Brand

Recenze SONY NEX-7

- 24 MPX APS-C CMOS senzor (shodný s A-77 a A-65)
- ISO 100- 16000 (AUTO ISO v rozmezí 100-1600)
- vestavěný elektronický OLED hledáček s rozlišením 2,4 MPX
- částečně elektronická závěrka
- progresivní full HD video (1080 50p) AVCHD 2.0
- výklopný displej
- tri navi ovládání
- vestavěný blesk a hot shoe sáňky
- vstup pro externí mikrofon

V předchozí recenzi jsem se rozplýval nad kvalitami nejnovějšího modelu z  rodiny malých bezzrcadlovek značky Sony. Jednalo se o NEX-5N, který jsem chválil za bezkonkurenční kvalitu obrazu, díky které hravě strčí do kapsy výstup z plastových těl lehce omšelých a fádních digitálních zrcadlovek dnešní doby. Jak je ale mým špatným zvykem, i nadále jsem byl nespokojen a stále jsem nenápadně očkem pokukoval po Sony NEX-7. Někdo by se mohl zeptat: "proč zase investovat do nového těla?!", když ta nejzákladnější poučka pro začínající fotografy zní: "Vlož své těžce našetřené úspory do kvalitního skla! Těla stárnou doslova před očima!" Ano, to je jistě pravda. Pokud se ale rozhodnete i nadále do vybraného systému investovat, vyžadujete kompletní foťák bez neustálého dokupování příslušenství. Právě hlavní klad a zároveň nedostatek Sony NEX-5N je v jeho kompaktnosti. Aby byl foťák kompletní, musel bych dokoupit hledáček, mikrofon, neoficiální redukci na kvalitní blesk atd., přičemž bych ale nemohl vše používat zároveň. Po dokoupení veškerých doplňků bych se nebezpečně rychle blížil ceně NEX-7. A když jsem si jednoho všedního večera všechno toto uvědomil, náhodou jsem narazil na výhodnou nabídku NEX-7, kterou jsem nemohl odmítnout.

 

Proč NEX? cena?! 30 tisíc??!

NEX-7 nepatří mezi nejlevnější foťáky. Cena setového balení se pohybuje okolo dvojnásobku ceny NEX-5N. Raději zde ani nebudu zmiňovat konkrétní částku, protože by nejeden skalní příznivec full frame mohl namítnout, že je holý nesmysl preferovat "předraženou hračku" oproti léty prověřenému standardu v podobě 5D mark II. Až zas taková pošetilost to ale není a pokud někdo shání "osobní foťák" a nepotřebuje profi stroj na svatební fotky, je systém NEX docela logická volba. Více důvodů pro koupi mirrorless foťáků obecně najdete v mé minulé recenzi pod odstavcem "kosmodisk".

Hlavní specifikace

  • 24 MPX APS-C CMOS senzor (shodný s A-77 a A-65)
  • ISO 100- 16000 (AUTO ISO v rozmezí 100-1600)
  • vestavěný elektronický OLED hledáček s rozlišením 2,4 MPX
  • elektronická závěrka
  • progresivní full HD video (1080 50p) AVCHD 2.0
  • výklopný displej
  • tri navi ovládání
  • vestavěný blesk a hot shoe sáňky
  • vstup pro externí mikrofon

První dojmy, tělo a zpracování

Vysoká cena se odráží i na premiovém balení. Po vysunutí balíčku s manuály, software a dalšími prospekty se objeví sametem vystlaná kazeta s tělem foťáku, objektivem, sluneční clonou a konečně nechybí ani krytky objektivu a těla! Ano, je to celkem legrační, ale u NEX-5N nedostanete v setu žádné krytky. Naštěstí se dají dokoupit za pár korun na internetu. Celkově je balení podobné s Fuji X100 Special Black Edition, s tím rozdílem, že SONY si nechá  (jako vždy) celokožený obal pořádně zaplatit jako volitelné příslušenství (dá se ale pořídit celá řada neoficiálních a kvalitních kožených obalů).

Kožený obal Gariz (stojí okolo 100 dolarů)

Setový zoom je vyveden v černé barvě a vyroben v Japonsku (pokud to pro někoho něco znamená), čímž se liší od stříbrného objektivu, který je dodáván s tělem 5N. Opticky jsou totožné. Firma Hama mi také zapůjčila nové objektivy od Sigmy (30mm f2,8 a 19mm f2,8). Jejich recenzi plánuji v nejbližší možné době (před publikací samotné recenze zatím mohu předeslat, že Sigma 30 je výborná a setový zoom překvapivě kvalitní v porovnání se širokými prime objektivy).

Pro zběžnou představu o objektivech a těle N7 jsem natočil krátký klip:

Tělo je téměř celokovové (hořčíkové) s řadou ovládácích prvků.

 

Na horní straně se nacházejí dva otočné voliče a jedno nastavitelné kovové tlačítko hned vedle spouště.

Dále je zde pop-up blesk

+ hot shoe sáňky (Minolta) na externí blesk. Foťák se zapíná pootočením páčky okolo samotné spouště, což je tak trochu ve stylu zrcadlovek Nikonu.

Pravá strana upoutá masivním (vzhledem k tělu) gripem, jehož úchop je srovnatelný s běžnými zrcadlovkami. Celkově je ergonomie NEX-7 dobrá a držení není ani při použití většího objektivu nepříjemné.

Na levé straně jsou výklopná dvířka, pod kterými se ukrývá HDMI a USB port. Hned pod nimi je samostatně umísťěn vstup pro externí mikrofon.

Zadní strana je pak nejzajímavější. V levém horním rohu je umístěn hledáček s rozlišením 2,4 MPX a se zvětšením skoro jako u Canonu 1Ds mark III (více info dále v testu).

Pod hledáčkem je umístěn displej s poměrem stran 16:9 a rozlišením okolo 900 000 pixelů. LCD umožňuje vyklopení pod úhlem 90 stupňů při focení z úrovně pasu a 45 stupňů při focení nad hlavou.

V levém spodním rohu LCD je snímač světla, který upravuje jas displeje podle externích podmínek.  LCD je jištěn silným magnetem v dolní oblasti a zarážkou na protější straně. Nad displejem se nachází tlačítko pro prohlížení pořízených  fotek a videa.

Nebudu podrobně popisovat všechna tlačítka, tím podstatným je ale nová možnost zamykání expozice + přepínání mezi automatickým a manuálním ostřením pod jedním voličem. Tuto nepostradatelnou fuknci 5N bohužel nemá. Při zamykání expozice byla nutnost namáčknout tlačítko spouště, čímž se zamkla expozice. Zároveň se ale po namáčknutí přeostřilo na jiný objekt a tak nebylo úplne snadné normálně exponovat. U N7 používám toto tlačítko pravděpodobně nejčastěji ze všech ostatních (velmi se hodí i při natáčení videa).

Co ale naopak postrádám oproti 5N, je chybějící dotykový displej. Sony pravděpodobně převzala většinový názor, že podobná funkce patří jen do iPhone a "amatérských" foťáků. Veliká škoda - tělo by pak nabízelo nepřeberné možnosti v ovládání.

Dotykový displej a  senzor s nižším rozlišením si pak uživatelé NEXu vymodlili v podobě nového NEX-6 (i NEX-7 byl sestaven podle nejčastějších přání uživatelů a jsem velmi rád, že Sony sleduje na oficiálních forech požadavky případných zákazníků).

Velikou inovací je systém tri navi ovládání, pod kterým jsou myšleny tři otočené voliče. Dva z nich jsou umístěny na horní straně foťáku a tak trochu evokují tlačítka pro ladění stanic u starého rádia. Každopádně na těle sedmičky vypadají pěkně a při používání mají příjemný a jistý "click" zvuk. Poslední ze tří voličů je pak klasický, který mají všechny předchozí modely NEX. Důležité pak je, že jejich funkce se mění v závislotsi na režimu fotografování. Pod zadním voličem je vždy ISO. Při nejčastějším focení na prioritu clony např. levý volič představuje clonu a pravý kompenzaci expozice. Při manuálním režimu je levý volič clona a pravý čas. Chce trochu cviku a přemýšlení si na celkové ovládání zvyknout. Dnes si ho nemůžu vynachválit.

Celkově je možné téměř všem tlačítkům nastavit různou funkci. Pod dvě z nich lze pak nastavit i minimenu s pěti funkcemi. Ovládání je naprosto vychytané a když je vše jednou nastaveno, už pak nikdy není potřeba prolézat menu, ve kterém je tolik položek, že ne uplně vždy je snadné najít hledanou funkci. Více by N7 slušelo menu ze SONY RX-100. Ani nové NEXy nemají změny v uspořádání menu, což je škoda.

24 MPX senzor

Srdcem každého foťáku je senzor. NEX-7 nabízí doslova šílené rozlišení 24 MPX (jen pro zajímavost: kdyby měl senzor full frame stejnou hustotu pixelů jako N7, byl by jeho počet megapixelů okolo 55). Snímač je shodný s nejvyšším modelem zrcadlovek řady alpha (konkrétně alpha 77). Jeho velikost je 23,5 * 15,6 mm a jedná se o Exmor CMOS senzor.

Použití 24 MPX byl ze strany Sony poměrně riskantní (a hloupý?) krok. Při pročítání různých webů jsem občas narazil na články typu: kéž by výrobce použil ověřený a starý čip z 5N. Nejdříve jsem zastával podobný názor, protože mi bylo jasné, že vyšší rozlišení souvisí s nárůstem šumu z důvodu vysoké hustoty pixelů. 5N jsem v  minulé recenzi chválil za nízkou hladinu šumu, které dosahuje díky kombinaci použitého 16 MPX senzoru a poměrně chytrého algoritmu pro redukci šumu. Ve všech hodnotách ISO předčí i stařičký full frame Canon 5D (což je mimochodem úžasné). Při porovnání 5N a 7 (RAW) je podle očekávání hladina šumu u sedmičky vyšší. Těchto horších výsledů ale NEX 7 dosahuju jen z důvodu přímého porovnání snímků v plném rozlišení a při plném zvětšení. Je samozřejmě nelogické srovnávat 100% výřez z 16 MPX a 24 MPX. Při zmenšení výsledné fotky na 16 MPX je pak šum u NEX-7 téměř na chlup shodný s 5N. Rozdíl nelze poznat do hodnoty ISO 3200. U ještě vyšších hodnot ISO má NEX 5N hladinu šumu nižší, ale na druhou stranu se při ISO 6400 a více začně objevovat výrazný červený šum v dolní oblasti snímků, který vzniká z důvodu vysoké teploty senzoru 5N. APSC snímače nejsou prostě na takové ISO dělané, ale neznám snad nikoho, kdo by pořídil více snímků při ISO 6400 než do hodnoty 1600 (nebo 3200). NEX-7 dosahuje výborných výsledků do ISO 3200, což je pro 99% fotografií naprosto dostačující.

porovnání hladiny šumu u NEX 5N a NEX 7 při ISO 6400 (konverze z RAWu)

1. NEX 5N: http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7/samples/lowlight/nex5n-acr2-nr0.jpg

2. NEX 7: http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7/samples/lowlight/nex7-acr2-nr0.jpg

3. jak by vypadal snímek z NEX 5N zvětšený na 24 MPX                                               http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7/samples/lowlight/nex5n-24mp-acr2-nr0.jpg

Redukce šumu

Co mi nejdříve vadilo byla nemožnost vypnout redukci šumu u jpg. Raději bych se díval na monochromatický šum než na ničení detailů jeho redukcí při vyšším ISO. Příjemně mě ale záhy překvapilo, že při nastavení redukce na low (je výběr z low, mid a high) nejsou ničeny jemné detaily a zároveň je efektivně odstraňován šum.

RAW?

Samozřejmě je možnost fotit do RAW a snímky si pak odšumovat podle libosti. S N7 ale až tak často RAW nepouživím, protože můj stařičky notebook Vaio pak zažívá horké chvilky při následných úpravách obrovských souborů. Takže ani já nejsem přímo zastáncem zbytečně vysokého rozlišení. Neznalé uživatele nadchne obrovské množství pixelů. Podle mého názoru je možná lepší volba držet se s APSC snímači okolo 18 MPX, což se zdá být jako časem ověřený kompromis.

Za pozornost ještě stojí fakt, že NEX 7 má při základních hodnotách ISO více detailů než všechny současné full frame zrcadlovky (samozřejmě s vyjímkou Nikonu D800).

Závěr

Celkově bych problém šumu uzavřel tím, že při stejném rozlišení snímku jako u 5N nabízí sedmička více detailů (z důvodu resamplingu) a stejnou hladinu šumu. Při plném rozlišení a citlivosti do ISO 3200 má pak jemnější jpg. Není proto na místě preferovat senzor 5N oproti NEX 7. Spíše naopak.

