Brand

Canon 24L vs Canon 35L

Už nějakou tu dobu jsem měl v plánu porovnat tyto dva vynikající monofokální objektivy tak říkajíc „side by side“. Smyslem tohoto článku je zhodnocení obou objektivů v oblasti použitelnosti, ovládání, pojetím prostoru a v neposlední řadě v oblasti optické kvality. Oba dva objektivy jsem používal na digitálních zrcadlovkách EOS 5D/5DII. Pevnou 24ku jsem vlastnil všeho všudy necelé 3 roky a 35L u mě přebývala přibližně rok.  Předem bych chtěl říci že tento pomyslný souboj nemá vítěze a bude záležet čistě na Vás, kterému objektivu dáte případně přednost.

Použitelnost, ovládání

Jak 35L, tak i 24L jsou reportážními objektivy, které se díky své světelnosti uplatní zejména v boji se zhoršenými světelnými podmínkami. V tomto ohledu má 24L nepatrně navrch a to díky teoreticky kratšímu udržitelnému času (1/ohnisko objektivu v mm) což se mi v praxi potvrdilo. Ne že byste s 35tkou 1/20 či 1/30 sekundy neudrželi ale jak je známo z fotografické teorie tak to bude díky delšímu ohnisku o něco horší. S 24rkou jsem bez problémů dosahoval ostrých snímků s časy 1/30-1/40 sekundy (nyní neberu ohled na pohyb fotografovaného subjektu).

V případě 35L a pro stejné časy je úspěšnost obdržení ostrého snímku o něco menší, dle mých zkušeností to je dáno také konstrukcí samotného objektivu. Subjektivně se mi fotilo lépe s 24rkou a to díky její délce, která je o něco menší než u 35L. Při správném úchopu byla tato sestava stabilnější a nevytváří v rukou tak velký klopný moment jako sestava 5D+35L. Dle papírových údajů má 24L nižší hmotnost než 35L. Subjektivně mi však přišlo, že je právě 24L „na fotoaparátu těžší“.

Spolehlivost autofokusu je u obou objektivu prakticky shodná a to i na nekřížové body (v případě 5D/5DII všechny krom středového). Zaznamenal jsem však o něco větší náchylnost na přesnost kalibrace AF microadjustmentu v případě 35L, která je důsledkem o něco menší hloubky ostrosti na tomto ohnisku ve srovnání s 24 mm ohniskem.

1web.jpg 2web.jpg

Pojetí prostoru

Pojetí prostoru je pochopitelně u obou dvou objektivů různé. 24L vytváří vypouklejší obraz, který podtrhuje samotnou prostorovost fotografie a to zejména na minimální clonu f/1.4. S tímto faktem rovněž souvisí částečné zkreslení objektů v obrazovém poli. Pokud například fotografujeme obličej, který je poblíž středu obrazového pole a osa objektivu je kolmá na rovinu obličeje, je míra zkreslení  poměrně malá. Budeme-li se pohybovat směrem k okrajům a zároveň nebude-li osa objektivu kolmo na rovinu obličeje , bude zkreslení výrazně narůstat. Tento jev je běžný u kteréhokoliv širokoúhlého objektivu, nicméně u 35L se tento neduh vyskytuje daleko méně.

Vlivem použitého ohniska dostáváme u 35L plošší obraz, který se svým charakterem blíží delším portrétním objektivům. V pojetí prostoru je dle mého mezi oběma objektivy největší rozdíl. Zatímco 24L vytváří plastičtější obraz s notnou dávkou jeho „živosti“, 35L je v tomto ohledu pragmatičtější; její obraz není tak výrazně prostorový ve smyslu distorze obr. pole, svého „konkurenta“ však dohání  s lepším odpíchnutím fotografovaného objektu od pozadí, díky kterému vytváří poněkud jiné vyjádření prostoru.

Pro ukázku uvádím následující fotografie: na ukázce č. 1 byla vzdálenost od fotografovaného objektu v obou případech shodná, pro snímek vlevo byla použita 24L a pro snímek vpravo 35L. Na fotografiích, zobrazených v ukázce č. 2 byla přizpůsobena vzdálenost od fotografovaného objektu tak, aby v obou případech byla výsledkem pokud možno shodná scéna. Zde je o něco více patrná deformace obličeje v neprospěch 24L. V obou situacích je možné zaznamenat jiné pojetí prostorovosti mezi oběma objektivy.

Ukázka č. 1:

ukazka1.jpg

Ukázka č. 2:

ukazka2.jpg

Optická kvalita

Mezi fotografy používajícími tyto objektivy obecně koluje přesvědčení/názor, že 24L je méně opticky povedená než její „delší“ sestra. Tento názor já osobně potvrdit zcela nemohu, oba dva objektivy se mi jevily po optické stránce velice podobné. Ve středu obrazového pole jsou oba ostré již od plné díry. 35L má o něco lepší mikrokontrast ale na druhou stranu trpí malinko vyšší aberací. V perifériích obrazového pole je jasným vítězem 35L, která je plně použitelná i v okrajích již na minimální clonu.

Rozdíly v perifériích nejsou mezi oběma objektivy na minimální clonu nijak výrazné, každopádně určitý úbytek kontrastu a rozlišovací schopnosti můžeme v neprospěch 24L zaznamenat. Rád bych zde upozornil, že tyto malé nedostatky v případě 24L ji nijak neomezují pro použití na minimální clonu a v 95% případů byste rozdíly prakticky nezaznamenali. Nicméně, v této oblasti získává 35L své benefity a uživateli demonstruje svůj mohutný potenciál i na současných FF senzorech.

3web.jpg 4web.jpg

Závěrem

Koupí ať už 24L nebo 35L chybu určitě neuděláte a jak jeden, tak i druhý objektiv vám vykouzlí při pohledu na jeho výstupy úsměv na tváři. 24L sází na nekonvenční prostorovost, neotřelý pohled na svět a na snahu odlišit se od ostatních, 35L naopak vyzdvihuje svůj obrazový potenciál a portrétní charakter, který se kříží se standardním širokoúhlým ohniskem. Jak 24L tak i 35L si konkuruje ve svatební fotografii, 24L se cítí lépe v oblasti reportážní fotografie, street fota a akčních netradičních záběrů. 35L je naproti tomu zastáncem klasické portrétní a svatební fotografie a pro některé jejich základním objektivem vůbec. Přidávám pár fotografií, pořízených jak 24L (sloupec nalevo), tak i 35L (sloupec napravo).

24_1.jpg 35_1.jpg

24_2.jpg 35_2.jpg

24_3.jpg 35_3.jpg

Řadu fotografií krajiny s těmito objektivy je rovněž možné nalézt na mých stránkách.

 

 

Michal Šofer

Michal Šofer je fotograf, specializující se na svatební a krajinářskou fotografii. Hlavním motivem jeho fotografií krajiny jsou Beskydy a Hlučínsko, kde se snaží co nejpřirozeněji zachytit jedinečnou krásu těchto míst.

Více o něm a jeho tvorbě naleznete na webu www.michalsofer.cz.

Diskuse

Petr Poppl

13.1.2012 08:24

Canon 24L vs Canon 35L

co to je za skla Canon 24L a Canon 35L ??? To by dalo tolik práce tam dopsat to 1,4 ?

PavelR

13.1.2012 19:28

A taky, jestli to je 24 I nebo II. Me prijde 35 o fous lepsi nez 24 i II. Tedy poradny a zatim neprekonany sirokac je TS-E 24/3.5 II. Jenze to je manual, jinak bych nevahal :-)

Michal Šofer

14.1.2012 14:23

2 Petr Poppl: Nezlob se, ale Tvá reakce mi přijde trochu zbytečná. Canon v současnosti nevyrábí 24L v různých provedeních co se světelnosti týče. 2 PavelR: Pokud by to byla dvojka, tak by tam určitě byla udána. k 24TS-EII, ano máš pravdu je to zatím etalon a to zejména proto, že je to TS, který má logicky vyšší plochu obrazového pole než standardní objektiv.

Petr Poppl

14.1.2012 20:46

Canon 24L vs Canon 35L

když už něco děláš, tak to dělej pořádně ne ? :)

Tomáš

14.1.2012 21:26

Ano, i kritiku ;) :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa