Brand

Různé zdroje světla? Pozor na barevnou teplotu

Při fotografování se často dostáváme do situací, kdy fotíme v přirozeném i umělém světle. Typickou situací je focení u okna místnosti, kde svítí žárovky. A to může být dost velký problém. V tomto článku mám pro vás pár velmi jednoduchých tipů, jak se s takovou situací snadno a rychle vypořádat.

kombinace-spatne.jpg

Světlo má velmi laicky řečeno vždy nějakou barevnou teplotu. Žárovky jsou na pohled oranžové a naopak sluneční světlo vnikající do tmavé místnosti bývá na první pohled modré. Stejně tak třeba jako "modrá" obloha. Na tom, že každé světlo má jinou "barvu" není samozřejmě nic špatného. K tomu mají fotoaparáty funkci vyvážení bílé, aby fotky nebyly příliš oranžové nebo příliš chladně modré. Jenže problém může nastat ve chvíli, kdy se na jedné fotce začnou míchat tyto různé barevné teploty. Typickou situací je například fotografování portrétu člověka u okna, ze kterého svítí "modré" světlo z venku a vnitřek je nasvícený "oražovými" žárovkami. To může skončit tak, že půlka obličeje bude oranžová a druhá polovina modrá. A to prostě nebude vypadat dobře. Náš mozek se s tím při focení popere, je na to vycvičený, ale výsledná fotka nebude pěkná. A naše zklamání při prohlížení fotek v počítači bude nemalé. V čem je tedy problém? A jak jej řešit?

V čem je problém...

Problém je v tom, že v drtivé většině případů na fotografiích nevypadá dobře, pokud se míchají různé zdroje světla s různou barevnou teplotou. A to zejména tehdy, pokud fotíme lidi a jejich tváře jsou nasvíceny různými zdroji světla. Samozřejmě fotografování je obor kreativní, a tak nelze přesně říci, kdy to bude vypadat špatně a kdy to bude kreativní záměr fotografa. Třeba v místnosti nasvícené oranžovým světlem žárovek může "modré" světlo blesku vypadat velmi dobře, pokud bude blesk na dálku odpálený a bude mířit přímo do fotoaparátu. Pak dosáhneme zajímavého barevného kontrastu a ještě třeba pěkného "lens flare" neboli odlesku světla. V ateliéru se zase naopak často používá komínek s barevným filtrem, kterým se nasvítí pozadí.

Jenže takových situací, kdy míchání různých zdrojů světla s různou barevnou teplotou dopadne dobře, není mnoho. A většinou to jinak povede k dost nepěknému výsledku. Proč? V podstatě nebude možné takovou fotku správně barevně vyvážit. Půlka fotky bude mít modrý nádech a půlka oranžový. Pokud budete chtít mít barevně přesnou jednu polovinu, tak druhá bude zcela mimo a naopak.

kombinace-portret-spatne.jpgVýše: levá část tváře i postavy nasvícená žárovkou ze  stropu, vpravo pak "modré" denní světlo.

Takže bude potřeba volit kompromis nebo to dořešit v editoru (viz níže). Ideální ale je se s takovou situací vypořádat už při focení. Jak?

Jak to řešit již při focení

Kdykoliv když něco fotím, tak se kromě všeho ostatního snažím vnímat i barvy. Zejména pokud vím, že scéna je nasvícená různými zdroji světla, tak už před očima vidím pomyslnou červenou vlajku, protože vím, že to může znamenat problém. Často fotím svatby, a tak když přijdu do místnosti, kde se připravuje nevěsta a svítí se, tak automaticky hledám vypínače :) Naprosto nejsnazším řešením je prostě zhasnout. Jakmile se v místnosti svítí (zejména pokud to jsou zářivky či žárovky, naopak LEDky jsou obvykle v pořádku), a zároveň zvenku vniká dostatečné množství světla, mám tendence zhasínat. Ono totiž v takových případech stejně to žárovkové světlo moc světla v místnosti nepřidá, resp. spíš naopak nadělá neplechu. Venkovní světlo vnikající dovnitř okny většinou bohatě stačí.

portret-dobre.jpgStačilo zhasnout žárovku a výsledek je mnohem lepší. Celý portrét nasvítil jeden typ světla, tedy to denní.

Říkáte, že venkovní světlo už třeba navečer nestačí a když se zhasne, tak je tma? Nevadí. V takovém případě budu naopak pracovat jen s umělým světlem. Zatáhnu záclony či lehce i závěsy a budu pracovat pouze s umělým osvětlením jako s hlavním světlem. A vůbec mi nevadí, že je oranžové. To už dořeším vyvážením bílé (ať už při focení nebo v editoru). Zásadní v tuto chvíli je, že mám scénu nasvícenou zdrojem světla, který má stejnou barevnou teplotu. Prostě se snažím vyhnout situaci, kdy bych měl část fotky nasvícenou žárovkou a jinou část denním světlem. Důležité je mít scénu nasvícenou jedním typem světla - a jestli je to žárovka, LEDka nebo slunce už je jedno, protože to vykompenzuji vyvážením bílé. Neřešitelnou situací ovšem je, když v jednom lustru jsou žárovky, ve stolní lampě halogen a jinde zase zářivky. Pak jedině nechat svítit jen jeden zdroj světla (tedy pokud v jednom lustru není přehlídka dostupných různých svítidel).

Sposuta lidí má tendenci fotografovi v interiéru rozsvítit - věřím, že to myslí dobře, ale často je to prostě danajský dar... V takovém případě je lepší slušně poděkovat a vysvětlit, že je to lepší bez umělého světla.

Další situací, která může být dost problematická, je focení lidí třeba u barevné zdi. Od té se odrazí zaručeně obarevné světlo, a tak bude půlka tváře nasvícena barevným a druhá "běžným" světlem. Takže na barevné plochy, u kterých se rozhodnete fotit lidi, také dejte pozor.

Kromě různých zdrojů světla se v praxi můžete bohužel často setkat i s tím, že jeden zdroj světla mění svou barevnou teplotu. Jsou to nejčastěji zářivky.

Pozor také na zářivky

Mám osobně velmi špatnou zkušenost se zářivkami a podobnými zdroji světla. Ty totiž mohou velmi rychle měnit barevnou teplotu světla, které emitují. Takže když uděláte v sekvenci několika fotek, tak každou budete mít jinak barevnou - od nádherně zelenožlutého nádechu až po úžasně fialovou, viz níže:

kostel1.jpgkostel2.jpg

kostel3.jpgkostel4.jpg

 

No prostě nádhera, nic lepšího si na focení opravdu nemůžete přát. Průšvih je, když mají tímto světlem nasvícený kostel při svatebním obřadu, protože to prostě zhasnout nemůžete :) Velmi snadno si můžete v praxi ověřit barevnou stálost světelného zdroje právě sekvencí více fotek za sebou nebo i režimem živého náhledu. Pokud je každá fotka jinak barevná, tak je problém. Případně pokud na na displeji při živém náhledu uvidíte přes obraz pruhy, tak se můžete také těšit na světelný cirkus. Jak to v praxi může vypadat, se můžete podívat na tomto krátkém 20 sekundovém videu.

Bohužel tato situace je neřešitelná při fotografování a je potřeba pak v editoru každou fotku vyvážit barevně zcela individuálně. V tom horším případě bude potřeba vyvážení bílé upravit lokálně například pomocí přechodu (viz níže).

Jsou 2 metody řešení problému

Existují dvě metody, pomocí kterých se můžete vyvarovat výše uvedeným problémům. V praxi je ideální používat metody obě.

1. Prevence už při focení

Již během fotografování vám vřele doporučuji hlídat si, za jakého světla fotíte. Ověřte si, jestli nemáte scénu nasvícenou různými zdroji světla protože to zavání problémem. Jak jsem již uvedl výše, náš mozek se s tím vyrovná a my si toho ani v praxi nemusíme všimnout. O to větší nepříjemné překvapení nás bude čekat při prohlížení fotek na monitoru počítače. Takže si zvykněte fotit v místnostech, které jsou nasvícené přirozeným světlem, zhasínat. Také si zvykněte používat na externí blesk oranžový filtr, pokud fotíte v místnosti nasvícené žárovkami. Celkově řečeno - zkuste vnímat barevnou teplotu světla, kterým je vaše fotografovaná scéna nasvícena. Ušetříte si tak hodně času při editaci fotek.

2. Náprava v editoru

Pokud výše uvedený problém odhalíte až na monitoru počítače a není možné scénu přefotit (nebo jste fotili za divokého zářivkového osvětlení), tak ještě není vše ztraceno. Náprava je možná, a to zejména pokud fotíte do RAWu. Všechny RAW editory totiž umožňují nejen nastavit dodatečně vyvážení bílé přesně dle našich představ. Navíc ještě umožňují ovlivnit vyvážení bílé i lokálně. To v praxi znamená, že například v Lightroomu (nebo Camera RAW plug-inu) můžete třeba pomocí štětce nebo přechodu ovlivnit vyvážení bílé jen na konkrétní části fotky. Třeba můžete štětcem zamalovat jen tu část fotky, která byla nasvícena oranžovým světlem žárovky a tím ji lehce ochladit, čímž se z hlediska vyvážení bílé fotka "srovná".

kombinace-kostel.jpgŽárovkami nasvícený prostor oltáře a modré světlo z oken.

kombinace-kostel2.jpg
Podobný snímek s napraveným prostorem oltáře (štětcem zvýšená barevná teplota) v Lightroomu.

Nebo naopak můžete ty části fotky, které byly nasvíceny "modrým" venkovním světlem, štětcem s nastavenou sníženou barevnou teplotou oteplit, čímž se opět z původně "modrého" venkovního světla stane svělto neutrální barvy. K tomu velmi dobře poslouží nástroje pro lokální úpravy, tedy štětec a lineární či radiální filtr. Tato náprava v editoru je vcelku snadná, rychlá a nedestruktivní, takže se v žádném případě nemusíte obávat ji použít. Velmi podstatné v tomto případě ale je použití záznamového formátu RAW. Ten totiž umožní flexibilnější možnosti, než při použití "tuctového" JPEGu.

kombinace-nemusi-byt-spatne.jpgSamozřejmě někdy ta barevná kombinace nemusí být vyloženě špatná...


Shrnutí a závěr


Kromě milionu všech dalších věcí se snažte myslet i na barevnou teplotu zdrojů světla, kterými je vaše focená scéna nasvícena. Samozřejmě výše uvedené situace nastávají jen tehdy, pokud se kombinuje přirozené a umělé světlo. Nikdy nebude problém, pokud fotíte jen venku za slunečního světla nebo uvnitř večer v umělé nasvíceném interiéru (který je nasvícený třeba jen stejnými žárovkami). Naopak problém nastává tehdy, pokud se míchá sluneční svit a umělé světlo, umělé světlo a blesk, sluneční svit a blesk, atd. Pak je potřeba být ve střehu a výše uvedené situace si pohlídat nebo alespoň vyřešit při postprodukci.

Samozřejmě jsou jiné situace (krajina, architektura, atd.), kdy kombinace různých zdrojů světla může vypadat dobře. To je ale kapitola zcela jiná a navíc je potřeba od sebe odlišit například krajinu, která obsahuje "chladné" stíny a "teplé" oblasti nasvícené zapadajícím sluncem a krajinu nasvícenou zapadajícím sluncem a bleskem. V prvním případě je zdroj světla pouze jeden - slunce. Zkuste ale zapnout blesk a nasvítit popředí takové fotky bleskem a uvidíte, že to nebude vypadat zrovna dobře.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel