Brand

Ovládněte kompenzaci výkonu blesku

V minulém článku jsem vysvětloval, jak v praxi správně používat kompenzaci expozice. Dnes na toto téma navážeme, a to kompenzací výkonu blesku. Ukážeme si, co to kompenzace výkonu blesku je, jak se liší od klasické kompenzace a zejména - jak kompenzaci výkonu blesku v praxi správně používat. Uvidíte, že je to v praxi velmi snadné.

V předešlém článku jsem se snažil vysvětlit, co je to kompenzace expozice, jak funguje a hlavně jak ji v praxi používat. Dozvěděli jste se, že s její pomocí můžeme korigovat automatické nebo poloautomatické režimy fotoaparátu. A to ve smyslu "chci fotky světlejší než jsou" nebo "chci fotky tmavší než jsou". Takže vcelku jednoduchá věc... 

Nyní na toto téma navážeme kompenzací výkonu blesku, což je téma, kterého se (naprosto zbytečně) spousta začínajících fotografů obává. Čtěte dále a uvidíte, že používat v praxi kompenzaci výkonu blesku je velmi snadné. Také se naučíte vzájemně kombinovat kompenzaci výkonu blesku s klasickou kompenzací expozice.

Co je kompenzace výkonu blesku

Kompenzace výkonu blesku (anglicky Flash Exposure Compensation, někdy se používá zkratka FEC) je funkcí fotoaparátu, resp. blesku. Lze jí použít na jakémkoliv fotoaparátu, který má interní blesk. Nastavení naleznete většinou v menu, pokročilejší fotoaparáty mají samostatné tlačítko.

fec-camera.jpg

fec-camera-nikon.jpg

Stejně tak lze tuto funkci použít, pokud máte blesk externí, který podporuje Auto TTL (automatické nastavení výkonu blesku, což mají všechny moderní blesky). Pak můžete kompenzovat výkon blesku i přes samostatné tlačítko přímo na blesku jako takovém.

A jak kompenzace výkonu blesku v praxi funguje? Velmi snadno. Pokud při focení aktivujete blesk a chcete fotit s bleskem, tak někdo / něco musí nastavit, jak moc blesk má při každé fotce zablesknout. A tím je automatika, která není zrovna vševědoucí. Takže se může velmi snadno stát, že na výsledné fotce vidíte, že toho blesku by bývalo stačilo méně. A nebo naopak byste si přáli, aby blesk byl silnější.

A právě pro tyto účely nám slouží kompenzace výkonu blesku. Pomocí této funkce můžete "říct" automatice: tak hele, já chci, aby blesk byl silnější / slabší, než nastavuješ ty. Ovšem pozor. Jakmile jednou kompenzaci výkonu blesku nastavíme, zůstává tam do té doby, než ji zase změníme zpět. Na to pozor - je velmi snadné zapomenout, že máme kompenzovaný výkon blesku výrazně do plusu a další den se budeme velmi divit, že máme přesvícené fotky.

Jak v praxi kompenzaci výkonu blesku používat

Výkon blesku automatika nastavuje podle testovacího předzáblesku. Toho si ani nevšimnete, ale automatika si těsně před expozicí takový předzáblesk sama dělá. A to proto, aby zjistila, kolik světla se vrátilo zpět a nastavila tak co nejlépe výkon blesku.

A teď uvažme situaci, kdy fotíme nevěstu v bílých šatech, které odráží hodně světla. Výsledkem bude, že automatika nastaví výkon blesku na velmi nízkou úroveň a fotka bude nejspíš podexponovaná. Jinak řečeno, bývalo by to chtělo silnější záblesk. Automatika ovšem nevěděla, že fotíme někoho v bílých šatech a že ty šaty mají být bílé. Cílem automatiky je mít vše co nejvíc šedé.

Naopak pokud budeme-li fotit ženicha v tmavém obleku na tmavém pozadí, bude výsledná fotka nejspíš bleskem zcela přepálená. Automatika totiž "uvidí tmu" a bude se ji snažit za každou cenu vysvítit. Protože opět se snaží mít vše šedivé. A neví, že původní scéna byla přirozeně velmi tmavá.

Proto fotografové v praxi používají kompenzaci výkonu blesku. Regulují tak automatiku, která není vůbec dokonalá a reagují tím na ne zrovna standardní situace. Pokud budeme fotit něco běžného, automatika pravděpodobně nataví výkon blesku správně. Ovšem jakmile budeme fotit nějaké světlé / tmavé plochy, které jsou navíc ještě lesklé / matné, musíme již předem počítat s tím, že automatika to nejspíš neodhadne správně, a proto budeme rovnou výkon blesku kompenzovat.

Stačí si zapamatovat následující: fotíme-li něco velmi tmavého, kompenzujeme výkon blesku do mínusu. A naopak fotíme-li něco velmi světlého (lesklého), kompenzujeme výkon blesku do plusu. Funguje zde tedy stejná logika, jako u klasické kompenzace expozice.

Kompenzace výkonu blesku / kompenzace expozice

A teď to zásadní: my můžeme při fotografování mezi sebou kombinovat:

  • kompenzaci výkonu blesku (výše zmíněné) a
  • kompenzaci expozice.

 Lepší než tisíc slov je 9 praktických ukázek. Ikona blesku naznačuje, zda-li a kam byl kompenzován výkon blesku. Ikona kompenzace expozice ukazuje, zda-li a kam byla kompenzována klasická kompenzace expozice.

fec001.jpg

fec002.jpg

fec003.jpg

fec004.jpg

fec005.jpg

fec006.jpg

fec007.jpg

fec008.jpg

fec009.jpg

Z výše uvedeného vyplývá hned několik závěrů:

  • Efekt blesku je nejvíc viditelný tehdy, pokud kompenzujeme expozici do mínusu a blesk do plusu.
  • Efekt blesku je nejméně viditelný tehdy, pokud kompenzujeme blesk do mínusu.
  • Bleskem nasvítíme (ovlivníme) pouze popředí, a tak i kompenzací výkonu blesku volíme, jak světlé /tmavé chceme popředí.
  • Naopak klasickou kompenzací expozice volíme, jak světlé / tmavé chceme pozadí.

Můžete si všimnout, že horní část schodů (vzdálené pozadí) je v podstatě světlem blesku neovlivněná. Ať kompenzujeme blesk do plusu či mínusu, tak v každé trojici fotek (se stejnou kompenzací expozice) je pozadí stejně exponované.

Takže je velmi užitečné si zapamatovat, že:

  1. Kompenzací výkonu blesku ovlivňujeme, jak světlé či tmavé bude pouze popředí (většinou hlavní motiv, který fotíme).
  2. Kompenzací expozice ovlivňujeme, jak světlé či tmavé bude to, co je nasvícené přirozeným světlem (většinou pozadí a okolí hlavního motivu).

Kombinací obou kompenzací pak můžeme zvolit, jak moc bude na fotce světlé pozadí / popředí a s obojím si tak pěkně pohrát.

Tip: pokud chcete, aby světlo blesku bylo na fotkách vidět co nejméně (takzvaný "fill flash"), kompenzujte výkon blesku do záporných hodnot, nehledě na kompenzaci expozice.

A zde je další praktická ukázka. Bíle označenou plochu (popředí - hlavní motiv) ovlivníme světlem blesku. Pozadí, kam už blesk nedosvítí, pak ovlivníme klasickou kompenzací expozice:

kompenzace-vykonu-blesku.jpg

Doporučená literatura

K tomuto tématu jsem na Fotorádci publikoval již několik velmi zajímavých článků, které na toto téma přímo navazují. A tak vřele doporučuji je také nastudovat:

Máte-li jakékoliv dotazy, názory či zkušenosti k tématu, napište je do komenáře níže. Věřím, že se nám tu podaří rozvést zajímavou diskuzi.

Diskuse

Josef

21.6.2016 17:30

Skvělý článek. Možná by bylo dobré doplnit, že některé fotoaparáty (např. můj novější Nikon) mají nastavení korekce expozice, pokud je použit blesk na: celý snímek / pouze pozadí. Ve výchozím nastavení tak korekce expozice zeslabí / zesílí i blesk. Nemám s tím ale zkušenosti, korekci expozice moc nepoužívám :). Zato blesk do mínusu každou chvíli.

Tomáš

21.6.2016 20:36

Díky moc za komentář i velmi užitečné doplnění.

Petr7

28.6.2016 16:12

Díky za užitečný článek. Jen bych doplnil, že Mark Wallace z AdoramaTV (Digital Photography One on One) uvádí, že u Canonu je nastavování kompenzace expozice a kompenzace blesku nezávislé, ale u Nikonu kompenzace expozice kompenzuje i blesk. Můžu potvrdit, že pokud chci s mým D5300 např. kompenzovat přirozené světlo do mínusu a světlo blesku nechat bez kompenzace, pak musím nastavit kompenzaci expozice do mínusu, ale blesk kompenzovat o stejnou hodnotu do plusu.

Tomáš

28.6.2016 22:59

Díky Petře za doplnění. Je tomu tak, nicméně pokud mě paměť neklame, tak lze i u Nikonu toto "propojení" vypnout.

František

30.6.2016 13:42

Tomáši moc hezky napsané. Toto s předchozím článkem udělá radost jistě všem, kteří se těch tlačítek +/- dotýkají s obavou, do čeho že to vlastně lezou. 

Já docela rád používám interní blesk při focení do protisvětla a tam kompenzaci používám téměř pokaždé. Při focení zvířat a použití "oslabeného" nuceného blesku se dají doslova vykopat detaily, které jinak bych se svou výbavou nepořídil ani náhodou. Jen se tato nastavení nesmí přehnat...jako všechno. 

díky. František

Tomáš

30.6.2016 15:45

Není vůbec zač a budu rád, když to pomůže ;)

Jiří

7.8.2016 21:32

k tomu co píše Petr7 - je to tak, jak píše Josef, u starších se dělá kompenzace expozice globálně, tzn. ruku v ruce se nastavuje expozice spolu s expozicí blesku, zatímco u novějších je možné zvolit "pouze pozadí" - tím se kompenzací expozice nastaví pouze ta klasická a k tomu blesk kompenzován není, ale může být zvlášť :) šikovná věc je např. u řady D7XXX CMD režim vestavěného blesku, který umožňuje ovládat blesk na dálku i s kompenzací

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada