Brand

Recenze: Pentax 18-50 4-5,6 DC WR RE versus 18-55 3,5-5,6 AL

Pojďme se podívat na „papírové“ srovnání objektivů proti sobě. Začneme světelností.

05svetelnost.jpg

Průběh světelnosti je příznivější pro starý seťák. Jak moc vám to bude vadit v praxi, to je otázka. Mně osobně by to „žíly netrhalo“, jde o základní sklo; pokud fotograf potřebuje lepší světelnost, jistě sáhne po pevném objektivu nebo po světelném zoomu 17-50/2,8 či 17-70 2,8-4.

A jak je na tom minimální ostřicí vzdálenost a tím pádem "makro" schopnosti?

06ostrvzdal.jpg

Opět bod pro starý objektiv. Pokud budete chtít kytičkařit, budete muset víc řezat.

A následují testy ostrosti. Začneme fotografiemi kytky na různých clonách– fotoaparát K-S2 byl na stativu, foceno bylo se samospouští, vzdálenost od motivu se tím pádem nezměnila. Kvůli horší minimální ostřicí vzdálenosti jsem napřed udělal testovací sadu s 18-50, potom s 18-55. Krom ostrosti můžete posoudit i kvalitu bokehu. Vlevo je nový objektiv 18-50, vpravo pak původní 18-55. Originál bez úprav se otevře po rozkliku.

Začneme "plnou dírou", čili 5,6. Ostrost a kontrast nic moc, ale to je klasický jev u většiny levných objektivů. Po přiclonění se kvalita zlepší.

01-1n.JPG 01-1s.JPG

 

Přicloníme na 7,1 a objektivy nám začínají kreslit líp.

01-2n.JPG 01-2s.JPG

 

f/9 a ostrost je na seťák dost slušná

01-3n.JPG 01-3s.JPG

 f/10

01-4n.JPG 01-4s.JPG

 f/14, nastupuje difrakce.

01-5n.JPG 01-5s.JPG

Obrázky kytky ukázaly, že objektivy jsou opticky srovnatelné.

Nabízím ještě jeden test, tentokrát jsem fotil potištěnou krabici. Foceno rovněž ze stativu se samospouští na různých ohniskových vzdálenostech a clonách. Vlevo je opět nový objektiv 18-50, vpravo původní 18-55.

18mm a plně otevřená clona:

18-1-n.JPG 18-1-s.JPG 

f/5,6
18-2-n.JPG
 18-2-s.JPG

 f/8

18-3-n.JPG 18-3-s.JPG

f/13 

18-4-n.JPG 18-4-s.JPG

 f/18

18-5-n.JPG 18-5-s.JPG

f/22 

18-6-n.JPG 18-6-s.JPG

35mm a f/4,5

35-1-n.JPG 35-1-s.JPG

 f/5,6

35-2-n.JPG 35-2-s.JPG

 f/8

35-3-n.JPG 35-3-s.JPG

 f/13

35-4-n.JPG 35-4-s.JPG

f/18 

35-5-n.JPG 35-4-s.JPG

f/22 

35-6-n.JPG 35-6-s.JPG

 

50 mm a f/5,6 

50-1-n.JPG 50-1-s.JPG

f/6,3 

50-2-n.JPG 50-2-s.JPG

f/8 

50-3-n.JPG 50-3-s.JPG

f/13 

50-4-n.JPG 50-4-s.JPG

f/18 

50-5-n.JPG 50-5-s.JPG

Zde se karta obrací a nový seťák se jeví jako ostřejší. Kresba je celoplošně slušná.
Takový rozdíl jsem nečekal a testovací sadu starého seťáku jsem pro jistotu přefotil znovu, výsledek byl stejný. Starý seťák má prostě měkčí kresbu. Na plně otevřenou clonu je kresba málo kontrastní a mléčná, po přiclonění se vylepšuje. 

Diskuse

Dalibor

10.7.2015 14:26

Upřímně, za ty peníze (8.000Kč u Foto Škoda) mi to přijde nic moc. Starý záklaďák stojí cca 5.000Kč, OK. Jedinou výhodu tady vidím velikost a váhu.

 

Když to srovnám se Sigmou 17-50/2.8, která stojí o cca 40% více (11.400), z druhé ruky ji člověk sežene za cenu nového Pentaxu, tak jednak světelnost, druhak ostrá kresba i na plnou díru, chování v protisvětle, aberace - příplatek 3.400Kč za řekl bych PODSTATNĚ lepší sklo, navíc jako bonus se širším začátkem, je velmi na zvážení...

 

Srovnat starou verzi se Sigmou je s ohledem na cenu nefér, ale u nové verze se takovému srovnání už neubráním, cenový rozdíl není nijak drastický. Sigmu 17-50 osobně vlastním (na Nikonu) a maximální spokojenost - a to fotím poslední dobou hodně na pevná skla...

Martin

10.7.2015 18:29

souhlasím, ale předpokládám, že jako samotné sklo si to asi nikdo kupovat nebude. seťák je to dobrý ovšem myslím, že když někdo koupí samotné pentaxí tělo, už sáhne po něčem dražším a výkonnějším - buď Pentax 18-135, Sigma 17-50/2,8, Sigma 17-70 2,8-4 C nebo jiný.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa