartu (podporuje UHS-II)
USB 3.0

Cena za samotné tělo: 45900,- (prosinec 2016).
Cena testované sestavy: 103960,-  (včetně gripu (8990,-), 23mm f2 (13490,-), 35mm f2 (10890,-), 90mm f2 (24690,-))

Fujifilm XT2 vs XT1

Oba dva foťáky jsou vyrobeny z hořčíkové slitiny a jsou utěsněny proti dešti.

IMG_20161028_160606479.jpg

XT2 je nepatrně větší než starší model a ergonomicky lépe tvarovaný. Grip doznal zvětšení a novinka se drží nejlépe ze všech Fuji X. Dále přibyl slot na dvě SD karty (dokonce i v UHS-II verzi!), který umožňuje ukládat data souběžně na obě dvě karty.

OLED panel má stále 2,36 milionu bodů (1024×768 RGB pixelů), je větší než u full frame zrcadlovek. Jedná se o jeden z nejlepších hledáčků na trhu. Obnovovací frekvence hledáčku je 60 fps a při použití externího gripu 100 fps. 

IMG_3960.jpg

Displej nově umožňuje vyklopení do boku o 45 stupňů, díky kterému lze fotit od země na výšku. Další využití vyklopení jsem nenašel.

APS-C X-Trans III

Uvnitř těla je umístěn nestabilizovaný snímač APS-C X-Trans III s rozlišením 24 megapixelů a rozměry 24x16mm (přibližně odpovídá polovině plochy full frame). Totožný snímač jsem měl možnost vyzkoušet před několika měsíci u Fuji X-Pro2. Oba dva snímače jsou naprosto totožné a výstup je také bez rozdílů. Proto se odkazuji na předchozí recenzi X-Pro2 (je zde ke stažení přes 1gb RAW+JPEG dat), kde je kvalita fotek podrobněji rozepsána.

IMG_3971.jpg

Ostření

Ostření u XT2 je hybridní, což znamená, že fotka je zaostřena na základě kombinace kontrastní a fázové detekce. Fázové ostřící body jsou nahloučeny v prostřední části snímače a pokrývají téměř polovinu celé jeho plochy. Pomalejší kontrastní body jsou umístěny až do samotných krajů snímače a celkově více než 300 ostřících oblastí pokrývá prakticky celý snímač.

Vše ale začne být ještě zajímavější po otevření složky menu s možností nastavení ostření. Propracované algoritmy umožňují zvolit rychlost a prioritu ostření na základě foceného objektu. To znamená, že XT2 bude ostřit odlišně na projíždějící auto nebo při focení letícího ptáka s nepředvídatelnou trajektorií letu. Za krátkou dobu testování se mi nepodařilo vyzkoušet pořádně všechna nastavení, ale XT2 je jednoznačně nejrychleji ostřící mirrorless na trhu. Tato vlastnost posouvá XT2 na úroveň konkurenceschopnosti se středně pokročilými až profesionálními zrcadlovkami.

 IMG_3968.jpg

Při použití externího gripu a zapnutí “boost mode” se ostření ještě zrychlí, ale rapidně klesne výdrž baterie. Při sekvenčním snímání navíc XT2 dokáže v sérii nafotit přibližně 30 RAW.

IMG_20161103_195103602.jpg

Ukázka rychlosti ostření: https://vimeo.com/194212671 (pouze středový bod a porovnání s Canonem 6D)

Fuji a barvy

Každá recenze foťáku Fuji musí povinně obsahovat zmínku o tom, jak krásné barvy má výsledný jpeg. Jistě notoricky znáte titulní stranu National Geographicu z června roku 1985. Je na ní takzvaná „Afghan Girl“ a byla vyfocena Stevem McCurrym na úžasný film Kodakchrome.

Fuji do svých nových foťáků zahrnulo podobnou emulaci filmu, tzv. Classic Chrome. Barevné podání této emulace je naprosto dechberoucí a těžko popsatelné. Barvy jsou výrazně desaturované, neutrální, měkoučké, pleť nemá oranžový nádech a celkově působí fotky analogově a „epicky“. Je však potřeba si uvědomit, že barevné podání ani v nejmenším neodpovídá skutečnosti.

DSCF3640.jpg

Další triumf si firma Fuji připravila v podobě černobílé emulace „Acros“. Opět se velmi komplikovaně popisuje výsledný vzhled fotek, ale jednoduše lze říci, že snímky mají určitý „říz“ a příjemný kontrast.

DSCF3046.jpg

DSCF3054.jpg

IMG_20161103_195213902.jpg

 Je však potřeba si uvědomit, že barvy z Fuji nemusí sednout každému.

Osobně si ale myslím, že většina fotografů bude stále preferovat barevné podání z Canonu a Nikonu. Novější Canony jsou dobře známy za syté podání červené a teplejší (líbivější) odstíny kůže. Nikony naopak produkují neutrální barvy za většiny světelných podmínek.

Fuji představuje určitou odlišnost, kterou ocení fanoušci klasických filmů.

Stále platí, že Fuji produkuje jeden z nejhezčích JPEGů. Výsledné fotky jsou nepřeostřené, mají úplnou absenci barevného digitálního šumu a barvy jsou často decentní. Je zároveň úžasné, že Fuji dokázalo u JPEGu svých foťáků vytvořit určitý charakteristický vzhled, který je jen těžko zaměnitelný s něčím jiným.

DSCF3622.jpg

 Při focení do RAW bych ještě rád zmínil, že Lightroom nabízí výběr z emulací filmů Classic Chrome, Pro Negative, Acros atd. Proto není potřeba řešit nastavení JPEGu a rozmýšlet se, jestli zrovna vyfotit danou scénu černobíle do Acrosu nebo barevně např. do Astia.

Z úrovně detailů v RAW jsem byl občas poněkud rozpačitý (což lze vidět na několika fotkách v recenzi). Každopádně podpora Adobe je mnohem lepší, než tomu bylo dříve u prvních X-Trans snímačů.

DSCF3688.jpg

XT2 a video

XT2 nabízí překvapivě vymakaný režim videa. Několik let byla firma Fuji terčem všemožných posměšků a narážek na nevalnou kvalitu videa. V té době firma Sony chrlila na trh stabilizované full frame snímače a S-LOG barevné profily pro široké možnosti gradace videa. Problém byl především v tom, že ani jeden z předchozích Fuji X foťáků neměl tak pokročilý snímač, aby mohl alespoň držet dech s konkurencí.

XT2 ale všem vytřela zrak možností 4K videa  (4x vyšší rozlišení než full HD) při datovém toku 100Mbps a 1,17x ořezu, které je svou kvalitou jen nepatrně horší než u Sony A6300 a A6500. Úžasné je, že XT2 používá pro 4K video téměř 90% plochy 24MPX snímače a informaci následně zmenšuje na přibližně 8MPX videozáznam. Tím nedochází k výraznému moaré a výsledné video je krásně čisté a prakticky bezchybné.

DSCF3050.jpg

XT2 dále nabízí micro HDMI s možností nekomprimovaného signálu ve 4K (natáčení na externí zařízení jako Atomos Ninja jsem neměl možnost vyzkoušet :) ). Samozřejmostí je natáčení bezchybného full HD rozlišení při 60 a 24fps.

krátká ukázka 4k videa (točeno z ruky): https://vimeo.com/193580993

Foťák nabízí navíc plochý barevný profil s nízkým kontrastem a vysokým dynamickým rozsahem "F-LOG". Výbornou zprávou je, že lze natáčet za použití už zmíněných emulací filmů Acros a Classic Chrome.

Aby toho nebylo málo, ze strany foťáku je 3,5mm jack pro externí mikrofon a poskytuje naprosto bezprecedentní rychlost a plynulost ostření.

DSCF3068.jpg

Jednoduše Fuji XT2 natáčí lépe než nový Canon 5D IV. Výsledný crop faktor pro 4K video je pro oba dva foťáky téměř totožný.

XT2 jen mírně zaostává za Sony A6300 a A6500 ve vyšší míře šumu. Rozdíl je ale zanedbatelný. U Fuji zároveň odpadá nutnost gradace obrazu jako u foťáků od Sony, protože bezchybné 4K video s emulací Classic Chrome je prostě sen.

DSCF3652.jpg

Objektivy:

XT2 jsem měl možnost testovat s Fujinonem 90mm f2, novým 23mm f2 a 35mm f2. Pojďme se podrobněji podívat na každý z nich.

DSCF3584.jpg

Fujinon XF 23mm f2

23mm f2 je nejnovější objektiv od Fuji. Vyznačuje se podobnou velikostí jako 35mm f2 a je stejně tak utěsněný proti dešti a prachu. Jelikož fotím na Fuji X100T, který má stejné ohnisko a světelnost, mohl jsem oba dva objektivy porovnat.

Nový XF 23mm f2 má znatelně lepší mikrokontrast a je odolnější v protisvětle, kdy nevytváří znatelný flare. 23mm u Fuji X100T je v okrajových oblastech fotek výrazně měkčí na f2, kdy je ostrost XF 23mm excelentní. Fuji X100T ale nelze upřít určitou míru charakteru. Výstup z XF 23mm f2 působí na můj vkus poněkud sterilně, hrubě a chladně v porovnání s X100T. To však nic nemění na faktu, že nový XF 23mm f2 je po technické stránce téměř dokonalý objektiv. Ze trojice zapůjčených objektivů jsem si 23mm f2 oblíbil nejméně.

IMG_3956.jpg

DSCF3712.jpg23mm f2

DSCF3711.jpg35mm f2


Fujinon XF 35mm f2

Fujinon 35mm f2 se vyznačuje úchvatnou kombinací jemného a lehce charakterního bokehu, mikrokontrastu, barevného podání a ostrosti. Opticky je naprosto odlišný od staršího a legendárního XF 35mm f1,4.

DSCF3783.jpg

Řekl bych, že XF 35mm f2 je ještě povedenější, ale má výrazné soudkovité zkreslení (automaticky lze korigovat v JPEGu).

DSCF3771.jpg

DSCF3477.jpg

Fujinon XF 90mm F2

Fujinon 90mm f2 .... nemám slov. “Pan portrétní objektiv” a nejlepší objektiv na systém Fuji. 

IMG_3957.jpg

Nic ale není uplně dokonalé a zamrzí pouhých 7 lamel clony a ještě větší velikost než u podobných objektivů pro full frame (Canon 85mm f1,8 a Nikkor 85mm f1,8). Ale vem to čert - 90mm f2 je opticky bomba.

DSCF3890.jpg

DSCF3023.jpg
ISO 1600, 90mm f2

IMG_20161103_195601802.jpg

APS-C Fuji X-T2 + 90mm f2 vs full frame Canon 6D + 100mm Zeiss f2: prakticky totožná velikost 

DSCF3930.jpg

 

Klady X-T2:

  • Kvalita fotek, videa a zpracování hořčíkového těla.
  • Rychlost ostření na úrovni zrcadlovek.
  • Objektivy!!!
  • Ovládání, ergonomie a hledáček.
  • Vše je téměř dokonalé...

 DSCF3017.jpg

Zápory:

  • Cena 45900,- za samotné tělo může připadat většině jako šílená. Je to přece „jen“ APSC. Je potřeba si  ale uvědomit, že investice do systémového kompaktu nevyhnutelně musí zahrnovat i objektivy. Pokud si uvědomíte, že dalších 50 tisíc vložíte do objektivů, přestane vás trápit, jestli tělo stojí o nějakou tu tisícovku více. Na druhou stranu konkurenční Sony A6300 je o nezanedbatelných 10 tisíc levnější.  Sony ale nenabízí tak propracovaný arsenál objektivů. Samotné objektivy Fujinon jsou důvodem, proč si koupit systém Fuji. Počítejte však s tím, že značně provětráte svou peněženku. Fuji má totiž tolik povedených objektivů, že by si je člověk snad nejradši koupil všechny.
  • Mezi další zápor patří občasné zamrzání. V průběhu testování se mi dvakrát stalo, že foťák kompletně zamrzl. Pomohlo jen vyndání baterie a opětovné zapnutí. Podobný problém jsem jednou pozoroval i u X-Pro2. Jedná se podle mě o nedoladěný firmware a nepochybuji o tom, že Fuji vše brzy opraví.
  • Dále mi vadilo, že při každém zapnutí foťáku, sundání krytky a přiložení oka k hledáčku trvá XT2 nekonečných pět vteřin, než se adaptuje na okolní světlo. Do té doby můžete jen zoufale pozorovat přeexponovaný obraz v EVF. Jedná se podle mě o poměrně zásadní problém, pokud máte tendenci nasazovat krytku po každém vypnutí foťáku. Problém částečně řeší neustále nasazený ochranný filtr nebo sluneční clona.
  • Již tradičně jsem nebyl nadšený z úrovně detailů při vyvolání RAW v Lightroomu. Možná to ale bude tím, že dělám stejnou úpravu jako u Bayerovy masky (X-Trans potřebuje jiný přístup). 
  • Pokud bych hodně rýpal, vadily mi chaotické popisky složitějších nastavení v menu XT2. Některé položky v menu jsou složeny i ze čtyřech zkratek.

DSCF3582.jpg

Konkurence:

Fujifilm X-T1

Pokud oželíte bleskovou rychlost ostření, 4K video a vymakaný snímač, doporučuju starší X-T1, který lze momentálně sehnat za sympatickou cenu.

Fujifilm X-Pro2

Oba dva fotí stejně, ale X-T2 je rychlejší a ergonomicky vyvedenější. Osobně je mi ale X-Pro2 sympatičtější, i když dobře vím, že X-T2 je celkově lepší foťák. X-Pro2 má “duši”.

Sony A6500

Novinka od Sony se stabilizovaným snímačem s Bayerovou maskou má lepší specifikace, ale Fuji vždy převálcuje Sony v nabídce objektivů (i přes výborné Zeissy).

Sony A7(R)II

Sony A7R II je stroj jiné (cenové) kategorie. Otázkou je, zda si vybrat full frame s nejoslnivějšími specifikacemi na trhu nebo zda sáhnout po relativně drahém APSC, které působí mnohem více jako opravdový foťák…

Fuji X-T2 vs vše ostatní

Je jasné, že se X-T2 nemůže rovnat celé řadě foťáků. Myslím si ale, že se o to ani Fuji nesnaží. X-T2 si na nic nehraje.

Závěr:

FujiFilm XT2 patří mezi jeden z nejlepších foťáků, jaký jsem kdy měl možnost testovat. Další superlativy jsou zbytečné. Tečka.

DSCF3734.jpg
35mm f2

DSCF3077.jpg
90mm f2

DSCF3949.jpg
90mm f2

DSCF3494.jpgXF 23mm

DSCF3057.jpg

DSCF3586.jpg

Fujifilm X-T2 + XF 23mm F2 vs. Fujifilm X100S

DSCF3659.jpgXF 23mm (f3,2)

28614746844_ed9d076060_o.jpgX100S (f5,6)

Štítky: recenze, Fujifilm

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Aleš

5.12.2016 11:26

Zdravím Michale, zajímavá a čtivá recenze a je z ní cítit "láska" ke značce, což je samozřejmě fajn.

Já od prázdnin, co jsem si pořídil X100s, jsem se také stal fanouškem Fuji. Esko mi vneslo nový "rozměr"

do fotografování. Je radost ho používat, líbí se mi výstup, hybridní hledáček je silně návykový a co je pro               mě neméně důležité, vypadá jako fotoaparát. Nechci se dotknout vlastníků řady Sony 6000, ale ten jejich

dizajn mi připomíná tlustý mobil, na kterém je přilepený grip a objektiv. Tak se omlouvám, ale každému se

samozřejmě líbí něco jiného. Přeji hezký den :-).

 

Petr Kotrlík

6.12.2016 17:06

Taky jsem testoval a super! Už se těším, až si ho koupím pod vánoční stromeček :-))

Franta

8.12.2016 21:26

Zdravím,je vidět,že jste nadšený z této značky a recenze je taky pěkně napsaná.

Jenom se nemůžu zbavit dojmu,že fotografie postrádají ostrost a jsou jakoby ploché.Přijde mi to dost zásadní u foťáku za tolik peněz.

 Přeji pěkný den.

Petr

10.12.2016 11:25

Dobrý den   Pěkné fotky , pěkný potok    ,  můžete napsat kde ho najdu    Děkuji

iva.dufkova

11.12.2016 20:11

Moc pěkně a poctivě napsaná recenze. S chutí jsem si přečetla. Ano, je cítit láska k Fuji a díky jedné starší recenzi jsem přešla od Nikonu k Fuji. Nelituji. A souhlasím...X-Pro2 má “duši”. Tečka.

Michal Kroupa

13.12.2016 07:25

Franta: Dobrý den, Franto. Máte pravdu - fotky nemaji takovy 3D efekt. Je to dáno barevným profilem a také tim, ze vystup z X-Trans snimace muze občas tak působit. Zalezi na pozdejsi uprave. Petr: Dekuju, je to potok Jizera (na hranici s Polskem - směr na "Orle") Iva: Ahooj Ivo, jsem moc rad, ze si X-Pro2 užíváš :). Tvoje fotky jsou super a gratuluju k super hodnocení od BRYANA PETERSONA.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Dokonalá panoramatická hlava?

Panoramatických hlav už mi za ty roky, co fotím, jezdím na foto-expedice a pořádám workshopy prošlo pod rukama mnoho. Některé…

4.4.2017

Václav

Recenze: Fujifilm X-T2

A je to tu Recenze nejlepšího foťáku roku 2016. FujiFilm X-T2 je foťák, který se konečně vyrovná středním zrcadlovkám. Liší se…

5.12.2016

Michal Kroupa

Nikon D500 - nová vlajková loď formátu DX

Nový Nikon D500 sa stáva mocnou zbraňou nielen v rukách profesionálneho fotografa, ale aj amatérskeho fotografa. K tomuto záveru…

29.9.2016

Zdenko

Recenze: zvětšovací noname očnice z Ebay

Som nakupoval :). Asi každý z nás, kdo používá (nejen) vintaž manuální objektivy, čas od času zatouží po větším hledáčku.

20.8.2016

Martin

Recenze foto kufru Peli 1485 Air Case + TrekPak systému

Do redakce se nám na testování dostal velmi zajímavý foto kufr Peli 1485 Air Case. A to včetně nového systému vnitřních přepážek…

10.8.2016

Tomáš

Recenze Olympus PEN-F

Jaký je jeden z nejstylovějších systémových kompaktů současné doby? Více se dočtete v našem článku.

8.8.2016

Michal Kroupa