Brand

Krásy Rudého moře, část II.

Dvojice rybek klipek pomalu proplouvá nad útesem, zvolna míří do volné hlubší vody. Drží se ode mně sice dál, ale ochotně pózují a natáčejí se krásně žlutými boky proti objektivu. Pomalu mačkám spoušť...

Na rybách

Fotografování rybiček a detailů na životem kypícím útesu bylo další oblíbenou činností během našich ponorů.

Pro použitelné snímky je třeba se na útesu chovat klidně a pomaloučku plavat. Živočichové si tak na vás po nějaké době zvyknou a nebudou se tolik bát. Podvodní fotografie vyžaduje trpělivost a klid, nesmíte nikam pospíchat. Fotogenické a na život bohaté části útesu je třeba věnovat co nejvíce času nebo se u ní potopit vícekrát.

Jedině tak získáte použitelné ostré snímky podvodních živočíchů při pohledu z očí do očí a ne jen rozmazané fotografie mizejících ocasních ploutví.

Opatrně můžete naplavat do mělkých písčitých lagunek s malou hloubkou (někdy je zde méně než metr vody), lehnout si na dno a čekat na vhodný záběr. Při focení směrem od útesu do hlubší vody získáte krásné snímky barevných ryb s modrým pozadím.

Naopak pro některé fotografie je lepší snímat obráceně z volné vody k útesu, rybu tak zachytíte při krmení nebo lovu v přirozeném prostředí a s útesem v pozadí.

 

Používání zoomu

Podvodní fotografie vyžaduje co největší přiblížení k objektu, avšak při lovu ryb fotoaparátem nelze pořád používat široké ohnisko. Fyzicky se sice dokážete přiblížit a v makro režimu zaostřit i na minimální vzdálenost, ale živočicha tím vyplašíte. V přiblížení může často bránit členitý útes nebo žahavý korál.

Docílit detailního záběru ryby je možné kombinací přiblížení fotoaparátu za současného použití zoomu. Většina kvalitních kompaktů, používaných v podvodní fotografii, má objektiv v rozsahu 28-100 mm i více. Ohnisko 80-100 mm stačí k dobrému detailnímu záběru a v kombinaci s nižší clonou a vhodnou kompozicí tak můžeme docílit i rozmazání pozadí. Tím zdůrazníme hlavní motiv fotografie.

Pozor na to, že použití zoomu nenahrazuje fyzické přiblížení ke snímanému objektu, pouze jej doplňuje a pro kvalitní fotografie detailu je nutné použít obojí.

 

Fotografie zblízka a ostření

Snímky na krátkou vzdálenost často vyžadují, abyste u kompaktního fotoaparátu nastavili ostření na makro režim. V něm se při širokém záběru můžete maximálně přiblížit (pozor na možnost dotyku s útesem a poškrábání portu!).

Makro režim je rovněž nutností u některých fotoaparátů při fotografování se širokoúhlou předsádkou, kdy výrazně pomáhá zlepšit přesnost ostření.

Fotografování na delší ohniska pak vyžaduje odlišný přístup. Je nutné sejmout širokoúhlou předsádku a uvědomit si, že se použitím zoomu prodloužila minimální vzdálenost, kdy fotoaparát v makro režimu zvládne zaostřit. Tato vzdálenost může být i několik desítek centimetrů a při kompozici je třeba ji vzít v potaz.

 

Ostrost v rozích

U některých záběrů hodně zblízka (fotografujeme například část útesu) na široké ohnisko nebo se širokoúhlou předsádkou si můžeme všimnout rozmazání snímku v rozích.

Tato neostrost je optickým jevem, který se projevuje při použití širokoúhlého objektivu (ohnisko 28 mm nebo méně) v podvodním pouzdru pod hladinou. Částečně ji také může ovlivnit použitá předsádka nebo kontrukce portu. Světlo procházející přes silnější sklo podvodního pouzdra se v krajích portu láme a rozkládá, ve středu snímku ale k tomuto jevu nedochází a ostrost je tak v pořádku.

Neostrost v rozích můžeme z fotografie oříznout nebo jí vhodnou kompozicí a použitím zoomu zmírnit.

Poznámka:

Objektivy typu rybí oko (fish eye) pro zrcadlovky trpí neostrostí v rozích minimálně, proto jsou často používány v podvodní fotografii nejen na širokoúhlé záběry útesů.

 

Fotografie:

 

Útes plný života

Útes plný života

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Čtverzubec v čistírně

Čtverzubec v čistírně

Clona f4, čas 1/100, iso 100, ohnisko 40 mm. Přirozené světlo.

 

 

Klipky

Klipky

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Sapín

Sapín

Clona f4.5, čas 1/250, iso 200, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Klaun v sasance

Klaun v sasance

Clona f3.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

fr2_6.jpg

Bradáč

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

 

Štětičkovec

Štětičkovec

Clona f4, čas 1/100, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

 

Klaun

Klaun

Clona f4.5, čas 1/320, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

 

Ještěrohlavec

Ještěrohlavec

Clona f3.5, čas 1/80, iso 100, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.

 

 

Kranas

Kranas

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.

 

 

Štětičkovec

Štětičkovec

Clona f4.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

 

Klaun

Klaun

Clona f4, čas 1/160, iso 80, ohnisko 100 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Očař

Očař

Clona f3.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 50 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Perutýn

Perutýn

Clona f3.5, čas 1/40, iso 80, ohnisko 65 mm. Přirozené světlo.

 

 

Žlutý slizounek

Žlutý slizounek, velikost cca 2 cm

Clona f4.5, čas 1/50, iso 80, ohnisko 115 mm. Přirozené světlo.

 

 

Pyskoun na útesu

Pyskoun na útesu

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Detaily útesu

Turbinatka

Turbinatka

Clona f4, čas 1/50, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

 

Houba

Houba

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

Technika

Snímky vznikly dvojicí kompaktních fotoaparátů Canon Powershot G11.

Část fotografií je nasvětlena externím podvodním bleskem Ikelite DS160, část byla vyfotografována v přirozeném světle v mělké vodě.

 

Přejeme dobré světlo a čistou vodu.

Petr a Katka, březen 2012

 

Na rybách
Fotografování rybiček a detailů na životem kypícím útesu bylo další oblíbenou činností během našich ponorů.
Pro použitelné snímky je třeba se na útesu chovat klidně a pomaloučku plavat. Živočichové si tak na
vás po nějaké době zvyknou a nebudou se tolik bát. Podvodní fotografie vyžaduje trpělivost a klid, nesmíte
nikam pospíchat. Fotogenické a na život bohaté části útesu je třeba věnovat co nejvíce času nebo se u ní potopit vícekrát.
Jedině tak získáte použitelné ostré snímky podvodních živočíchů při pohledu z očí do očí a ne jen rozmazané
fotografie mizejících ocasních ploutví.
Opatrně můžete naplavat do mělkých písčitých lagunek s malou hloubkou (někdy je zde méně než metr vody),
lehnout si na dno a čekat na vhodný záběr. Při focení směrem od útesu do hlubší vody získáte krásné snímky barevných ryb s modrým pozadím.
Naopak pro některé fotografie je lepší snímat obráceně z volné vody k útesu, rybu tak zachytíte
při krmení nebo lovu v přirozeném prostředí a s útesem v pozadí.
Požívání zoomu
Podvodní fotografie vyžaduje co největší přiblížení k objektu, avšak při lovu ryb fotoaparátem
nelze pořád používat široké ohnisko. Fyzicky se sice dokážete přiblížit a v makro režimu zaostřit i na minimální vzdálenost, ale živočicha tím vyplašíte. V přiblížení může často bránit členitý útes nebo žahavý korál.
Docílit detailního záběru ryby je možné kombinací přiblížení fotoaparátu za současného použití zoomu.
Většina kvalitních kompaktů, používaných v podvodní fotografii, má objektiv v rozsahu 28-100 mm i více. Ohnisko 80-100 mm stačí
k dobrému detailnímu záběru a v kombinaci s nižší clonou a vhodnou kompozicí tak můžeme docílit i rozmazání pozadí. Tím zdůrazníme hlavní motiv fotografie.
Pozor na to, že použití zoomu nenahrazuje fyzické přiblížení ke snímanému objektu, pouze jej doplňuje a pro kvalitní fotografie detailu
je nutné použít obojí.
Fotografie zblízka a ostření
Snímky na krátkou vzdálenost často vyžadují, abyste u kompaktního fotoaparátu nastavili ostření na makro režim. V něm se při širokém záběru
můžete maximálně přiblížit (pozor na možnost dotyku s útesem a poškrábání portu!).
Makro režim je rovněž nutností u některých fotoaparátů při fotografování se širokoúhlou předsádkou, kdy výrazně pomáhá zlepšit přesnost ostření.
Fotografování na delší ohniska pak vyžaduje odlišný přístup. Je nutné sejmout širokoúhlou předsádku a uvědomit si, že se
použitím zoomu prodloužila minimální vzdálenost, kdy fotoaparát v makro režimu zvládne zaostřit. Tato vzdálenost může být i několik desítek centimetrů a při kompozici
je třeba ji vzít v potaz.
Ostrost v rozích
U některých záběrů hodně zblízka (fotografujeme například část útesu) na široké ohnisko nebo se širokoúhlou předsádkou si můžeme všimnout
rozmazání snímku v rozích.
Tato neostrost je optickým jevem, který se projevuje při použití širokoúhlého objektivu (ohnisko 28 mm nebo méně) v podvodním pouzdru pod hladinou. Částečně ji také může
ovlivnit použitá předsádka nebo kontrukce portu. Světlo procházející přes silnější sklo podvodního pouzdra se v krajích portu
láme a rozkládá, ve středu snímku ale k tomuto jevu nedochází a ostrost je tak v pořádku.
Neostrost v rozích můžeme z fotografie oříznout nebo jí vhodnou kompozicí a použitím zoomu zmírnit.
Poznámka:
Objektivy typu rybí oko (fish eye) pro zrcadlovky trpí neostrostí v rozích minimálně, proto jsou často používány v podvodní fotografii nejen na širokoúhlé záběry útesů.
Fotografie ryb
Útes plný života
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Čtverzubec v čistírně
Clona f4, čas 1/100, iso 100, ohnisko 40 mm. Přirozené světlo.
Klipky
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Sapín
Clona f4.5, čas 1/250, iso 200, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Klaun v sasance
Clona f3.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Bradáč
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Štětičkovec
Clona f4, čas 1/100, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Klaun
Clona f4.5, čas 1/320, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Ještěrohlavec
Clona f3.5, čas 1/80, iso 100, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.
Kranas
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.
Štětičkovec
Clona f4.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Klaun
Clona f4, čas 1/160, iso 80, ohnisko 100 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Očař
Clona f3.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 50 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Perutýn
Clona f3.5, čas 1/40, iso 80, ohnisko 65 mm. Přirozené světlo.
Žlutý slizounek, velikost cca 2 cm
Clona f4.5, čas 1/50, iso 80, ohnisko 115 mm. Přirozené světlo.
Pyskoun na útesu
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Detaily útesu
Turbinatka
Clona f4, čas 1/50, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Houba
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Technika
Snímky vznikly dvojicí kompaktních fotoaparátů Canon Powershot G11. Část fotogratií je nasvětlena
externím podvodním bleskem Ikelite DS160, část byla vyfotografována v přirozeném okolním světle v mělké vodě.
Přejeme dobré světlo a čistou vodu.
Petr a Katka, březen 2012

 

Na rybách

 

Fotografování rybiček a detailů na životem kypícím útesu bylo další oblíbenou činností během našich ponorů.

Pro použitelné snímky je třeba se na útesu chovat klidně a pomaloučku plavat. Živočichové si tak na

vás po nějaké době zvyknou a nebudou se tolik bát. Podvodní fotografie vyžaduje trpělivost a klid, nesmíte

nikam pospíchat. Fotogenické a na život bohaté části útesu je třeba věnovat co nejvíce času nebo se u ní potopit vícekrát.

Jedině tak získáte použitelné ostré snímky podvodních živočíchů při pohledu z očí do očí a ne jen rozmazané

fotografie mizejících ocasních ploutví.

Opatrně můžete naplavat do mělkých písčitých lagunek s malou hloubkou (někdy je zde méně než metr vody),

lehnout si na dno a čekat na vhodný záběr. Při focení směrem od útesu do hlubší vody získáte krásné snímky barevných ryb s modrým pozadím.

Naopak pro některé fotografie je lepší snímat obráceně z volné vody k útesu, rybu tak zachytíte

při krmení nebo lovu v přirozeném prostředí a s útesem v pozadí.

 

 

 

Požívání zoomu

Podvodní fotografie vyžaduje co největší přiblížení k objektu, avšak při lovu ryb fotoaparátem

nelze pořád používat široké ohnisko. Fyzicky se sice dokážete přiblížit a v makro režimu zaostřit i na minimální vzdálenost, ale živočicha tím vyplašíte. V přiblížení může často bránit členitý útes nebo žahavý korál.

Docílit detailního záběru ryby je možné kombinací přiblížení fotoaparátu za současného použití zoomu.

Většina kvalitních kompaktů, používaných v podvodní fotografii, má objektiv v rozsahu 28-100 mm i více. Ohnisko 80-100 mm stačí

k dobrému detailnímu záběru a v kombinaci s nižší clonou a vhodnou kompozicí tak můžeme docílit i rozmazání pozadí. Tím zdůrazníme hlavní motiv fotografie.

 

Pozor na to, že použití zoomu nenahrazuje fyzické přiblížení ke snímanému objektu, pouze jej doplňuje a pro kvalitní fotografie detailu

je nutné použít obojí.

 

Fotografie zblízka a ostření

Snímky na krátkou vzdálenost často vyžadují, abyste u kompaktního fotoaparátu nastavili ostření na makro režim. V něm se při širokém záběru

můžete maximálně přiblížit (pozor na možnost dotyku s útesem a poškrábání portu!).

Makro režim je rovněž nutností u některých fotoaparátů při fotografování se širokoúhlou předsádkou, kdy výrazně pomáhá zlepšit přesnost ostření.

Fotografování na delší ohniska pak vyžaduje odlišný přístup. Je nutné sejmout širokoúhlou předsádku a uvědomit si, že se

použitím zoomu prodloužila minimální vzdálenost, kdy fotoaparát v makro režimu zvládne zaostřit. Tato vzdálenost může být i několik desítek centimetrů a při kompozici

je třeba ji vzít v potaz.

 

 

 

Ostrost v rozích

U některých záběrů hodně zblízka (fotografujeme například část útesu) na široké ohnisko nebo se širokoúhlou předsádkou si můžeme všimnout

rozmazání snímku v rozích.

Tato neostrost je optickým jevem, který se projevuje při použití širokoúhlého objektivu (ohnisko 28 mm nebo méně) v podvodním pouzdru pod hladinou. Částečně ji také může

ovlivnit použitá předsádka nebo kontrukce portu. Světlo procházející přes silnější sklo podvodního pouzdra se v krajích portu

láme a rozkládá, ve středu snímku ale k tomuto jevu nedochází a ostrost je tak v pořádku.

Neostrost v rozích můžeme z fotografie oříznout nebo jí vhodnou kompozicí a použitím zoomu zmírnit.

 

Poznámka:

Objektivy typu rybí oko (fish eye) pro zrcadlovky trpí neostrostí v rozích minimálně, proto jsou často používány v podvodní fotografii nejen na širokoúhlé záběry útesů.

 

Fotografie ryb

 

 

Útes plný života

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Čtverzubec v čistírně

Clona f4, čas 1/100, iso 100, ohnisko 40 mm. Přirozené světlo.

 

Klipky

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Sapín

Clona f4.5, čas 1/250, iso 200, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Klaun v sasance

Clona f3.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Bradáč

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

Štětičkovec

Clona f4, čas 1/100, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

Klaun

Clona f4.5, čas 1/320, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

Ještěrohlavec

Clona f3.5, čas 1/80, iso 100, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.

 

Kranas

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.

 

Štětičkovec

Clona f4.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

Klaun

Clona f4, čas 1/160, iso 80, ohnisko 100 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Očař

Clona f3.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 50 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Perutýn

Clona f3.5, čas 1/40, iso 80, ohnisko 65 mm. Přirozené světlo.

 

Žlutý slizounek, velikost cca 2 cm

Clona f4.5, čas 1/50, iso 80, ohnisko 115 mm. Přirozené světlo.

 

Pyskoun na útesu

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Detaily útesu

Turbinatka

Clona f4, čas 1/50, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

Houba

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

 

Technika

Snímky vznikly dvojicí kompaktních fotoaparátů Canon Powershot G11. Část fotogratií je nasvětlena

externím podvodním bleskem Ikelite DS160, část byla vyfotografována v přirozeném okolním světle v mělké vodě.

 

 

Přejeme dobré světlo a čistou vodu.

 

Petr a Katka, březen 2012

 

 

Petr Peterka

Petr Peterka se věnuje cestovatelské a podvodní fotografii a také videu. Používá pouze kompaktní fotoaparáty, neomezují jej v cestování a pod hladinou. Jeho největším koníčkem je přístrojové potápění, volný pohyb ve stavu beztíže s úžasnými barvami a životem.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.blue-sea.cz.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada