Krásy Rudého moře, část II.
Dvojice rybek klipek pomalu proplouvá nad útesem, zvolna míří do volné hlubší vody. Drží se ode mně sice dál, ale ochotně pózují a natáčejí se krásně žlutými boky proti objektivu. Pomalu mačkám spoušť...
Na rybách
Fotografování rybiček a detailů na životem kypícím útesu bylo další oblíbenou činností během našich ponorů.
Pro použitelné snímky je třeba se na útesu chovat klidně a pomaloučku plavat. Živočichové si tak na vás po nějaké době zvyknou a nebudou se tolik bát. Podvodní fotografie vyžaduje trpělivost a klid, nesmíte nikam pospíchat. Fotogenické a na život bohaté části útesu je třeba věnovat co nejvíce času nebo se u ní potopit vícekrát.
Jedině tak získáte použitelné ostré snímky podvodních živočíchů při pohledu z očí do očí a ne jen rozmazané fotografie mizejících ocasních ploutví.
Opatrně můžete naplavat do mělkých písčitých lagunek s malou hloubkou (někdy je zde méně než metr vody), lehnout si na dno a čekat na vhodný záběr. Při focení směrem od útesu do hlubší vody získáte krásné snímky barevných ryb s modrým pozadím.
Naopak pro některé fotografie je lepší snímat obráceně z volné vody k útesu, rybu tak zachytíte při krmení nebo lovu v přirozeném prostředí a s útesem v pozadí.
Používání zoomu
Podvodní fotografie vyžaduje co největší přiblížení k objektu, avšak při lovu ryb fotoaparátem nelze pořád používat široké ohnisko. Fyzicky se sice dokážete přiblížit a v makro režimu zaostřit i na minimální vzdálenost, ale živočicha tím vyplašíte. V přiblížení může často bránit členitý útes nebo žahavý korál.
Docílit detailního záběru ryby je možné kombinací přiblížení fotoaparátu za současného použití zoomu. Většina kvalitních kompaktů, používaných v podvodní fotografii, má objektiv v rozsahu 28-100 mm i více. Ohnisko 80-100 mm stačí k dobrému detailnímu záběru a v kombinaci s nižší clonou a vhodnou kompozicí tak můžeme docílit i rozmazání pozadí. Tím zdůrazníme hlavní motiv fotografie.
Pozor na to, že použití zoomu nenahrazuje fyzické přiblížení ke snímanému objektu, pouze jej doplňuje a pro kvalitní fotografie detailu je nutné použít obojí.
Fotografie zblízka a ostření
Snímky na krátkou vzdálenost často vyžadují, abyste u kompaktního fotoaparátu nastavili ostření na makro režim. V něm se při širokém záběru můžete maximálně přiblížit (pozor na možnost dotyku s útesem a poškrábání portu!).
Makro režim je rovněž nutností u některých fotoaparátů při fotografování se širokoúhlou předsádkou, kdy výrazně pomáhá zlepšit přesnost ostření.
Fotografování na delší ohniska pak vyžaduje odlišný přístup. Je nutné sejmout širokoúhlou předsádku a uvědomit si, že se použitím zoomu prodloužila minimální vzdálenost, kdy fotoaparát v makro režimu zvládne zaostřit. Tato vzdálenost může být i několik desítek centimetrů a při kompozici je třeba ji vzít v potaz.
Ostrost v rozích
U některých záběrů hodně zblízka (fotografujeme například část útesu) na široké ohnisko nebo se širokoúhlou předsádkou si můžeme všimnout rozmazání snímku v rozích.
Tato neostrost je optickým jevem, který se projevuje při použití širokoúhlého objektivu (ohnisko 28 mm nebo méně) v podvodním pouzdru pod hladinou. Částečně ji také může ovlivnit použitá předsádka nebo kontrukce portu. Světlo procházející přes silnější sklo podvodního pouzdra se v krajích portu láme a rozkládá, ve středu snímku ale k tomuto jevu nedochází a ostrost je tak v pořádku.
Neostrost v rozích můžeme z fotografie oříznout nebo jí vhodnou kompozicí a použitím zoomu zmírnit.
Poznámka:
Objektivy typu rybí oko (fish eye) pro zrcadlovky trpí neostrostí v rozích minimálně, proto jsou často používány v podvodní fotografii nejen na širokoúhlé záběry útesů.
Fotografie:
Útes plný života
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Čtverzubec v čistírně
Clona f4, čas 1/100, iso 100, ohnisko 40 mm. Přirozené světlo.
Klipky
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Sapín
Clona f4.5, čas 1/250, iso 200, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Klaun v sasance
Clona f3.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Bradáč
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Štětičkovec
Clona f4, čas 1/100, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Klaun
Clona f4.5, čas 1/320, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Ještěrohlavec
Clona f3.5, čas 1/80, iso 100, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.
Kranas
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.
Štětičkovec
Clona f4.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Klaun
Clona f4, čas 1/160, iso 80, ohnisko 100 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Očař
Clona f3.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 50 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Perutýn
Clona f3.5, čas 1/40, iso 80, ohnisko 65 mm. Přirozené světlo.
Žlutý slizounek, velikost cca 2 cm
Clona f4.5, čas 1/50, iso 80, ohnisko 115 mm. Přirozené světlo.
Pyskoun na útesu
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Detaily útesu
Turbinatka
Clona f4, čas 1/50, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Houba
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Technika
Snímky vznikly dvojicí kompaktních fotoaparátů Canon Powershot G11.
Část fotografií je nasvětlena externím podvodním bleskem Ikelite DS160, část byla vyfotografována v přirozeném světle v mělké vodě.
Přejeme dobré světlo a čistou vodu.
Petr a Katka, březen 2012
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-1.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-2.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-3.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-4.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-5.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-6.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-7.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-8.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-3-1.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-9.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-10.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-11.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-15.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-12.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-13.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-2-14.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-3-4.jpg)
![](photos/articles/oriental2011/oriental2011-3-6.jpg)
Na rybách
Fotografování rybiček a detailů na životem kypícím útesu bylo další oblíbenou činností během našich ponorů.
Pro použitelné snímky je třeba se na útesu chovat klidně a pomaloučku plavat. Živočichové si tak na
vás po nějaké době zvyknou a nebudou se tolik bát. Podvodní fotografie vyžaduje trpělivost a klid, nesmíte
nikam pospíchat. Fotogenické a na život bohaté části útesu je třeba věnovat co nejvíce času nebo se u ní potopit vícekrát.
Jedině tak získáte použitelné ostré snímky podvodních živočíchů při pohledu z očí do očí a ne jen rozmazané
fotografie mizejících ocasních ploutví.
Opatrně můžete naplavat do mělkých písčitých lagunek s malou hloubkou (někdy je zde méně než metr vody),
lehnout si na dno a čekat na vhodný záběr. Při focení směrem od útesu do hlubší vody získáte krásné snímky barevných ryb s modrým pozadím.
Naopak pro některé fotografie je lepší snímat obráceně z volné vody k útesu, rybu tak zachytíte
při krmení nebo lovu v přirozeném prostředí a s útesem v pozadí.
Požívání zoomu
Podvodní fotografie vyžaduje co největší přiblížení k objektu, avšak při lovu ryb fotoaparátem
nelze pořád používat široké ohnisko. Fyzicky se sice dokážete přiblížit a v makro režimu zaostřit i na minimální vzdálenost, ale živočicha tím vyplašíte. V přiblížení může často bránit členitý útes nebo žahavý korál.
Docílit detailního záběru ryby je možné kombinací přiblížení fotoaparátu za současného použití zoomu.
Většina kvalitních kompaktů, používaných v podvodní fotografii, má objektiv v rozsahu 28-100 mm i více. Ohnisko 80-100 mm stačí
k dobrému detailnímu záběru a v kombinaci s nižší clonou a vhodnou kompozicí tak můžeme docílit i rozmazání pozadí. Tím zdůrazníme hlavní motiv fotografie.
Pozor na to, že použití zoomu nenahrazuje fyzické přiblížení ke snímanému objektu, pouze jej doplňuje a pro kvalitní fotografie detailu
je nutné použít obojí.
Fotografie zblízka a ostření
Snímky na krátkou vzdálenost často vyžadují, abyste u kompaktního fotoaparátu nastavili ostření na makro režim. V něm se při širokém záběru
můžete maximálně přiblížit (pozor na možnost dotyku s útesem a poškrábání portu!).
Makro režim je rovněž nutností u některých fotoaparátů při fotografování se širokoúhlou předsádkou, kdy výrazně pomáhá zlepšit přesnost ostření.
Fotografování na delší ohniska pak vyžaduje odlišný přístup. Je nutné sejmout širokoúhlou předsádku a uvědomit si, že se
použitím zoomu prodloužila minimální vzdálenost, kdy fotoaparát v makro režimu zvládne zaostřit. Tato vzdálenost může být i několik desítek centimetrů a při kompozici
je třeba ji vzít v potaz.
Ostrost v rozích
U některých záběrů hodně zblízka (fotografujeme například část útesu) na široké ohnisko nebo se širokoúhlou předsádkou si můžeme všimnout
rozmazání snímku v rozích.
Tato neostrost je optickým jevem, který se projevuje při použití širokoúhlého objektivu (ohnisko 28 mm nebo méně) v podvodním pouzdru pod hladinou. Částečně ji také může
ovlivnit použitá předsádka nebo kontrukce portu. Světlo procházející přes silnější sklo podvodního pouzdra se v krajích portu
láme a rozkládá, ve středu snímku ale k tomuto jevu nedochází a ostrost je tak v pořádku.
Neostrost v rozích můžeme z fotografie oříznout nebo jí vhodnou kompozicí a použitím zoomu zmírnit.
Poznámka:
Objektivy typu rybí oko (fish eye) pro zrcadlovky trpí neostrostí v rozích minimálně, proto jsou často používány v podvodní fotografii nejen na širokoúhlé záběry útesů.
Fotografie ryb
Útes plný života
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Čtverzubec v čistírně
Clona f4, čas 1/100, iso 100, ohnisko 40 mm. Přirozené světlo.
Klipky
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Sapín
Clona f4.5, čas 1/250, iso 200, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Klaun v sasance
Clona f3.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Bradáč
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Štětičkovec
Clona f4, čas 1/100, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Klaun
Clona f4.5, čas 1/320, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Ještěrohlavec
Clona f3.5, čas 1/80, iso 100, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.
Kranas
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.
Štětičkovec
Clona f4.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Klaun
Clona f4, čas 1/160, iso 80, ohnisko 100 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Očař
Clona f3.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 50 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Perutýn
Clona f3.5, čas 1/40, iso 80, ohnisko 65 mm. Přirozené světlo.
Žlutý slizounek, velikost cca 2 cm
Clona f4.5, čas 1/50, iso 80, ohnisko 115 mm. Přirozené světlo.
Pyskoun na útesu
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Detaily útesu
Turbinatka
Clona f4, čas 1/50, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Houba
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Technika
Snímky vznikly dvojicí kompaktních fotoaparátů Canon Powershot G11. Část fotogratií je nasvětlena
externím podvodním bleskem Ikelite DS160, část byla vyfotografována v přirozeném okolním světle v mělké vodě.
Přejeme dobré světlo a čistou vodu.
Petr a Katka, březen 2012
![](/files/uzivatel/1538/thumb95927.jpg)
Petr Peterka
Petr Peterka se věnuje cestovatelské a podvodní fotografii a také videu. Používá pouze kompaktní fotoaparáty, neomezují jej v cestování a pod hladinou. Jeho největším koníčkem je přístrojové potápění, volný pohyb ve stavu beztíže s úžasnými barvami a životem.
Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.blue-sea.cz.
Diskuse
Další články z kategorie Fotografujeme
Všechny články kategorie![](/files/magazin/4595112/thumb116252.jpg)
Jak fotit, když venku mrzne
V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…
1.1.2022
![](/files/magazin/4542903/thumb115069.jpg)
Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji
Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…
5.1.2021
![](/files/magazin/4542758/thumb114993.jpg)
Krajinářská fotografie - rok 2020
Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…
3.1.2021
![](/files/magazin/4516321/thumb114801.jpg)
Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů
Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…
14.11.2020
![](/files/magazin/4477594/thumb113835.jpg)
Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?
Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…
2.5.2020
![](/files/magazin/4363372/thumb111240.jpg)
Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019
Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.
16.9.2019
Oblíbené články
Kategorie článků
Pište vlastní články
Vyznáte se ve fotografii? Máte ostatním co říci? Pomáhejte nám vytvářet zajímavý obsah Fotorádce.