Brand

Recenze Sony A7 + SEL 28-70

Street foto, kouzlo okamžiku, špičkový výkon v kapesním balení a také víceméně zcela revoluční fotoaparát od značky, která v tomto segmentu ještě před třemi lety málem zemřela... To vše lze najít ve fotoaparátu Sony A7, jehož recenzi vám dnes přinášíme. Jaké má silné a slabé stránky, vyplatí se do něj investovat? Odpovědi naleznete v naší recenzi.

Sony úvodem...

Než se dostaneme k recenzi samotné, rád bych nejprve vysvětlil úvod. Koho obecné řeči nezajímají, může směle pokračovat o dva odstavce níže :)

Úvodem jsem nechtěl nijak popudit uživatele Sony, img_0067.jpgale při troše objektivity skutečně dojdeme k faktu, že měla Sony v letech 2010 a 2011 velký problém s udržením stávajících zákazníků. Osud značky v segmentu digitálních fotoaparátů/zrcadlovek byl tehdy velmi nahnutý. Příchod technologie SLT v modelech α33 a α55 nesli mnozí fotografové jen velmi nelibě a mnoho jich od Sony odešlo. Manažeři ze Sony se totiž s nástupem polopropustného zrcátka trošku ukvapili a nebylo vše tak promyšlené a dotažené jako dnes. Oznámení definitivní ukončení výroby zrcadlovek už zvyklalo k přechodu na jinou značku i uživatele tehdejších skvělých FF modelů α850 a α900. Já osobně jsem pod návalem hysterie a strachu z budoucího vývoje značky (a hlavně panice z elektronického hledáčku) v té době také opustil řady fotografů používajících techniku SONY.

Ale k věci... V tomto ročním období standartně nefotím. Světlo je mimo pár dnů či momentů unylé a přehršel jej také není. Kontrast na nule, zajímavých scén pomálu. Podmínky pro recenzi tak zajímavého fotoaparátu, jakým A7 bezpochyby je, tedy nebyly zrovna nejlepší. Ikdyž letošní zima se trochu vymyká průměru. Doba zápůjčky se počítala pomalu na hodiny a i to byl důvod proč jsem se rozhodl vyzpovídat člověka, který A7 již delší dobu sám používá a tím pojistit objektivitu recenze.

Sony A7: hlavní vlastnosti

  • Fullframe CMOS snímač s rozlišením 24 Mpx
  • Bajonet "E" (stejný jako NEX, ale zcela jiný, než předchozí těla Sony)
  • Výklopný displej (bohužel ne dotykový)
  • 117 ostřících bodů
  • Špičkové zpracování těla fotoaparátu
  • Velmi kvalitní obrazový výstup
  • Rozměrný elektronický hledáček s rozlišením 2.35Mpx

Sony A7: Materiály a ovládání

Vytahuji z krabice tělo fotoaparátu a jsem příjemně překvapen, jak je bytelné a přitom relativně lehké. Při uvědomění jaké možnosti A7 nabízí se jedná o nádherný poměr výkon/váha. Kvalita zpracování celého fotoaparátu a to včetně tlačítek, výklopného displeje, rollerů i dvířek baterie je opravdu přesvědčivá a nemám co bych vytknul.

Zaskočila mě jen nabíječka a popruh. Klasickou nabíječku jak ji známe - tedy dokovací stanici pro baterii, kterou vložíme dovnitř zde nenajdeme. Fotoaparát se nabíjí přes mini-USB port. Ze začátku jsem hrozně nadával. Přijde mi ostudné, že k foťáku za téměř 50 000Kč nedali klasickou nabíječku. Výměna "vychozeného" mini-USB vstupu by asi levná nebyla :(

img_0060.jpgimg_0071.jpg

V práci jsem se pak chytal za hlavu, že jsem nabíječku nechal doma a dále to proběhlo stylem : " Nepůjde tam narvat tenhle datový kabel od mobilu?..Jde! A ono to i nabíjí!"..Trochu jsem to tedy přehodnotil, protože pokud mohu k nabití fotoaparátu využít kabel, který najdu pomalu v každé kanceláři nebo domácnosti, tak nelze nadávat.

Popruh je ovšem špatný vtip. Čekal jsem stylový kožený řemínek. V ruce ovšem držím takovou širší kousavou tkaničku od bot s logem Sony. Výrobní hodnotu tipuji na 4,50Kč.

Ergonomie je u Sony trochu pojem sám pro sebe. V životě jsem zatím neměl v ruce ergonomicky lepší fotoaparát, než Sony A850/900 a to už jsem pár foťáků "ohmatal". Sony A7 má všechny potřebné ovládací prvky na těle (a do ruky padne opravdu dobře). A7 samozřejmě nabízí spoustu funkcí, pro které je nutné do MENU, ale tomu se vyhnout nelze. Po nastavení nějakého optimálního standardu pro běžné focení jsem pak už do MENU neměl potřebu jít. Samostatný roller pro kompenzaci expozice je dnes v módě, je to retro, je to i praktické, jen kdyby nebyl tak tuhý :( Ovládat jej jen placem pravé ruky bylo dost obtížné, ale přikládám to tomu, že byl fotoaparát zkrátka nový a po čase by se "rozhýbal". Otočný volič režimů (PASM) na tom nebyl jinak.

Autofokus a ostatní funkce

Sony A7 používá hybridní AF systém, který snoubí dohromady fázovou detekci a kontrastní ostření. Je zbytečné rozvádět tyto technologie v recenzi. Zkrátka počítejte s tím, že s ostřením problém rozhodně nebude. Nebo ne se slušným objektivem, který pomůže tělu tyto schopnosti využít.

Pro představu mrkněte ZDE.

Neskutečných 117 ostřících bodů vlastně ani nevnímáte. Přepínáte je zkrátka dle potřeby a kdybych tento údaj neměl načtený z manuálu, tak bych si myslel, že je jich zhruba polovina. Ostřící body najdeme po celé ploše hledáčku, potažmo displeje a lze tedy ostřit na objekt i zcela v rohu scény. Využití pro takový extrém už z hlediska kompozice asi nenajdete často, ale potěší to.

Pro změnu ostřícího bodu se používá dvou tlačítek. Prvním vyvoláme funkci změny a druhým se již realizuje samotný posuv. Ikdyž formulace to není zcela přesná. Vyvolání změny lze nastavit na libovolné programovatelné tlačítko a posuv ostřícího bodu lze provést jak multifunkčním ovladačem vedle displeje, který obsahuje roller i vícesměrný joystick, tak pomocí vrchních dvou rollerů, kdy jedním posunujeme bod horizontálně a druhým vertikálně. Přišlo mi nejrychlejší posouvat bod pomocí "joysticku" uvnitř multifunkčního tlačítka. To má ovšem ten problém, že celý tento sdružený ovladač není příliš velký a snadno dojde k nechtěnému pootočení rollerem a ten již vyvolá funkci změny velikosti ostřícího bodu a přepínání jeho polohy v tu chvíli zmizí...A přišli jste o krásnou momentku :-/ U mě to byly tak 2 případy z 5 a tím mi ovládání Sonky trochu zhořklo.

Sony A7: hledáček

Elektronický hledáček je nad očekávání rozměrný (připomnělo mi to trochu Canon EOS 5D II) a kvalitní. Rozlišení 2,35Mpx už je skutečně znát, přičemž pokrývá 100% scény. Jen se musíte smířit se dvěma fakty. První je ten, že při focení v málo osvětleném interiéru se při pohybu fotoaparátem obraz v hledáčku trhá a není plynulý, což mě trochu mrzí, protože tomuto neduhu se dokázali vyhnout i levnější fotoaparáty. Druhým faktem je, že barvy jsou při pohledu v hledáčku zkreslené a proti tomu, jak vidíme scénu okem jsou trochu chladnější. Ovšem proti jiným elektronickým hledáčkům konkurenčních značek (např. Olympus OMD EM5) je v tomto ohledu snad dokonalý. Žádné nesmyslné barvy se nekonají.

Zadní rozměrný displej dává krásné barvy, obraz je ostrý a máte dokonalý přehled o výsledku svého snažení. Variabilita vyklopení displeje není velká, ale pro někoho asi lepší, než nic. Bohužel NENÍ dotykový a já stále marně čekám, kdy udělá nějaký výrobce dotykový displej, který bude volitelně vypínatelný v MENU. Už jen proto, aby se dalo při focení přes displej jedním prstem zvolit místo zaostření, případně i rovnou vyfotit tak, jak to má např. právě Olympus.

Co se týče informací o nastavených funkcích, které poskytuje zadní displej, tak ten lze zahltit do takové míry, že displej vypadá jako budík z letadla. Informace jsou volitelně vypínatelné a tedy snadno přepnutelné do režimu, kdy zobrazíte jen a pouze fotografovanou scénu.

 

img_0069.jpg

img_0038.jpg

 

Co je VELMI důležité !!! Tak v současnoti již LZE fotit i v "M" režimu při nízké hladině světla v rychlostech závěrky, která by Vám jinak normálně nevykreslila na scéně v hledáčku nic, než tmu ! Neboli pokud nastavím v slabě osvětlené místnosti například ISO 200, clona f5,6 a čas 1/250, lze přepnutím v nastavení přes MENU takto běžně fotit, scénu vidím v hledáčku normálně a tedy již není problém při práci se záblesky ve studiu apod. A to je velmi důležité, protože EVF hledáček tato funkce posunula velmi dopředu. Přiznám se, že nevím od kterého modelu SONY je tato funkce dostupná (a je mi to trapné, ale nezlobte se na mne proto), ale byla velmi potřebná.

Obrazová kvalita

Sony A7 jsme bohužel měli možnost otestovat pouze s objektivem Sony SEL 28-70. Půvondě jsme měli mít i pevný objektiv, ale bohužel to nevyšlo. Kvalitu výstupu Sony A7 jsem proto nemohl plně ocenit jen kvůli tomuto objektivu. Plastová konstrukce, naprosto základní světelnost v rozsahu f3,5-5,6 a ostření, které musím označit jako váhavé a nepříliš rychlé se mi k fotoaparátu za takovou cenu vůbec nehodí. Optická kvalita, ostrost a barvy nejsou na zoom této kategorie špatné (v protisvětle dosti slabé výsledky), ale zvláště světelnost je velmi omezující. Někdo bude namítat, že na běžné focení to stačí..To je asi pravda, ale  kdo si A7 pořídí jako otloukánka, kterého bude tahat v kapse nonstop s sebou? Tedy na co takový objektiv ? Samostatně stojí cca 13 000Kč a za tyto peníze mě osobně rozhodně nepřesvědčil. Jeho jedinou předností je nízká hmotnost díky celoplastové konstrukci (bajonet je ovšem kov) a to, že se při změně ohniska vysouvá jen o cca 5mm.

Pro Sony A7 si lze vybrat z těchto objektivů SONY (je ale potřeba vybrat plnoformátový objektiv). Nabídka zatím není příliš široká, ale věřím, že podpora FF E-mount bude sílit.

Automatické vyvážení bílé, neboli AWB nefunguje v limitních situacích příliš dobře. Slabě osvětlená místnost, agresivní malba (červená apod.) jej snadno zmatou a výsledná fotografie je hodně odlišná od toho, jak scénu vidíte okem. čekal bych s léty větší pokrok a to nejen u Sony. V takové situaci se ale vyplatí vyzkoušet funkci "SET", kdy namáčknutím tlačítka fotoaparát přepne do režimu změření barevné teploty ve středu scény a musím říci, že měří téměř přesně. Pod LED žárovkou s udávanou teplotou 2700°K mi naměřil 2600°K, což považuji za dobré. Není mi ale jasné, proč AWB funguje hůře, než funkce SET. Přeci když umí na "SET" změřit scénu s tak malou odchylkou, proč to nefunguje stejně dobře rovnou v AWB režimu ?

Automatické vyvážení bíle vlevo, manuální vpravo s tím, že levá fotka (AWB) byla ještě "doladěna" srovnáním histogramu ke světlejšímu tónu. Manuální WB je zapnuto trochu nesmyslně na "žárovka" i tak jde vidět posun k lepšímu. Zvláště ve spodní části fotografie ve stínech. A toto je ještě celkem slabý úkaz toho, jak snadno lze AWB ošálit. Mnohé scény dopadnou výrazně hůře a proto doporučuji zvážit kdy použiji AWB a kdy si navolím hodnoty manuálně.

- - - - - - - - - - - - AWB - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Manuálně navolena "žárovka" - - - - - - - - - -

awb.jpgmwb.jpg

 

Jak moc šumí ? Foťte i na vysoké ISO, když je to třeba. Není to vůbec žádný problém. Moderní čip (není totožný jako má Sony A99 nebo Nikon D600) zvládá věci, které doba/fotograf vyžaduje. Nějaký obrovský skok proti Canonu 5D Mark II až tolik nevidím, úroveň detailů není diametrálně jiná (což by se zřejmě rapidně změnilo při použití kvalitního objektivu), ovšem od hodnoty ISO 3200 výš je pokrok znát. Nechci to tady rozpitvávat do detailu, na toto si stejně udělá každý názor sám, RAW soubory máte k dispozici pro stažení a hodnocení čipu a jeho porovnání s jinými modely různých značek najdete na 3 kliknutí na googlu :)

Níže jsou uvedeny 100% výřezy z testovacího snímku při citlivostech ISO 200, 400, 3200 a 6400:

sony_a7_iso.jpg

sony_a7_iso200.jpg

sony_a7_iso400.jpg

sony_a7_iso3200.jpg

sony_a7_iso6400.jpg

 

Subjektivně mi jako větší mínus přijde výdrž baterie. Ta totiž skonala poměrně rychle, byť byla plně nabitá a ovládání i menu jsem již měl prozkoumané natolik, že jsem si fotoaparátem neměl důvod zbytečně hrát a tím kapacitu snižovat. Výdrž cca do 200fotek. Na druhou stranu EVF hledáček i displej si při takovém "grafickém výkonu" něco logicky vzít musí.

 

 

A teď k názoru uživatele, který A7 používá již od uvedení na trh :

Vzhledem ke svému zaměření používá Radek A7 převážně pro video, kde oceňuje fakt, že oproti DSLR či SLT lze natáčet video s přímým obrazem v hledáčku a není třeba koukat na displej přes zvětšovací lupu apod. Možnost nákupu A99 zcela odboural z důvodu rozměrů a hlavně tomu, že na A7 použije bez problémů staré Minolta MD a m42 (ty na A99 nasadit přes redukci jdou) objektivy bez potíží a ostří mu až na nekonečno (jiné vzdálenosti zadní čočky objektivu od snímače.) Bývalé Sony objektivy s bajonetem "A" pak používá přes redukci.

Jako plus vidí poměr cena/výkon/váha, regulovatelný vstup pro zvuk, možnost připojení sluchátek + zobrazení přepalů ve videu a velmi dobře použitelnou funkci Peaking (pro manuální ostření)

Jako nevýhody vidí stejně jako já AWB (hurá, nejsem sám) a ostření přes výše uvedenou redukci. AF je zhruba stejně rychlý jako u A77. Rozložení ostřicích bodů při použití redukce se zrcátkem, není vyhovující a také jich v této kombinaci výrazně ubude. Při ručním ostření se zapnutým peakingem je toto vše ale nedůležité. Absenci klasické nabíječky vyřešil Radek jednoduše - dokoupil si ji. Výdrž baterie označuje jako průměrnou.

A co se výkonnějšího modelu A7R týče, tak tu si Radek nekoupil vlastně jen kvůli ceně a ani přidaná hodnota čipu s vyšším rozlišením jej k nákupu tété verze nepřinutila.

Ukázkové fotografie

img_001.jpgimg_002.jpg

img_003.jpgimg_004.jpg

img_005.jpgimg_006.jpg

img_007.jpgimg_008.jpg

img_009.jpgimg_010.jpg

img_011.jpgimg_012.jpg

img_013.jpgimg_014.jpg

img_015.jpgimg_016.jpg

Veškeré ukázkové snímky v JPEGu i v RAWu si můžete stáhnout na na této stránce uloz.to.

Závěr

Sony A7 je revoluční fotoaparát, který nabízí opravdu mnoho. Kvalitní výstup, zpracování těla i obsažené funkce staví Sony A7 do vyníkajícího světla. Využitelnost pro natáčení videa je nejen díky popsaným funkcím veliká a jistě uspokojí ambice náročnějších zákazníků. Zejména pokud Vám vyhovuje technika ve stylu "vždy připraven" a nehodláte s sebou vláčet kilogramy těžké a neskladné výbavy, budete nadšeni.

Nabídka objektivů pro "E" bajonet je sice k dnešnímu dni široká, jenže je třeba počítat s tím, že drtivá většina z nich je určena pro modely NEX s APS-C snímačem. Lze je sice použít, ale pouze v CROP módu a na to jste si nemuseli kupovat dražší Sony A7 s full-frame snímačem. FE (tedy plnoformátových) objektivů bude ale jistě přibývat a už teď je rozhodně po čem sáhnout pro dostatečně uspokojivou skladbu výbavy a výborný výstup.

Osobně doporučuji Sony A7 pro milovníky videa a fotografy "lovce". Protože každý, komu jsou blízké žánry jako street foto, různé momentky a částečně i reportážní fotografie či portrét, si rozhodně přijdou na své. Na naprosto vážnou profesionální práci to se Sony A7 ale nevidím a to má více důvodů: poměrně malé tělo, které nepadne tak skvěle do ruky jako profesionální full-frame přístroje, absence 2 slotů pro karty apod.

Nevěřím, že by mohl být z tohoto foťáku někdo vyloženě zklamán. Sony překonává počáteční problémy s uvedením elektronických hledáčeůk a momentálně je v tomto ohledu jasně na vrcholu. Budiž budoucím majitelům přidanou hodnotou to, že za vynaložené peníze, které nejsou zdaleka horentní, dostanou full-frame čip v drobném, ale velmi schopném a dobře zpracovaném těle.

A pokud již někdo z vás Sony A7 má, podělte se s námi v komentářích o své dosavadní dojmy.

Štítky: fotoaparát, recenze

Diskuse

Michal Kroupa

23.2.2014 08:45

diky za recenzi. ze zvedavosti jsem si fotak osahal v obchode. hledacek je vazne paradni. prave testuji FUJI X-T1 a musim rict, ze ten ma jeste o chlup lepsi EVF. na fotaku mi vadi snad jen kvalita jpeg a vydrz baterie. jinak vazne tezko hledat chyby. EVF se pro nataceni videa opravdu hodi - zrcadlovky jsou v porovnani jak nejaka prehistorie. bohuzel kvalita videa neni idealni. i canon 6D ma lepsi (vice detailu na ALL-I a mozna o chlup mene moire). kazdopadne konecne nekdo prisel na trh s inovaci. tesim se, co prijde dal a drzim sony, fuji, olympusu a panasonicu palce - v porovnani s nikonem a canonem se alespon o neco snazi

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa