Recenze objektivu Tamron 18-270mm VC Macro
Univerzální objektivy s velkým rozsahem jsou čím dál víc oblíbené. Proto vám dnes přinášíme recenzi objektivu Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC Macro.
V naší recenzi se dozvíte, jak kvalitní obraz Tamron 18-270 poskytuje, jak se s ním fotí, jak účinný je stabilizátor a hlavně - jestli se vyplatí do něj investovat. To vše včetně ukázkových fotografií.
Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC Macro - základní vlastnosti
Tamron 18-270mm VC Macro patří do kategorie univerzálních objektivů s velkým rozsahem ohnisek. Princip těchto objektivů spočívá v tom, že nahrazují větší počet objektivů a umožňují tak uživateli bezstarostné focení, bez nutnosti nosit a vyměňovat víc objektivů.
Jak už bylo ale psáno v článku o širokorozsahových a pevných objektivech, je to často kvalitativně kompromisní řešení. Ovšem jak si vedl Tamron 18-270 v našem testu, to se nyní dozvíte.
Rozsah ohnisek je 18-270mm, což znamená, že při crop faktoru 1.5x bude výsledné ohnisko 27-405mm. Při crop faktoru 1.6x to bude 29-432mm. Tento objektiv je typu Di II, což znamená, že je použitelný právě pouze na zrcadlovkách se snímačem menším, než kinofilmové pole. Tj. na snímačích s crop faktorem 1.5x nebo 1.6x.
Světelnost tohoto objektivu je f/3.6-6.3, což upřímně řečeno není žádný zázrak. Hlavně na konci ohniska je světelnost f/6.3 nic moc. Na druhou stranu je potřeba připomenout, že u univerzálních objektivů s takto velkým rozsahem je to běžná věc. Inu, nelze srovnávat jablka a hrušky, tedy teleobjektivy a širokorozsahová skla...
Průběh světelnosti při změně ohniska je následující:
- 18-30mm ... f/3.5
- 31-45mm ... f/4
- 46-58mm ... f/4.5
- 59-99mm ... f/5
- 100-239mm... f/5.6
- 240-270mm... f/6.3
Průběh je vcelku standardní, malé plus spočívá v tom, že světelnost f/6.3 naskakuje až na samém konci ohniska.
Opticky se Tamron 18-270mm VC skládá ze 18 elementů ve 13 skupinách. Závit pro filtry má průměr 72mm, takže filtry pro tento objektiv budou lehce k sehnání.
Rychlost ostření - to je otázka, která je u širokorozsahových objektivů hodně používána. V podstatě lze říci, že rychlost ostření není nijak oslnivá, ale ani ne moc pomalejší, než u běžných setových objektivů. Tamron 18-270mm VC tak rozhodně není ideální na focení rychlých akcí, sportu, běžících zvířat a podobně.
Poslechněte si rychlost autofokusu při přejíždění od nejkratší, po nejdelší zaostřitelnou vzdálenost. Na nahrávce uslyšíte přejíždění autofokusu dvakrát tam a zpět.
Výhodou jsou určité makro schopnosti - Tamron 18-270 VC umožňuje fotit docela solidní detaily, a to při poměru zvětšení 0.2857 x. Jedná se tak o skutečně univerzální objektiv na všechno.
Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC Macro - materiál a ovládání
Tovární zpracování je typické pro objektivy Tamron, tedy dobré. Objektiv jako takový je velmi lehký, z čehož lze usuzovat značné použití plastů. Bajonet je ale poctivě kovový. Ačkoliv je většina vnějších materiálů z plastu, působí objektiv bytelným a odolným dojmem.
Ovládání objektivu Tamron 18-270 VC je vcelku pohodové a příjemné. Na těle objektivu jsou kromě zoomovacího a ostřícího kroužku tři další ovládací prvky:
- Přepínač mezi AF a MF (autofokus a manuální ostření).
- Přepínač pro aktivaci a deaktivaci stabilizátoru obrazu.
- Přepínač (zámek) pro zamezení vyjíždění objektivu (nelze zoomovat).
K ovládání Tamronu 18-270mm VC mám tři připomínky:
- Při zoomování je potřeba využít různě velkou energii - v určitém ohnisku (cca 80mm) jde zoomování najednou dost ztuha, v ostatních jde lehce.
- Objektiv sám zajíždí / vyjíždí - ne ve všech ohniscích, ale při focení shora dolů nebo zdola nahoru to může být ošidné.
- Autofokus se při horším světle nechytí napoprvé a "přejede", musí se tudíž vrátit.
Stabilizátor
Objektiv Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC Macro je vybavený mechanickým stabilizátorem obrazu (naznačuje to i zkratka VC v názvu, značící Vibration Compenstion = kompenzace vibrací). V praxi se stabilizátor velmi osvědčil, zejména pak na delších ohniscích. Stabilizátor při focení v terénu velmi příjemně překvapil a s čistým svědomím můžu říct, že je srovnatelný s originálními stabilizátory Nikonu, Canonu a dalších značek. Takže za stabilizátor dávám velké plus.
Diskuse
Další články z kategorie Recenze a testy
Všechny články kategorieRecenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe
Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…
8.9.2020
Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze
Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…
11.1.2020
Rode Stereo VideoMic X - recenze
Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…
4.1.2020
Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor
Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…
13.5.2019
Recenze ND filtrů VFFOTO
Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o ND64x Gold series,…
10.12.2018
Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor
V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.
25.8.2018
Oblíbené články
Kategorie článků
Pište vlastní články
Vyznáte se ve fotografii? Máte ostatním co říci? Pomáhejte nám vytvářet zajímavý obsah Fotorádce.