Brand

Jaký monitor pro fotografy?

Mnoho z vás se mě ptá, jaký monitor pro úpravu fotografií používám, jaký mohu doporučit, který barevný prostor používat, zda je opravdu nutné monitor kalibrovat, jak doladit barvy pro tisk a jak zajistit, aby vytištěné fotografie vypadaly totožně s tím, co vidíte na vašem monitoru. V tomto článku se pokusím tyto dotazy stručně zodpovědět.

img01_2.jpgV různých internetových galeriích často narážím na hádky mezi fotografy ohledně barevného podání fotografií. "Ty barvy moc křičí! Ta modrá je jedovatá! Přidej na barvách, je to nevýrazné! Ubral bych na červené! Ta tráva není dost zelená! Ta barva mě tam ruší!  Škoda těch barev!"

Podobnými komentáři to jenom hýří. Tyhle diskuse jsou opravdu komické, uvážíme-li, že většina účastníků těchto diskusí nemá kvalitní kalibrovaný monitor a tudíž ačkoliv se všichni dívají na stejnou fotografii, každý vidí něco jiného.

Čím je rozlišnost barevného podání monitorů způsobena? Výrobci chtějí zářivými barvami svých monitorů kupujícího zaujmout a tak je často trošičku "vylepšují". Bohužel každý "vylepší" ten svůj monitor trošku jinak a tak to, co na některém monitoru může vypadat jako žlutá, je na jiném téměř bílá a podobně.

Následkem toho (a dalších faktorů) se stává, že fotografie, nad jejíž úpravou jste strávili spoustu času, pak vytištěná vypadá zcela jinak, než čeho jste chtěli docílit a co vidíte na vašem monitoru. Jak se s tím tedy poprat?

 

Volba monitoru pro fotografy

 

Volba vhodného monitoru je v tomto případě tím klíčovým elementem. Pokud upravujete fotografie na monitoru s panely TN, kterými se nejčastěji osazují notebooky či kancelářské monitory, díky své velmi příznivé ceně, tak dál číst ani nemusíte. Pozorovací úhly těchto monitorů jsou totiž velmi malé, při pohledu zespodu obvykle panel zesvětlá a shora ztmavne nebo bílá při pohledu z boku žloutne a tmavší odstíny šednou. Tento typ monitoru tedy není pro fotografickou práci vhodný a nemá smysl ho ani kalibrovat.

Oproti tomu monitory s IPS panely vynikají výborným podáním barev a také pozorovací úhly patří mezi nejlepší (při změně úhlu pohledu prakticky nedochází ke změně odstínu barev). Kdybyste se mě před x lety zeptali, jaký monitor pořídit, řekl bych "Jakýkoliv cenově dostupný s IPS panely". Jenže doba se trochu změnila. Spolu s vývojem monitorů se monitory renomovaných firem staly cenově dostupnými většině fotografické veřejnosti a tak proč nevsadit na jistotu?

 eizo3.jpg

Už dříve jsem si všiml, že není IPS monitor jako IPS monitor aneb když dva dělají totéž, není to totéž. Ačkoliv dva výrobci slibují obdobné pozorovací úhly, kontrast, dobu odezvy a podání barev, dojde-li v praxi na lámání chleba, vidíme rozdíl.

Není to ani tím, že by výrobci vyloženě lhali, spíše jen parametry a metodiky měření ohýbají k obrazu svému. Často se využívá toho, že mnohé parametry nelze jednotně změřit nebo k objektivnímu vyjádření určitého parametru nestačí jediný číselný údaj.

Já si tuto skutečnost uvědomil, když jsem například koukal na stejnou fotografii zobrazenou na dvou IPS monitorech vedle sebe (jeden EIZO a druhý levnější LG). Ačkoliv byly stejně kalibrované a oba pracovaly ve stejném barevném prostoru, byly barvy a jemnost přechodů na monitoru EIZO někde jinde.

Proto jsem se rozhodl vsadit na jistotu a pořídit EIZO ColorEdge CS2420. To je monitor určený především amatérským fotografům (čemuž odpovídá i rozumná cena 16-17 tisíc) a disponující vším co potřebujete.

eizo.jpg 

 Přednosti monitoru EIZO ColorEdge CS2420? 

 ·        99 % barevného prostoru Adobe RGB - takto široký gamut umožňuje fotografovi pracujícímu v barevném prostoru Adobe RGB vidět barvy, které běžné monitory zobrazit nedokážou. Zjednodušenými slovy uvidíte zářivěji modré nebe, sytější zelené lesy, barevnější západy slunce. Já toto vnímám především u snímků mořského světa, ve kterých jsou modré odstíny zjednodušeně řečeno "barevnější".

·         vynikající kvalita obrazu s pozorovacím úhlem 178° -  ať se na monitor dívám z jakéhokoliv úhlu, vidím pořád to samé (žádná změna odstínů barev nebo expozice). Pokud si tedy omylem při editování fotografií dáte jednou židli výše a jednou níže, nebude to mít na podobu fotografie vliv.

·         konstantní tónová hodnota na celé obrazovce - u některých monitorů lze sledovat různost odstínů v různých částech monitoru. To je u tohoto monitoru eliminováno obvodem, který zajišťuje, že barevné odstíny každého bodu obrazovky jsou identické bez odchylek jasu. Pro editaci fotografií tak máte zajištěno homogenní rozložení jasu a jednotnost barev.

·         10bitová hloubka barev - díky 10bitové reprodukci barev můžete využívat ohromné barevné spektrum. K dispozici máte miliardu barev, což je asi 64krát více než u 8bitové reprodukce. Odstupňování barev je jemnější a rozdíly sousedních barev menší. Toto však zatím bohužel nevyužívám (viz negativa monitoru EIZO ColorEdge CS2420).

·         kalibrace nástrojem EIZO ColorNavigator - monitor je dodáván společně se softwarovým nástrojem pro hardwarovou kalibraci ColorNavigator, ke které lze stáhnout přehlednou instruktáž tady. Kalibraci díky tomu mohou provádět v několika málo krocích i uživatelé bez odborných znalostí. Navíc doporučená kalibrační sonda EIZO EX3 pro monitory ColorEdge stojí jen 3 tisíce

·         nástroj Quick Color Match pro domácí tisk - společnost EIZO ve spolupráci se společnostmi Canon a Epson vyvinula softwarového pomocníka pro domácí tisk. Ten je zprostředkován zásuvnými moduly Canon Print Studio Pro nebo Epson Print Layout (více v odstavci "Příprava pro tisk doma").

·         monitor je z výroby individuálně kalibrovaný - další hardwarová kalibrace se samozřejmě doporučuje, ale dle zkušeností fotografů je rozdíl mezi provedenou kalibrací a továrním nastavením minimální.

quick colo match 1.jpg 

  Nevýhody monitoru EIZO ColorEdge CS2420?

 ·         rozlišení pouze 1 920 x 1 200 bodů - ve srovnání s dnešními 4K monitory spousta uživatelů namítne, že toto rozlišení je již zastaralé. Z pohledu fotografa však musím upozornit, že 80% přístupů na můj web je z full-HD monitorů. Stejně tak většina internetových fotografických galerií povoluje maximální rozlišení blízké full-HD. Monitor s obdobným rozlišením jako má většina běžných uživatelů mi tedy umožňuje fotografie vidět tak, jak je vnímá i divák. Toto tedy nehodnotím jako nevýhodu.

·         10bitová hloubka barev není vždy k dispozici - 10bitová hloubka barev je v Photoshopu funkční pouze při použití grafické karty nVidia řady Quadro (nebo některých karet AMD FirePro). Tedy pokud máte grafiku nVidia řady GeForce máte v případě Photoshopu smůlu. Navíc aby 10bitová hloubka v Photoshopu fungovala, je potřeba použít vhodný video-port podporující 30-bitový přenos (což dnes umožňuje například DP - DisplayPort). Je to tragédie, pokud v počítači nebo notebooku grafiku řady Quadro nemáte? Nikoliv. Barevný prostor menší nebude, jen odstupňování barev bude nižší.

·         absence integrované kalibrační sondy - ano, tento model pořád ještě nemá integrovaný kalibrační a autokorekční senzor (pro uživatelskou kalibraci je vyžadována externí sonda), ale s tím se v této cenové kategorii bohužel musí počítat. Pokud byste chtěli mít o starost méně, zhruba za dvojnásobnou cenu lze pořídit dražšího bratříčka (monitor EIZO ColorEdge CG2420), který integrovaným kalibračním senzorem disponuje.

 

Jak doladit barvy pro tisk?

 

Především je důležité si ujasnit, kde budeme fotografie tisknout. Pokud chceme tisknout top kvalitu a velké formáty, domácí tiskárna rozhodně stačit nebude. V tom případě se musíme obrátit na tiskařské studio.

1) Příprava pro tisk v tiskařském studiu

Každý fotograf by měl monitor EIZO ColorEdge jednou za čas kalibrovat (návod jak kalibrovat pomocí EIZO ColorNavigatoru najdete zde). Fotografii editovanou na takovémto monitoru pak přinesete do tiskařského studia a po všech stránkách zkontrolujeme (barvy, expozice, kontrast) na jejich každý den kalibrovaném profesionálním monitoru.

color management.gifDokonalý colormatching (soulad) barevné reprodukce mezi vaším monitorem a jejich tiskárnou závisí na více faktorech a tak si nejsem jist, zda má smysl se do něj pouštět, tisknete-li jen několik málo fotografií do roka.

Použitím správného monitoru a jeho pravidelnou kalibrací se však přiblížíte tomu, co uvidíte na profesionálním monitoru v tiskařském studiu. Úpravy před samotným tiskem na jejich monitoru budou už jen kosmetického charakteru. Co se samotných tiskařských studií týče, doporučit mohu například Obrázkárnu.cz, ve které sám tisknu. Pokud zvolíte toto nebo obdobné studio, je o vás v podstatě postaráno a žádný colormatching mezi vaším monitorem a jejich tiskárnou dále řešit nemusíte.

2) Příprava pro tisk doma

Pokud se rozhodnete tisknout doma, disponuje monitor EIZO Color Edge softwarovým nástrojem Quick Color Match určeným právě pro praktický domácí tisk. Program Quick Color Match se defakto sám postará o nastavení monitoru, softwaru pro zpracování fotografií i tiskárny. Jak to funguje? 

Software nejdříve sám nastaví bílý bod, gradaci obrazu barevný prostor a na základě toho pak vytvoří barevný ICC-profil monitoru. Dle typu tiskárny a použitého papíru pak automaticky nastaví správu barev pro tisk. Uživatel pouze přetáhne fotografii do okna Quick Color Match a snímek se automaticky otevře a zobrazí ve Photoshopu a konkrétním tiskovém pluginu Epson nebo Canon (dle použité tiskárny).

 quick colo match.jpg

Opravdu to funguje takhle snadno? Ano, ale má to jeden háček a tím je kompatibilita. Systém funguje pouze v kombinaci monitorů EIZO ColorEdge a vybraných tiskáren a papírů Canon a Epson. Společnost EIZO připravila velice názornou instruktážní brožuru, která všechny kompatibilní kombinace uvádí a kterou si můžete stáhnout tady.

 

Jaký barevný prostor zvolit?

 

A tady přichází obvyklý kámen úrazu. Fotograf fotí do rawu, v Adobe PS nebo LR fotografii vyvolává do 16 bit TIFFu a barevného prostoru Adobe RGB (aby využil barevný prostor, který mu nabízí monitor EIZO ColorEdge) a následně fotografii předá klientovi nebo kamarádovi, pro kterého byla focena. Ten si ji otevře na obyčejném kancelářském TN monitoru nebo zajde vytisknout do fotolabu a je na problém zaděláno.

Výsledkem budou jakoby "vyšisované" barvy a pokles kontrastu. Jak je to možné? Většina obyčejných tiskáren určených pro tisk fotek "z dovolených" totiž nemá tiskařská zařízení pracující v Adobe RGB (podporují pouze sRGB barevný prostor). Stejně tak kancelářský monitor nebo internetový prohlížeč nebude umět vždy korektně zobrazit všechny AdobeRGB barvy (podporuje pouze sRGB) a fotografie budou pak v některých odstínech vybledlé a bez kontrastu.

Colorspace.pngJak to s těmi barevnými prostory vlastně je? Každý barevný prostor má určitý rozsah barev, který je zařízení schopno sejmout (fotoaparát) nebo reprodukovat (monitor, tiskárna). Vychází se z trojúhelníku barev (viz obrázek), přičemž různá zařízení většinou dokážou zobrazit jen podmnožinu těchto barev.

Aby to nebylo tak jednoduché, zatímco RGB model pracuje na principu aditivního míchání barev (výchozím stavem je černá), tiskárny využívají substraktivního míchání barev (výchozím stavem je bílá - papír). Proto se pro tisk RGB barevný prostor musí převést na CMYK, přičemž musí dojít k "vmáčknutí" většího RGB prostoru do menšího prostoru CMYK.

Ano začínáte tušit správně. Ten úžasný Adobe RGB barevný prostor lze téměř celý zobrazit pouze na monitoru EIZO ColorEdge (nebo obdobném monitoru jiné značky). Pokud budete chtít fotografii prezentovat na webu nebo obyčejném kancelářském monitoru, budete se muset spokojit pouze s sRGB barevným prostorem a pokud budete fotografii tisknout, dojde k dalšímu oříznutí barevného prostoru.

rgb vs cmyk.jpg

Pokud budete fotografie upravovat při náhledu v Adobe RGB prostoru a následně je prezentovat na webu v sRGB prostoru, dostáváte se do problému. Protože ten kontrast a sytost barev, který jste fotografii při náhledu v Adobe RGB prostoru fototografii přiřadili, se náhle na webu v sRGB prostoru jeví jako nedostatečný.

Řešení se nabízí hned 3:

1) Pracovat pouze v sRGB prostoru

- pokud prezentujete fotografie pouze na webu a defakto netisknete nebo pokud nemáte nad osudem fotografií kontrolu (předáváte je klientovi), postrádá použití Adobe RGB smysl. Byl jsem překvapen, když jsem zjistil, že někteří velmi známí a uznávaní fotografové v tomto režimu jedou (i když pravidelně tisknou), protože si nechtějí komplikovat život. To, že při tisku přijdou o chlup toho barevného prostoru, který by jim Adobe RGB při převodu do CMYKu nabídl, považují za akceptovatelné.

2) Pracovat v sRGB i Adobe RGB prostoru

- jestliže je čas a chuť si s tím pohrát, lze fotografie připravovat jak v sRGB (pro web a klienty), tak v Adobe RGB (pro tisk). Bylo by to ideálním řešením, otázkou je ale ten čas.

3) Pracovat pouze v Adobe RGB prostoru

rgb vs cmyk 1.jpg- když celé váše workflow (fotoaparát, fotografický editor, monitor, tiskárna) podporuje Adobe RGB, dává použití tohoto barevného prostoru smysl. Na monitoru se tím přenesete do úžasných barev a i tisk bude barevně o chlup lepší. O jak velký chlup, je otázka k diskusi.

Objektivní srovnávací testy jsem zatím nedělal, ale přesto patřím k těm, kteří pracují právě v Adobe RGB. To, že fotografie upravuji v náhledu Adobe RGB a následně pro web převedu do sRGB a prezentuji na webu v sRGB příliš neřeším.

Jednak to podle mého názoru u podmořských fotografií a krajinek není až takový problém a jednak počítám s tím, že každý z diváků má stejně zcela jinak nastavený monitor. Tedy každý z nich vidí úplně něco jiného, ať už byla originální fotografie připravovaná v sRGB či AdobeRGB.

 

Má smysl monitor EIZO ColorEdge CS2420 pořizovat?

 

Pokud upravujete většinou jen fotografie z rodinné dovolené a na podání barev vám příliš nezáleží, nemá tato investice pro vás asi smysl. Monitor kalibrovatelný dle fotografických standardů (jakým je CS2420) využije každý, kdo svá fotografická data barevně koriguje (upravuje) a potřebuje mít tedy jistotu jejich správné barevné reprodukce.

Abyste jako uživatel z monitoru CS2420 vymáčkli maximum, musíte splnit několik předpokladů. Tím prvním je zvládnutý Color Management (jednou za čas kalibrace přes kalibrační sondu). Používat také musíte aplikace, které jsou v tomto režimu schopné správně pracovat (Adobe Lightroom, Photoshop) a v úplně ideálním případě by i grafická karta měla monitor podporovat, abyste využili 10bitovou barevnou hloubku.

Pokud jste pedant a ve správě barev se vyznáte, můžete si od vašeho tiskařského studia vyžádat ICC profily a práci s barvami dotáhnout prostřednictvím monitorů EIZO ColorEdge téměř k dokonalosti. Pokud jste fotograf, který chce především fotit a správou barev se nechce příliš zatěžovat, pomůže vám monitor EIZO ColorEdge získat alespoň přibližnou představu o finálním tištěném výsledku a zabrání nepříjemným překvapením při reprodukci vaší fotografické práce.

color edge.png 

Štítky:

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Underground

29.8.2017 20:17

Peknej clanek. jen me dost stve ze vyrobci dost zneuzivaji profesionalni grafiky a jejich ceny jsou dost vysoke.

Jeste jsem procital nekolik clanku ze Nvidia GTX1070 a 1080 podporuji 10 bit bohuzel jsou pro aplikace jako je photoshop blokovane. Spusti se prej jen u nekterych her ktere podporuji 10 bit :(

pidalin

26.10.2017 17:46

Tenhle článek je jenom sprostá reklama na EIZO, zmínili jste že TN nekupovat, aby se neřeklo, ale že existujou i jiný a modernější technologie než IPS už jste neřekli. Já poslední roky preferuju VA technologii, kvůli vyváženýmu mixu všech parametrů a kvůli univerzálnosti. IPS se nehodí na filmy, má horší kontrast a v tmavejch scénách je problém tzv IPS GLOW což je modro šedý prosvítání, to zabije tmavý scény třeba ve filmech, nebo když máte nahoře a dole pruhy, tak nebudou na IPS nikdy černý. Takže IPS rozhodně ani, ale jenom na fokty a grafiku. TN nebrat na nic, jedině snad že byste byli hráči her a nikdy nedělali nic jinýho. Ale VA je ideální kompromis a má nejlepší kontrast. Pozorovací úhly a podání barev je trochu horší než u IPS ale nesrovnatelně lepší než u TN. Černá a kontrast je mnohem lepší než u IPS a odezva je dneska už srovnatelná. Mam teď 32" 4K MVA monitor AOC a nemůžu si ho vynachválit. Za 14 tisíc je to jeden z nejlevnějších 4K monitorů na trhu.

pidalin

26.10.2017 17:48

PS: U VA nemůžete mít dotykovou vrstvu, protože monitor při poklepání blikne. Ale kdo potřebuje u PC dotykovej monitor?

Tomáš

26.10.2017 18:30

Sprostá reklama na EIZO? Ale no tak... ;)

pidalin

26.10.2017 22:24

A ne snad? Jediný co ten článe řiká je - TN nekupovat, kupte si tohle super IPS Eizo. Nadpis článku je JAKÝ MONITOR PRO FOTOGRAFY a obsah toho článku tomu nadpisu fakt neodpovídá, je to jenom reklama. ;-)

Tomáš

26.10.2017 23:07

Jak vidno, jste o tom přesvědčený a nemám v úmyslu se s Vámi hádat. Nemám na to ani čas, ani energii. Vidíte jenom to, co chcete vidět a opomíjíte ostatní praktické přínosy článku.

Klára

30.4.2018 14:56

Ahoj, ty monitory vypadají fakt dobře. Nejsem teda úplně profi fotograf ani nefotím za peníze, takže v podstatě jen pro radost a nemám na tohoto koníčka tolik peněz. Tak hledám nějaký ůevný alternativy. Koukala jsem na tenhle článek https://vas-pomocnik.cz/test-pc-monitoru/ a chtěla bych něco z té kategorie do 5000. Aby to mělo v rámci možností hezký barvy, dobrou velikost, polohovatelnost a jednoduchý nastavení. Jestli máte někdo nějaký tipy, pomohlo by mi to. Díky :) 

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie: Jak "nevyrobit" foto-batoh do hor

Před několika lety jsem publikoval článek "Jak „vyrobit“ foto-batoh do hor". Nápad funguje za předpokladu, že vám foto-komora,…

15.3.2018

Václav

Recenze: Panasonic GH5

Před několika týdny jsme měli možnost krátkého testu Panasonicu GH-5, který obecně představuje jeden z nejlepších poměrů cena…

12.3.2018

Michal Kroupa

Recenze Sigma 14mm f/1.8 ART

Vcelku unikátní objektiv Sigma 14mm f/1.8 ART je na trhu již nějaký ten měsíc (od představení na veletrhu CIPA 2017). A jelikož…

29.11.2017

Tomáš

Představení: Fujifilm X-E3

Dnes se v Czech Photo Centre v Praze konalo tiskové setkání u příležitosti uvedení nového fotoaparátu Fujifilm X-E3 na český trh…

10.10.2017

Michal Kroupa

Jaký monitor pro fotografy?

Mnoho z vás se mě ptá, jaký monitor pro úpravu fotografií používám, jaký mohu doporučit, který barevný prostor používat, zda je…

21.8.2017

Václav