Brand

Krásy Rudého moře, část II.

Dvojice rybek klipek pomalu proplouvá nad útesem, zvolna míří do volné hlubší vody. Drží se ode mně sice dál, ale ochotně pózují a natáčejí se krásně žlutými boky proti objektivu. Pomalu mačkám spoušť...

Na rybách

Fotografování rybiček a detailů na životem kypícím útesu bylo další oblíbenou činností během našich ponorů.

Pro použitelné snímky je třeba se na útesu chovat klidně a pomaloučku plavat. Živočichové si tak na vás po nějaké době zvyknou a nebudou se tolik bát. Podvodní fotografie vyžaduje trpělivost a klid, nesmíte nikam pospíchat. Fotogenické a na život bohaté části útesu je třeba věnovat co nejvíce času nebo se u ní potopit vícekrát.

Jedině tak získáte použitelné ostré snímky podvodních živočíchů při pohledu z očí do očí a ne jen rozmazané fotografie mizejících ocasních ploutví.

Opatrně můžete naplavat do mělkých písčitých lagunek s malou hloubkou (někdy je zde méně než metr vody), lehnout si na dno a čekat na vhodný záběr. Při focení směrem od útesu do hlubší vody získáte krásné snímky barevných ryb s modrým pozadím.

Naopak pro některé fotografie je lepší snímat obráceně z volné vody k útesu, rybu tak zachytíte při krmení nebo lovu v přirozeném prostředí a s útesem v pozadí.

 

Používání zoomu

Podvodní fotografie vyžaduje co největší přiblížení k objektu, avšak při lovu ryb fotoaparátem nelze pořád používat široké ohnisko. Fyzicky se sice dokážete přiblížit a v makro režimu zaostřit i na minimální vzdálenost, ale živočicha tím vyplašíte. V přiblížení může často bránit členitý útes nebo žahavý korál.

Docílit detailního záběru ryby je možné kombinací přiblížení fotoaparátu za současného použití zoomu. Většina kvalitních kompaktů, používaných v podvodní fotografii, má objektiv v rozsahu 28-100 mm i více. Ohnisko 80-100 mm stačí k dobrému detailnímu záběru a v kombinaci s nižší clonou a vhodnou kompozicí tak můžeme docílit i rozmazání pozadí. Tím zdůrazníme hlavní motiv fotografie.

Pozor na to, že použití zoomu nenahrazuje fyzické přiblížení ke snímanému objektu, pouze jej doplňuje a pro kvalitní fotografie detailu je nutné použít obojí.

 

Fotografie zblízka a ostření

Snímky na krátkou vzdálenost často vyžadují, abyste u kompaktního fotoaparátu nastavili ostření na makro režim. V něm se při širokém záběru můžete maximálně přiblížit (pozor na možnost dotyku s útesem a poškrábání portu!).

Makro režim je rovněž nutností u některých fotoaparátů při fotografování se širokoúhlou předsádkou, kdy výrazně pomáhá zlepšit přesnost ostření.

Fotografování na delší ohniska pak vyžaduje odlišný přístup. Je nutné sejmout širokoúhlou předsádku a uvědomit si, že se použitím zoomu prodloužila minimální vzdálenost, kdy fotoaparát v makro režimu zvládne zaostřit. Tato vzdálenost může být i několik desítek centimetrů a při kompozici je třeba ji vzít v potaz.

 

Ostrost v rozích

U některých záběrů hodně zblízka (fotografujeme například část útesu) na široké ohnisko nebo se širokoúhlou předsádkou si můžeme všimnout rozmazání snímku v rozích.

Tato neostrost je optickým jevem, který se projevuje při použití širokoúhlého objektivu (ohnisko 28 mm nebo méně) v podvodním pouzdru pod hladinou. Částečně ji také může ovlivnit použitá předsádka nebo kontrukce portu. Světlo procházející přes silnější sklo podvodního pouzdra se v krajích portu láme a rozkládá, ve středu snímku ale k tomuto jevu nedochází a ostrost je tak v pořádku.

Neostrost v rozích můžeme z fotografie oříznout nebo jí vhodnou kompozicí a použitím zoomu zmírnit.

Poznámka:

Objektivy typu rybí oko (fish eye) pro zrcadlovky trpí neostrostí v rozích minimálně, proto jsou často používány v podvodní fotografii nejen na širokoúhlé záběry útesů.

 

Fotografie:

 

Útes plný života

Útes plný života

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Čtverzubec v čistírně

Čtverzubec v čistírně

Clona f4, čas 1/100, iso 100, ohnisko 40 mm. Přirozené světlo.

 

 

Klipky

Klipky

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Sapín

Sapín

Clona f4.5, čas 1/250, iso 200, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Klaun v sasance

Klaun v sasance

Clona f3.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

fr2_6.jpg

Bradáč

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

 

Štětičkovec

Štětičkovec

Clona f4, čas 1/100, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

 

Klaun

Klaun

Clona f4.5, čas 1/320, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

 

Ještěrohlavec

Ještěrohlavec

Clona f3.5, čas 1/80, iso 100, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.

 

 

Kranas

Kranas

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.

 

 

Štětičkovec

Štětičkovec

Clona f4.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

 

Klaun

Klaun

Clona f4, čas 1/160, iso 80, ohnisko 100 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Očař

Očař

Clona f3.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 50 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

 

Perutýn

Perutýn

Clona f3.5, čas 1/40, iso 80, ohnisko 65 mm. Přirozené světlo.

 

 

Žlutý slizounek

Žlutý slizounek, velikost cca 2 cm

Clona f4.5, čas 1/50, iso 80, ohnisko 115 mm. Přirozené světlo.

 

 

Pyskoun na útesu

Pyskoun na útesu

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Detaily útesu

Turbinatka

Turbinatka

Clona f4, čas 1/50, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

 

Houba

Houba

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

Technika

Snímky vznikly dvojicí kompaktních fotoaparátů Canon Powershot G11.

Část fotografií je nasvětlena externím podvodním bleskem Ikelite DS160, část byla vyfotografována v přirozeném světle v mělké vodě.

 

Přejeme dobré světlo a čistou vodu.

Petr a Katka, březen 2012

 

Na rybách
Fotografování rybiček a detailů na životem kypícím útesu bylo další oblíbenou činností během našich ponorů.
Pro použitelné snímky je třeba se na útesu chovat klidně a pomaloučku plavat. Živočichové si tak na
vás po nějaké době zvyknou a nebudou se tolik bát. Podvodní fotografie vyžaduje trpělivost a klid, nesmíte
nikam pospíchat. Fotogenické a na život bohaté části útesu je třeba věnovat co nejvíce času nebo se u ní potopit vícekrát.
Jedině tak získáte použitelné ostré snímky podvodních živočíchů při pohledu z očí do očí a ne jen rozmazané
fotografie mizejících ocasních ploutví.
Opatrně můžete naplavat do mělkých písčitých lagunek s malou hloubkou (někdy je zde méně než metr vody),
lehnout si na dno a čekat na vhodný záběr. Při focení směrem od útesu do hlubší vody získáte krásné snímky barevných ryb s modrým pozadím.
Naopak pro některé fotografie je lepší snímat obráceně z volné vody k útesu, rybu tak zachytíte
při krmení nebo lovu v přirozeném prostředí a s útesem v pozadí.
Požívání zoomu
Podvodní fotografie vyžaduje co největší přiblížení k objektu, avšak při lovu ryb fotoaparátem
nelze pořád používat široké ohnisko. Fyzicky se sice dokážete přiblížit a v makro režimu zaostřit i na minimální vzdálenost, ale živočicha tím vyplašíte. V přiblížení může často bránit členitý útes nebo žahavý korál.
Docílit detailního záběru ryby je možné kombinací přiblížení fotoaparátu za současného použití zoomu.
Většina kvalitních kompaktů, používaných v podvodní fotografii, má objektiv v rozsahu 28-100 mm i více. Ohnisko 80-100 mm stačí
k dobrému detailnímu záběru a v kombinaci s nižší clonou a vhodnou kompozicí tak můžeme docílit i rozmazání pozadí. Tím zdůrazníme hlavní motiv fotografie.
Pozor na to, že použití zoomu nenahrazuje fyzické přiblížení ke snímanému objektu, pouze jej doplňuje a pro kvalitní fotografie detailu
je nutné použít obojí.
Fotografie zblízka a ostření
Snímky na krátkou vzdálenost často vyžadují, abyste u kompaktního fotoaparátu nastavili ostření na makro režim. V něm se při širokém záběru
můžete maximálně přiblížit (pozor na možnost dotyku s útesem a poškrábání portu!).
Makro režim je rovněž nutností u některých fotoaparátů při fotografování se širokoúhlou předsádkou, kdy výrazně pomáhá zlepšit přesnost ostření.
Fotografování na delší ohniska pak vyžaduje odlišný přístup. Je nutné sejmout širokoúhlou předsádku a uvědomit si, že se
použitím zoomu prodloužila minimální vzdálenost, kdy fotoaparát v makro režimu zvládne zaostřit. Tato vzdálenost může být i několik desítek centimetrů a při kompozici
je třeba ji vzít v potaz.
Ostrost v rozích
U některých záběrů hodně zblízka (fotografujeme například část útesu) na široké ohnisko nebo se širokoúhlou předsádkou si můžeme všimnout
rozmazání snímku v rozích.
Tato neostrost je optickým jevem, který se projevuje při použití širokoúhlého objektivu (ohnisko 28 mm nebo méně) v podvodním pouzdru pod hladinou. Částečně ji také může
ovlivnit použitá předsádka nebo kontrukce portu. Světlo procházející přes silnější sklo podvodního pouzdra se v krajích portu
láme a rozkládá, ve středu snímku ale k tomuto jevu nedochází a ostrost je tak v pořádku.
Neostrost v rozích můžeme z fotografie oříznout nebo jí vhodnou kompozicí a použitím zoomu zmírnit.
Poznámka:
Objektivy typu rybí oko (fish eye) pro zrcadlovky trpí neostrostí v rozích minimálně, proto jsou často používány v podvodní fotografii nejen na širokoúhlé záběry útesů.
Fotografie ryb
Útes plný života
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Čtverzubec v čistírně
Clona f4, čas 1/100, iso 100, ohnisko 40 mm. Přirozené světlo.
Klipky
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Sapín
Clona f4.5, čas 1/250, iso 200, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Klaun v sasance
Clona f3.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Bradáč
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Štětičkovec
Clona f4, čas 1/100, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Klaun
Clona f4.5, čas 1/320, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Ještěrohlavec
Clona f3.5, čas 1/80, iso 100, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.
Kranas
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.
Štětičkovec
Clona f4.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.
Klaun
Clona f4, čas 1/160, iso 80, ohnisko 100 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Očař
Clona f3.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 50 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Perutýn
Clona f3.5, čas 1/40, iso 80, ohnisko 65 mm. Přirozené světlo.
Žlutý slizounek, velikost cca 2 cm
Clona f4.5, čas 1/50, iso 80, ohnisko 115 mm. Přirozené světlo.
Pyskoun na útesu
Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.
Detaily útesu
Turbinatka
Clona f4, čas 1/50, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Houba
Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.
Technika
Snímky vznikly dvojicí kompaktních fotoaparátů Canon Powershot G11. Část fotogratií je nasvětlena
externím podvodním bleskem Ikelite DS160, část byla vyfotografována v přirozeném okolním světle v mělké vodě.
Přejeme dobré světlo a čistou vodu.
Petr a Katka, březen 2012

 

Na rybách

 

Fotografování rybiček a detailů na životem kypícím útesu bylo další oblíbenou činností během našich ponorů.

Pro použitelné snímky je třeba se na útesu chovat klidně a pomaloučku plavat. Živočichové si tak na

vás po nějaké době zvyknou a nebudou se tolik bát. Podvodní fotografie vyžaduje trpělivost a klid, nesmíte

nikam pospíchat. Fotogenické a na život bohaté části útesu je třeba věnovat co nejvíce času nebo se u ní potopit vícekrát.

Jedině tak získáte použitelné ostré snímky podvodních živočíchů při pohledu z očí do očí a ne jen rozmazané

fotografie mizejících ocasních ploutví.

Opatrně můžete naplavat do mělkých písčitých lagunek s malou hloubkou (někdy je zde méně než metr vody),

lehnout si na dno a čekat na vhodný záběr. Při focení směrem od útesu do hlubší vody získáte krásné snímky barevných ryb s modrým pozadím.

Naopak pro některé fotografie je lepší snímat obráceně z volné vody k útesu, rybu tak zachytíte

při krmení nebo lovu v přirozeném prostředí a s útesem v pozadí.

 

 

 

Požívání zoomu

Podvodní fotografie vyžaduje co největší přiblížení k objektu, avšak při lovu ryb fotoaparátem

nelze pořád používat široké ohnisko. Fyzicky se sice dokážete přiblížit a v makro režimu zaostřit i na minimální vzdálenost, ale živočicha tím vyplašíte. V přiblížení může často bránit členitý útes nebo žahavý korál.

Docílit detailního záběru ryby je možné kombinací přiblížení fotoaparátu za současného použití zoomu.

Většina kvalitních kompaktů, používaných v podvodní fotografii, má objektiv v rozsahu 28-100 mm i více. Ohnisko 80-100 mm stačí

k dobrému detailnímu záběru a v kombinaci s nižší clonou a vhodnou kompozicí tak můžeme docílit i rozmazání pozadí. Tím zdůrazníme hlavní motiv fotografie.

 

Pozor na to, že použití zoomu nenahrazuje fyzické přiblížení ke snímanému objektu, pouze jej doplňuje a pro kvalitní fotografie detailu

je nutné použít obojí.

 

Fotografie zblízka a ostření

Snímky na krátkou vzdálenost často vyžadují, abyste u kompaktního fotoaparátu nastavili ostření na makro režim. V něm se při širokém záběru

můžete maximálně přiblížit (pozor na možnost dotyku s útesem a poškrábání portu!).

Makro režim je rovněž nutností u některých fotoaparátů při fotografování se širokoúhlou předsádkou, kdy výrazně pomáhá zlepšit přesnost ostření.

Fotografování na delší ohniska pak vyžaduje odlišný přístup. Je nutné sejmout širokoúhlou předsádku a uvědomit si, že se

použitím zoomu prodloužila minimální vzdálenost, kdy fotoaparát v makro režimu zvládne zaostřit. Tato vzdálenost může být i několik desítek centimetrů a při kompozici

je třeba ji vzít v potaz.

 

 

 

Ostrost v rozích

U některých záběrů hodně zblízka (fotografujeme například část útesu) na široké ohnisko nebo se širokoúhlou předsádkou si můžeme všimnout

rozmazání snímku v rozích.

Tato neostrost je optickým jevem, který se projevuje při použití širokoúhlého objektivu (ohnisko 28 mm nebo méně) v podvodním pouzdru pod hladinou. Částečně ji také může

ovlivnit použitá předsádka nebo kontrukce portu. Světlo procházející přes silnější sklo podvodního pouzdra se v krajích portu

láme a rozkládá, ve středu snímku ale k tomuto jevu nedochází a ostrost je tak v pořádku.

Neostrost v rozích můžeme z fotografie oříznout nebo jí vhodnou kompozicí a použitím zoomu zmírnit.

 

Poznámka:

Objektivy typu rybí oko (fish eye) pro zrcadlovky trpí neostrostí v rozích minimálně, proto jsou často používány v podvodní fotografii nejen na širokoúhlé záběry útesů.

 

Fotografie ryb

 

 

Útes plný života

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Čtverzubec v čistírně

Clona f4, čas 1/100, iso 100, ohnisko 40 mm. Přirozené světlo.

 

Klipky

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Sapín

Clona f4.5, čas 1/250, iso 200, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Klaun v sasance

Clona f3.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 28 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Bradáč

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

Štětičkovec

Clona f4, čas 1/100, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

Klaun

Clona f4.5, čas 1/320, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

Ještěrohlavec

Clona f3.5, čas 1/80, iso 100, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.

 

Kranas

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 75 mm. Přirozené světlo.

 

Štětičkovec

Clona f4.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 140 mm. Přirozené světlo.

 

Klaun

Clona f4, čas 1/160, iso 80, ohnisko 100 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Očař

Clona f3.5, čas 1/100, iso 80, ohnisko 50 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Perutýn

Clona f3.5, čas 1/40, iso 80, ohnisko 65 mm. Přirozené světlo.

 

Žlutý slizounek, velikost cca 2 cm

Clona f4.5, čas 1/50, iso 80, ohnisko 115 mm. Přirozené světlo.

 

Pyskoun na útesu

Clona f4.5, čas 1/125, iso 80, ohnisko 140 mm. Nasvětleno externím bleskem.

 

Detaily útesu

Turbinatka

Clona f4, čas 1/50, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

Houba

Clona f4, čas 1/250, iso 80, ohnisko 100 mm. Přirozené světlo.

 

 

Technika

Snímky vznikly dvojicí kompaktních fotoaparátů Canon Powershot G11. Část fotogratií je nasvětlena

externím podvodním bleskem Ikelite DS160, část byla vyfotografována v přirozeném okolním světle v mělké vodě.

 

 

Přejeme dobré světlo a čistou vodu.

 

Petr a Katka, březen 2012

 

 

Petr Peterka

Petr Peterka se věnuje cestovatelské a podvodní fotografii a také videu. Používá pouze kompaktní fotoaparáty, neomezují jej v cestování a pod hladinou. Jeho největším koníčkem je přístrojové potápění, volný pohyb ve stavu beztíže s úžasnými barvami a životem.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.blue-sea.cz.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Fotografie na doklady online

Požadavky na fotografie na doklady se v posledních letech zásadně změnily. Vlastně na úřední oficiální průkazy totožnosti, tedy…

30.4.2020

Pavel

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel

CO MOŽNÁ NEVÍTE O FOCENÍ MOBILEM.

Fotografujete mobilem? Tak chcete jistě mít fotky co nejlepší i vytištěné na papíře. Jak nastavit fotoaparát, aby vše bylo i na…

19.6.2019

Pavel

Jak přežít focení "se mnou" v horách

Ať už se rozhodnete pro stanování vysoko v Dolomitech, Alpách nebo pro foto-expedice daleko za severním polárním kruhem, tak jako…

3.6.2019

Václav