Brand

Fotíme skupinky s rozostřeným pozadím

Skupinky lidí se nemusí nutně fotografovat na vysoká clonová čísla. V tomto článku se dozvíte, jak fotit i větší skupiny lidí s pěkně rozostřeným pozadím. Bez nutnosti výrazně clonit a přijít tak o malou hloubku ostrosti.

153.jpg

Často se setkávám s tím, že fotografové fotí skupinky lidí na opravdu vysoká clonová čísla, aby byli všichni ostří. To má samozřejmě svou logiku - pokud fotíme velkou skupinu dvaceti lidí, tak je potřeba pracovat s větší hloubkou ostrosti, než kdybychom fotili lidi dva. Nicméně často lidé cloní zbytečně moc, např. na f/16 a podobně. Výsledkem je sice skupinka, na které jsou všichni krásně ostří, ale hloubka ostrosti je tatam. Takže i pozadí, které nemusí být zrovna reprezentativní, je ostré a může tak ve výsledku na sebe poutat více pozornosti, než lidé na fotce. Mám pro vás dva užitečné tipy do praxe, jak na to.

Srovnejte lidi do řady

Rada je velmi snadná a jednoduchá - srovnejte lidi při focení skupinek tak, aby byly opravdu pěkně vedle sebe. Velmi často se setkávám s tím, že lidé se při focení skupinek rovnají do tvaru otevřeného písmene U. Upřímně řečeno netuším, proč tomu tak je, ale to rozhodně není ideální. Mnohem lepší je srovnat lidi tak, aby byli v jedné řadě. Proč? Kvůli hloubce ostrosti. Ta se výrazně mění ve směru blíže fotografovi / dále od fotografa. Uvažme tento příklad - pokud budete fotit šikmo zeď při cloně f/2, tak na výsledné fotce bude ostrá jen tenká část zdi. Ovšem pokud si stoupnete přímo kolmo před zeď a pak ji vyfotíte na clonu f/2, bude ostrá zeď na celé fotce. To vše kvůli hloubce ostrosti - ta je stejná v kolmém směru na směr, ve kterém fotíme. Proto pokud dokážeme srovnat skupinku lidí tak, aby byli v rovině vedle sebe, můžeme si dovolit ji vyfotit klidně na clonu f/2.8 a zachovat tak pěkně rozostřené pozadí. A přitom budou všichni pěkně ostří.

Samozřejmě velmi záleží na tom, o jak velkou skupinku se jedná. Pokud je lidí opravdu hodně (např. 30 a víc), tak budeme muset logicky vytvořit více řad a tomu přizpůsobit i hloubku ostrosti (budeme ji muset zvětšit vyšším clonovým číslem např. f/4). Ovšem pokud fotíme skupinku třeba pěti lidí, můžeme je většinou porovnat tak, aby od nás byli všichni stejně vzdálení - a pak budou všichni ostří i při nízkém clonovém čísle. Protože všichni budou v oblasti hloubky ostrosti, kde je vše ostré.

Ještě je potřeba dodat, že ona rovina, ve které je vše ostré, nebývá vždy 100% rovná. Záleží na použitém objektivu, ale většinou je lehce vypoulená, a to ve směru od fotografa. Takže pokud fotíme větší skupinku, bylo by ideální srovnat je ne do přesné roviny, ale do lehce zaobleného tvaru, který bude vypoulený ve směru od nás. Ale toto vypoulení by mělo být opravdu velmi malé. Osobně to při focení příliš neřeším, jelikož často stačí, aby se někdo ve skupince pohnul dopředu či dozadu a stejně je vše jinak. Málokdy lidé stojí přesně tam, kde jste je postavili.

Foťte se vzdáleným pozadím

Pokud chcete, aby výsledná fotka měla ostré všechny lidi ve skupince a zároveň aby pozadí bylo rozostřené, je potřeba, aby toto pozadí bylo co nejdále od skupinky lidí. Čím vzdálenější bude například kulisa zeleného křoví, vím více rozostřené toto pozadí bude. Naopak pokud budete fotit lidi namáčknuté na zeleném křoví, tak nesmíte očekávat, že toto křoví bude rozostřené. Takže pokud preferujete rozostřené pozadí (to obvykle vypadá dobře), postavte si skupinku lidí tak, aby pozadí za nimi bylo raději daleko než blízko. Samozřejmě ale musíme vzít v úvahu i světlo a okolní prostředí. Osobně raději budu preferovat kvalitní světlo než vzdálené pozadí.

098.jpg

Shrnutí

Základní myšlenka tohoto článku tedy zní - pokud chcete mít při fotografování skupinek všechny lidi ostré, snažte se je srovnat do jedné linie (která bude kolmá na směr, ve kterém se fotí). Zároveň se vyplatí fotit s pozadím, které je raději dál, než blízko.

Diskuse

vlasto

17.9.2015 18:44

ad

"Velmi často se setkávám s tím, že lidé se při focení skupinek rovnají do tvaru otevřeného písmene U. Upřímně řečeno netuším, proč tomu tak je, ale to rozhodně není ideální"

"Ještě je potřeba dodat, že ona rovina, ve které je vše ostré, nebývá vždy 100% rovná. Záleží na použitém objektivu, ale většinou je lehce vypoulená, a to ve směru od fotografa."

---

tak trochu si protirecis, nie ?

ale co si pamatam zo skoly, tak mnozina bodov rovnako vzdialenych od daneho bodu (fotoaparat) je KRUZNICA, nie priamka ...

a tiez ze prepona trojuholnika (vzdialenost krajneho cloveka v rade od fotoaparatu) je VZDY DLHSIA ako odvesna (vzdialenost prostredneho cloveka v rade od fotoaparatu)

takze ako to je ?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada