Brand

Jak se vyznat na trhu digitálních fotoaparátů

typy_fotoaparatu.jpgV dnešní době lze koupit mnoho typů digitálních fotoaparátů - od obyčejných kompaktů, přes fotoaparáty s výměnnými objektivy až po drahé zrcadlovky. A aby toho nebylo málo, tak mnoho lidí používá různá označení nesprávně, a tak vzniká chaos.

Dnes vám přinášíme průvodce, který vám pomůže se zorientovat v široké nabídce různých typů fotoaparátů. A případně vybrat ten pravý fotoaparát.

Trh s digitálními fotoaparáty je v dnešní době velmi široký - zakoupit lze nespočet různých přístrojů, přičemž každý umí něco jiného. Jsou tu klasické kompakty, ultrazoomy, elektronické zrcadlovky, kompakty s výměnnými objektivy, zrcadlovky, atd. Pro běžného člověka pak může být velmi složité se v této nabídce zorientovat. Celou situace navíc komplikují špatně používané pojmy, které se mezi lidmi šíří... jeden o svém kompaktu mluví jako o "zrcadle", aby ukázal, že má dělo, jiný by zase rád u kompaktu měnil objektivy. Takže není divu, že normální člověk se v označení a typech fotoaparátů prostě ztratí.

A přitom to vůbec není tak složité, jak na první pohled vypadá. V tomto průvodci se dozvíte, jaké typy fotoaparátů se dnes prodávají, jak se jim správně říká, jaké jsou jejich výhody a nevýhody a případně který vybrat.

Kompaktní fotoaparáty

Do kategorie kompaktních digitálních fotoaparát patří všechny digitální fotoaparáty, které mají napevno zabudovaný objektiv. Jsou to takzvané klasické "kompakty", které lze pořídit dnes již od pár set korun, ale ceny některých se vyšplhají i přes deset tisíc korun. Jsou to často malé fotoaparáty do kapsy nebo dámské kabelky. Jsou to dnes nejvíce rozšířené fotoaparáty.

Do tohoto typu fotoaparátů spadá například celá produktová řada Nikon Coolpix, Canon PowerShot a Ixus, Sony CyberShot, Fuji Finepix a podobně. Takže například oblíbený Nikon Coolpix P310, Sony HX10, Olympus XZ-2 nebo Canon G12 jsou kompaktní digitální fotoaparáty.

kompakt3.jpgkompakt2.jpg

Takzvaný ultrazoom

V praxi se u některých fotoaparátů často používá pojmenování "ultrazoom" a chybně se interpretuje jako něco lepšího. Spíše naopak. Takzvané ultrazoomy jsou zcela stejné, jako běžné kompakty, ovšem s jediným rozdílem - mají velký rozsah zoomu. To znamená, že s nimi lze fotit jak širokoúhlé fotky, tak fotky s velkým přiblížením. Je to tedy univerzální fotoaparát na všechno - jenže jak to s univerzálními věcmi všeobecně bývá, i u fotoaparátů to znamená kompromis v kvalitě, tedy obrazové kvalitě fotek.Ty obvykle nejsou tak ostré, mají větší zkreslení, fotoaparát pomaleji ostří, atd.

ultrazoom1.jpgPřiznejme si narovinu, kdo dnes použije 40x zoom? V praxi nikdo, protože při takovém přiblížení stejně nelze fotit z ruky (je potřeba bezpodmínečně stativ) a fotky s takovým přiblížením stejně většinou nestojí za nic. Ovšem jestli chcete fotit krátery na Měsíci, tak proč ne...

Druhou nevýhodou ultrazoomů je obvykle jejich velikost. Kvůli velkému zoomu musí být i objektiv větší, takže už často nelze ani mluvit o nějaké kompaktnosti fotoaparátu. Bohužel dnešním trendem je cpát uživatelům co největší zoom, který v praxi nevyužijí. Ovšem jako marketingové lákadlo to funguje.

Nechci tímto jakkoliv kritizovat takzvané ultrazoom fotoaparáty. Na trhu je jich spousta kvalitních. Má kritika je mířena spíše na ultrazoomy s extrémním rozsahem zoomu, tj. 30x a více. Na fotoaparátu s 10x zoomem není vůbec nic špatného, naopak může to být příjemný univerzální přístroj.

Takzvaná elektronická (EVF) zrcadlovka

kompakt4.jpgLidé občas používají i pojem "elektronická zrcadlovka," což je stejně jako u ultrazoomu, považováno za něco lepšího. A opět špatně :) Elektronická (nebo EVF) zrcadlovka, je jakousi zkomoleninou fotoaparátu s elektronickým hledáčkem a zrcadlovkou.

Ovšem se zrcadlovkou nemá vůbec nic společného. V podstatě je to kompaktní fotoaparát s elektronickým hledáčkem (EVF neboli Electronic View Finder), toť vše. Nic nadstandardního nebo vylepšeného zde hledat nelze. V podstatě elektronickou zrcadlovkou může být jakýkoliv fotoaparát s elektronickým hledáčkem, tedy i takzvaný ultrazoom.

Naštěstí se tento pojem v praxi už příliš nepoužívá, což je dobře. Jedná se o opravdu velmi zavádějící název, který doposud nadělal víc škody než užitku. Proto vám doporučuji tento název v praxi nepoužívat, mnohem logičtější a správnější pojmenování je fotoaparát s elektronickým hledáčkem (když už byste chtěli tento typ fotoaparátů škatulkovat).

Pojďme si nyní shrnout hlavní vlastnosti kompaktních fotoaparátů.

Identifikace kompaktního fotoaparátu: tělo je s objektivem pevně spojeno, nelze je od sebe oddělit a objektivy měnit.

Výhody kompaktních fotoaparátů: obvykle malé rozměry a hmotnost, solidní výkon, uživatelsky přívětivé a jednoduché ovládání, veškeré automatické funkce a režimy, univerzální použití, široká nabídka od velmi levných až po drahé pokročilé.

Nevýhody kompaktních fotoaparátů: některé nemají pokročilé fotografické režimy a funkce, obvykle průměrná obrazová kvalita (zvláště při focení v horším osvětlení), často nelze kombinovat s příslušenstvím, menší hrátky s hloubkou ostrosti.

Kompaktní fotoaparáty s výměnnými objektivy

Zcela jasným trendem dnešní doby je zvětšování trhu s fotoaparáty s výměnnými objektivy. Je to logická reakce na požadavky pokročilejších uživatelů, kteří chtějí lepší výkon v malém balení. A co je to tedy ten kompakt s výměnnými objektivy?

Je to jakýsi míšenec mezi kompaktním fotoaparátem (viz první kapitola) a digitální zrcadlovkou.

Od kompaktních fotoaparátů se liší dvěma hlavními vlastnostmi:

  • Lze u něj měnit objektivy (tato vlastnost je obsažena již v názvu).
  • Má zpravidla výrazně větší snímač, než kompaktní fotoaparát (někdy i stejně velký jako digitální zrcadlovka).

kompakt_s_vym_objektivy.jpgkompakt_s_vym_objektivy2.jpg

Tyto dvě hlavní odlišnosti v praxi znamenají, že kompaktní fotoaparáty s výměnnými objektivy:

  • Umožňují fotit v podstatě vše, jako běžné kompakty, ovšem bez kompromisu v kvalitě fotek. A to proto, že lze použít jeden objektiv na portrét, jiný na krajinu, makro, atd.
  • Poskytují lepší obrazovou kvalitu, než kompakty. Některé mají obrazovou kvalitu zcela srovnatelnou se zrcadlovkami.
  • Jsou obvykle větší, než klasické kompakty - samozřejmě záleží i na nasazeném objektivu, ale do kapsy u košile už se prostě takový fotoaparát nevejde.

V praxi se pro kompakty s výměnnými objektivy používají tato synonyma: bezzrcadlovky, mirrorless fotoaparáty).

Pro technicky založené nadšence (ostatní mohou tento odstavec v klidu přeskočit). Takže, jak technicky fungují kompakty s výměnnými objektivy? Je to vcelku snadné. Světlo projde objektivem a dopadne rovnou na snímač. To znamená, že průřezově je kompakt s výměnnými objektivy zcela stejný, jako běžný kompakt. Je tam jediný rozdíl v tom, že objektiv lze sundat a vyměnit za jiný a snímač je větší. Takže žádné pohyblivé součástky navíc, magické filtry nebo hi-tech vymoženosti tam oproti klasickému kompaktu opravdu nejsou.

Proč se tedy na trhu prodávají kompakty s výměnnými objektivy? Opravdu to není proto, aby výrobci zmátli spotřebitele, to ne :)  Je tomu tak proto, že poptávka si žádá kvalitu lepší než u kompaktu, ovšem ve stejně malém balení. Poptávkou v tomto případě jsou lehce pokročilí fotografové nebo i běžní lidé, kteří chtějí fotit něco, na co obyčejný kompakt nestačí (například pobíhající děti v tmavé místnosti a podobně).

V současnosti do této kategorie patří například fotoaparáty Sony NEX, Olympus E, Panasonic GF, Canon EOS M a podobně.

kompakt_s_vym_objektivy4.jpg

Identifikace kompaktu s výměnnými objektivy: fotoaparát, který umožňuje měnit objektivy a má zpravidla velký snímač, ovšem nemá uvnitř jakékoliv zrcátko (viz kapitola níže o zrcadlovkách).

Výhody kompaktů s výměnnými objektivy: velmi vysoká kvalita v malém balení, možnost fotit téměř vše bez kompromisu (lze měnit objektivy pro konkrétní použití, ale nutné to není), veškeré pokročilé režimy a funkce, lze si hrát s hloubkou ostrosti, lze fotit i v horším osvětlení, lze připojit příslušenství.

Nevýhody kompaktů s výměnnými objektivy: objektivy s omezeným rozsahem zoomu (základní v balení zpravidla 3x), na focení makra je potřeba další příslušenství (makro objektiv nebo předsádka), pro někoho je nutnost měnit objektivy nevýhoda, hmotnost a rozměry větší než u klasických kompaktů.

kompakt_s_vym_objektivy5.jpgkompakt_s_vym_objektivy6.jpg

Digitální zrcadlovky

Třetí hlavní kategorií jsou digitální zrcadlovky - jak už asi tušíte jedná se ve většině případů o nejvíce pokročilé fotoaparáty na trhu. Často je používají nadšení fotografové, pokročilí amatéři a profesionálové. Ale i lidé, kteří mají pořádně drahou zrcadlovku jako součást image (a to že fotí na automatiku a do obyčejného JPEGu je přeci jedno :).

Digitální zrcadlovky se nejvíce liší od klasických kompaktů. Fungují docela jinak a fotí se s nimi také dost odlišně. Trochu blíže už mají ke kompaktům s výměnnými objektivy, se kterými mají něco společné, ale i od nich se znatelně odlišují.

Hlavní znaky digitálních zrcadlovek:

  • Mají velký snímač (jako kompakty s vým. objektivy, ovšem některé profesionální zrcadlovky mají snímače ještě větší).
  • Umožňují měnit objektivy (jako kompakty s vým. objektivy, ovšem nabídka objektivů u zrcadlovek je větší).
  • Uvnitř je sklopné zrcátko, jehož poloha rozhoduje o tom, zda-li světlo z objektivu putuje na snímač nebo do optického hledáčku (ano, každá digitální zrcadlovka má optický hledáček).

Poslední zmíněná vlastnost digitální zrcadlovky zcela jasně odlišuje od kompaktů s výměnnými objektivy, které optický hledáček nemají (a ani z technického hlediska mít nemohou). Digitální zrcadlovky mají takový typ optického hledáčku, ve kterém vidíme přesně to, co zobrazuje objektiv, tedy typ TTL (Through The Lens, neboli skrz objektiv). Není tu řeč o optickém hledáčku, který má svou vlastní optickou soustavu, jako u některých kompaktních fotoaparátů. V takovém hledáčku pak není vidět přesně to, co zobrazuje objektiv.

Výhodou optického hledáčku u zrcadlovek je, že v něm vidíme přesně to, co fotografujeme. A jelikož se jedná o hledáček optický, tak nemá oproti hledáčku elektronickému žádné zpoždění a lze jej velmi dobře použít i za slunečného dne nebo naopak v noci. Netrpí žádným digitálním šumem a umožňuje velmi pohodlně fotografovat v jakékoliv situaci.

zrcadlovka.jpgzrcadlovka2.jpg

Ceny digitálních zrcadlovek za posledních pár let neuvěřitelně poklesly, a tak se zrcadlovky staly dostupné i pro běžnou veřejnost. Lze je pořídit již od deseti tisíc korun, ovšem profesionální přístroje (samotná těla bez objektivů) stojí kolem padesáti tisíc korun. Objektivy vhodné na profesionální užití pak stojí často i více, než samotná těla.

V praxi se často používá zkrácený pojem zrcadlovka, v psaném textu pak často i zkratka DSLR (z angl. Digital Single Lens Reflex).

Identifikace digitální zrcadlovky: má výměnné objektivy, má velký snímač a optický hledáček napojený na optickou osu objektivu (uvnitř zrcadlovky je sklopné zrcátko).

Výhody digitální zrcadlovky: velmi vysoká až profesionální kvalita, lze fotit vše bez kompromisů díky možnosti výměny objektivů, veškeré pokročilé režimy a funkce, lze si hrát s hloubkou ostrosti, lze fotit i v horším osvětlení, lze připojit příslušenství, lze pohodlně fotit i za tmy nebo slunečného dne díky optickému hledáčku.

Nevýhody digitálních zrcadlovek: velké rozměry a hmotnost, cena příslušenství (zejména objektivy), na makro je potřeba objektiv (nebo předsádka).

Sony SLT fotoaparáty (zrcadlovky)

Aby to nebylo tak jednoduché, je na trhu ještě jeden typ fotoaparátu. A jedná se o některé fotoaparáty značky Sony, protože Sony jako obvykle musí jít vlastní cestou a za každou cenu se odlišit. A to nejen ve fotografickém průmyslu. Není to myšleno negativně, je to holé konstatování faktu. Pokud nemáte potřebu se tématikou různých typů fotoaparátů nějak moc zajímat, můžete klidně kapitolu o SLT fotoaparátech celou přeskočit.

Společnost Sony dříve vyráběla digitální zrcadlovky, ale pak si v Research and Developement oddělení řekli "a dost, udělejme to jinak". A vymysleli takzvaný fotoaparát Sony SLT (z angl. Single Lens Translucent, neboli "jedno sklo průsvitné"). Jedná se v podstatě o digitální zrcadlovku, ovšem s těmito odlišnostmi:

  • Zrcátko uvnitř fotoaparátu není sklopné, ale pevně umístěné.
  • Hledáček je elektronický (ne optický).

A proč pánové u Sony vymysleli takový hybrid? Z jednoho praktického důvodu - aby fotoaparát uměl automaticky ostřit i v průběhu živého náhledu a tedy i při natáčení videa. To klasické digitální zrcadlovky neumí. Výsledkem je tedy alternativa k digitálním zrcadlovkám, ovšem v jiném provedení od společnosti Sony.

sony_slt.jpgOdstavec pro technicky založené jedince (lze přeskočit): Digitální zrcadlovky umí automaticky ostřit (myšlena je rychlá fázová detekce) jen tehdy, když je zrcátko v základní pozici.Tehdy polopropustné zrcátko odrazí část světla na ostřící body, které pak umožňují rychlé automatické ostření (většina světla jde do hledáčku a malá část na ostřící body). Ovšem jakmile se zrcátko nahoru sklopí, všechno světlo jde na snímač a ne na ostřící body, které pak nemohou fungovat. SLT fotoaparáty od Sony mají také polopropustné zrcátko, ale to je stále v základní pozici. V základní poloze propouští většinu světla na snímač a malou část odráží na ostřící body. Díky tomu umí SLT fotoaparáty prakticky neustále rychle přeostřovat fázovou detekcí, což digitální zrcadlovky neumí. Hodí se to například při natáčení videa nebo v režimu živého náhledu.

Poznámka: koncept pevného polopropustného zrcátka není nic převratně nového, vyskytoval se u některých fotoaparátů již během dvacátého století.

Shrnutí

Výše uvedené jsou nejvíce rozšířené typy digitálních fotoaparátů na dnešním trhu. Pokud pominu takovou "exotiku", jako například Ricoh GXR, digitální stěny a podobně, tak se jedná o kompletní výčet digitálních fotoaparátů - nic jiného na trhu dnes není, ať si říká kdo chce co chce.

Nyní již víte, že když se někdo bude chlubit tím, že má "zrcadlo" a přitom na krku mu visí fotoaparát bez hledáčku (pravděpodobně kompakt), že dotyčný není fotograf, jako spíš frajer, co tomu moc nerozumí. Nejhorší je, že někteří asi méně zdatní prodejci sami klamou zákazníky, když například Sony NEX-5R (což je kompakt s výměnnými objektivy) inzerují jako"kompaktní zrcadlo"... co k tomu dodat, že? Také už víte, že pojem "ultrazoom" není nic lepšího a někdy to znamená spíše opak. A že kompakty s výměnnými objektivy mohou z hlediska obrazové kvality často bez ostychu soutěžit s digitálními zrcadlovkami.

Jak vidíte v podstatě je to velmi snadné - jsou tu tři typy fotoaparátů, které se od sebe konstrukcí a tudíž i způsobem focení a využití v praxi liší.  A to klasické kompaktní fotoaparáty, kompaktní fotoaparáty s výměnnými objektivy a digitální zrcadlovky. Plus ještě fotoaparáty Sony SLT, ale těch je na trhu pár, v podstatě je to alternativa společnosti Sony k digitálním zrcadlovkám.

Pro běžného člověka, který má fotoaparát pouze na dokumentaci vzpomínek (děti, dovolená, výlety, rodina, atd.), většinou bohatě stačí klasický digitální kompakt. Pro někoho, kdo má trošku větší požadavky na kvalitu fotek a výkon fotoaparátu, bude velmi zajímavá volba kompakt s výměnnými objektivy. Ten poskytne velmi solidní výkon, ovšem v malém balení. No a pro opravdu nadšené fotografy a profesionály jsou tu digitální zrcadlovky. Pokud si stále nejste jistí, doporučuji článek: Digitální zrcadlovku nebo kompakt?

Diskuse

BikerPavelBiker

5.12.2012 10:52

Kompakt s výměnnými skly nebo zrcadlovka?

Ahoj Tomáši, pěkný shrnující článek. Rád bych se Tě zeptal na Tvůj osobní názor, který možná bude zajímat více čtenářů. Fotím s Olympusem e-510, 12-60 SWD 2,8-4, 50-200 2,8-4... zejména krajinu při cestování, přírodu... raw + pc. Jak už to u koníčků bývá, pokukuji i po novinkách a zvažuji upgrade... jde mi hlavně o optickou kvalitu, menší šum při vyšším ISO... Vzhledem k expedičnímu charakteru cestování je hmotnost a velikost "nádobíčka" relativně důležitá. Co bys doporučil za kompakt s výměnnými skly stran kvality fotek - píšeš o mnohdy srovnatelné kvalitě se zrcadlovkou. Nebo prostě zrcadlo je zrcadlo a nikdy by sis na dovolenou "kompakt" nevzal a šel o třídu zrcadlovky výše (za cenu hmotnosti a rozměrů)? Dík moc za názor...

Tomáš

5.12.2012 11:11

Ahoj, tak ta výbava je vzhledem k optice velmi solidní. Jediné omezení je asi v tom těle samotném... Já bych si osobně klidně na tento typ focení s sebou vzal kompakt s výměnnými objektivy - vůbec bych se toho nebál. Například Sony NEX-5N (ten už se skoro neprodává) nebo novější NEX-5R nabízí obrazovou kvalitu zcela srovnatelnou se střední třídou zrcadlovek. Viz recenze kolegy Michala Kroupy http://www.fotoradce.cz/recenze-sony-nex-5n-clanekid1056 Samostatnou kapitolou je pak NEX-7, ale ten je už docela drahý http://www.fotoradce.cz/recenze-sony-nex-7-clanekid1120 Kompakty s vým. objektivy od Olympusu mají menší snímače, stejně jako Panasonic, takže šum je všeobecně při vyšším ISO trošku horší. Nikon 1 je pak kapitola sama pro sebe, jsou sice extra rychlé a malé, ale na úkor velmi malého snímače. S adaptérem by šly současné objektivy použít i na micro 4/3 těle (např. velmi dobrý Olympus E-P3), ale mám obavu, že by to pomalu ostřilo, protože tyhle přístroje používají k ostření detekci kontrastu a ne fázovou detekci, jako zrcadlovky. Díval jsem se na netu a 12-60 v kombinaci s EP-3 ostří vcelku rychle. Jenže stejně byste si asi vzhledem k šumu (velikost snímače je taky stejná) až tak moc nepolepšil. Z tohoto hlediska bych doporučil třeba zrovna Sony NEX (5R, 6), kde z hlediska šumu a kvality obrazu ze snímače to bude velké polepšení. Z hlediska optiky to bude spíš nastejno nebo lehce horší (světelnost lehce horší, obrazovou kvalitou dejme tomu podobné, ovšem nejširší ohnisko až od 27mm oproti současným 24mm bude znát), předpokládám v setu se 2 objektivy. Takže suma sumárum trošku je problém v optice, v té bude složité si polepšit.

BikerPavelBiker

6.12.2012 22:44

Díky mockrát za tak rozsáhlou odpověď. Právě recenze Michala Kroupy ohledně NEXu, (ve kterých se lehce dotkl i 5d Mark II!!!), mě přiměly začít pokukovat po kompaktech, protože do té doby jsem je měl zafixované jako něco, co je takový kočkopes, co je teprv v plenkách a co chce ještě čas...:) Je to takové dilema - ale zas z toho, co píšeš, mi vyplývá, že se asi nevyplatí zůstávat u Oly v případě přechodu na kompakt... Ještě to nechám asi chvíli ustát... Díky ještě jednou mockrát nejenom za odpověď, ale i za všechny ostatní super články, které zde na FR jsou...

Tomáš

6.12.2012 22:50

Nemáš zač ;) Je to přesně tak, jak píšeš - aby sis obrazově opravdu hodně polepšil, tak nemá smysl kupovat micro 4/3. To už by chtělo větší snímač. Jenže právě bohužel ta současná optika je natolik kvalitní, že bude těžký jí něčím trumfnout. Takže je to opravdu zapeliktá situace. Je tu ještě Olympus E-M5 http://www.fotoradce.cz/fotoaparaty/olympus-e-m5-cislo2827, ale za tu cenu nevím nevím... (samozřejmě by byla potřeba redukce).

Kájina

8.12.2012 22:35

Ultrazoom

Ahoj chtěla bych se zeptat chci tento foťák http://www.samsung.com/cz/consumer/cameras-camcorders/cameras/compact/EC-WB100ZBARE3-spec ale má ten ultrazoom budou fotky nekvalitní když to nebudu přibližovat tolik? chci jen fotit krajinu a takový ty klasický věci.Díky za odpověď

Tomáš

9.12.2012 14:52

Dobrý den, tak samozřejmě na běžné focení vůbec nebudete potřebovat tak zoomovat. Bohatě si vystačíte s 10x zoomem a větší hodnotu málokdy vůbec použijete. Takže zhruba v praxi použijete tak polovinu rozsahu zoomu. Pak je tedy otázka, jestli není trochu zbytečné kupovat tak velký přístroj a jestli by nebylo lepší vzít kompaktnější třeba Sony WX50, Sony H90 nebo Nikon S8200. Prostě mi přijde zcela zbytečné kupovat Samsung WB100 na tento typ focení, bude zbytečně velký.

Basti

10.12.2012 19:19

1) Kompakt s výměnnými objektivy je docela podivná kategorie, není to spíš zrcadlovka s elektronickým hledáčkem? ;) Vlastnostmi, ovládáním, snímačem atd. mají mirror-less systémy mnohem blíž k zrcadlům a slušnější systémy (Sony NEX, micro4/3) bez problému předčí levné sety Canon/Nikon, zejména neočeasnými funkcemi a výrazně lepšími objektivy. 2) O vymakanosti optiky bych snad radši ani nepsal. Naopak, na dnešní Canony/Nikony s jejich 16, 18 a více megapixely jejich cenově dostupné objektivy zdaleka nemají. Speciálně pro Bikera: Měl jsem Olympus, přešel jsem na DX Nikon. Řeči o nižším šumu nebo lepších objektivech jsou bohapustý žvást, je to přesně naopak! Moje E-3 až do iso 1600 šuměla podstatně míň než o 5 let mladší Nikon D5100, rozdíl je až nad iso 1600, ale to už je tragédie tak jako tak. Na nahrazení 12-60 SWD a 50-200 na čemkoliv rovnou zapomeň, žádný takový objektiv o podobném ekvivalentním rozsahu a světelnosti není. Ostrost a optické vady jsou kapitola sama o sobě, Olympusy nemají skoro žádnou chromatickou aberaci, minimálně vinětují a kreslí výborně až do rohů. Běžný Nikon za deset tisíc kreslí ve srovnání s Olympusem tragicky, ostrost v rozích na nižší clony prakticky žádná, aberace jako prase a silný sklon k reflexům. Obojí mi prošlo rukama, nafoceny desítky tisíc fotek, takže to nejsou nějaké teoretické pindy z grafů a testů!

Tomáš

10.12.2012 19:27

1) zrcadlovka to přeci není, chybí zrcátko, zrcadlová komora, většinou i hledáček. Je to takový hybrid něco mezi, výkonem blíže zrcadlovce, ovládáním blíže kompaktu. 2) o vymakanosti optiky u zrcadlovek jsem nepsal, je tu jen mnohem širší nabídka objektivů. Řeči o šumu není bohapustý žvást :) Stačíse podívat na praktická srovnání - Olympus E-510 prostě šumí mnohem víc než dnešní DSLR. To, že E-3 je někde jinde, je jasné, ale to už srovnáváme jablka a hrušky. Otázkou tedy je, co Pavlovi doporučit - to je myslim to nejdůležitější, na co jsem snažil odpovědět. Ideální by bylo objektivy nechat a tělo vyměnit.

BikerPavelBiker

11.12.2012 11:47

Ještě jednou díky moc oběma. Četl jsem spoustu recenzí na netu, zkušeností ostatních, viděl různá porovnání fotek a nakonec mi z toho vychází stará dobrá pravda (která ostatně platí i u MTB a i u všeho ostatního): Důležité je na prvním místě fotit (jezdit), výbava napomůže...:) A tak teď řeším, zda "kompakt" (NEX) nebo E-3,E-5 (a zase 400g navíc)...bazarové:-) Vzhledem k jednoznačně pozitivním ohlasům na utěsnění a odolnost, kresbu e-3,e-5 se začínám i přiklánět spíš sem...

Basti

14.12.2012 12:48

Biker: Já fotím pro fotobanky, a tam už to bylo neúnosné. Oly je riziková investice, protože pokud nedodrží svůj několik let starý slib a nebude další tělo, tak časem nebude špičková Zuika na co nasadit. Redukce na m4/3 naprosto zkriplí schopnost ostřit a navíc je tělo příliš malé. Měl jsem 50-200 na E-410 a to se fakt nedá, na tělech pro micro4/3 to vyjde nastejno. Být tebou bych šel nejspíš do E-30, je obrazově lepší jak E-3. Ale pokud nemáš ambice fotit profi, tak bych klidně zůstal u Oly a za pár let to přinejhorším vyměníš, až našetříš na něco jiného. Tomáš: Je zajímavé, že levná plastová E-620 má podstatně méně šumu než E-3. Taky má E-3 stejnou hustotu pixelů jako D5100, ale je o celých 5 let starší, E-620 má dokonce větší hustotu pixelů jak D5100 a je starší asi o 3 roky. Takže Nikon má lepší dynamický rozsah a nižší šum na vysoká iso, ale ten rozdíl rozhodně neodpovídá úrovni vychvalování různých značkových uctívačů. Nesrovnáváme jabka s hruškama, naopak. Nikon má (údajně) lepší snímače, větší snímače, podstatně novější snímače - přesto není výsledek zdaleka přesvědčivý. Pozná se to až na dlouhých časech a iso asi nad 1200. Takže rozhodně nemá cenu prodávat Olympus s vidinou výrazného polepšení si u levnějších Canonů nebo Nikonů. Sám jsem touto změnou prošel, něco to přineslo, ale některé reálné výsledky mě rychle vrátily z vychvalovacích diskuzí zpátky na zem.

Tomáš

14.12.2012 13:02

Asi mám oba odlišné zkušenosti. Já jsem tehdy začínal na Olympus E-500, u kterého jsem přes ISO 800 šel jen nerad. Prostě to docela šumělo. Pak jsem změnil a přešel na Canon 30D a posun z hlediska šumu se konal, a to velmi výrazný. Teď už fotím na jiné tělo a rukama mi prošlo hodně zrcadlovek při testování a můžu svědomitě říct, že u většiny nových i levných zrcadlovek bude šum při vysokých citlivostech na lepší úrovní, než u Oly E-500, 510. Nemá smysl chodit kolem horké kaše, stačí se podívat na srovnání na DxO Mark http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/%28appareil1%29/801|0/%28brand%29/Nikon/%28appareil2%29/693|0/%28brand2%29/Canon/%28appareil3%29/465|0/%28brand3%29/Olympus

Džudýýna

5.1.2013 13:52

Nikon D3000 nebo Panasonic DMC-G3

Dobrý den, poradíte mi, chci si kopit nový fotoaparát a nevím zda-li Nikon D3000 nebo Panasonic DMC-G3... zamlouvá se mi ten panasonic, ale nevím zda-li jde u něj nastavit jako u zrcadlovky třeba delší čas, když bych chtěla fotit tekoucí vodu... Děkuji za info. Lenka

Tomáš

5.1.2013 14:15

Dobrý den, ano samozřejmě i u Panasonicu G3 to jde. Vřele doporučuji oba fotoaparáty před koupí vyzkoušet ať víte, do čeho jdete.

Otakar Šrámek

26.2.2013 21:16

Ultrazoomy

Pane Dolejší, po přečtení Vašeho vyjádření k ultrazoom aparátům musím bohužel konstatovat, že není objektivní. Mám (kromě dvou zrcadlovek) i nově zakoupený Nikon Coolpix P510, který jsem si koupil právě pro ten 42 x zoom a fotím s ním běžně z ruky na plný zoom, tedy 1000mm ekvivalentně - hlavně ptáčky apod. Chce to samozřejmě zvolit tomu úměrný čas závěrky, nejlépe 1/200s a pod. a netvrdím, že se povede každá fotka, ale funguje to velmi dobře!! Nevěříte-li, mohu zaslat názorné ukázky.

Ago

23.11.2014 23:00

Záměna objektivu

Zajímalo by mně jestli je možné používat objektivy,které mám u Canonu pro kinofilm na digitální Canon a naopak a jak objektivy rozeznám který je pro kinofilm a který je pro digitál ?? Děkuji

Tomáš

24.11.2014 07:57

Dobrý den, všeobecně platí, že pokud mají těla stejný bajonet, pak nasadit objektivy lze. Ovšem funkčnost autofokusu, přenosu clony a 100% funkčnosti pak už závisí na konkrétních objektivech. V podstatě EF-S značené jsou jen pro digitální zrcadlovky s APS-C snímačem.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Vybíráme

Všechny články kategorie

Jak velkou vybrat odraznou desku?

Mezi fotografy se často řeší výběr odrazné desky. Pomineme nyní otázku zda-li odraznou desku pořídit a vrhneme se rovnou na téma:…

17.5.2016

Tomáš

Makro objektiv nebo mezikroužky?

Zvažujete nákup makro objektivu, protože potřebujete fotit malé detaily? Pak před nákupem popřemýšlejte o takzvaných…

24.9.2015

Tomáš

(Ne)výhody full frame fotoaparátů

Když se řekne "full frame" fotoaparát, tak se leckterému fotografovi rozšíří zorničky. Není se čemu divit, protože tato kategorie…

8.5.2015

Tomáš

Tipy na foto příslušenství pod vánoční stromeček

Vánoce se blíží nezadržitelným tempem, a tak vám dnes přinášíme velkou vánoční inspiraci. Tipy na zajímavé příslušenství, které…

12.12.2014

Tomáš

Vyplatí se extra rychlé paměťové karty?

Jak rychlou paměťovou kartu si do fotoaparátu koupit? Je potřeba investovat do těch nejrychlejších? To jsou otázky, které trápí…

9.10.2014

Tomáš

Jak vybrat ideální pevný objektiv

Výběr pevného objektivu trápí mnoho nadšených fotografů. Je lepší vybrat 35mm, 50mm nebo 85mm? Nebo snad raději úplně jiný?…

3.10.2014

Tomáš