Brand

Recenze: Fujifilm X-T20 + Fujinon 50mm f2 WR


 Už to budou dva roky, co jsme měli možnost otestovat výborný Fuji X-T10 (článek zde). V dnešní recenzi se podrobněji podíváme na nový Fuji X-T20, shrneme jeho hlavní klady a nedostatky a foťák také porovnáme s vlajkovou lodí od Fuji, modelem X-T2.

Jediný použitý objektiv v recenzi byl Fujinon 50mm f2. 

DSCF6851.jpg  

Hlavní specifikace

  • Snímač APSC X-Trans CMOS III (24 megapixelů)
  • 325 ostřících bodů (z toho 169 s fázovou detekcí)
  • video v rozlišení 4K (30 snímků za vteřinu a možnost čistého výstupu přes HDMI)
  • bohužel jen 2,5mm jack pro externí mikrofon
  • elektronický hledáček s rozlišením 2,36 milionů bodů a zvětšením 0,62x
  • mechanická závěrka (max. 1/4000s) a elektronická závěrka (max. 1/32000s)
  • výklopný a dotykový LCD o velikosti 3 palce a s rozlišením milion pixelů
  • synchronizace blesku max. 1/180s
  • hmotnost 381g
  • cena za samotné tělo (červenec 2017): 24 900Kč

IMG_9721.jpg 

Podle specifikací je na první pohled zřejmé, že od předchozího modelu X-T10 přibylo u novinky několik zásadních změn. Patří mezi ně především nový snímač (stejný jako u X-Pro2 a X-T2), podobný systém ostření jako u
X-T2 a dokonce také video v rozlišení 4K. To vše za cenu přesně o dvacet tisíc nižší, než za jakou lze koupit Fuji X-T2.

Kde je tedy nějaký háček? Proč by si někdo kupoval X-T2, když může mít za zanedbatelný příplatek dvě nová těla Fuji X-T20?  

35199702171_44fb9862f9_k.jpg

Odpověď na tuto otázku je komplikovanější, než by se mohlo zdát. Pojďme se v následujícím článku podívat na hlavní rozdíly mezi oběma foťáky. 

DSCF9205.jpg 

Z přímého porovnání záměrně vynecháváme model Fuji X-Pro2, protože se jedná o velmi speciální foťák, který se od X-T20 liší výrazně více než X-T2.

Kvalita fotek

X-T20 a X-T2 fotí totožně.

Pro podrobnější popis kvality fotek se proto odkazujeme na naši předchozí recenzi Fuji X-T2.

Ve zkratce lze říci, že nový APSC snímač patří v současné době k naprosté špičce na trhu a při použití vhodného objektivu jsou často rozdíly mezi APSC a full frame zanedbatelné. 

DSCF9194.jpg 

Ergonomie, zpracování, ovládací prvky a hledáček

Oba dva foťáky mají hořčíkové tělo.

X-T2 nabízí prémiovější zpracování, přičemž model X-T20 je sestaven částečně z plastových prvků. 

X-T2 váží přibližně 0.5kg. X-T20 je o znatelných 120g lehčí. To znamená, že při focení na sestavu X-T20 a objektiv Fujinon 35mm f2 WR jen lehce přesáhnete váhu samotného těla X-T2.

Zásadnější rozdíl než hmotnost těla je z našeho pohledu v ergonomii X-T20 při použití větších objektivů. 
Rozměry X-T2 jsou: 132.5mm x 91.8mm x 49.2mm vs. 118.4mm x 82.8mm x 41.4mm u X-T20.

DSCF6898.jpg 

Při výběru systémového kompaktu je potřeba promyslet, jaké objektivy plánujete do budoucna zakoupit. 
X-T20 je ideální pro použití s objektivy řady Fujinon WR, které jsou relativně kompaktní a zároveň světelné.
V případě, že jeden z nejpoužívanějších objektivů na X-T20 bude zoom 16-55 f2.8, asi vám při delším focení vaše ruka moc nepoděkuje.
Výhodou X-T2 je, že umožňuje přidat bateriový grip, a tak je práce s těžšími objektivy daleko snažší.
X-T20 takovou možnost nenabízí.

Ovládací prvky 

Na horní straně obou foťáků se nachází několik otočných voličů. X-T20 postrádá volič pro nastavení citlivosti ISO a ovládací prvky nemají aretaci.

Na zadní straně má X-T2 ve srovnání s levnějším modelem joystick pro výběr ostřících bodů a širší možnosti vyklopení LCD.

IMG_6215.jpg 

X-T20 ale nabízí možnost ovládání, kterou byste u X-T2 hledali jen těžko. X-T20 je totiž historicky první Fuji, který umožňuje nastavení přes dotykový LCD. Lze tak např. vybírat oblast ostřících bodů, zoomovat pořízené fotky při prohlížení nebo přeostřovat při natáčení videa.
Vše funguje naprosto perfektně, a i když se může na první pohled zdát, že se jedná o naprostou zbytečnost, rychle si na podobnou možnost ovládání zvyknete. 
Navíc se nám líbilo, že dotykový LCD do jisté míry nahrazuje ovládání přes joystick u X-T2.

Dalším zásadním rozdílem mezi X-T20 a X-T2 je utěsnění proti vodě. Fuji v současné době rozšiřuje svou řadu objektivů s označením WR, které mají těsnící kroužek kolem bajonetu. Pokud plánujete fotit např. na Islandu vodopády z těsné blízkosti, X-T2 bude lepší volbou. 

DSCF7698.jpg 

Pomyslnou propast mezi X-T2 a X-T20 ve smyslu profesionálnějšího využití dále prohlubuje absence slotu na dvě paměťové karty u levnějšího z obou modelů. X-T2 a X-Pro2 umožňují totiž vytvořit kopii pořízených fotek na druhou kartu. 

IMG_6212.jpg 

Elektronický hledáček

X-T2 i X-T20 mají centrálně umístěný hledáček OLED se stejným rozlišením (2.4 milionu bodů). X-T2 však nabízí větší zvětšení (0.77x vs. 0.62x) a rychlejší obnovovací frekvenci pro vyšší plynulost obrazu (60 snímků za sekundu vs. 54 u X-T20). Při použití bateriového gripu u X-T2 naroste obnovovací frekvence až na 100 snímků za sekundu, což je funkce velmi vítaná při focení sportu. 

DSCF8324.jpg 

Elektronický hledáček u X-T20 rozhodně není malý. Pro běžné focení bohatě postačí. Při použití manuálních objektivů bude lepší volbou X-T2 pro jednodušší zaostření.

DSCF8342.jpg 

Video

Fuji X-T20 od svého staršího bratříčka podědil také možnost natáčet video v rozlišení 4K (ultra HD 3840 x 2160) při 24, 25 nebo 30 snímcích za sekundu a datovém toku 100mbps. 
I když se jedná o obrovský upgrade ve srovnání se starším Fuji X-T10, na kvalitu výsledného videa z X-T2 nedosahuje.
Tento fakt je dán tím, že X-T2 při natáčení videa zmenšuje v každé vteřině 30 pořízených snímků z téměř celého snímače do rozlišení 4K. Tím nedochází k výrazným chybám ve videu.

34486233424_605eb561e4_k.jpg 

X-T20 čte informaci ze snímače poněkud odlišně než X-T2. Nezmenšuje každý snímek zvlášť, ale přeskakuje řady pixelů na snímači. Z toho důvodu vznikají klasické vady videa jako aliasing, slévání jemných detailů atd. 
Na druhou stranu využívá X-T20 celou plochu svého snímače (X-T2 má lehký ořez 1.17x).

IMG_6171.jpg 

Celkově se domníváme, že kvalita videa u X-T20 je naprosto úžasná a foťák si zaslouží obrovskou pochvalu za možnost natáčet do tak vysokého rozlišení. Pro profesionálnější využití ale doporučujeme model X-T2.

Nutno ještě zmínit, že při natáčení se dají využít všechny barevné profily, které X-T20 nabízí (černobílá emulace filmu Acros, barevné emulace Fuji Provia, Velvia, Astia,  Classic Chrome atd.). Video lze natáčet v plně manuálním režimu při rozsahu ISO 200-12800.
Oba dva foťáky mají vstup pro externí zdroj zvuku. V případě X-T20 se jedná o méně běžný 2.5mm jack. X-T2 má klasický 3.5mm jack. Ani jeden z foťáků nemá výstup pro sluchátka pro možnost monitorování kvality zvuku. X-T2 ovšem tento výstup nabízí při použití bateriového gripu.
Další limit mají X-T2 i X-T20 v době natáčení jednoho klipu. Oba jsou totiž omezeny na 10 minut pro rozlišení 4K a 15 minut pro full HD. Jen X-T2 umožňuje natáčet delší videoklipy při použití bateriového gripu.

34519784123_f5dcfc483e_k.jpg 

Závěrka

Oba dva modely nabízejí maximální rychlost elektronické závěrky až 1/32000s. Všechny fotky v této recenzi byly pořízeny výhradně na elektronickou závěrku. 

IMG_6207.jpg 

Pokud nefotíte akčnější scény (kdy by docházelo ke kácení svislic z důvodu rychlosti čtení informace ze snímače), pro focení svatby nebo portrétní focení je elektronická závěrka naprostá bomba!
S elektronickou závěrkou se fotí odlišně než s mechanickou. Nejde jen o to, že je elektronická závěrka absolutně tichá. Hlavní výhodou je i to, že nedochází k opotřebení té mechanické, která má omezenou životnost (např. 100 000 expozic u levnějších zrcadlovek). 

DSCF7539.jpg 

Sériové focení

Navíc X-T20 umožňuje fotit až 14 snímků za sekundu při použití elektronické závěrky (8 pro mechanickou závěrku). Běžně jsme tak zaplnili 16gb SD kartu za 20 minut portrétního focení (např. 600 fotek v RAW). Výsledkem bylo mnohem více povedených fotek než v případě focení na DSLR.

DSCF9258.jpg 

Když se ještě krátce vrátíme k počtu snímků za sekundu, je potřeba zmínit, že při použití bateriového gripu naroste počet fotek za sekundu u X-T2 na 11 u mechanické závěrky. Této hodnoty nelze u X-T20 dosáhnout. Vnitřní paměť obou foťáků při sériovém snímání se zásadně neliší. X-T2 dokáže nafotit v řadě 27 nekomprimovaných RAW (23 u X-T20). 

DSCF8893.jpg 

X-T20 nabízí stejný počet ostřících bodů jako X-T2. Možnosti nastavení kontinuálního ostření mají oba velmi podobné, ale X-T20 postrádá vlastního nastavení ostření jako model X-T2.  

Fujinon 50mm f2 WR 

Fujinon 50mm f2 je další z řady objektivů od Fuji, který je utěsněný proti vodě a prachu. Představuje alternativu k makro objektivu 60mm f2.4 nebo portrétnímu 56mm f1.2.

Objektiv je kompaktní a svými rozměry příliš nepřesahuje Fujinon 35mm f2 WR.

Po optické stránce nemáme objektivu co vytknout. Kontrast je na výrazně vyšší úrovni než v případě portrétního 56mm f1.2 (což však není pro focení portrétů ideální). Pro černobílou fotografii je ale Fujinon 50mm úžasný. 
Osrost je v celé ploše vyrovnaná. Jediný zápor může představovat výraznější aberace. Celkově jsme ale byli z nového Fujinonu 50mm f2 nadšeni a doufáme, že firma Fuji bude dále rozšiřovat řadu WR o vodotěsné, kompaktní a opticky úžasné objektivy.

IMG_6211.jpg 

DSCF6803.jpg 

Závěrečné shrnutí

Oba dva foťáky jsou špičkové. Jsme rádi, že X-T20 nabízí celou řadu možností jako X-T2 za výrazně nižší cenu. Kvalita fotek je totožná. X-T20 má pro nenáročného uživatele výbornou kvalitu 4K videa a ostření z 90% na úrovni X-T2. Proto lze X-T20 doporučit vřele všem, kteří hledají záložní tělo k X-Pro2 nebo X-T2 nebo jednoduše chtějí systémový kompakt s nejlepším poměrem cena/ výkon.

Je potřeba si navíc uvědomit, že většiny výhod dosahuje X-T2 jedině při použití bateriového gripu. Ten stojí 8990,-. Cenová propast mezi oběma modely tak ještě výrazně naroste. 

Doufáme, že se nám v dnešním článku podařilo shrnout většinu zásadních rozdílů mezi X-T2 a X-T20 a usnadnili jsme vám tak výběr jednoho ze zmíněných modelů.

Dejte nám vědět do komentářů, jestli fotíte na Fuji a případně který z modelů je pro vás vhodnější a proč. 

DSCF9199.jpg 

DSCF6910.jpg 

DSCF8934.jpg 

Štítky:

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Stanislav Lepič

1.8.2017 08:05

Ahoj, zkoušeli jste focení s manuálními objektivy? Zajímalo by mne, jak to jde dohromady s novým dotykovým ovládáním, protože na X-E1 se člověk něco naťukal do tlačítek, než dostal oblast ostření pro zvětšení náhledu na zvolené místo v obraze. A to tam těch bodů k výběru bylo cca 50. Lze tedy nyní jednoduše dotykem na displeji vybrat, kde bude oblast ostření a tedy i zvětšeného náhledu pro přesné zaostření s manuálním sklem?

 

Vzpomínám si, že Fujifilm sice měl ve foťáku řadu zajímavých "simulací filmu", ale pokud chtěl někdo i RAW, pak musel vybrat jednu konkrétní simulaci. Byl tam zajímavý bracketing právě na ty simulace filmu (tři různé pohledy na tutéž scénu), ale bez RAWu. Opravili už tento nesmysl a zaznamená tento bracketing i RAW?

 

X-T20 vypadá hodně slušně. Pokud by někdy šla cena za tělo někam k 15 tisícům, bylo by to velké lákadlo na výměnu první generace v podobě X-E1, kde nové tělo ke konci prodeje vyšlo na cca 8-10 tisíc a pro mne tak i po letech zůstává oblíbeným foťáčkem s nejlepším poměrem cena/výkon.

Dalibor

4.8.2017 14:22

Standa: K simulacím - minimálně u X-E2 (pokud fotím do RAW) si můžu jak ve foťáku, tak i v počítači ve vhodném programu zvolit jakoukoliv jinou simulaci filmu. Osobně to dělám raději ve foťáku, protože barvy zůstanou zachovány, při otevření v počítači (Lightroom, Silkypix) se barvy v RAW rozhodí (a nevím, jak to vyřešit...).

 

Takže pokud se mi simulace filmu na dané fotce nelíbí, není problém si vyvolat fotku s jiným "filmem".

Stanislav Lepič

4.8.2017 15:28

Jo, jde to tak jak píšeš. Včetně faktu, že to co "uvařil" foťák nebylo to samé, co vzniklo z RAWu v editoru. Což nic nemění na to, že pokud fotím, tak chci mít RAW a pokud chci mít RAW, pak nedává smysl zkoušet bracketing na simulace filmů, protože mi to uloží jen hotové JPEGy a pokud jsem něco při focení nezvládl, nemám "druhý pokus" z RAWu. Proto mi ta jinak zajímavá funkce nedává moc smysl a přijde mi to škoda.

 

Při otevření RAWu v počítači se barvy nerozhodí, jen se k těm surovým datům chová každý program trochu jinak, včetně případných voleb "simulací simulací". Takže za sebe jsem je nakonec zcela pustil z hlavy a na X-E1 už ukládám jen RAW a neřeším vzhled dle Fujifilmu (beztak tam ty zajímavější - Classic Chrome a Acros - vůbec nejsou). Nic to nemění na tom, že s RAWy z X-E1 jsem byl velmi spokojený.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa