Brand

Zrcadlovku nebo systémový kompakt?

Digitální zrcadlovky byly donedávna považovány za to nejlepší, co si může fotograf koupit. Jenže časy se mění a nabídka fotoaparátů také. A systémové kompakty nabízí čím dál lepší výkon v nesrovnatelně menším balení. Co je tedy lepší si koupit? Digitální zrcadlovku nebo systémový kompakt s výměnnými objektivy? Odpověď není jednoznačná, ale díky tomuto článku již budete mít zcela jasno. My vám poradíme, co je pro vás lepší.

Ještě před pár lety byly na trhu dva typy fotoaparátů: obyčejné kompakty a digitální zrcadlovky. Dva naprosto odlišné světy, a to jak výkonově, tak samozřejmě i cenově. Jenže pokrok jde kupředu, a tak tu dnes máme i kompromis mezi oběma zmíněnými typy fotoaparátů - a to ve formě takzvaných systémových kompaktů. Jsou to fotoaparáty, které kombinují vysoký výkon zrcadlovek s malými rozměry kompaktů. Nemají sklopné zrcátko ani optický hledáček, a tak mohou být výrazně menší a lehčí, než klasické zrcadlovky. A cena? Ta je často srovnatelná nebo nižší s klasickou zrcadlovkou.

Co je tedy lepší koupit? Digitální zrcadlovku nabízející hlavně výkon nebo systémový kompakt, který vám neutrhne kapsu (svou hmotností ani cenou)? Čtěte dále.

Zrcadlovka nebo systémový kompakt: pro a proti

Nic není dokonalé. Digitální zrcadlovky i systémové kompakty mají své výhody a nevýhody. A při výběru toho správného fotoaparátu je potřeba si říct, jestli je pro mě daná výhoda či nevýhoda důležitá. A podle toho se rozhodnout. Níže uvádíme výhody obou typů fotoaparátů.

Digitální zrcadlovky - výhody

Výhody digitálních zrcadlovek oproti systémovým kompaktům:

  • Širší nabídka příslušenství (objektivy a podobně).
  • Větší nabídka bazarového příslušenství.
  • Dražší modely využijete i pro profesionální použití (focení za peníze).
  • Optický hledáček poskytuje plynulý přirozený obraz.
  • Všechny mají velký "hand grip" (lepší uchopení pro ty, kdo mají větší ruce).
  • Většinou mají více ovládacích prvků (tlačítka, kolečka).

Systémové kompakty - výhody

Výhody systémových kompaktů oproti digitálním zrcadlovkám:

  • Jsou znatelně menší a lehčí.
  • Některé základní modely jsou cenově dostupnější.
  • Často mají modernější funkční výbavu (wi-fi, ovládání přes telefon, apod.).
  • Často jsou designově hezčí.

Co mají společné?

V některých ohledech jsou ale zrcadlovky i systémové kompakty zcela srovnatelné. Jsou to zejména:

  • Výkon (obrazová kvalita, rychlost, funkční výbava,...).
  • Možnost připojit příslušenství (externí blesky, objektivy,...).
  • Expoziční výbava a možnosti fotografování (P, A, S, M režimy).

 

zrcadlovka_nebo_systemovy_kompakt.jpg

Z výše uvedeného srovnání vyplývá, že pokud chcete výkonný fotoaparát, nemusí to být nutně zrcadlovka. I systémové kompakty dnes nabízejí velmi dobrý výkon, který je často srovnatelný se zrcadlovkou (samozřejmě je potřeba srovnávat modely za podobnou cenu, ne odlišné cenové kategorie). Jinak řečeno - když uvidíte dvě fotky vedle sebe a jedna bude ze zrcadlovky a druhá ze systémového kompaktu, nemáte šanci poznat, která je která. Oba typy přístrojů produkují srovnatelně kvalitní fotky. A s oběma máte možnost pořídit super snímky. To samozřejmě platí při srovnání cenově podobných modelů a objektivů (profi zrcadlovky i systémové profi kompakty a objektivy za x desítek tisíc Kč prosím nyní ponechme stranou, to si běžný člověk stejně normálně nekoupí).

Porovnání pro technicky zvídavé

Pokud vás zajímá srovnání zrcadlovek a systémových kompaktů z hlediska použité technologie, je tato část článku právě pro vás. V opačném případě ji klidně přeskočte.

Zásadní rozdíl mezi zrcadlovkami a systémovými kompakty je ve sklopném zrcátku a optickém hledáčku. To systémové kompakty postrádají. Výhodou tohoto řešení je výrazná úspora velikosti a hmotnosti fotoaparátu. Dalším plusem je, že se uvnitř fotoaparátu pohybuje mnohem méně součástí, takže se zmenšuje riziko, že se něco brzy rozbije. Čím méně pohyblivých součástek, tím nižší riziko poruchy.

Pro někoho může být lehkou nevýhodou optický hledáček. Kdo je na něj odjakživa zvyklý, bude mu u systémového kompaktu chybět. Fotit přes displej může být velký nezvyk. A elektronické hledáčky stále mají své limity. Ovšem pokud jste hledáček doposud nepoužívali, chybět vám stoprocentně nebude.

Jak se rozhodnout při výběru

Jestliže už znáte výhody zrcadlovek i systémových kompaktů a stále nevíte, co si vybrat, využijte následujícího "testu". Odpovězte si následující otázky a na základě odpovědí vám poradíme, co si vybrat.

  1. Kupujete fotoaparát pro vlastní hobby použití, se kterým nebudete fotit placené zakázky?
  2. Upřednostníte raději menší a lehčí fotoaparát před velkým a těžším?
  3. Menší počet tlačítek (ve srovnání se zrcadlovkou) vás zanechá v klidu?
  4. Nákup hromady objektivů a dalšího příslušenství přenecháte spíše jiným nadšencům?
  5. Považujete focení přes displej (bez optického hledáčku) za pohodové a dostačující?
  6. Kupujete fotoaparát pro hezké fotky a ne proto, že chcete mít "dělo"?
  7. Upřednostníte pěkný design před běžným vzhledem fotoaparátu?

Pokud jste si na většinu nebo dokonce všechny výše uvedené otázky zodpověděli "ANO", tak věřte, že systémový kompakt je pro vás to pravé ořechové. Zrcadlovku přenechejte jiným nadšencům a vybírejte z nabídky systémových kompaktů.

Jaký systémový kompakt vybrat?

Pokud jste dospěli k tomu, že vám bude vyhovovat systémový kompakt, budete pravděpodobně řešit další otázku - jaký konkrétní typ vybrat? Nabídka se v čase mění, takže to co je psáno nyní nemusí za dva roky platit. Nicméně v současnosti můžete vycházet z následujícího:

  • Olympus PEN: vybíráte-li z těch cenově dostupných fotoaparátů a chcete za fotoaparát utratit málo peněz, tak PENy od Olympusu jsou tou pravou volbou. Patří do micro 4/3 systému, takže mají o trošku menší snímač, než ostatní výrobci, ale pro běžné užití jsou stále fantastické. Micro 4/3 systém v současnosti nabízí nejširší nabídku příslušenství.
  • Olympus OM-D: lepší řada micro 4/3 systémových fotoaparátů od Olympusu. Jsou zaměřeny více na výkon, než PENy.
  • Samsung NX a Sony A: střední až profi třída systémových kompaktů s APS-C velikostí snímače, jehož výhody se projeví zejména při focení za horších světelných podmínek. Umožňuje lepší hrátky s hloubkou ostrosti než micro 4/3 systém. Sony i Samsung nabízí moderní funkce a skvělý obrazový výkon.
  • FujiFilm: preferujete-li retro v kombinaci s výbornou obrazovou kvalitou (APS-C snímač), vybírejte ze systémových kompaktů FujiFilm.
  • Canon, Nikon a Ricoh (Pentax): paradoxem je, že tradiční výrobci na trhu systémových kompaktů značně pokulhávají (platí v době publikace článku).

Shrnutí

Při různých testech i fotografování mi v praxi rukama prošlo velmi mnoho fotoaparátů. A musím se přiznat, že systémové kompakty se mi v dnešní době velmi líbí. Nejen proto, že přináší velkou míru inovace na trh digitálních fotoaparátů (ta u zrcadlovek výrazně chybí). Ale zejména proto, že svým výkonem mohou směle konkurovat zrcadlovkám, které donedávna představovaly nedobytný vrchol z hlediska výkonu.

Osobně fotím na profesionální digitální zrcadlovku a mám vcelku dost drahých objektivů. Mám i systémový kompakt, který je nesrovnatelně menší, lehčí, ale přitom fotí skvěle. A který myslíte nosím s sebou na výlety, dovolenou nebo jen tak ven na focení všeho co vidím kolem sebe?

Nerad bych, aby tento článek vyzněl jako propaganda systémových kompaktů. Tak to není. Nicméně je potřeba si uvědomit a konečně si narovinu přiznat, že doba, kdy fotoaparátům dostupným běžným smrtelníkům, vládly zrcadlovky, je dávno pryč. Systémové kompakty jsou mnohem menší, lehčí, inovativnější a svým výkonem jsou zcela srovnatelné se zrcadlovkami. Samozřejmě se stále bavíme o cenově srovnatelných přístrojích, které si kupují běžní lidé - drahé zrcadlovky zaměřené na výkon ponechme nyní stranou (ty mají stále své pevné místo). Osobně si ale myslím, že pro běžné focení a pro běžné lidi jsou v dnešní době mnohem lepší systémové kompakty. A jsem si zcela jistý, že nejsem sám, kdo do práce nosí velkou černou krabici a na své vlastní focení raději sáhne po malém šikovném systémovém kompaktu...

Budu moc rád za vaše názory, postřehy, dotazy, prostě cokoliv k tématu (pište do komentářů níže).

    Diskuse

    JDM

    6.5.2014 00:26

    OM-D

    Dobrý večer, já fotím s OM-D a jsem naprosto spokojený. Pokud člověk akceptuje trochu "studený" pohled přes hledáček tak je to v pohodě. Hlavně ten pocit mít po kapsách dva objektivy a jít na výlet :-). V téhle době si pořídit low-end zrcadlovku je spíš otázka prestiže, přijde mi že pořád platí úměra čím větší foťák tím lepší fotograf. Mějte se.

    vverosta

    6.5.2014 07:34

    Hlavní rozdíly mezi

    foťáky nejsou v tom jestli mají či nemají zrcadlo, tudy hranice nevede ani náhodou, zrcadlo nakonec v kvalitě snímku nehraje absolutně žádnou roli, ale do hry vstupuje hlavně obrazový snímač (jeho velikost), objektiv a obrazový procesor, jeho rychlost, správná funkčnost, atd. Osobně jsem ovšem dostal depku .-) poté, co jsem si udělal sérii stejných dvojic snímků s Canonem G11 (tedy high-end kompakt 1/1.7") a Canonem 70D (tedy zrcadlovka APS-C) a nebyl jsme schopen poznat rozdíl. Hledal jsem prostě nějaký lepší foťák než můj G11 ale 70D to teda není. Ach jo!! :-)) Karma!

    Tomáš

    6.5.2014 08:01

    Co je napsáno, tak platí.

    Prosím, nepřekrucujte realitu ;) V článku o technických rozdílech se píše, že zásadním rozdílem je sklopné zrcátko a optický hledáček - a to prostě platí. Co nakonec ovlivní nebo neovlivní obrazovou kvalitu je téma zcela odlišné. No a to srovnání 70D a G11 je bohužel v mnoha situacích tvrdá realita :)

    jansmucar

    6.5.2014 08:35

    Bezzrcadla nejsou na profi focení?

    Jen mě zaujala informace, že na profi focení nejsou bezzrcadlovky určené. Opravdu s nimi nejdou fotit zakázky za peníze, jak by se mohlo zdát z článku? Jako dlouholetý uživatel Canon 50D a profi objektivů jsem fotil i komerčně a teď mám téměř rozprodanou výbavu Canon a nakoupený Fuji systém a v komerčním focení vidím výrazný posun k lepší kvalitě. Sám zmiňujete, že kvalita obrazu se meliší. Např. Fuji má srovnatelné profi objektivy. V čem je tedy ten rozdíl, že bezzrcadlovku si vezmete raději na výlet a na profi focení zrcadlo? Já osobně vidím jen rozdíl v komfortu a zvycích, teď se jen přizpůsobím novému stylu práce a dál budu produkovat stejnou nebo vyšší kvalitu. Jediné omezení vidím v disciplínách, kde je třeba dlouhých skel a rychlého autofokusu, tam bezzrcátka pokulhávají znatelně ...

    Tomáš

    6.5.2014 08:45

    Ano, souhlasím, je to samozřejmě tak. Vysoce kvalitní systémové kompakty lze bez obav použít i na profi focení. Jen jsem to nechtěl začátečníkům (pro které je tento článek určený), komplikovat. Určitě lze na některé disciplíny systémové kompakty využít, na některé zatím ještě ne (např. na svatby, které fotím, si to zatím nedovedu představit).

    jansmucar

    6.5.2014 08:52

    Hodně záleží na stylu

    I svatby jsou na profi úrovní možné, jen záleží na stylu, který fotograf preferuje. Britský fotograf svateb http://www.kevinmullinsphotography.co.uk/ přešel na Fuji a "šlape" mu to skvěle :) Má styl při kterém si vystačí s max. 60mm ohniskem, výš to momentálně u Fuji s lepší světelností nejde :)

    jansmucar

    6.5.2014 08:53

    Díky za článek

    jo zapoměl jsem poděkovat za přínosný souhrn informací :D

    Tomáš

    6.5.2014 08:55

    Díky za zajímavý odkaz. Je to důkazem, že šikovný fotograf dovede udělat super fotky s čímkoliv a na technice pramálo záleží... Není zač ;)

    Martin

    6.5.2014 09:02

    @vverosta

    Vladimíre, a co rychlost a spolehlivost autofokusu? zatímco u DSLR si zvolím AF bod a pokud se mi vyloženě neklepou ruce, zaostřím úspěšně, u kompaktu (Nikon P7000) musím AF dost často přemlouvat, aby mi nějakou scénu zaostřil pořádně. u krajiny to ještě funguje celkem dobře, nicméně když dělám nějaký detail, tak u toho mírně zuřím.

    vverosta

    6.5.2014 09:02

    Díky Tomáši

    za potvrzení mého dojmu z porovnání kvalit G11 a 70D, dost se mi ulevilo! :-)) Jinak hlavní výhodou zrcadlovky vůči nezrcadlovce není optický hledáček, nýbrž možnost velmi rychlého tzv. fázového ostření. Moderní obrazové snímače ovšem začínají fázové ostření umět i bez pomoci zrcadla, hlavně kvůli možnosti průběžně ostřit video. Nevýhodou zrcadlového optického hledáčku je, že po "cvak" obraz zmizí, ne? :-)

    Tomáš

    6.5.2014 09:07

    Přesně tak - fázové ostření umí už i systémové kompakty. Optický hledáček má stále své místo - funguje i ve tmě, nemá trhaný obraz, je nezávislý na dodané energii, atd. Elektronický hledáček zase dovede zobrazit obraz předem už tak, jak bude vyfocený. Takže ono obojí má svá pro i proti. Nikon P7000 bych sem nemíchal, to je klasický kompakt, ne systémový kompakt. Výhody 70D oproti G11 se projeví až když na 70D nasadíte nějaký lepší než setový objektiv a odcloníte (např. při portrétu), pak se budou dít zázraky ;)

    vverosta

    6.5.2014 09:09

    ad Doom007

    jasně, ale i fázové ostření nefunguje vždycky stopro, máš pravdu zejména detail a za horšího světla jsou pro ostření "na contrast" obtížné. Dneska ale už na fázové ostření zrcadlo netřeba. Canon bude mít problémy, anžto nemá moderní foťáky, eos m byl dost propadák.

    Tomáš

    6.5.2014 09:15

    Přesně tak. Fázové ostření je sice rychlejší, ale nebývá tak přesné, jako na kontrast. Navíc ono vždy záleží na konkrétním provedení systému. Mám Sony NEX s konstrastním ostřením a ostří tak rychle, jako by tam byla fázová detekce. Zato například EOS M (který byl opravdu propadák) ostří na kontrast tak pomalu, že si u toho vypijete kafe :D

    Bartyx

    6.5.2014 09:17

    Design

    Nesouhlasil bych, že design je u zrcadel špatný. Design by v sobě měl obsahovat i ergonomii a ne jen subjektivní krásu. Zkuste si fotit dvě hodiny třeba Nikonem 1. To je na zastřelení.

    Martin

    6.5.2014 09:17

    Vladimír zmínil G11, tak doplňuju zkušenosti s P7000, což je "to samé" s jiným nápisem na čele :). obrázky z toho lezou pěkné, ale to ostření, to ostření.... a co se mě týká, za mě určitě zrcadlovka kvůli ergonomii. pár CSC jsem měl v ruce, ale blbě se mi to drželo, bylo to malé a hledáček mi chyběl přímo strašlivě. zrcadlovky se ještě dlouho nevzdám, zvykl jsem si.

    Tomáš

    6.5.2014 09:18

    Nejsem designér ani technik, takže je opravdu možné, že design do sebe zahrnuje i ergonomii. Potom by to v některých případech bylo jak píšete. V článku zmíněné slovo "design" by pak mělo význam opravdu jen z hlediska vnějšího vzhledu.

    Standa

    6.5.2014 12:53

    tak nejak souhlas s Doom007

    Predrazene bezrcadlo s mizernou ergonomii nejsis nikdy, mozna Fuji xpro, LCD hledacky me neberou, i pres vyhody nocniho foceni kdy je hledacek prijemny (koncert) a jeho velikosti. Takova EM1 aby byla do ruky musi mit grip (pak vazi tolik co 6D) a parani sklo je 12-40 2,8 ale to uz jsem cenove, vahove, velikostne na urovni DSLR.

    cZip

    6.5.2014 13:05

    Zdravím mam Sony a6000 a zatím spokojenost, na velikost jsem si zvyknul, kdyz k tomu clovek poridi kozeny obal je to lepsi. Záladní setovy objektiv je ale fakt mizernej, ten motorickej zoom je peklo, asi me ceka porizeni 16-70mm f/4 od Zeisse, ale nejak jsem se zatim nesrovnal s tou cenou. Bohuzel nabidka objektivu nic moc. Napadla me jeste jedna vec co se tady neprobírala a to je výdrz, u CSC díky nutnosti pouzivat display nebo el. hledacek je vydrz mensí. Konkrétne u a6000 je slibovaná výdrz akorad tak z ríse snu :( U Sony se me líbí i možnost použít smartphone s wifi místo dálkové spouště.

    Standa

    6.5.2014 13:25

    wifi ma i 6D, ale v kombinaci spoejni s telefonem to moc zere aku, tudiz nevyuzivam. Normalne udelam 600-800 snimku s DSLR +/-zalezi jak casto pouziju zadni LCD.

    MartyM

    7.5.2014 16:02

    objektivy

    ja bych rekl, ze hlavni vyhoda zrcadlovek zejm. canon a nikon je nabidka objektivu, kde si clovek vybere opravdu na dany zanr to nejvhodnejsi a pak uz rozdl je ve fotkach a ergonomie je taky dulezita,

    Pavel

    7.5.2014 21:49

    Taky svatební fotograf, tentokrát s Olympust:

    http://www.mu-43.com/showthread.php?t=61628

    iva.dufkova

    7.5.2014 23:54

    Děkuji za výborný článek. Zrovna jste se trfil do mého problému. Jen dotaz, píšete, že Nikon pokulhává...mám vybraný Nikon 1 V3. Líbí se mi, že když si koupím adaptér, tak budu moc použít skla od zrcadlovky. A myslíte, že ten Nikon 1 V3 není tak dobrý, jako jiné značky? Moc prosím o radu, než si ho kopím. Děkuji

    Tomáš

    8.5.2014 08:30

    Dobrý den Ivo, ono je to s Nikonem 1 zapeklité. Má totiž velmi malý snímač, téměř jako běžné kompakty, tudíž ten obrazový výkon není žádný zázrak a hrátky s hloubkou ostrosti jsou téměř nemožné. Klasické Nikon objketivy na Nikon 1 těle budou kvůli crop faktoru poskytovat zcela jiná ohniska (výrazně delší). Například z 35mm objektivu bude najednou 95mm. Takže to moc nemá smysl. To už bych si raději koupil např. nějaký micro 4/3 fotoaparát od Olympusu (nějaký PEN) a v setu se 2 objektivy nebudu muset řešit redukci, která je navíc předražená. Osobně se mi toto řešení jeví jako nešikovné.

    iva.dufkova

    8.5.2014 08:44

    Děkuji moc, opravdu. Jestli teda ještě mohu...nechme stranou finanční stránku, ale kdybych chtěla to nejlepší nebo dost dobré, co se týče obrazové kvality, tak mi prosím ještě jednou poraďte, co konkrétně koupit (ze systémových kompaktů). Čtu všechno možné už několik dnů a jde mi z toho hlava kolem. Když už do toho jdu, opravdu chci kvalitu. Děkuji moc

    Tomáš

    8.5.2014 09:05

    Jestli Vám jde o kvalitu fotek, tak určitě ne Nikon 1 a nejspíš ani micro 4/3 systém z důvodu menší velikosti snímače. Osobně bych se být Vámi podíval na nabídku Sony - tam je obrazová kvalita výborná a modely se liší jen svou funkční výbavou a ergonomií. Např. Sony NEX-6, NEX-7 nebo z těch levnějších i NEX-5T je také výborný. Samsung má také solidní fotoaparáty v nabídce (NX3000). Pak ještě Fujifilm se svým retro designem (např. X-M1), ale osobně pokud Vám jde o kvalitu, zvolil asi Sony. Navíc nabídka objektivů je dost solidní.

    iva.dufkova

    8.5.2014 09:07

    Tomáši děkuji, moc jste mi pomohl.

    Tomáš

    8.5.2014 09:08

    Není zač ;)

    Pavel

    8.5.2014 11:00

    Teď se dá výhodně koupit

    Olympus E-PM2 se dvěma použitelnými skly pod dvanáct tisíc. Čip má na 4/3 velikost excelentní. Sony je pro bohaté - drahé objektivy.

    Tomáš

    8.5.2014 11:18

    Ano, Olympus má vynikající poměr cena/výkon, což jsem už v článku zmínil. Ale pokud někdo žádá co nejlepší kvalitu tak je Sony lepší. Cenově samozřejmě ale "jinde".

    zdenda77

    8.5.2014 11:43

    A co Olympus OM-10?

    Michal Kroupa

    8.5.2014 13:06

    kazdy vyrobce fotaku ma neco do sebe a zalezi jenom na konkretnim fotografovi, co od fotaku ocekava. mel jsem moznost fotit snad s kazdym mirrorless na trhu a kdybych si mel dnes vybrat jeden konkretni system, sam bych pravdepodobne nevedel. nejdrive jsem zacinal se systemem sony NEX. jako prvni jsem koupil NEX 5, nasledoval 5N, 7 a 6.. pozdeji pak zakladni rada 3. vsechny NEXy (nove rada Alpha) jsou velmi univerzalni. nabizeji jak velmi kvalitni fotky, tak i video. navic se na ne da pres redukce pouzit temer libovolne sklo (od objektivu Leica az po Canon.. casto i s autofokusem a ovladanim clony). mirrorless od sony urcite patri k tomu nejlepsimu na trhu. zaostavaji snad jen v kvalite jpegu (tedy formatu, do ktereho bude fotit 80% majitelu levnejsich mirrorless).. pokud ale nemate prilis narocne oko, temer nic nepoznate oproti RAWu. pro system sony je vyrabena cena rada objektivu (predevsim perfektni zeiss Touit nebo pevne objektivy od sigmy). Mezi dalsi spicku na trhu patri fotaky od Fuji. nabizeji nekompromisni kvalitu fotek (predevsim pak kdyz srovnate barvy fotek od sony a od fuji, rozdil je propastny). na druhou stranu jsou fotaky od Fuji pomerne drahe a objektivy take. k tomu vsemu fuji nedala svoleni k vyrobe objektivu jinym znackam (krome zeissu). za kvalitu se ale plati, a proto pocitejte s nejakou tou desetitisicovkou na objektivy. Mirrorless od Sony a od Fuji jsou APSC (nepocitam vybory Sony A7(R,S) full frame) stejne jako bezzrcadlovky od Canonu. ty ale zatim rozhodne nedoporucuju. Canon je hodne tradicni firma, ktera se soustredi (a podle vseho nadale bude) primarne na zrcadlovky. Proto ocesava systemove kompakty, aby byl rozdil mezi zrcadlem a bezzrcadlem jeste vice propastny. Mezi dalsi znacky patri Olympus a Panasonic. Olympus ma spolecne s Fuji pravdepodobne nejpromyslenejsi system objektivu. Vedi, co fotograf chce - nabizeji svetelne a pevne objektivy. Moc bych se nezaobiral tim, ze Olympus ma mensi snimac nez APSC. naopak to lze casto brat jako vyhodu - je konstrukcne snadnejsi udelat svetelne a kompaktni objektivy. navic jsou v nabidce kvalitni objektivy Voigtlander, ktere maji svetelnost mensi nez f1. Pri prepocitani na hloubku ostrosti u full frame se dostaneme na hodnotu pod f2. kdyz tedy na olympusu pouziju pevny Voigtlander 25mm f0,95, dostanu stejnou hloubku ostrosti jako u full frame 50mm f1,9.. coz je na separaci pozadi pri foceni portretu vyborna hodnota. Rozhodne bych neresil, ze ma o 20% vice sumu nez APSC na ISO 3200.. v soucasne dobe pouzivam canon 5d a na ISO 3200 vyfotim tak 1% vsech fotek.. a myslim si, ze nejsem jediny. Mezi dalsi zmineny system patri Panasonic, ktery se v soucasne dobe soustredi hlavne na video a je v nem nejlepsi na trhu (panasonic GH4 je neprekonatelne dobry na nataceni videa). Stejne tak bych uplne nezatracoval system Nikon 1. Ten ma jeste mensi snimac nez fotaky od Panasonicu a Olympusu. Na druhou stranu nabizi nekolik zajimavych objektivu (napr. nikon 32mm f1,2), se kterymi se da poridit i slusny portret (viz: http://www.stevehuffphoto.com/2013/07/15/the-nikon-32mm-f1-2-lens-is-a-bargain-by-joe-marquez/ ).. Ja si po trech letech stridani mirrorless koupil FUJI X100 a jsem velmi spokojeny. Fotak je to kompaktni, ma perfektni fotky a snimac APSC. ma pevny a svetelny objektiv, hledacek.. Pokud tedy nepatrite mezi uchylne kritiky kvality fotek zvetsenych na 100% na vasem LCD (coz vetsinou odpovida vyslednemu tisku o delce 1m), nemuzete podle me udelat chybu s zadnym fotakem. Stejne kvalitni fotku vytvari jen a pouze fotograf :). hodne stesti pri vyberu.

    iva.dufkova

    8.5.2014 17:45

    Michale díky!! Naprosto vyčerpávající. Jdu si to přečíst ještě jednou. Díky moc.

    Tomáš

    9.5.2014 11:55

    Pro zdendu77

    Michal to skvěle shrnul. Olympus OM-10 je skvělý, měl jsem ho na testování a moc se mi líbil. K dokonalosti chybí jen podsvícená tlačítka. Z nabídky micro 4/3 systému je to nyní jeden z nejzajímavějších modelů.

    ryger

    9.5.2014 12:50

    Po foťáku chci jen, aby byl rychlý a fotil i ve tmě. U kompaktu mi vadila dlouhá prodleva mezi stiskem spouště a výsledným obrázkem. Na možnost focení při špatném osvětlení má nejspíše vliv velikost čipu a světelnost objektivu. U kompaktu FF s objektivem 1.4 zrcadlo nejspíše nebudu postrádat.

    iva.dufkova

    9.5.2014 13:24

    Prosba, pro Michala Kroupu

    Zdravím, tak se v tom zas trošku ztrácím, čtu a čtu, porovnávám a nechci se unáhlit. Měla bych prosbu, zda by bylo možné položit pár otázek Michalovi Kroupovi, protože mě velmi začíná zajímat Fuji a on s ním fotí. A nerada bych tu zabírala místo pod článkem. Tak Michale, pokud by to nevadilo, zde je na mě kontakt iva.dufkova@centrum.cz Děkuji

    Michal Kroupa

    9.5.2014 20:34

    dobry den, piste klidne sem. bude to mozna zajimat i dalsi pripadne zajemce o Fuji :). jestli ale nechcete, muzete mi napsat na : misa.kroupa@gmail.com . diky. michal

    Tomáš

    9.5.2014 22:29

    Taky bych se přimluvil za řešení zde nebo v místním diskuzním fóru, ať z toho je užitek i pro ostatní.

    iva.dufkova

    10.5.2014 10:19

    Tak ještě jednou

    Tobře tedy, tak tady. Mám Nikon 310O a začínám pokukovat po něčem menším na cestování. Ale zároveň kvalitním. Ne, nejsem bohatá, ale už mi nějaký ten pátek je a celý život vždy kupuju to levnější a výhodnější. A focení je pro mě tak důležité, že pro jednou jsem se rozhodla, že nebudu koukat na finanční stránku. Nejdříve jsem pokukovala po Nikon 1 V3, líbí se mi, jak je mrňavý a i některé objektivy vypadají dobře a ten superzoom, to by mě lákalo si někdy vyzkoušet. No ale obrazová kvalita, jak jste mi poradili asi nebude tak dobrá. Takže se rozhoduji mezi Olympus OM-D EM1 a Fuji XT-1. Co který má a nemá, mám načtené. A tak netřeba rozebírat. U Fuji mě láká větší čip a u Olympusu stabilizace v těle (občas nemám sebou stativ). A tak otázka na tělo, kdybyste se Vy, Tomáši a Michale osobně rohhodovali, do čeho byste šli? Moc Vám děkuji za Váš čas.

    iva.dufkova

    10.5.2014 10:31

    ještě na vteřinku

    Ještě. Teď si ještě jednou čtu o tom Fuji X100, jak má Michal a vypadá tak báječně. Na cestování, na krajinky.. a má i režim makro. A co hlavně neznám a proto ještě píšu, zabudovaný ND filtr. Co je ND filtr a k čemu slouží vím, ale tento zabudovaný, jak to funguje. Stejně, jako ten, který bych si našroubovala. Sakra, vypadá dobře. Tak kluci raďte!!! Moc, moc díky

    Stanislav Lepič

    10.5.2014 11:07

    Taky jsem hledal něco malého na cestování, protože zrcadlovka znamená brašnu a 3 objektivy, kvalita parádní, ale kdo se s tím má tahat jen na procházku nebo výlet. Pro tyto účely jsem pořídil kapesní Olympus XZ-1 a předčil má očekávání, teď bych volil vylepšený XZ-2. Ale je to jen takové cvakátko do kapsy, chtěl jsem něco co by lépe vystihovalo moji představu "fotoaparátu" a tak jsem ho nahradil Fuji X100S. Ale ten je dost specifický. Píšete něco menšího na cestování, ale pak tam uvedete OM-D nebo XT-1, což podle mne znamená vyměnit brašnu se zrcadlovkou za jinou brašnu. Možná byste si nejprve měla ujasnit vaše požadavky na velikost celé "cestovní" sestavy. Přestože fotím zrcadlovkou s dobrými skly, fotky z "obyčejného" Oly XZ-1 my přišly obrazově zcela uspokojivé, parádní i na detaily. Třeba na makro u X100 raději zapomeňte, tam excelovat skutečně nebude a ten kompakt by si s tím podle mne poradil lépe.

    iva.dufkova

    10.5.2014 12:21

    Ano, měla bych si toho spoustu ujasnit a proto sem píšu a prosím o radu. Kolik váží ty které jsem zmiňovala vím. Je to, co se týče váhy asi poloviční. Ale já bych zároveň novou koupí chtěla nahradit zrcadlovku ve všech směrech.A možnost některých skel je lákavá. A na kvalitě fotek mi dost záleží. Nevím, asi to nechám ještě uležet. Ale díky

    Michal Kroupa

    10.5.2014 14:54

    dobry den :), ano, Fuji x100 je perfektni (pro me), ale je to dost specificky fotak. ma pevny 23mm f2 objektiv (po prepoctu 35mm), coz je sice moje nejoblibenejsi ohnisko (spolecne s 85mm). prave protoze takove ohnisko nemusi sedet kazdemu, bylo by fajn si vse predem vyzkouset. vystridal jsem uz tolik fotaku, ze vim, co presne chci a na co to chci. jestli chcete fotak na cestovani, je X100 podle me idealni. na druhou stranu urcite nenahradi zrcadlovku/ systemovy kompakt. X100 ma celou radu specif. vlastnoti. ma zaverku vestavenou v objektivu, takze s nim muzete synchronizovat blesk az na 1/4000s, coz je napr. u zrcadlovek naprosto nepredstavitelna hodnota. otazka je, jestli takovou moznost vyuzijete. dalsi vlastnosti je vestaveni ND filtr, ktery je u X100 vlastne nutnost. nedokaze totiz fotit na casy rychlejsi nez 1/1000 bez pricloneni (kvuli te vestavene zaverce v objektivu). ale jinak funguje uplne stejne jako normalni ND filtr, ktery nasroubujete na objektiv. kdyz si ale uvedomite, ze muzete koupit fuji x100 za 13 tisic (pouzity v perfektnim stavu) nebo za 18 tisic novy (nezminuju X100S, ktery nenabizi zadne markantni zmeny oproti X100 po nainstalovani nejnovejsiho firmware 2.1), je to docela zanedbatelna cena (APSC snimac, horikove telo, hledacek, ostry objektiv, kompaktni rozmery).. ale jak psal pan Lepic - s X100 moc macro snimku neporidite. objektiv X100 nebyl konstruovan pro foceni macra. da se s nim sice fotit priblizne od 10cm, ale musite dost clonit, jinak ma vysledna fotka dost SOFT nadech (naopak pri foceni mimo macro je objektiv X100 i na f2 ostry).. jinak k ostanim fotakum -OM-D A XT-1 jsou vyborne fotaky.. to uz se ale pohybujeme v trohu jine cenove kategorii. X-T1 jsem mel pujceny diky Tomasovi na recenzi, ktera byla publikovana na fotoradci priblizne pred dvema mesici. ve vsech ohledech je to asi prvni mirrorless, ktery plne dokaze nahradit zrcadlovku.. a v mnohem ji snadno prekona. pocitejte ale s tim, ze pri koupi X-T1 se dostanete na cenu okolo 60 tisic (telo, 2 objektivy.. prislusenstvi). Stejne tak s OM-D. ten nabizi vice objektivu a mnohem lepsi ostreni (ale zase horsi kvalitu fotek). sam bych vazne nevedel, do ktereho systemu investovat. pravdepodobne bych si koupil novy sony alpha 7 - ALE nejsou na nej v soucasne dobe temer zadne full frame objektivy a sony je stejne jako samsung takovy "zvlastni" vyrobce. vydava fotaky jako na bezicim pasu s pocitanou podporou tak rok. nestara se o stavajici fotaky aktualizaci firmware atd.. kazdopadne jim nelze odeprit nejkvalitnejsi snimace na trhu, ktere s vymakanou a pokrocilou technikou drti konkurenci. kazdy systemovy fotak je ale predevsim o objektivech a ty jsou nejlepsi od fuji a od olympusu. take ale myslete na to, ze kdyz koupite systemovy kompakt a nekolik objektivu, dostavate se hned na podobne rozmery jako u klasicke zrcadlovky.. jestli je hlavni duvod nakupu noveho fotaku kompaktnost, moc mirrorless nedoporucuju.. s jednim objektivem proste temer nikdy nevystacite (ja taky pouzivam X100 spolecne s Canonem 5D.. jinak to proste nejde). jestli ale na systemovem kompaktu trvate, asi bych se byt Vami rozmyslel mezi tim nejlepsim od fuji, olympusu a nebo od sony. hlavne nekupujte zadne superzoomy na Nikon 1... to je mnohem lepsi investovat do kompaktu se stejny velkym cipem (sony RX100 II). takze jestli chcete plne nahradit zrcadlovku a nevadi Vam vysoka cena, jdete do fuji x-t1. je to top na trhu. jestli planujete fotit neco akcnejsiho a jde Vam o male rozmery a spokojite se s mirne horsi kvalitou fotek nez u Fuji, je OM-D idealni. Jestli chcete uplne nejlepsi kvalitu fotek na trhu (ale s mizernou nabidkou objektivu), kupte Sony Alpha 7. Misto Nikonu 1 radsi kupte Sony RX100 .. no a stejne casem prijdete na to, ze fuji x100 je proste nejlepsi :D - ale pamatujte, ze se proste neda vymenit objektiv :)).. jestli Vas jeste neco zajima, piste :). michal

    iva.dufkova

    10.5.2014 16:11

    Poděkování

    Michale, tak moc Vám děkuji. Poradil jste mi. A takových informací. Vážím si času, který jste mi věnoval. Už jsem se asi rozhodla. Pomohl jste mi v rozhodování a to jsem potřebovala. Děkuji

    Michal Kroupa

    10.5.2014 16:39

    :) tak to jsem rad.. neni zac. jen pro zajimavost - pro jaky fotak jste se tedy rozohodla?

    iva.dufkova

    10.5.2014 22:22

    Poděkování

    Děkuji ještě jednou a je zač. Díky Vám, do Fuji. Ještě krapet došetřím. Mohla bych ještě někdy písnout o radu? Nechci moc objektivů, na krajinu, časem na portrét...tak abych vybrala dobře. Jsem vděčná, za tyto stránky. Nemám ve svém okolí nikoho, o kom bych se o tomto pobavila. Je to fajn.

    Michal Kroupa

    11.5.2014 08:00

    dobry den, urcite napiste, jestli budete potrebovat s necim poradit. nejsem tu kazdy den, takze kdybych dele neodpovidal, napiste mi na uvedeny mail. mejte se hezky a uzijte si fotak :). michal

    iva.dufkova

    11.5.2014 09:30

    Díky. Jste prima FOTORÁDCE!!

    Stanislav Lepič

    11.5.2014 10:30

    iva: Levné to určitě nebude, ale kdybych se rozhodl opustit stávající systém (Canon) tak bych také volil Fujifilm, konkrétně X-T1. S tím X100S jsem zatím zcela spokojen, ale mám ho chvíli, je přiliš brzy na nějaké závěry. Kdybych ho neměl s výraznou slevou od ne zcela spokojeného majitele, tak bych nejspíš sáhl po levnější X100. Oba jsem dlouhodobě sledoval a mám pocit, že je to přesně to co jsem od ne-zrcadlovky chtěl. Tak vám přeji, ať dobře vyberete.

    Stanislav Lepič

    11.5.2014 10:49

    michal: Zajímalo by mne, jestli víte něco o tom, kde už nebudou těmto novým tělům stačit stará manuální skla. Můžeme uvažovat třeba trojici (asi) nejoblíbenějších lepších-levných skel - Flektogon 2.4/35 (MC), Pancolar 1.8/50 (MC) a Sonnar 3.5/135 (MC). Teď mám Canon 40D (10 Mpx APS-C), s výsledky jsem zcela spokojen a doufám, že bude ještě dlouho dobře sloužit. Kdybych ale v budoucnu přecházel na novější tělo (APS-C), bude to více Mpx co způsobí, že výsledky s těmi skly budou horší než na 40D? Dá se říct, zda by třeba těch 17 Mpx ještě dávalo lepší výsledky (než 10 Mpx), ale někde přes 20 Mpx už by byly horší? Nebo je tam ještě jiný důležitý faktor než je rozlišení objektivu/čipu? A je vůbec čeho se obávat? Děkuji.

    Standa

    11.5.2014 13:11

    Stará skla

    tak nějak se mi zdá, že stará skla fungují lépe na FF než apsc. Heliose jsem měl na 4/3 Oly, apsc 50D a FF 5DI a 6D, nejlepší to bylo asi na 5DI a ani na 6D to nějak nezaostává. Nicméně chbějící AF mi vadí.

    Stanislav Lepič

    11.5.2014 14:08

    Zajímavé. Čistě z logiky věci by měly být lepší na APS-C protože je to vlastně jen výřez ze středové oblasti, kde by měly být objektivy opticky nejlepší (nejméně špatné). Neprojeví se tolik klesající ostrost k okrajům, vinětace, zkreslení obrazu. Tak to aspoň chápu. Navíc široká ohniska jsou pro mne spíše nezajímavá, mám rád různé detaily/makro, APS-C se svým přiblížením vidím jako výhodu.

    Standa

    11.5.2014 14:44

    já zase toužil po širočině a na apsc mi nic nesedělo. Zajímavé je i to, že 50D + Sigma 10-20 měla méně široký záběr na 10mm ve srovnání ff 17-40 na 17mm. Teoreticky 10x1,6=16 a ff 17 a přesto to bylo na ff širší. navíc vykreslení na ff je opravdu lepší.

    iva.dufkova

    11.5.2014 21:47

    Stando, díky.

    Michal Kroupa

    11.5.2014 22:13

    stando, pouzival jsem celou radu manualu na full frame i apsc. z tech vsech jsem prodal i zeiss 35 flektogon. stare manualy maji urcite hodne do sebe, ale mam posledni dobou rozmazlene oko kremem, ktery produkuji moderni objektivy :).. jinak urcite hodne zalezi na konkretnim provedeni daneho snimace. kdyz si treba vezmete supeer snimac ze sony A7R a pouzijete na nej manualni skla (M mount leica a voigtlander), dojde dost casto k uplne jinemu vysledku nez z pri foceni na leicu. je to tim, ze si proste objektiv uplne nerozumi se snimacem (jine usporadani mikrococek atd).. u canonu jsem nikdy problem s M42 nemel. pouzivam ted 5D mark II a 6D a nevidim moc rozdil pri pouziti manualnich objektivu. kazdopadne podle me sedi nejlepe na prvni verzi canonu 5d, protoze vetsina starsich objektivu nepatri zrovna mezi nejostrejsi. pri foceni na APSC jsem manualni objektivy moc nepouzival.. proste me to nebavilo - kdyz vyuzijete predevsim stred kruhu vytvoreneho objektivem, nema pak vysledna fotka charakter.. na APSC sedi urcite mnohem lepe soucasne objektivy. na full frame poznate, co se fotilo na helios, co na pentacon nebo na zeiss..

    JP3112

    12.5.2014 19:51

    Staré objektivy

    S těmi staršími skly je to běžný omyl, že by měly být lepší na APS-C. Tak zaprvé, objektiv má určitou rozlišovací schopnost (MTF, PSF, chcete-li) a ta je stejná, ať ho dáte na FF či APS-C. Vtip je v tom, že při stejném rozlišení FF a APS-C má FF 1,5x větší pixely (2,25x větší plochu pixelu), tedy není zdaleka tak náročný na rozlišovačku. Další vtip je ta tradovaná vlastnost, že uprostřed by měly být nejlepší. Ty objektivy byly navrhovány a korigovány pro kinofilmové políčko a průběh korigované aberace je zruba v polovině výšky obrazu nejvyšší, pak opět klesá, tedy roh APS-C si vyžere zrovna tu nejhorší část a širší korigovaná část zorného pole má smůlu, protože si ji ten menší snímač neužije. Jinak nemám nic proti starým objektivům, fotím s nimi více let, sám mám perfektní Orestor 100/2.8, měl jsem Zeiss 200/2.8, vyzkoušel jsem dva populární heliosy i Zeiss 180/2.8 a mám s nimi pár opravdu pěkných fotek. Dříve ale nebyl coating na takové úrovni jako dnes, takže objektivy vyžadují vzít v potaz ostré boční světlo a protisvětlo a používat clonu, o které řada dnešních fotografů neví, k čemu ji má. Stejně tak coating pomůže rozlišovací schopnosti, zlepší průběh MTF a umožní focení v ostrém bočním světle. Určitě není nesmysl si je pořídit, musíte ale vědět k čemu je chcete a co od nich čekáte.

    František Zemek ASČF

    15.5.2014 22:37

    kdepak

    fotografa, dělá jeho práce .... práci mu umožňuje mašina ..... Mašinu dělá čip, že ))))) A popravdě, čím menší čip, tím horší práce s hloubkou ostarosti, že Kdepak, melte si co chcete, 6x6 nenahradí ani D800 a taková Magnola s negativem 13x18cm, clonou 5,6, to je pocit prostoru, to je kresba )))))))

    Tomáš

    15.5.2014 22:48

    :)) ten pocit musí být určitě super a mít na to náklaďák taky :D

    Stanislav Lepič

    16.5.2014 16:11

    Děkuju za zajímavé postřehy. FF bych klidně vyzkoušel, ale zatím jsem tu možnost neměl. 5D je sice za pár tisíc, ale nemá pro mne kritické Live View. 5DMkII by šlo, ale cena je stále 20-30 tisíc podle stavu. A pak je tu taky problém "zrcatko vs konec objektivu", to je lehce demotivující. Focení mám čistě jako zálibu a tak až na výjimky kupuju použité vybavení, abych ušetřil. Manuální skla pro mne mají jednoznačně nejlepší poměr cena/výkon resp. /zábava. Navíc rád fotím "manuálně" a pomalu, hraju si. Autofokus a rychlost mne tolik nebaví. ; )

    hanam

    30.7.2014 09:13

    Dobrý den. Přiznám se, že fotografování je pro mě čínská vesnice. Se zrcadlovkou jsem si neporadila vůbec, takže snad mám šanci se systémovým kompaktem. Nicméně bych byla ráda, kdyby jste mi poradili, který pro mne přichází v úvahu. Občas potřebuji nafotit dorty a jejich detaily (některé dorty mají opravdu hodně detailů). Světelné podmínky při tomto focení nejsou leckdy ideální, když dort dohotovým večer. Ráda bych to ukládala do formátu Raw, s pc a doúpravou fotek na něm problém nemám, jen to nastavování fotoaparátu (čili, co je pro mně nejjednodušší). Moc děkuji za radu,přiznám se že bych do fotoaparátu investovala do 10000, přeci jen moc často nefotím

    Tomáš

    30.7.2014 09:19

    Dobrý den, ono je otázkou, zda-li na tento typ focení potřebujete zrcadlovku / systémový kompakt? jetli by nestačil nějaký lepší klasický kompatk typu Olympus XZ-2 a podobně? No kdybyste přecijen chtěla systémový kompakt, tak potom v této cenové hladině má solidní nabídku Olympus, jinak budou víceméně spíš dražší modely. Ještě k tomu focení dortů - nefoťte to večer u žárovky, to bude fotka k ničemu. Místo toho jej ráno vyndejte z lednice na stůl k oknu, kam proudí dost přirozeného světla zvenku (ale zase ne přímé ostré slunce) a vyfotťte jej takhle. Výsledek bude naprosto o ničem jiném nehledě na použitém fotoaparátu.

    hanam

    30.7.2014 09:31

    Děkuji za odpověď. Ze zrcadlovky byly fota daleko kvalitnější než z Finepix S2000HD - tu mám doma. Nejlepší fota byla díky RAW kompresi, což moc fotoaparátů nemá (pro mě s komplikovaným ovládáním). Dorty fotím i ráno, ale občas je kvůli barvám na dortu problém je správně nafotit, alespoň to říkával druh, který používal tu zrcadlovku. Jestli to nevadí, dám sem odkaz na svoje stránky, kde lze porovnat v albumech rozdíl mezi fotkami z jednotlivých fotoaparátů www.boxina.estranky.cz

    David Vojta

    24.1.2015 00:03

    Panasonic Lumix DMC-FZ72

    Výborný článek. Po objevení tohoto serveru hltám jeden článek za druhým, ale teprve u tohoto jsem začal uvažovat, že jsem se měl čtení věnovat víc před nákupem přístroje. Pořídil jsem Panasonic Lumix DMC-FZ72 a volil jsem mezi tímto a cenově srovnatelným zrcadlem v základu. Nakonec jsem se vydal cestou - za málo peněz, hodně muziky, ale říkám si, jestli je ta muzika ideální. Mnoho jsem o pořízeném fotoaparátu nenašel, máte někdo nějaké zkušenosti, prosím ?

    Tomáš

    24.1.2015 09:41

    Díky za pochvalu článku. Já bych to zase tak špatně neviděl. FZ72 má extra širokoúhlý objektiv (od 20mm), což byste u zrcadlovky neměl. Tam byste musel za dost peněz dokoupit širokoúhlý objektiv. Navíc byste se zrcaldovkou také nemohl fotit makro. Foťte s tím co máte, protože i s kompaktem lze udělat super fotky. Já když začínal, tak jsem měl 4MPix kompakt na čtyři tužkovky se zoomem 4x, byl děsně pomalý a byla to "cihla" a přesto jsem se s ním naučil fotit a pořídil jsem s ním spoustu dobrých fotek.

    Simona Lukášková

    11.2.2015 17:08

    co vybrat?

    Děkuji za skvělý článek a s pomocí výběru. Rozhodnutí padlo na kompakt. Co se týče aktuální nabídky, jsem z toho trošku paf a budu opravdu ráda za každou radu a zkušenost. Láká mě Sony Cyber-Shot DSC-HX300 jen nevím zda je to to správné? opravdu to stojí za ty prachy ? :-D Ještě jednou díky :-)

    Tomáš

    12.2.2015 09:04

    Dobrý den, nevím jestli o tom víte, ale Sony HX300 není systémový kompakt, o kterých se v tomto článku píše, ale klasický běžný kompakt, což je trochu něco jiného. Osobně bych si Sony HX300 nekoupil, jelikož má zcela zbytečně obrovský zoom který stejně v praxi nevyužijete = budete zbytečně tahat velký těžký fotoaparát a budete platit za něco co se stejně v praxi nedá použít. To maximální ohnisko 1200mm je prostě obludnost a v praxi se obvykle naprosto běžně vystačí s ohniskem 200mm. Takže být Vámi bych vybral raději nějaký jiný fotoaparát, a to třeba nějaký ten systémový kompakt (např. Olympus má dobrou nabídku kolem deseti tisíc) nebo klasický kompakt s monhem menším zoomem než má Sony HX300.

    Milansputnik

    25.2.2015 16:35

    Kompakt - zrcadlovka - ultrazoom

    Zdravím, potřebuji poradit co koupit. Váš článek mi sice dost pomohl, ale rok uplynul a kompakty se dost rozmohli a zlepšili. Jde mi o kvalitu fotografií a videa, fotografování krajiny i osob, zvířat v pohybu atd. Dost cestuji. Uvažuji o Panasonic LUMIX DMC-FZ200. Nebo něco v cenové relaci do cca. 13.000,- Děkuji s pozdravem Milan

    Tomáš

    25.2.2015 17:33

    Dobrý den, takže hledáte klasický kompatk a ne systémový kompakt? Panasonic FZ200 je klasický kompakt. Jestli chcete velký zoom, tak proč ne, má velmi dobrý objektiv a celkově je velmi dobrý. Nicméně za tu cenu, za kterou se běžně prodává, pořídíte právě třeba systémový kompakt od Olympusu, takže osobně bych byl dost na vážkách. Ale asi bych nakonec zvolil spíš ten systémový kompakt za srovnatelnou cenu.

    Milansputnik

    26.2.2015 19:08

    Kompakt - zrcadlovka - ultrazoom

    Dobrý den, můžete poradit který? Lepší fotoaparát kupuji poprvé a jde mi i o kvalitní video. Děkuji Milan

    Tomáš

    26.2.2015 19:48

    Jestli se ptáte na ty Olympusy, které jsem doporučoval, tak například Olympus E-PL6 koupíte se 2 objektivy za 12 tisíc.

    Martin

    8.10.2015 10:09

    Dobrý den,pár hodin jsem pročítal články, recenze a diskuze na vaši stránce ohledně systémových kompaktů a profi kompaktů Fuji. Rozhodl jsem se, že bych chtěl Fuji kompakt, nechci tahat objektivy a nejlépe mi vyšel X100T.
    Co mě ale překvapilo je, že nemá optický zoom. Nemám zkušenosti s profi fotografováním, ale bez zoomu si to nedokážu moc představit (výlety, street focení, zvířata...)

    Mohl byste mi prosím poradit nějaký podobný fotoaparát, který má podobný výkon s optickým zoomem? Popř. dá se opravdu fotit i bez zoomu? Četl jsem, že občas není na škodu, když zoom není k dispozici.
    Děkuji za rady a připomínky.

    Michal Kroupa

    8.10.2015 11:40

    Dobry den, kazdy fotograf ma jine pozadavky a styl foceni. Pro me je napr. idealni prave fotak s pevnym objektivem. Fuji X100S a Sony RX1 patri mezi me nejoblibenejsi fotaky na trhu. Jedna se o 35mm objektiv se svetenosti f2. RX1 je full frame a je dost drahy. X100S (T) je APSC a po prepoctu ohniska na kinofilm ma stejny uhel zaberu. Napada me snad jen Lumix LX100 nebo idealni kompakt je Sony RX100 (M3 nebo M4). Na druhou stranu ma sony jen palcovy snimac (pokud se nepletu, 8x mensi nez u full frame). lumix lx100 ma m4/3 snimac, ale crop f2,2, protoze neni vyuzita cela jeho plocha. Proto je snimac u lumixe jen nepatrne vetsi nez u sony rx100. Je pravda, ze pevne ohnisko je nekdy limitujici, ale 35mm je ideal mezi sirokym zaberem a portretem (zasazenym do okoli). Pro me je napr. 28mm prilis siroky (vyrazne zkresluje) a 50mm zase malo univerzalni. Na krajinky je alezase 28mm fajn. okolo 80mm je zase super na portrety.  Zoom je jiste uzitecna vec, ale ne pro kazdeho. Pokud Vam nebude vadit mirne horsi kvalita fotek (vzhledem k fuji x100), kupte lumix lx100 nebo sony rx100 a budete spokojeny. Oba dva fotaky ostri bleskove a foti vyrazne lepe nez vetsina kompaktu. Nefoti o moc hure nez zakladni zrcadlovky (dokonce lepe nez apsc zrcadlovka se setakem). Jine fotaky me v soucasne dobe nenapadaji. Pokud si vystacite s pevnym ohniskem a chcete lepsi kvalitu fotek, Fuji X100T je jasna volba. Je to fotak predevsim na street a na cestovani. Nenataci dobr0e videa, ale kvalita fotek je vyborna (nema daleko urovni sumu do full frame).

    Martin

    10.10.2015 15:27

    Dobrý den, moc děkuji za rady. Všechny 3 fotoaparáty jsem si osahal v prodejně. Nakonec jsem to po dlouhém zvažování přehodnotil a koupil X-T10 s XF18-55 F2.8-4 R LM OIS. Ten objektiv u toho X100T by mi časem prostě chyběl :)

    Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

    Další články z kategorie Vybíráme

    Všechny články kategorie

    Jak velkou vybrat odraznou desku?

    Mezi fotografy se často řeší výběr odrazné desky. Pomineme nyní otázku zda-li odraznou desku pořídit a vrhneme se rovnou na téma:…

    17.5.2016

    Tomáš

    Makro objektiv nebo mezikroužky?

    Zvažujete nákup makro objektivu, protože potřebujete fotit malé detaily? Pak před nákupem popřemýšlejte o takzvaných…

    24.9.2015

    Tomáš

    (Ne)výhody full frame fotoaparátů

    Když se řekne "full frame" fotoaparát, tak se leckterému fotografovi rozšíří zorničky. Není se čemu divit, protože tato kategorie…

    8.5.2015

    Tomáš

    Tipy na foto příslušenství pod vánoční stromeček

    Vánoce se blíží nezadržitelným tempem, a tak vám dnes přinášíme velkou vánoční inspiraci. Tipy na zajímavé příslušenství, které…

    12.12.2014

    Tomáš

    Vyplatí se extra rychlé paměťové karty?

    Jak rychlou paměťovou kartu si do fotoaparátu koupit? Je potřeba investovat do těch nejrychlejších? To jsou otázky, které trápí…

    9.10.2014

    Tomáš

    Jak vybrat ideální pevný objektiv

    Výběr pevného objektivu trápí mnoho nadšených fotografů. Je lepší vybrat 35mm, 50mm nebo 85mm? Nebo snad raději úplně jiný?…

    3.10.2014

    Tomáš