Dynamický rozsah

Je až s podivem, že v současné době se většina recenzentů a uživatelů zaměřuje na hladinu šumu, i když se jedná jen o jednu charakteristiku senzoru. V méně případech lze pak najít více info o dynamickém rozsahu a barevném podání. Jako přímého soupeře pro tyto dvě kategorie si opět vyberu NEX 5N, protože např. Canon se svými APSC  senzory za konkurencí i nadále velmi pokulhává. Doufal jsem, že společně s novou mirrorless řadou Canon bude představen i nový čip. Canon se ale opět ukázal jako velmi konzervativní firma a rozhodl se jen mírně poupravit dnes již velmi zastaralý čip.

Dynamický rozsah NEX- 7 je naprosto úžasný a dovedu si představit, že sedmička si společně se Sigmou 19mm f2,8 nebo snad i novým Sony 10-18mm f4 OSS najde své místo ve fotobrašnách některých krajinářů. Celkově jsem se ještě s takovým dynamickým rozsahem nesetkal a potvrdilo mi to i několik měření na webu, která hodnotí dyn. rozsah N7 jako nejlepší u APSC snímačů.

Auto HDR a optimalizace dynamického rozsahu

Optimalizace dynamického rozsahu u N7 funguje na principu projasňování stínů. Zároveň nedochází k přepalům. Celkově se nezmění výsledná expozice snímku a jpg pak působí méně kontrastně s větším množstvím detailů v původně tmavších oblastech. Optimalizaci lze nastavit na hodnotu AUTO nebo v rozmezí 1-5. Po většinu času jsem úspěšně používal automatiku.

Ukázka AUTO HDR s N7 (převzato)

HDR skládá tři různě exponované scény v jednu. Dojde ke zvýšení jasu v tmavých i světlých částech původního jpg, ale zároveň se nezvýší hladina šumu.

Uvedené video ilustruje, jak se s N7 fotí HDR

Magenta problém

Osobně doma sbírku rangefinder objektivů nemám, ale je určitě nutné zmínit, že N7 vykazuje při použití širokých objektivů Leica, Voigtlander a dalších určitý barevný posun. Problém se nejvíce týka několika málo objektivů s širokým ohniskem. Na mnoha jpg jsou pak znatelné fialové rohy, které lze snadno odstranit pomocí programu corner fix. K posunu docházi pravděpodobně z důvodu hustoty pixelů a množství mikro čoček, které efektivně směrují světlo na čip. Další možností je použitý AA filtr.

Na druhou stranu má 5N při použití stejných objektivů tzv. smearing problém- tj. nelze dosáhnout perfektně ostré fotky. Nejlepší volbou pro tento účel focení je koupit Leicu, i když Leica M9 vykazuje ještě horší barevný posun se staršími objektivy jako jsou: LEITZ 21mm f4, Voigtlander 12, 15 a 21mm.

 

Ukázka magenta problému s NEX 7 při použití objektivu Contax G Biogon 28mm f2,8. Jsou viditelné nafialovělé okraje (např. část budovy vpravo).

Ukázka smearing problému s NEX 5N:

Detaily

Jak moc je znát vyšší rozlišení N7 oproti 5N ukazují následující testovací snímky z dpreview.com. Je vidět, že hladina detailů u sedmičky je obrovská.

http://www.dpreview.com/reviews_data/sony_nex5n/boxshot/dsc00774.jpg
http://www.dpreview.com/reviews_data/sony_nex7/boxshot/dsc03021.jpg

Snímač z N7 je navíc na webu dxomark.com hodnocen jako nejkvalitnější současný APSC, což může hladit ego všech těch, kteří potřebují technicky nejlepší zařízení. Často ale zapomínají, že samotný čip i přes výborné specifikace kvalitní fotky nezaručí. Nejsem zastáncem podobných žebříčků a srovnávání, protože jen přispívají k rozmazlování fotografů. Mám totiž pocit, že se postupem času vytrácí kouzlo fotografie na úkor technické dokonalosti.

Shrnutí k senzoru:

N7 vs 5N

  • + hladina detailů (možnost dělat značné výřezy)
  • + dynamický rozsah
  • + lepší barevné podání
  • - vyšší hladina šumu při ISO6400 a více
  • - magenta problém s některými rangefinder objektivy /smearing problém 5N
  • - RAW soubory jsou veliké

Kvalita obrazu

barevné podání

N7 nabízí několik barevných profilů. Oproti 5N např. přibyl velmi užitečný profil "Neutral", který zobrazuje barvy s přibližně 91% saturací, čímž poskytuje jejich nejpřesnější podání ze všech ostatních nastavení.

1_vyhledatvysledkyprozaznamobrazovky.jpg

 

Mezi další profily patří landscape, portrait, standard, vivid, neutral, deep, clear, night scene, autumn, light a sunset. Barevná odchylka je při nastavení clear, deep, night scene, neutral a standard minimální přičemž ale např. při modu landscape se zvýrazní saturace zelené barvy. Z vybraných profilů se mi osvědčil sunset s nastavením vyvážení bílé barvy na slunečno. N7 pak podává syté barvy s preferencí pro zelenou a modrou. Profil Neutral zachycuje při focení na jpg více detailů ve stínech s věrnou saturací. Pro natáčení videa je ještě vhodný mod night scene nebo sunset s manuálním nastavením bílé barvy (poskytuje prostor pro pozdější gradaci, ale více o videu dále v článku).

Největší problémy má N7 (jako všechny fotáky Sony) s věrným zobrazením červené. Přikládám tabulku srovnání několika vybraných foťáků a porovnání zobrazení barev v jpg. Nejlépe z porovnání vychází Nikon, druhý je Olympus, pak N7 a nejhorší NEX-5N (přidává saturaci všem barvám, čímž jeho jpg vypadá hezky, ale ne uplně reálně).

 

Vyvážení bílé barvy

S denním světlem se N7 vyrovná velmi dobře. Menší potíže má pak s hodnotami okolo 2700 kelvinů (žárovkové osvětlení), kdy při automatickém vyvážení bílé barvy končí většina jpg v naoranžovělých barevných tónech. V takovém případě se určitě vyplatí přepnout automatiku na přednastavené profily vyvážení bílé (je jich k dispozici celkem sedm). Perfektně taky funguje manuální nastavení bílé, kdy je dobré mít v brašně kus bílé čtvrtky, namířit na ní foťák a stiskem spouště pak nastavit přesnou hodnotu vyvážení bílé barvy.

Rychlost ostření a busrt mód

Výhodou mirrorless foťáků je (většinou) výrazně vyšší rychlost sekvenčního snímání oproti zrcadlovkám. N7 zvládá 10 snímků/s bez autofokusu (okolo 4 s AF). Přikládám video z youtube, kde je ukázáno možné praktické využití této funkce.

.

Objektivy a budoucnost řady NEX

Objektivy pro foťáky řady NEX jsou ve valné většině zoomy s kvalitní stabilizací. Tento fakt je dán tím, že celý systém NEX je zamýšlen jako hybridní mezi fotografováním a natáčením videa. Proto podle mého názoru nelze do budoucna očekávat více kvalitních pevných objektivů než zoomů. 12. září bude představen nový pancake zoom (tedy kompaktní náhrada za současný základní objektiv, který je dodáván v setu se všemi foťáky NEX- bude stát 350 dolarů). Dále bude představen pevný základní objektiv 35mm f1,8 (450 dolarů) a široký zoom 11- 18mm s konstatní světelností f4 (800 dolarů). Dále pak nástupce řady 5 - nový NEX 5R, utajovaný PRO NEX a NEX 6, který v sobě spojuje kvalitu nového 16 MPX senzoru s hledáčkem z NEX-7, jednodušším ovládáním a možností dotykového LCD z 5N.

b_12.jpg ccab12lp3670t1_1_653x1024.jpg

Další novinkou je podpora wi-fi, která se mi osobně příliš nezamlouvá. I když s sebou jistě ponese určité benefity (možnost nahrávat fotky do počítače bez kabelu, nové možnosti v odpalování blesku nebo podporu různých fotoaplikací). Nebude asi trvat dlouho a foťáky se stanou podobnými zařízeními jako chytré telefony, čehož se tak trochu obávám a pevně doufám, že budou stále plnit funkci přístroje, který zachycuje neopakovatelné okamžiky.

Jelikož je Sony společnost, u které je zvykem každý rok vydat novou verzi své elektroniky, dá se předpokládat, že i další rok přijde nástupce nejnovějších 5R a 6. Je rozhodně neopodstatněné každý rok kupovat nový přístroj jenom s minimálním vylepšením oproti předchozímu. Osobně se ale těším na uvedení full frame NEXu, který bude představen v roce 2013 (nebo už 12. září?). 12. září bude na trh uvedena full frame kamera NEX, která bude mít hybridní bajonet pro E-mount a A-mount. Dá se předpokládat, že E-mount objektivy, které jsou původně určeny pro menší snímač řady NEX budou na full frame těle automaticky oříznuty, protože jistě nedokáží pokrýt kompletní senzor.

Současné objektivy:

Jak jsem již zmínil výše, N7 je prodáván v kitu s černým zoomem nebo jen jako samotné tělo. Vyplatí se koupit za mírně vyšší cenu setové balení, protože SEL1855 je celkově poměrně kvalitní objektiv. Zároveň ale určitě nedokáže využít potenciál nového senzoru (pro tento účel je výborný objektiv Sigma 30 f2,8, jehož recenzi se budu věnovat příště). Clonu setového objektivu lze nastavit v rozmezí hodnot 3,5 až f32. Největší ostrosti dosahuje mezi f8 až f14. Hodnota f22 je mimo středu téměř nepoužitelná z důvodu difrakce. Stabilizace funguje dobře, ale nevyrovná se objektivům, které jsou určeny primárně pro video (SEL18200). Při jejím zapnutí se dají udržet snímky okolo 1/15 sekundy. Při použití stativu je pak nutné stabilizaci vypnout.

Samotný výběr objektivů záleží na konkrétním stylu focení. Pokud je prioritou street fotka, je dobrou volbou Sigma 30mm f2,8, ze které se po přepočítání crop faktoru stává 45mm f2,8. Nejedná se sice o super světelný objektiv. Jeho optickým vlastnostem nelze ale snad nic vytknout. Ostrost je výborná v celém rozsahu fotky. Mezi další kvalitní objektiv patří Sigma 19mm f2,8, který se hodí na focení krajin.

img_9105.jpg

Má mírně horší ostrost v rozích, ale je kvalitnější než setový zoom. Jediné, co mi na objektivech Sigma vadí, je pohybující se střední ostřící element při vypnutém stavu. Tento fakt nemá sice žádný vliv na kvalitu fotek, ale vyvolává trochu horší dojem ze zpracování. Objektivy bych ale nedoporučoval pro natáčení videa pro 5N a F3. Sice vytvářejí barevným podáním a kontrastem krásný 3D efekt, ale mají hlučný motor ostření. U N7 není při použití externího mikrofonu problém. Za cenu okolo 4000,- se jedná o velmi kvalitní objektivy.

Pokud je hlavní účel focení celková univerzálnost objektivu, je vhodný Sony SEL18200 nebo Tamron 18200. Nedávno byla vydána nová verze SEL18200, která je kompaktnější než předchozí model. Na druhou stranu má slabší optickou stabilizaci a proto se méně hodí pro natáčení videa (což je hlavní účel tohoto objektivu).

Poměrně kvalitní je i SEL55210, který je téměř stejně ostrý jako SEL18200.

Z dražších objektivů je tou nejlepší volbou Carl Zeiss 24mm f1,8, který se hodí právě např. pro svatební fotky. Není úplně klinicky ostrý, ale má určitý charakter a krémový bokeh.

Pokud je prioritou focení portrétů, Sony nabízí SEL50 f1,8, který je velmi ostrý s výborným kontrastem. Právě tento objektiv s Zeissem a Sigmou 30+19 plně využívá kvality jemného senzoru N7. Kladem SEL50 je výborná stabilizace, která je na podobné úrovni jako u SEL18200. Proto se hodí pro natáčení videa. Pokud ale není natáčení videa podstatné, je podle mého názoru lepší koupit kvalitní starý Takumar 50mm f1,4, který je pravděpodobně jeden z nejlepších portrétních objektivů za výbornou cenu.

Vyšlo i několik zajímavých objektivů různých značek. Za pozornost možná stojí 50mm f0,95 a Mitakon 35mm f0,95.

Rád bych jako závěr k objektivům uvedl pár citovaných slov od Jana Rybáře:

Ale raději před nákupem objektivu moc nečtěte recenze na internetu. Některé vás skvěle navedou, ale pořád je víc těch, co vás k smrti vyděsí. Dozvíte se například, že vámi vybraný kousek není schopen dokonale prokreslit vlas v okrajových partiích snímku, a to při focení „na plnou díru“ a zvětšení testovacího obrázku na velikost fotbalového hřiště.

Hrůza, že? Kdo bych chtěl takový šunt!

Jediný muž, který nikdy podobné nedokonalosti neřešil, byl pouliční fotograf v Kábulu, který mě kdysi portrétoval dřevěnou bedýnkou s jakýmsi podivným objektivem pamatujícím nejspíš Winstona Churchilla, když ne Čingischána.

Tu fotku mám opravdu rád, i když ta čočka tedy moc neostřila. Nevadí! Na těch čočkách přece zase tolik nesejde.

Použití adaptérů

 

img_9163.jpg

Na NEXu jde použít téměř každý objektiv. Při nákupu nějakého adaptéru doporučuji značku Fotodiox. Naopak se značkou Kipon nemám příliš dobré zkušenosti. Z adapterů pro objektivy Canon je pak vhodná redukce s vestavěnou clonou. Nejdříve jsem si myslel, že objektivy s ní budou silně vinětovat, protože clona je umístěna až za objektivem. Je to ale pravda jen částečně. Při použití světelných objektivů vše funguje velmi dobře. Přiliš nenarůstá hloubka ostrosti, ale zároveň výrazně klesá čas. Adaptér má tak funkci podobnou ND filtru. Pro méně světelné a široké objektivu clona funguje špatně - narůstá rychle vinětace.                     

Firma Metabones nabízí i adaptér s elektronickou změnou clony a stabilizací. Jeho cena je ale velmi vysoká.

Voigtlander + NEX-7

Tou nejlepší volbou je podle mého názoru použití kvalitních objektivů Voigtlander. Jako univerzální/ portrétní sklo doporučuji Skopar 35mm f2,5 nebo Nokton f1,4.  Případně také 40mm f1,4.

Celkový počet objektivů pro NEX není nijak závratný. Pro majitele větší sbírky objektivů SONY je jasná volba volitelný adaptér LA-EA2, který má funkci Translucent mirror převzatou z ostatních zrcadlovek řady alpha. Díky zrcadlu dostává N7 rychlejší a automatické ostření se všemi objektivy Sony.

Zároveň ale dochází k mírnému zhoršení kvality fotek, což potvrzuje srovnání jpg z NEX 7 a alpha 77. Oba tyto stroje mají na chlup stejné čipy. Jelikož má ale alpha 77 stále před senzorem polopropustné zrcadlo, vždy se určitá část světla odrazí a tím dochází k nárůstu šumu nebo i mírnému podexponování fotek. Proto se podle mě bude od výše popsaného způsobu ostření postupem času ustupovat.

Elektronický hledáček

Při přiblížení oka na vzdálenost asi jednoho centimetru k očnici se automaticky přepne živý náhled z LCD na hledáček. Setkal jsem i s tím, že někdo může být problém s přepínáním mezi LCD a hledáčkem (jde nastavit v menu na stále zapnutý). Zatím jsem neměl ani jeden problém, ale při zapůjčení foťáku přítelkyni preferovala focení přes LCD. Doporučuji v takových případech nepoužívat očnici.

Hledáček má jinak shodné specifikace s volitelným externím hledáčkem pro 5N a F3 (SONY FDA-EV1S). Původně jsem používal 5N + výše zmíněný hledáček. Bohužel jsem se nemohl zbavit dojmu, že jsem utratil příliš mnoho peněz za fragilní příslušenství.

Samotný pohled do hledáčku připomíná pohled na LCD menšího notebooku přibližně ze vzdálenosti 30 cm. Náhled je doslova obrovský. Výsledné zvětšení je 1,09x, čímž je stejné jako pohled do full frame zrcadlovek. Pokrytí náhledu je 100%. Rozlišení hledáčku pak výrazně převyšuje jemnost LCD. Pokud dobře počítám, měl by mít LCD rozlišení okolo 1300 * 700 bodů (časté rozlišení LCD notebooku). Hledáček má ale  2,4 milionu pixelů, takže rozlišení je vyšší než u full HD televizí. Bohužel je nejvyššího rozlišení využito jen při natáčení videa nebo při přehrávání fotek. Při živém náhledu je pravděpodobně z důvodu šetření baterie použito rozlišení o něco nižší (ale stále vyšší než u LCD). Pokud si uvědomím, že tak maličký OLED panel s vyšším rozlišením než některé televize stoji samostatně okolo 6000,-, nepřipadá mi taková cena až tak přemrštěná.

Nemám rád superlativy, ale jedná se opět o nejlepší elektronický hledáček na trhu. Měl jsem možnost vyzkoušet více EVF jiných značek. Ze všech se mi pak také hodně zamlouval pohled do mirrorless foťáků Nikon. Nekoná se sice tak veliké zvětšení jako u Sony, ale obraz je poměrně věrný.

OLED panel hledáčku N7 nabízí  náhled s vyšší frekvencí snímku než LCD NEXu (LCD má méně plynulý pohyb). Celkově bych hledáček připodobnil ke kvalitnímu LCD notebooku (jak obnovovací rychlostí, tak i jemností).

Nedocenitelnou funkci zastane při manuálním ostření s různými staršími objektivy. Častěji fotím i s AF objektivy na manuál, protože to má určitě hodně co do sebe. Konečně se dá naprosto přesně (tím myslím na úrovni pixelů) ostřit např. s klasickými Carl Zeiss objektivy. Pokud používám 5D mark II, je manuální ostření přes optický hledáček většinou jen odhad.

Hledáček ale určitě nesedne každému a někomu může jeho používání vadit. Nelíbí se mi na něm snad jen vyšší kontrast, který pak ničí jemné přechody na obloze za slunečného počasí. Nedovedu si už ale představit používání foťáku bez hledáčku a už vůbec ne manuální ostření a komponování přes LCD na přímém slunečním světle.

Natáčení videa

N7 nabízí stejné specifikace jako 5N při nahrávání videa. Maximální kvalita je 50 progresivních snímků ve full HD (rozlišení 1920 * 1080) a bitrate 28 megabitů za sekundu. Z dalších možností je 50 prokládaních snímků/s ve full HD (kvalita blue ray) s možností výběru dvou kompresí. Poslední možností je full HD při 25 snímcích/s (movie look) a bitrate 24 megabitů/s. Všechny výše uvedené možnosti jsou ukládány ve formátu AVCHD 2.0. Ještě je na výběr formát MP4 s možností výběru dvou rozlišení.

Navíc přibyl i jack pro externí mikrofon, který funguje výborně. Očekával jsem, že pokud nebude možnost regulovat manuálně hlasitost signálu z externího mikrofonu, bude jeho využití obtížné. Opak je ale pravdou. Používám binaurální elektretový mikrofon od německé značky Soundman, sídlící v Berlíně. Konkrétně se jedná o model OKM II classic. Mikrofon se vloží do uší jako klasická pecková sluchátka a i tak vypadá. Díky externímu mikrofonu je eliminován veškerý rušivý zvuk ovládání foťáku, který byl u 5N velikým problémem.

img_9161.jpg

Jedinou možností pro 5N je zakoupení externího mikrofonu, který ale ani tak neeliminuje rušivé zvuky pri zoomování a další manipulaci s fotákem. Výstup z mikrofonu Soundman vytváří silný prostorový dojem.

V nabídce firmy Soundman je ještě několik dalších verzí, které se liší svou citlivostí. Pro zrcadlovky a mirrorless fotáky bez možnosti regulace zvuku (kterých je valná většina) je nejvhodnější verze Soundman OKM Pop, která má sníženou hladinu signálu o 3db.

S majitelem firmy Soundman spolupracuji, a proto na něj mohu poskytnout kontakt nebo další info.

Používám i mikrofon Zoom H1, který nabízí regulaci výstupu a možnou redukci šumu.

 

Kvalita nahrávek

Obecně se nedá říci, že větší čip by měl větší přínos pro kvalitu video záznamu. Full frame zrcadlovky se používaly např. při natáčení série Harry Potter. Ostrostí je ale předčí např. maličký kompakt Sony HX9V nebo nejnovější Sony RX100. Pokud je prioritou ostrost, jsou zrcadlovky a kompakty s velikým čipem méně vhodnou volbou pro natáčení. Pokud se ale jedná o dosažení nízké hloubky ostrosti a širokého dynamického rozsahu, jsou APSC fotáky jedinou možnou volbou pro uživatele s omezeným rozpočtem.

Video je vždy  komprimováno s určitou redukcí detailů a s ohledem na použitý formát. I pokud technické specifikace udávají, že video je nahráváno ve full HD (rozlišení 1920 * 1080) je jeho skutečné množství detailů menší.  NEX 7 společně s 5N jsou lepší volbou pro natáčení videa než např. Canon 7D nebo 60D. Pokud bych měl srovnat ostrost videa při základním ISO s dalšími zrcadlovkami, byl by NEX 7 mezi Canonem 5D mark II a mark III.

 

N7 dosahuje hladiny ostrosti 700 lw/ph horizontálně a 700 lw/ph vertikálně při full HD 50p. NEX 5N má kolísavou hladinu ostrosti, kdy za dobrého světla lze dosáhnout úžasných hodnot (až okolo frekvence 850 lw/ph, kdy se ale začně objevovat výrazný moaré probém), ale není to pravidlem. Běžně dosahuje 5N ostrosti 650 lw/ph horizontálně a 650 lw/ph vertikálně.

Pro zajímavost Canon 5D mark III společně s kvalitním objektivem dosahuje hodnot okolo 750 lw/ph.

I když za dobrého světla lze dosáhnout kvalitních výsedků, NEX 7 neexceluje při nízkém osvětlení, kdy mírně naroste šum oproti 5N, ale zároveň je při stejném nastavení obraz ze sedmičky tmavší/podexponovaný, protože jeho senzor vyžaduje v nejvyšší kvalitě videa 17 lux světla pro dosažení dostatečně exponovaného obrazu na TV ( 5N potřebuje 13 lux). Pro natáčení videa pří nízkém osvětlení je vhodnější volbou volit 25 snímků/s, kdy sedmička potřebuje o poznání méně světla než při 50 smíncích/s.

Celkově preferuji natáčení videa s NEX 7 oproti 5N už jen z důvodu externího mikrofonu, lepšího dynamického rozsahu a ostrosti za denního světla. 5N ale není v žádném případě horší. Jedná se o jedny z nejlepších fotáků pro natáčení za přijatelnou cenu.

Přehřívání senzoru

Možný problém ale může nastat s přehříváním senzoru při natáčení v nejvyšší kvalitě. Osobně jsem se s tímto problémem nesetkal ( i když natáčím velmi často), ale na forech se občas diskutuje o tom, že 5n a NEX 7 nedokáží nahrávat deklarovanou dobu 29 minut a 59s. Jen ze zajímavosti jsem vyzkoušel natáčení po takto dlouhou dobu ( i když většinou nahrávám krátké klipy do jedné minuty) a N7 bez problému nahrál video o výše popsané délce. Každopádně problém přehřívání není ojedinělý a Canon 7D dokáže většinou nahrávat klipy o délce jen do 12 minut, což jen potvrzuje fakt, že pro natáčení svatby nebo podobných důležitých okamžiků je lepší zakoupit kvalitní kameru. I přes stejné technické specifikace např. s kamerami řady NEX mají foťáky 5N a 7 horší kodek než např. NEX FS-100. Proto nelze očekávat stejnou kvalitu obrazu za méně peněz.

dodatek: problém přehřívání může souviset s použitím vysokého ISO při natáčení videa. Pokud má proto někdo tento problém s 5N nebo NEX 7, je možno ho  pravděpodobně odstranit natáčením při nízkém ISO. (Jeden z uživatelů na webu potvrzuje, že při ISO 100 natáčí vždy bez problému plných 30 minut. Naopak při ISO 1600 a více jen okolo 15- 20 minut). Nemohu tento fakt potvrdit, protože s přehřívání senzoru jsem se nesetkal.

Gradace videa

Gradace pořízené nahrávky je podle mého názoru obtížnější než u 5N. Na druhou stranu má ale obraz přímo z foťáku (bez úprav) syté barvy s širokým dynamickým rozsahem. Dobrý profil pro natáčení videa je Sunset s manuálním nastavením bílé barvy. Další vhodný barevný profil je Neutral nebo Night scene.

Moaré

Z ukázek je jasné, že největší moaré problém má Canon 7D. Panasonic GH2 má nejvyšší stupeň detailů (i při použití oficiálního firmware). Sony RX-100 má nižší hladinu detailů i poměrně vysoký moaré problém, ale vzhledem k velikosti čipu dosahuje dobrých výsledků. Nex-7 má menší moaré než RX-100 a Canon-7D. Kvalitou barev předčí všechny ostatní foťáky. 5N má pak nižší hladinu detailů než NEX-7 a vyšší moaré.

1_zaznamobrazovky3_001.jpg

 

Při natáčení videa je možné aplikovat korekci optických vad objektivu. Pro ukázku přikládám zkreslení při použití setového objektivu z Canonu 7D a z NEX-7, u kterého je zapnuta  korekce optických vad.

1. Canon 7D

2. NEX-7

Ovládání při nahrávání videa

N7 nemá samostatný režim pro video. Nahrávání je ale vyřešeno poměrně elegantním způsobem. Po nastavení clony, času, citlivosti ISO a stisknutí tlačítka pro nahrávání se začne ukládat snímaná scéna. Veškeré nastavení je pak ještě možno měnit v průběhu natáčení. Hodnoty času jsou v rozmezí 1/4 s až 1/4000. ISO pak funguje automaticky do 1600 nebo manuálně v rozmezí 100 až 3200. Změna expozice je v průběhu natáčení samozřejmostí.

Navíc lze použít všechny barevné profily pro režim focení (celkem jich je 11), přičemž u každého z nich jde nastavit kontrast, saturace a ostrost v rozmezí -3 až +3.

Možnosti jsou proto velmi široké a ani po třech měsících používání jsem plně nevyzkoušel všechna nastavení.

Ukázky videa:

 

 

NEX-7 vs NEX-5N

N7 má lepší ovládání a teoreticky i lepší snímač. Pokud je ale prioritou low light focení a natáčení videa (bez ohledu na hladinu šumu, protože ta je téměř stejná) kvůli potřebě menšího množství světla pro správnou expozici scény, je lepší volbou 5N. Pokud snad nějaký zájemce plánuje kupovat hledáček a 5N, je lepší si připlatit a koupit NEX 7. Pro použití rangefinder objektivů je také lepší koupit 5N, protože netrpí magenta barevným posunem (ale zároveň má problém s ostrostí). Pro ovládání oficiálních objektivů pro NEX + natáčení videa je obecně lepší volbou NEX 7.

NEX-7 vs Olympus EM-5 vs FujiFilm X-Pro1

Všechny foťáky uvedené v nadpisu jsou výborné. Je jen otázku osobních preferencí, který je ten nejvhodnější. Olympus má z výše zmíněné trojice nejmenší čip. Jeho velikost je přibližně o 40% menší než APS-C snímače. Tento fakt má negativní dopad na dynamický rozsah a hloubku ostrosti. Hladina šumu je ale kupodivu na výborné úrovni a Olympus se s ní dokázal vyrovnat větším čipům.

Pokud je tedy prioritou focení portrétů s velmi nízkou hloubkou ostrosti, je jasnou volbou full frame. APS-C snímače jsou ale dobrým kompromisem. EM-5 pro tento účel vyžaduje např. Voigtlander 25mm f0,95, který je výborný, ale nepatří mezi nejlevnější. Celkově je hlavním kladem Olympusu (a M4/3 systému) výběr z poměrně široké škály objektivů. Co ale mnoho potencionálních kupujících neví je rychlé narůstání difrakce z důvodu malého čipu. Proto jsou objektivy se světelností f5,6 (klasická světelnost setových zoomů) nebo při větším zaclonění degradovány silnou difrakcí. Mnoho M4/3 objektivů je světelných a jejich výroba je méně náročná než u APS-C snímačů. Hloubka ostrosti je ale ve většině případů poměrně vysoká. Pokud je s EM-5 použit např. Panasonic 20mm f1,7, dala by se výsledná hloubka ostrosti přirovnat ke 40mm a světelnosti okolo 4 na full frame. Z výše popsaného vyplývá hlavní účel použití Olympusu EM-5 - street fotografie, cestování.

Pro focení do RAWu a pro nízkou hladinu šumu je nejlepší Fuji X-Pro1. Jeho velikou nevýhou je ale cena, ostření a velmi omezený výběr z objektivů. Kvalita výstupu je ale úžasná.

Ergonomie, hledáček a ovládání je z výše zmíněné trojice nejlepší u N7. Foťák by měl sice hlavně fotit, ale pro natáčení videa je také nejlepší N7.

Celkově vzato je v současné době nejlepší vystavět nový systém objektivů a příslušenství okolo Olympusu EM-5. Nelze však tento foťák brát jako plnohodnoutnou a kompaktní náhradu za zrcadlovku. Kvalitní objektivy nejsou rozhodně levnější než u DSLR a foťák má jisté kompromisy. Potom zůstává otázkou, jestli je kompaktnost tím hlavním, co se od mirrorless foťáků čeká. Pokud tomu tak je, je EM-5 s určitými nedostatky výborný foťák. Fuji X-Pro 1 má pravděpodobně nejkvalitnější senzor. Jeho velikost, ostření a malý výběr objektivů je pro větší využití poměrně limitující. I pokud by kupující plánoval rozšířit použití neoficiálních objektivů s Fuji přes adaptér, nebyl by příliš nadšen, protože X-Pro1 má poměrně malou podporu různých alternativních objektivů. Největší limitací je pak cena. NEX-7 je na tom s objektivy o něco lépe. Žádná sláva to ale také není. Pokud si ale člověk uvědomí, že má k dispozici kvalitní portrétní objektiv (Sony 50 f1,4, Voigtlander 35 f1,4 nebo Sigma 50 f1,4), kvalitní street objektiv (Zeiss 24 f1,8, sigma 30mm f2,8 nebo Canon 24mm f1,4), výborný delší objektiv (Samyang 85mm f1,4), široký objektiv na focení krajin (Sigma 19mm f2,8) a případně univerzální zoom (Sony 18200) je celkově s nabídkou objektivů spokojen. Oficiálních objektivů je málo. Snad budou nově uvedené tři objektivy kvalitní. Závěr a zhodnocení nechávám podle osobních preferencí, protože se vždy jedná o konkrétní potřeby fotografa.

NEX-7 vs DSLR obecně

NEX-7 používám jako osobní foťák (tím myslím foťák na dovolenou, výlety, cestování, natáčení). Pokud např. fotím svatbu, mám N7 jako druhé tělo k zrcadlovce. Omezený počet objektivů limituje využití řady NEX pro profesionálnější focení. Na druhou stranu je zábavnější s N7 fotit. Mám celý N7 nastaven podle svých potřeb a foťák působí osobním dojmem. Zrcadlovku beru jako stroj na prácí, protože nabízí širší možnosti a rychlejší focení.

Zjistil jsem také, že spousta fotografů používá zrcadlovky jen se setovým objektivem a nikdy nedokoupí kvalitnější sklo. V tomto případě je určitě lepší volbou se poohlédnout po foťácích typu :Fuji x100 a Sony RX100.

Na další straně jsou ukázkové snímky a závěrečné zhodnocení.

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

filips

11.9.2012 08:54

recenze

Děkuji za skvělou recenzy ,váhal jsem mezi 5N a 7 a přeci jen vyhrává sedmička :)) Teď už jen váhám jestli nevydržím nepočkat na NEX 6 ,ale asi už nevydrřím , i když zrovna WIFI by se mi líbilo moc a plně otočný displej + hledáček nebude k zahození ...

filips

11.9.2012 08:58

Filtr

ještě bych měl dotázek za manželku ,jestli náhodou nemá NEX 7 v nějakým z režímů možnost nastavení ND filtru podobně jako tomu je u Canonu,nebo tuším jako bude v NEX 5R ... Je to jediný filtr co manželka používá :) ,děkuji ,proto by si vystačila s tím elektronickým ,nežli před fyzickým :)

Michal Kroupa

11.9.2012 16:06

Dobry den, NEX-6 bude mit vyhodu ve vylepsenem ostrení s E- mount objektivy (stejne jako 5R). Dále se od sedmičky liší v absenci vstupu pro externí mikrofon, jiných hot shoe sánkach pro blesk, čipu o 16MPX, absencí jednoho otočného voliče a očesanějším ovdládáním zamykani expozice/MF+AF. Bohuzel podle specifikaci wifi "vycuca" baterii vyrazne rychleji. Ale wifi s sebou ponese urcite nebefity v podobe ruznych placenych i neplacenych aplikaci. Plne otocny displej bude mít jen 5R, protože šestce by branil v otoceni hledacek. Bonusem je pak dotykova funkce u NEX 6. Jinak k ND filtru - o elektronicky verzi v rade NEX jsem zatim neslysel. Ani si nejsem jisty, jestli 5R ma takovou funkci. Elektrnicky ND filtr maji mnohem casteji kamery, protoze pri nataceni se jedna o jeden z nedulezitejsich filtru. Pri foceni je urcite lepsi koupit normalni ND..

filips

11.9.2012 19:52

Michal Kroupa

děkuji za super reakci ! Bohužel ani tak se nedokážu rozhodnout zdali 7 ,nebo 6 :))

Michal Kroupa

12.9.2012 19:39

NEX 6

Rad bych Vam jest nejak poradil, ale rozhodnuti uz je jenom na Vas :). Po dnesni oficialni prezentaci NEX-6 jeste musim poupravit nejake info- NEX-6 nemá dotykovy displej (pouze 5R). Dále nemá hořčíkové tělo jako NEX-7 (jen polykarbonat). Postrada vstup pro externi mikrofon, jeden otocny volic, packu pro prepinani AF/MF+ zamknuti expozice. Ma jiny cip s fazovym ostrenim. Naopak bude pravdepodobne prodavan v kitu s pancake zoomem+ podpora wifi.

Trevor

15.9.2012 12:16

NEX 5N i se zdrojovýma fotkama

Dobrá recenze je ještě na SONYKlubu, kde dal taky zdrojové fotografie ne jen od SONY http://www.sonyklub.cz/clanky/test-sumu-sony-nex-5n

filips

24.9.2012 09:38

Objektiv ?

Dobrý den ,četl jsem vaši recenzi na objektivy Sigma pro NEX a nemohu se nyní rozhodnout mezi pevnou 50mm od Sony s světlostí 1,8,nebo mezi Sigmou 30mm F2,8 ... Jaký by jste zvolil vy jako universál jako rodinný portrét. objektiv pro NEX 7 ... Dále bych potřeboval radu jaký Zoom obejktiv zvolit jestli raději 18-55 a 55-200 ,nebo raději universál 18-200 mm od Sony – co jsem se dočetl,tak obrazově jsou na tom podobně ,... děkuji za postřeh ,zkušenosti ...

Michal Kroupa

28.9.2012 07:20

klasicke portretni objektivy jsou na apsc cipech uz tak trochu dost dlouhe. Ale zkuste vyzkouset nejakou levnou padesatku s adapterem a kdyz se Vam bude ohnisko zamlouvat, ma cenu investovat do sony 50. Sigma 30 je kvalitni objektiv. Nema ale az tak super svetelnost, aby dokazala odpichnout od pozadi fotografovanou osobu. Ohnisko 30 je mnohem lepe vyuzitelnejsi nez 50 (na apsc), ale zalezi na preferencich kazdeho fotografa. Doporucuju proste zkusit oba objektivy nekde v obchode (stejne nema cenu kupovat objektiv pres internet - muzete koupit opticky mene kvalitni verzi ap).. mozna se vyplati pockat si na Sony 35 f1,8, ktery ma vyjit do konce roku. U tech dalsich objektivu je asi lepsi volbou sel1855+ 55210. Pro video je lepsi 18200. Podivejte se na hodnoceni ostrosti na photozone.de. Sel55210 vychazi lepe nez 18200. Zalezi ale opet na kopii, protoze u Sony je znamo, ze kvalita objektivu casto kolisa.

Karel Himmer

30.9.2012 18:22

RECENZE SONY NEX 7 - POCHVALA

Pane Kroupa, číst Vaši recenzi o NEX 7 je balzám. Sám ji mám a ne dlouho, používám ji s 18-55.i s 55-210 a od nedávna i s 18/200. S klidem jsem "odložil" kompletní výbavu Nikonu D 90 s objektivy ne nejlevnějšími a pomalu a jistě se učím nosit jen jedno kilo zátěže. Pro výlety kamkoliv je to fotoaparát nad očekávání dobrý a vše co popisujete odpovídá i mým zkušenostem s vyjímkou pár objektivů které jsem zatím neměl možnost vyzkoušet. Děkuji za Váš článek a věřte že se rád na vaše stránky a rady vrátím. Karel Himmer, Znojmo.

Petros

22.1.2013 23:16

Objektiv pro Sony Nex

Dobry den, chtel bych si koupit Sony Nex-6 a trosku vaham vzhledem k objektivum. Mohl by mi nekdo poradit, jestli je nutne pouzivat pouze objektivy urcene pro nex, aby byly zachovany veskere fce...Taky vsude ctu, ze je na tom pomerne slabe, co se tyka vydrze.dekuju za info

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa