Brand
Blog

Zima v Krkonoších 2013 – část I.

Celý rok jsem se těšil na fotografování zasněžených vrcholků Krkonošských hor. Počítal jsem, že už v průběhu prosince vyrazím do hor a zachytím opravdovou zimu a čerstvě nasněžený sníh, který bývá v prosinci obvyklý. Bedlivě jsem sledoval počasí, několik dní sněžilo ale po pár dnech sníh opět roztál. Začátkem roku nebyl v Krkonoších prakticky žádný sníh a teploty byly spíše jarní než zimní. Jako krajinářský fotograf jsem byl velice zklamán. Nicméně jsem věřil, že opravdová zima ještě přijde.
Čekání na opravdovou zimu
V průběhu ledna konečně nasněžilo pořádné množství sněhu a já jen bedlivě čekal na slunečný víkend, který by byl pro fotografování krajin vhodný. Sledoval jsem předpověď počasí. Při plánování svých cest používám kombinaci meteorologického modelu Aladin a norského serveru o počasí Yr.no. Subjektivně mi model Aladin příjde přesnější a umožňuje mi také lépe předvídat změny počasí a oblačnosti, jako třeba inverzi nebo mlhu. Rozhodl jsem se podle předpovědí vyrazit na prodloužený víkend 24. – 27. ledna 2013.
Když vyrážím fotografovat v zimě, velice mi záleží na tom, aby byl čerstvý sníh, zaváté stromy a celkový dojem z krajiny byl až pohádkový. Vybírám si proto slunečné počasí, kdy před ním několik dní sněžilo. Bohužel mám zkušenosti, že v těchto slunných dnech zasněžené stromy rychle tají a to i při velkých mrazech. Proto se snažím vše pečlivě naplánovat.

Divoký východ nad Krkonošskými hřebeny
Ubytování jsem si vybral na Výrovce, která poskytuje dobrou výchozí lokalitu a je cenově přijatelná. Podle předpovědi sliboval páteční východ slunce oblačnost, která se bude postupně protrhávat. Vstávání jsem si naplánovalna šestou hodinu a samotný východ byl zhruba kolem půl osmé. Výhodou fotografování v lednu je to, že člověk opravdu nemusí vstávat příliš brzy. Vyšel jsem před chatua rozhlédl se po obloze. Bohužel byo více zataženo než jsem čekal, Studniční i Luční hora byly pod mrakem a na obzoru nebylo nic vidět. Dobrý fotograf však chodí za každého počasí a počká až do východu slunce, jestli senáhodou počasí alespoň na chvíli neumoudří. Proto mě pobavilo, když jsem při nasazování sněžnic spatřil dva vracející se fotografy. Já jsemse rozhodně vzdávat nechtěl. Došel jsem na místo, ze kterého jsem chtěl fotografovat. Po půl hodině čekání se lehce začaly probarvovat mraky,což mě potěšilo, nicméně se o žádný zázrak nejednalo. Pak jsem se ale otočil a za mnou se odehrával divoký východ slunce s paprsky prosvěcejícími mezi zasněženými stromy, který jsem okamžitě začal fotografovat. Hledání nové kompozice bylo trochu narychlo, ale nakonec se mi podařilo východ zachytit podle mých představ. Zvedl se vítr a sněhové závěje dodávaly východu na dramatičnosti. I přesto, že bylo velice chladno, jsem byl rád, že jsem vydržel fotografovat až do úplného východu slunce.

Pohádková inverze, ale i silný mráz

Sněžka v noci za úplňku? Ano, proč ne.

Do Krkonoše zase příště
V průběhu neděle se začalo zatahovat, teploty už nebyly tak nízké a sníh tak pomalu začal slézat ze stromů. Byl nejvyšší čas se vrátit do vyhřátého domova a nabrat nové síly.

Čekání na opravdovou zimu

Sněhové obrazce na Luční hoře

Divoký východ nad Krkonošskými hřebeny

Divoký východ pod Luční horou I

Ubytování jsem si vybral na Výrovce, která poskytuje dobrou výchozí lokalitu a je cenověpřijatelná. Podle předpovědi sliboval páteční východ slunce oblačnost, která se bude postupně protrhávat. Vstávání jsem si naplánoval na šestou hodinu a samotný východ byl zhruba kolem půl osmé. Výhodou fotografování v lednu je to, že člověk opravdu nemusí vstávat příliš brzy. Vyšel jsem před chatu a rozhlédl se po obloze. Bohužel bylo více zataženo než jsem čekal, Studniční i Luční hora byly pod mrakem a na obzoru nebylo nic vidět. Dobrý fotograf však chodí za každého počasí a počká až do východu slunce, jestli se náhodou počasí alespoň na chvíli neumoudří. Proto mě pobavilo, když jsem při nasazování sněžnic spatřil dva vracející se fotografy. Já jsem se rozhodně vzdávat nechtěl. Došel jsem na místo, ze kterého jsem chtěl fotografovat. Po půl hodině čekání se lehce začaly probarvovat mraky, což mě potěšilo, nicméně se o žádný zázrak nejednalo. Pak jsem se ale otočil a za mnou se odehrával divoký východ slunce s paprsky prosvěcejícími mezi zasněženými stromy, který jsem okamžitě začal fotografovat. Hledání nové kompozice bylo trochu narychlo, ale nakonec se mi podařilo východ zachytit podle mých představ. Zvedl se vítr a sněhové závěje dodávaly východu na dramatičnosti. I přesto, že bylo velice chladno, jsem byl rád, že jsem vydržel fotografovat až do úplného východu slunce.

Divoký východ pod Luční horou II

Pohádková inverze, ale i silný mráz

InverzePro fotografování západu jsem vybral přímo Sněžku. Cesta byla zdlouhavá a mrazy s větrem nebyly úplně příjemné, navíc cesta na vrchol byla dost zledovatělá. Výhled na Sněžce nabídl krásný probarvený západ slunce s mraky přetékajícími mezi údolími. Nevýhoda fotografování na Sněžce je to, že je člověk na nejvyšším bodě a v okolí není nic výrazného. Přesto jsem pár fotografií pořídil. Ve vysokých mrazech mě nejvíce trápil zamlžující se hledáček fotoaparátu. Je nutné proto dávat pozor, aby člověk nedýchal blízko hledáčku. Je pak poměrně nepříjemné čekat, než se hledáček odmlží.

Panorama ze Sněžky

Sněžka v noci za úplňku? Ano, proč ne.

ÚplněkNásledující dny nabídly ne tak fotograficky zajímavé východy a západy slunce. Ovšem zajímavější v těchto dnech byl měsíc v úplňku, který osvětloval sníh tak, že na dlouhou expozici bylo možné fotografovat.  Rozhodl jsemse fotografovat Sněžku, která byla stále ještě pěkně zasněžená. Hledání kompozice bylo potmě náročné, tak jsem si pomáhal baterkou, díky které jsem měl přehled o fotografovaném popředí. Zaostřoval jsem manuálně pomocí hyperfokálního zaostřování a výsledná fotografie byla opravdu pohádková.

Do Krkonoš zase příště

Autor: Patrik Mareška; http://www.patrikmareska.cz

Pokud Vás článek zaujal nechte zde prosím komentář, budu rád.

Štítky:

Diskuse

2.4.2013 14:06

Korekce náhledu

Pane kolego, malá poznámka na okraj, že zdání někdy klame ;) a věci nemusejí být tak, jak se někomu jeví, když nemá relevantní informace. Pak se sice pobaví, ale na účet svůj, aniž by to věděl. Já jsem byl jedním z těch dvou, co jste potkal před Výrovkou, jak zmiňujete v článku. My se skutečně vraceli. Ale nevzdali. My jsme už mezi 3. a 4. hodinou ráno trdlovali u Studniční hory. Já zamýšlel noční focení bez měsíce. Toho rána ještě byla malá časová skulina po jeho západu a před příchodem "nautičáku". Kdybychom to vzdali, tak jsme se v půl 3. před Výrovkou otočili a šli zpět do pelechu. Protože mě čekalo téhož dne focení celý večer a nadcházející celou noc v -21st. a navazující ráno, opět nahoře na Studniční hoře, šli jsme po 3 hodinách v -15 a 30km větru zpět dolů se prospat a pak během dne hledat záběry na noc. Ty se hledají a připravují přes den, aby se nemusely hledat s baterkou v noci. Spousta rušivých aspektů i opomenutých pozitiv se nevidí. Před-úsvit jsem fotil také, a to když jste vstával, v 6:02. Východ v nejistých podmínkách pro nás už nebyl v tu chvíli prioritní, těch už mám řadu za sebou. Čili závěrem, nebyl to náš návrat před akcí, ale PO akci. Naděje že vyjdou podmínky umírá fakt poslední. To máte recht. A uměním fotografa není jen se nevzdat (myšleno obecně), ale také optimálně odhadnout situaci a umět nestisknout spoušť, potažmo akci včas zabalit, a tak říkajíc, neprosrat ono důležitější JINDY a JINDE. Dobré světlo!

2.4.2013 14:09

2.4.2013 14:10

Korekce náhledu

2.4.2013 14:15

Omlouvám se za dubloidni komentář. Trochu zlobící OperaMini. :)

Kamilla

19.2.2014 09:56

Krkonoše

Krkonoše naprosto zbožňuji, letos se nám to ale nějak nevyvedlo. Příště akorát doporučuji vyzkoušet http://www.ubytovanikrkonose.cz/ dá se tam najít skvělé nabídky na ubytování za hodně lepší ceny.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Ostatní

Všechny články kategorie

Urychlí pandemie likvidaci full-time fotografů?

Jestli se někteří fotografové dostali poslední dva roky do problémů kvůli saturaci trhu, co provede s jejich podnikáním současná…

16.3.2020

Tomáš

Jak se vyhnout napadení žralokem nejen při focení?

Řada z vás se mě po fatálním napadení turisty v Marsa Alam ptala, co dělat, když pod vodou při focení, šnorchlování nebo potápění…

16.8.2018

Václav

Jak odevzdáváte své fotografie?

Fotografie se stala nejen zábavou, ale i (vedlejší) prací pro mnoho fotografů. A tak se vcelku často diskutuje otázka - jakým…

4.5.2017

Jak na ostré fotky: 5 tipů pro začínající fotografy

Nezáleží na tom, jestli jste si koupili svoji první zrcadlovku značky Nikon, Canon či Pentax – i tyto skvělé aparáty dokážou…

17.3.2017

Redakce Fotorádce.cz

Otázka pro fotografy: nová výbava nebo vzdělávání?

Krásné fotky - to je něco, co by chtěl asi každý amatér i profesionální fotograf. Otázkou do pranice je - jak něčeho takového…

7.3.2017

Tomáš

Nestaňte se otrokem svého fotoaparátu

Poslední dobou jsem až příliš často svědkem zarážejícího jevu. Všichni všechno fotí, natáčí, ale málokdo se opravdu dívá kolem…