Brand

Recenze objektivu MADOKA 180 7,3mm f4

Minulý rok jsem testoval objektiv NANOHA x5. Jednalo se o macro sklo s obrovským zvětšením pro malé bezzrcadlovky. Prakticky žádný jiný objektiv pro NEX & M4/3 mu nemohl konkurovat protože jeho maximální poměr zvětšení 5:1 je už poměrně extrémní hodnota. Při správném používání s ním lze vykouzlit naprosto úžasné fotky.

 

Přikládám odkaz na krásné macro z webu výrobce:

http://www.makrofoto.sk/upload/ftp_client/NANOHA%20v%20plnej%20sile/mucha.jpg (fotografie ve vyšším rozlišení)

 

a ještě odkaz na mou recenzi, která byla bez editace publikována na oficiálních stránkách výrobce: http://www.atomer.sk/w/yasuhara.eu/articles-and-announcements/announcements/nanoha-x5-review/

 

Firma Yasuhara Co., Ltd. se nyní opět rozhodla vyplnit díru na trhu s novým objektivem Madoka 180 7,3mm f4. Jedná se o první cirkulární fisheye pro mirrorless foťáky. Firma MakroFoto s.r.o. mi objektiv na několik týdnů zapůjčila. Rád bych proto nejdříve poděkoval za ochotu a jednání.

 

První dojem

 

Samotné balení objektivu není o moc větší než krabička od “plastic fantastic“ Canonu 50mm f1,8. Na levé straně jsem nemohl přehlédnout zaškrtnuté poličko s určením pro E-mount (NEX). Druhé prázdné políčko neslo označení M4/3, což naznačuje, že tento objektiv bude v budoucnu vyráběn i pro Panasonic/Olympus M4/3 mirrorless foťáky. Domněnku mi potvrdil i jednatel společnosti Makrofoto s.r.o. Madoka 180 pro M4/3 by měla být uvedena na trh začátkem roku 2013.

 

Nedostal jsem zatím žádné další specifikace, ale budu se zájmem sledovat, jestli bude mít optika odlišnou konstrukci oproti verzi pro NEX. Pokud by byla zachována původní stavba a došlo by jen ke změně z E-mount na M4/3, byl by pravděpodobně vzniklý kruh z objektivu oříznut v horní i dolní oblasti, což by vylučovalo jeho označení jako cirkulární fisheye. Každopádně bych tu nerad spekuloval a nechám se překvapit, s čím výrobce přijde a jak tento problém bude řešit. Kromě krátkého letáku s popisem optické konstrukce a samotného objektivu balení nic jiného neobsahuje.

 

Ostření a charakteristika objektivu

 

Většina majitelů foťáků NEX používá manuální objektivy, protože široká nabídka různých redukcí a adaptérů k tomu přímo vybízí. Při focení s objektivem Madoka je stejně jako v případě starších manuálních skel potřeba zapnout funkci focení bez elektronického objektivu, jinak bude foťák neustále hlásit chybu. Často jsem se s tímto problémem setkával a pro začínajícího uživatele NEXu to může být poněkud matoucí.

 

Jak už je patrné z názvu, objektiv má úhel záběru více než 180 stupňů a obraz je zobrazován na čipu v jeho střední části, což je pro kruhové fisheye charakteristické.

 

 

Ostření a ovládání clony je stejně jako v případě objektivu NANOHA pouze manuální (MF) a mezi objektivem a tělem foťáku není žádná elektronika. MF nijak neomezuje rychlost focení, protože ostřící prstenec má velmi krátkou dráhu pohybu. Na nejkrátším i nejdelším konci má prstenec zarážku, takže se neprotáčí stejně jako např. u setového zoomu pro NEX nebo Sigmy 30.

 

Objektiv umožňuje zaostřit už od 10 cm! Prakticky se mi osvědčilo, že při ostření na objekty vzdálenější než 1m lze nechávat ostřící prstenec na nekonečnu. Clona má příjemný "click" zvuk, ale dojem opět kazí její mírně volný chod (stejný pocit z fragility prstence jsem měl i u objektivu NANOHA).

 

 

Celkově je ale tělo zpracováno velmi solidně díky použití kovových částí. Objektiv jsem zkoušel na těle NEX 7 i NEX 5N. Na obou foťácích působí velmi kompaktně a ani svou váhou (pouze 200g!) nenarušuje malé rozměry těchto mirrorless foťáků.

 

 

Optika

 

 

Optika je složena ze sedmi elementů v šesti skupinách. Samozřejmě není možnost krýt poslední vstupní optický člen nějakým ochranným filtrem. Líbilo se mi ale, že výrobce přidal na krytku praktické ouško, díky kterému se dá krytka snadno přivázat k foťáku.

 

Ostrost objektivu je výborná. Kdybych měl vzniklý kruh fotky na čipu při f4 rozdělit do určitých oblastí ostrosti, je velmi ostrý střed a okolních 100 stupňů záběru. Dalších přibližně 30 stupňů má znatelně nižší ostrost a zbylých 10 stupňů je prakticky nepoužitelných. S narůstající clonou se příliš nemění ostrost ve střední části fotky, ale svého maxima dosahuje při f8. Extrémní okraje fotky mají nejvyšší ostrost okolo f16, kdy se vyrovnají ostrosti středů při f4. Při zaclonění na f16 ale už dochází k difrakci, která na druhou stranu není nijak výrazná. Prakticky stejné ostrosti pro všechny části vzniklé fotky je dosaženo při f16.

 

Chromatická aberace je na výborné úrovni (vzhledem ke konstrukci objektivu) a je znatelná pouze při přechodu mezi hranicí kruhu fotky a nevyužitou částí čipu. Téměř se nemění při clonění. Samozřejmě nemá žádný význam hodnotit zkreslení, protože Madoka 180 je objektiv s ortografickou projekcí, což znamená, že střed fotky je oproti běžnému fisheye výrazně zvětšený. Okraje fotky jsou tak potlačené, že při focení VR panoramat (virtuální prohlídka) doporučuji používat pouze střední část fotky (tj. okolo 120 stupňů).

 

Přikládám úžasnou ukázku možnosti využití objektivu Madoka pro focení VR panorama http://www.makrofoto.sk/clanky-a-oznamy/clanky/istvan-takacs-a-yasuhara-madoka-180-rybie-oko/

 

Konkurence

 

Jak jsem již zmínil výše, Madoka 180 dokáže zachytit fotky s šíří mírně větší než 180 stupňů. Vzniklý obraz je na čip promítán v jeho střední části, což je dobrá zpráva pro majitele NEX-7. Jediný další podobně široký objektiv pro NEX je Samyang 8mm (klasický fisheye).

 

Problém ale je, že Samyang na těle N7 vytváří nepříjemný magenta barevný posun. Při použití objektivu Madoka jsem se s fialovými rohy nesetkal. Samozřejmě barevný posun nezapříčiňuje objektiv. Bohužel senzor NEX-7 není vhodný pro použití širších objektivů (více jsem tento problém rozepsal ve své předchozí recenzi na N7). Na obrázku níže je vidět magenta posun při použití N7 a Samyangu 8mm.

UPDATE: 17. 10. vyšel nový firmware pro NEX-7 (1.01), který by měl odstranit magenta problém při použití širokých objektivů.

 

Madoka vs Samyang

 

 

Někomu může vadit projekce obrazu jen ve středu senzoru bez využití jeho celé plochy. Výhodou cirkulárního fisheye je ale zachycení obrazu horizontálním i diagonálním směrem pod úhlem 180 stupňů. Tento typ objektivů byl původně vyvinut pro použití v meteorologii pro studium oblohy. Až s rostoucí popularitou i v běžné fotografii došlo k masivní výrobě klasických fisheye s funkcí pokrytí celého čipu (právě zmíněný Samyang).

 

 

Příslušenství a využití objektivu Madoka

 

Při pročítání specifikací k objektivu Madoka jsem narazil na zajímavé příslušenství, díky kterému lze vytvořit sférický panoramatický snímek jen ze čtyř fotek.

Jde vlastně o fotku se zorným úhlem 360 stupňů. Při propojení několik sferických panoramatických snímků vznikne virtuální 3D prohlídka. V praxi jsem ještě bohužel žádný podobný snímek nevyfotil. Madoka 180 k tomuto účelu přímo vybízí, a proto pro případné zájemce přikládám odkaz na hlavu Nomad Panohead Yasuhara Madoka 180.http://www.thomashuang.net/products/npym180/npym180.html

 

Sférický panoramatický snímek

 

Nomad Panohead Yasuhara Madoka 180

 

Závěr

 

S rapidním rozšířením systému mirrorless foťáků se dříve málo známé firmy snaží v současnosti prodrat mezi konkurencí a ukousnot si co největší díl z pomyslného koláče prodaných kusů objektivů. Ještě nedávno by málokdo plně důvěřoval objektivům značky Samyang. Dnes je jejich optika v některých ohledech kvalitnější než L skla od Canonu. Chci tím jen říci, že především jmého firmy prodává výrobky, a proto bude ještě trvat, než Yasuhara majitele mirrorless přesvědší o svých kvalitách.

Nedostatek kvalitních objektivů pro NEX vedl nejprve k masivnímu prodeji všemožných adaptérů. Podle mého názoru je ale v současné době trend vyrábět spíše netradiční skla, která budou sice oslovovat a vyhovovat užší skupině uživatelů, ale nebudou nahraditelná žádnou jinou alternativou. Stejný případ jsou objektivy NANOHA i Madoka. Obě skla nemají prakticky žádnou konkurenci, což z nich dělá unikátní výrobky, které si jistě najdou své místo ve fotobrašnách některých fotografů.

 

Po optické stránce nemám objektivu co vytknout. Ostrost je výborná. Aberace je vzhledem ke konstrukci objektivu na dobré úrovni. Bohužel mám ale stále pocit, že Madoka 180 je kuriozní až příliš. Samozřejmě s jiným objektivem jen těžko nafotím VR panorama. Ale otázkou je, jak často podobný typ fotek budu pořizovat. Já osobně bych preferoval jako ultra-wide objektiv Samyang 8mm, protože pro něj vidím větší využití a širší možnosti při focení. Bohužel senzor NEX-7 si s podobným typem skel moc dobře nerozumí, a tak je Madoka 180 jediným fisheye, který je s nejvyšší řadou NEXu použitelný. Pokud proto sháníte opticky kvalitní cirkulární fisheye a znáte omezení podobného typu objektivu, je Madoka 180 jedinou a výbornou možností. Je ale opravdu dobré mít na mysli, že objektiv využívá jen přibližně 40-50% senzoru, a proto bude při ořezu na klasický široký formát rázem z 24 MPX u N7 nějakých 10.

 

Na druhou stranu není cena za takto opticky kvalitní objektiv nijak přehnaná. Pohybuje se okolo 260 euro. Objektiv celkově hodnotím velmi kladně s dodatkem, že mně osobně prostě nesedl z důvodu jeho omezené využitelnosti. Každopádně VR panoramata jsou unikátním druhem fotografie, který vždy bude vyvolávat údiv.

 

 

Odkaz na VR panorama

http://www.thomashuang.net/germany/pano/2-memmingen-marktplatz.htm

 

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa