Brand

Recenze SONY NEX-5

Boj na poli mirrorless fotoaparátů (tedy kompaktů s výměnnými objektivy) se v poslední době velmi přiostřuje. Zamíchat v celé hře kartami se nyní pokouší i Nikon. A není divu - jedná se totiž o velmi zajímavý segment na trhu a v současné době i možnou alternativu pro digitální zrcadlovku. Dnes vám přinášíme recenzi fotoaparátu SONY NEX-5, který byl minulý rok uveden na trh jako odpověď na Micro 4/3 system od Olympusu a Panasonicu. I dnes si stále drží prim jednoho z nejmenších fotoaparátů s "velkým" APS čipem. Vyplatí se ale ještě NEX-5 koupit? V čem se liší od svého nástupce NEX-5N? Má systém NEX budoucnost? Obstojí v porovnání s konkurencí? Na všechny tyto otázky se pokusím odpovědět.

Na úvod je důležité zmínit, že mirrorless fotoaparáty nebyly původně zamýšleny jako plnohodnotná náhrada pro digitální zrcadlovku (DSLR). Kvalita obrazového výstupu je na srovnatelné úrovni. Naopak komfort optického hledáčku, ergonomie, ovládání a nabídka celé řady výborných objektivů od Canonu a Nikonu jsou obrovskou výhodou, za kterou si ale musíte u zrcadlovek poměrně dost připlatit. Koncem roku 2011 se však na trhu začaly objevovat profi verze mirrorless fotoaparátů, které výše uvedené nedostatky oproti DSLR stírají. Proto bude velmi zajímavé sledovat, jak se bude situace na trhu dále vyvíjet.

Sice jsem se v celé recenzi snažil vyhýbat srovnání mezi DSLR a mirrorless fotoaparáty. Nakonec se mi to ale moc nepodařilo a vždy uvádím pouze konkrétní výhody SONY NEX oproti zrcadlovce.

Konstrukce a základní specifikace

Tělo a snímač

Po vybalení fotoaparátu z krabice jsem neskrýval údiv. Tělo je vážně kompaktní s výklopným displejem a poměrně velkým gripem pro úchop. Uvnitř hořčíkové slitiny se ukrývá Exmor* APS HD CMOS senzor se 14,2MPix. Čip je ještě nepatrně větší a kvalitnější (podle DXO Mark 2011) než u Canonu 7D a 60D!

Citlivost snímače lze nastavit od ISO 200 do 12800. Úroveň šumu je sice na první pohled výborná. Při pozdějším testování jsem ale narazil na jeden podstatný háček, o kterém se zmíním dále v recenzi.

Celkově je tedy fotoaparát výborně zpracován - nikde nic nevrže a vše perfektně lícuje.

* Exmor funkce velmi dobře reguluje šum při živém náhledu fotografované scény za nízkého osvětlení.

Displej

Na zadní straně najdete pouze několik hardwarových tlačítek. Elektronický hledáček byste hledali marně. Naopak LCD displej je opravdu "vymakaný". Zabírá většinu místa zadní strany těla fotoaparátu. Je velký 3 palce s poměrem stran 16:9 a rozlišením téměř 1 000 000 obrazových bodů! Tento pomyslný megapixel je sice celkem standard u nových DSLR. Nutno však říci, že konkurence od Samsungu, Panasonicu a Olympusu vám takový komfort ani po roce nenabídne.

Někdo by mohl namítnout, jestli je opravdu tak jemný displej nutný. Při porovnání např. s OLED displejem Samsungu NX100 (který má přibližně 500 000 pixelů) vám bude odpověd hned jasná. Ruční ostření je totiž se Samsungem učiněné peklo. Naopak s NEX-5 si budete vždy jisti, že je vše ostré.

Když už jsme u displeje, rád bych Sony také pochválil za funkci nastavení jasu za slunečného počasí. Po zapnutí této možnosti se výrazně zvýší jas, kontrast a barva živého náhledu. Není tedy problém fotografovat při silném slunci.

Jak už jsem zmínil dříve, displej je výklopný a umožňuje změnu o 80 stupnu při fotografování z úrovně pasu nebo naopak o 45 stupňů při fotografování nad hlavou. Tato možnost je podle mě velmi často podceňovaná a mnozí ji berou pouze jako zbytečnost.

 

sam_2938_1.jpg

 

Naopak podle mého názoru je užitečná. Nejvíce jsem jí využil při natáčení videa, protože nevyvádíte z míry ostatní mířením objektivem přímo do obličeje. Zároveň nevypadáte jako japonský turista s displejem kompaktu  neustále před očima Tongue out. Dnes už se ale výklopný displej stává celkem standardem. Rozhodně bych se neobával o případné vyviklání LCD- je velmi pevně uchycen.

V pravém horním rohu mě také hned upoutalo výrazné červené tlačítko pro okamžité nahrávání full
HD videa (fotoaparát natáčí ve formátu AVCHD 1920 * 1080, 25 obrázků (50i) za sekundu při
datovém toku 17Mbps) se stereo zvukem (případně je na výběr formát MP4 také ve vysokém
rozlišení nebo v nízkém při 640*480 pixelů).
Vlastně jeden z hlavních rozdílů mezi NEX-5 a NEX-3, který byl uveden na trh zároveň s NEX-5
jako levnější alternativa s plastovým tělem a podobnými funkcemi, je ve videu. Nemohu si ale
právě k videu odpustit krátkou kritiku. Především samostatné tlačítko pro spuštění nahrávání je sice
fajn, ale po zmáčknutí celkem vrže. To by nebyl až takový problém, kdyby byl stereo mikrofon
fotoaparátu méně citlivý. U každého začátku a konce nahrávaného klipu se tedy budete potýkat s
nepříjemným a rušivým zvukem. Každopádně pokud to někdo s natáčením videa myslí vážně, jistě
si rád za přibližně 2200,- pořídí extermí mikrofon, který se na tělo fotoaparátu umísťuje přes
speciální konektor. Asi bych v této kaegorii už požadoval moc, kdyby Sony na tělo umístilo
klasický vstup pro externí mikrofon. Takto jste vázáni pouze na jeden (sice poměrně kvalitní)
možný mikrofon.
Profesionálnější varianta systému NEX- SONY NEX-7 všechny tyto neduhy odstraňuje. Cenou (a v
současné době také dostupností) je však úplně jinde. Jinak je natáčené video z NEX-5 kvalitní.
Hlavně za dobrého světla. Při špatném osvětlení je už trochu znatelný šum. Pro video lze manualně
nastavit clonu. Časy a ISO jsou dány automaticky. Automatické ostření je plynulé a fotoaparát
přeostřuje vždy celkem jistě. Je také možnost ostřit manuálně, což je díky peaking funkci snadné a
přesné. Peaking mód totiž nabízí zvýraznění zaostřených oblastí fotografovaného objektu vámi
zvolenou barvou. Musím uznat, že je to velmi praktická možnost.
Viz. Odkaz: http://www.youtube.com/watch?v=m7fiYzCb1i8&feature=youtu.be
________________________________________________________________________________
Ještě než se podíváme na menu, ovládání a samotnou obrazovou kvalitu, rád bych se ještě trochu
rozepsal o objektivech. Výrobce nám při uvedení na trh neumožnil téměř žádný výběr. Byla pouze
možnost volit mezi širokým 16mm f2,8 nebo stabilizovaným zoomem 18-5 f3,5-5,6.
Tyto objektivy nejsou až zas tak špatné. Malý 16mm pancake má sice měkké rohy a stabilizovaný
zoom naopak vykazuje hodně zkreslení. Vyrovnají se ale setovým objektivům středních DSLR.
Otázkou je, kdo by chtěl neustále fotit s kvalitou setového objektivu.
Dnes je situace úplně jiná. Na trh společně se SONY NEX-7 přišel i velmi kvalitní Carl Ziess 24
f1,8 pro street fotografování. Dále také portrétní stabilizovaný 50mm f1,8, 30mm makro objektiv a
chystají se další. V nabídce jsou i nějaká delší skla ap.

Natáčení videa

V pravém horním rohu mě také hned upoutalo výrazné červené tlačítko pro okamžité nahrávání fullHD videa.

  • fotoaparát natáčí ve formátu AVCHD 1920 * 1080, 25 obrázků (50i) za sekundu při datovém toku 17Mbps.
  • případně je na výběr formát MP4 při rozlišení 1440 * 1080 (tedy poměr stran je podle počtu pixelů 4:3). Výsledný obraz je ale ve formátu 16:9 - nejedná se o plné fullHD a tento formát je určen spíše pro youtube ap.
  • poslední možnost je natáčení ve formátu MP4 při rozlišení 640 * 480 (tedy v poměru stran 4:3).

 

Ukázka videa:

http://www.youtube.com/watch?v=dkjqMR6Pw_I&context=C26511ADOEgsToPDskI-QIUYdQLQQ6gsAeYlxCl3

(video v průběhu dneška doplním - bylo smazáno administrátorem youtube.com)

 

Pro natáčení jsem použil manuální objektiv Carl Zeiss Flektogon 35 f2,4 (bez stabilizace). Ve druhé části se video ze záhadných důvodů trochu seká (originál u mě v počítači hraje plynule).

 

Vlastně jeden z hlavních rozdílů mezi NEX-5 a NEX-3, který byl uveden na trh zároveň s NEX-5 jako levnější alternativa s plastovým tělem, je ve videu.

SONY NEX-3/ SONY NEX-5 dole

Nemohu si ale právě k videu odpustit krátkou kritiku. Především samostatné tlačítko pro spuštění nahrávání je sice fajn, ale po zmáčknutí celkem vrže. To by nebyl až takový problém, kdyby byl stereo mikrofon fotoaparátu méně citlivý. U každého začátku a konce nahrávaného klipu se tedy budete potýkat s nepříjemným a rušivým zvukem. Každopádně pokud to někdo s natáčením videa myslí vážně, jistě si rád za přibližně 2200,- pořídí extermí mikrofon, který se na tělo fotoaparátu umísťuje přes speciální konektor. Asi bych v této kaegorii už požadoval moc, kdyby Sony na tělo umístilo klasický vstup pro externí mikrofon. Takto jste vázáni pouze na jeden (sice poměrně kvalitní) možný mikrofon.

A takový lehce ochuzený pocit jsem měl při celém používání fotoaparátu. Je však důležité si uvědomit, že NEX je určen pro méně náročné uživatele. Proto jednoduše očekávejte výbornou kvalitu fotek i videa. Nelze mít však natáčení plně pod kontrolu.

Profesionálnější varianta systému NEX- SONY NEX-7 všechny tyto neduhy odstraňuje. Cenou (a v současné době také dostupností) je to však úplně odlišná kategorie fotoaparátu.

sony_nex_7.jpg

Natáčené video z NEX-5 je celkově kvalitní. Hlavně za dobrého světla. Při špatném osvětlení je už trochu (více) znatelný šum.

Pro video lze manualně nastavit clonu. Časy a ISO jsou dány automaticky. Automatické ostření při natáčení je plynulé a fotoaparát přeostřuje vždy celkem jistě. Rozhodně nečekejte prudké a neplynulé ostření či proostřování - vše je nerušivé. Letošní model (NEX-5N) nabízí vylepšení v podobě funkce sledování objektu, kdy si jednoduše označíte natáčený (nebo samozřejmě i fotografovaný) obejekt, přičemž fotoaparát ostří pouze na něj.

Při videu je také možnost ostřit manuálně, což je díky peaking funkci snadné a přesné. Peaking mód totiž nabízí zvýraznění zaostřených oblastí fotografovaného objektu vámi zvolenou barvou. Musím uznat, že je to velmi praktická funkce.

  • ukázka peaking funkce: http://www.youtube.com/watch?v=m7fiYzCb1i8&feature=youtu.be

 

Ještě než se podíváme na menu, ovládání a samotnou obrazovou kvalitu, rád bych se ještě trochu rozepsal o objektivech. Výrobce nám při uvedení na trh neumožnil téměř žádný výběr. Byla pouze možnost volit mezi širokým 16mm f2,8 nebo stabilizovaným zoomem 18-55mm f3,5-5,6. Tyto objektivy nejsou až zas tak špatné. Malý 16mm pancake má měkké rohy a stabilizovaný zoom vykazuje hodně zkreslení. Vyrovnají se ale setovým objektivům středních DSLR. Otázkou je, kdo by chtěl neustále fotit s kvalitou setového objektivu. Dnes je situace úplně jiná. Na trh společně se SONY NEX-7 přišel i velmi kvalitní Carl Ziess 24 f1,8 pro street fotografování (po přepočtu crop factoru dostanete oblíbené ohnisko 35mm se světelností f1,8). Dále vyšly také: levný, portrétní a stabilizovaný 50mm f1,8, 30mm makro objektiv a chystají se další.

objektivy pro systém NEX

 

Možná je ale paradoxně dobře, že ještě před rokem byl výběr objektivů omezen. Tělo fotoaparátu je velmi dobré, a proto pro NEX-5 vznikla celá řada adaptérů a redukcí, přes které je možné použít téměř libovolný objektiv. Dokonce i objektivy Leica, se kterými se vám na DSLR nepodaří zaostřit. Navíc většina portrétních a světelných objektivů nevykazuje oproti dnešním moderním téměř žádnou barevnou vadu. Cenou jsou také tyto staré objektivy výrazně levnější.

adaptéry pro NEX

Osobně používám stabilizovaný SONY 18-55mm f3,5- 5,6 na video (společně s audio rekorderem ZOOM H1). Ze starých objektivů fotím především s Carl Zeiss Flektogon 35 f2,4, Helios 44-M4 a Takumar 55mm f1,8.

Menu a ovládání

V mnoha recenzich NEX-5 je kritizováno chaotické menu a samotné složité ovládání. Po upgrade firmware (verze 4) tomu ale tak není. Jednotlivé položky jsou uspořádány logicky a přehledně. Navíc lze téměř všechna hardwarová tlačítka fotoaparátu nastavit podle vaší potřeby. Proto můžete ISO, vyvážení bílé, manuální ostření a clonu nastavit stejně rychle jako u DSLR.

hlavní obrazovka menu

Fotoaparát bych nedoporučil těm, kteří neustále střídají režim priority clony/času/automatiku a manuál. V tomto ohledu bych raději volil přístroj s otočným voličem (pro rychlejší a jednodušší fotografování). Režim snímání nabízí klasické funkce, jako jsou

  • automatika
  • priorita clony
  • priorita času
  • manuální nastavení

Pro laiky bude určitě vítanou možností chytrá automatika, která velmi přesně volí režim snímání podle fotografovaných podmínek. Když jsem např. fotil vánoční stromeček, na displeji fotoaparátu se okamžitě objevil nápis: bodové osvětlení a výsledná fotografie byla nastavena přesně. Často není čas na manuální nastavení  a proto je takto dobrá automatika užitečnou funkcí pro zachycení toho pravého okamžiku. Za zmínku stojí také funkce panorama. Nepočítal jsem celkový počet snímků, které foťák ve 2-3 vteřinách do výsledného panoramatického snímku nafotil. Rychlost snímání je kolem 7 obrázků za sekundu. Jen mi vadilo, že závěrka je poměrně hlučná. Když tedy fotíte panorama, je to už celkem velký rámus, kterým na sebe upoutáte zvědavé zraky svého okolí.

Další zajímavou funkcí je HDR (High Dynamic Range), při které NEX vyfotí 3 snímky s posunutou expozicí a následně je spojí v jednu výslednou fotografii, která má jasnější stíny a méně přepalů.

 

S HDR BEZ HDR

 

S nejnovějším firmware v menu přibylo mnoho scénických a kreativních režimů. Můžete např. odfiltrovat veškeré barvy mimo červené (hodí se pro natáčení krvavých filmů Tongue out ).

obrazové efekty

Obrazová kvalita

Obrazová kvalita je velmi dobrá. Vzhledem k RAW by však výsledný JPG mohl být ještě lepší. Barvy jsou až na červenou přesné. Problém je trochu s objektivy, které celkový dojem mírně kazí. Setový zoom 18-55 je totiž ostrý až kolem clony 7. Ale rozhodně není horší než setové objektivy zrcadlovek. V dnešní době je ale fotografování tak zdegenerované, že hodně fotografů prohlíží své fotografie při 100% a větším zvětšení na monitoru, přičemž většinu z nich nikdy nevytisknou. Jestli plánujete tisknout plakáty, doporučil bych sáhnout po profi DSLR. Je potřeba si uvědomit, že nikdo nebude fotografie prohlížet pod lupou, ale vždy na ně bude nahlížet jako na celek a také na to, jaký dojem v něm fotka zanechala.

Současné fotoaparáty lze rozdělit na kompakty, fotoaparáty s "větším" čipem a full frame. Mezi těmito kategoriemi je v kvalitě fotografií rozdíl. Ale při srovnávání fotoaparátů s APS čipy nenajdete ve výsledné kvalitě fotografií tolik odlišností.

Čip SONY NEX-5 je výborný. Objektivy jsou v kvalitě setových z DSLR. Micro 4/3 systém přišel s dobrými objektivy až po třech letech a málokdo v té době malý výběr hanil. Nemám tedy obrazové kvalitě téměř co vytknout. Jen v menu lze nastavit dva stupně redukce digitálního šumu. Žehlení JPG však nejde úplně vypnout. Je sice pravda, že redukce šumu není nijak drastická, ale přistihl jsem se, že vyšší ISO (3200 a více) u NEX-5 moc nepoužívám, jelikož vypadají "trošku ořezaně". Osobně mám rád zašumělé černobílé fotky, s NEX-5 však vypadají trochu uhlazeně. Je to škoda, ale ne zase žádná tragédie..

 

TEST ISO:

dsc03913.jpg

ISO 200, f4, objektiv SEL 1855, automatické vyvážení bílé, režim priority clony, expozice +1,0, ohnisková vzdálenost 30mm.


ISO RAW/JPG

 

Následující obrázek je test ISO- 100% výřez z předešlé fotografie na plechovku od čaje. Pro porovnání jsou přidány výřezy ve formátu RAW (Sony ho označuje jako ARW a jedná se o surovou informaci z čipu= fotoaparátem nijak neupravovaná fotografie). Je patrná výrazná redukce šumu od ISO 1600.

 

Závěrečné zhodnocení:

 

Z celé recenze můžete mít dojem, že NEX-5 má celou řadu nedostatků. Rozhodně tomu tak není. Kdybych měl hodnotit na stupnici od 1 do 10, dal bych fotoaparátu 8,5. Problém je v tom, že jsem poměrně náročný fotograf a vyžaduji výbornou kvalitu fotek. Měl jsem možnost NEX-5 používat déle než půl roku. Za tak dlouho dobu jsem se s fotoaparátem dokonale seznámil a v recenzi jsem chtěl spíše upozornit na jeho hlavní nedostatky. V každém případě není pochyb, že NEX-5 je výborný fotoaparát, který bych doporučil především pro pužívání starších manuálních objektivů. Případně jako kompaktní alternativu pro DSLR. Obrazová kvalita je se setovým objektivem srovnatelná s většinou středních digitálních zrcadlovek. Oproti NEX-5N ovšem mírně pokulhává. Rozdíl je však minimální a pokud nepotřebujete široké možnosti nastavení při natáčení full HD videa (ISO, 24p filmový mód ap.) doporučil bych vám spíše výrazně levnější NEX-5 (10000,- za NEX-5 oproti 16000,- za NEX-5N (leden 2012)). Velké plus pro NEX-5 je nekompromisní dílenské zpracování, které nemá obdoby (nex-5N působí v ruce mírně levnějším dojmem).

Obrazová kvalita je velmi dobrá. Všiml jsem si, že červená barva není zobrazována úplně reálně (což je o fotoaparátech Sony známo). Šum je dobře rozložený v celém rozsahu nastavení ISO. Má nerušivý monochromatický charakter. Problém je však v tom, že výsledné obrázky podléhají "žehlení" (redukci) šumu. Pro nenáročného fotografa je to spíše bonus. Já bych však raději uvítal méně odšumělé fotky pro černobílou fotografii.

Také bych tento fotoaparát doporučil pro natáčení videa. Musíte však počítat s dokoupením externího mikrofonu. Nejvhodnější volbou se mi cenově zdá ZOOM H1, který snadno na NEX upevníte přes friction arm.

Pokud vezmeme v úvahu hlavní konkurenty systému NEX, bude jich celkem málo. Záleží však na úhlu pohledu. Jako konkurenci lze sice brát micro 4/3 systém Olympusu a Panasonicu. Výhodou systému NEX je ale výrazně větší APS čip.

Přímým konkurentem Sony NEX-5 je Samsung NX100 ( pro NEX-5N nový Samsung NX200). Oba mají stejně veliké čipy. Problém NX100 je v použití staršího čipu a plastového těla. Naopak cena je velmi přijatelná. Dalším konkurentem je Nikon V1/J1, který má sice velmi malý čip, ale překvapivě dobrou kvalitu fotek.

Je proto dobré si předem ujasnit, na co a jak budete fotoaparát používat. Co od něj čekáte a jestli má pro vás dostačující funkce. Proto doporučuji NEX-5 všem nadšencům manuálních objektivů nebo pro natáčení full HD videa  (s externím mikrofonem). To vše v kompaktním hořčíkovém těle s kvalitním a velkým čipem a velmi dobrou výslednou kvalitou pořízených fotografií.

 

KLADY A ZÁPORY:

  • + dobrá obrazová kvalita
  • + výborné dílenské zpracování!
  • + jemný a výklopný displej
  • + velký APS čip
  • + funkce EXMOR
  • + kvalitní full HD video
  • + dobré ovládání
  • + rychlost snímání (7 obrázků za sekundu)
  • + „nízký šum“
  • + možnosti nastavení
  • + výborný RAW

 

  • - redukce šumu při vysokém ISO (nelze vypnout)
  • - JPEG kvalita by mohla být v porovnání s RAW lepší
  • - příliš citlivý mikrofon
  • - hlučnější závěrka (od tak malého fotoaparátu by to nikdo nečekal)

 

 

Ukázkové fotografie:

(v původním rozlišení jsou pouze některé)

1. se setovým objektivem SEL 1855


canonnex1.jpg

 

ISO 200, f14, 1,3s, objektiv SEL 1855 FOCENO BEZ STATIVU! ISO 1600, f3,5, 1/100s, objektiv SEL 1855

 

2. S objektivem Carl Zeiss Flektogon 35 f2,4

ISO 200, f2,4, 1/60s ISO 200, f2,4, 1/4000s

 

 

3. S objektivem Carl Zeiss Jena Tessar 50 f2,8

 

 

4. S objektivem Helios 44-M4

dsc03096.jpg

 

 

5. S objektivem Industar-69 28mm f2,8

img_6723.jpg

 

 

6. S objektivem SONY 50mm f1,8

201072120382256875.jpg


dsc04075.jpg dsc04107.jpg

dsc04085.jpg

 

7. S objektivem ASAHI TAKUMAR 55mm f1,8

img_6715.jpg img_6693.jpg

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa