Brand

Komponujte lépe

 

Pro mě osobně je komponování tou nejoblíbenější a nejzábavnější činností při vytváření mých fotografií. Není nic lepšího než v momentě, kdy víte, že jste našli místo se skvělým potenciálem, k němu přistoupit tak, aby vypadalo co nejlépe i na výsledné fotografii. Někdy to však není vůbec jednoduché. Následující článek vám pomůže vaše kompozice udělat ještě působivější než doposud.

1. využívejte optické těžiště 1

Každý asi slyšel o zlatém řezu, pravidlu třetin a Fibonacciho posloupnosti. V kostce řečeno se jedná o poměr stran obdélníku a v přírodě je snadno k nalezení třeba na ulitách plžů. Renesanční malíři tyto znalosti postupně začali uplatňovat při studiu ideální kompozice, poměru stran a perspektivy. A přišli na to, že důležité prvky v obraze jako například vzdálený horizont či hlavní objekt je vhodné zasadit mimo střed. Je to krásné pravidlo. Pravidla ovšem fungují spíše jen v teoretické rovině, v té praktické se stávají lehce zbytečnými.

Zvláště při komponování složitých scén je vhodné zaměřit se spíše na optické těžiště. Optické těžiště je místo, ve kterém divákovo oko spočine v momentě, kdy si vychutná zbytek snímku. Může to být hlavní objekt snímku nebo třeba jen flíček světla na horizontu (nebo až v nekonečnu). Při zakomponování slunce automaticky počítejte s tím, že se stanem optickým těžištěm, protože svým jasem a významem velmi rychle upoutá divákovu pozornost. V praxi je těžištěm ten objekt, který i vy sami během focení nejvíc sledujete, v horách je to například ten nejvyšší štít.

Přejeďte myší přes snímek a sledujte kompoziční efekt jednotlivých prvků obrazu.

2. hledejte co nejlepší popředí

Fotografie je dvourozměrné médium a vy do ní potřebujete dostat trojrozměrnou scénu před vámi . Nejsnáze vám k tomu pomůže popředí snímku. Hledejte cokoliv typického pro prostředí, kde fotografujete. Může to být květina, struktura na skále, spadané listí, kapradí, ztrouchnivělé kmeny a pařezy stromů, různé pukliny, led, závěje sněhu nebo odraz ve vodě. Běžte s fotoaparátem k popředí, co nejblíže to bude možné, využijte zkreslení vašeho širokoúhlého skla k vytvoření nečekané perspektivy.

Přejeďte myší přes snímek a sledujte kompoziční efekt jednotlivých prvků obrazu.

3. využívejte vedoucí linie

Pamatujte, že jedinou přímkou rovnoběžnou se stranami vašeho snímku může být pouze horizont. Snažte se všechny přímky komponovat do diagonály a nechte je, aby z rohu vašeho snímku zavedly divákovo oko od popředí k druhému plánu, hlavnímu objektu a optickému těžišti. Váš širokoúhlý objektiv tento efekt ještě zvýrazní a efektní kompozice je na světě. Využijte opět spadané kmeny stromů, řeky, potoky, pukliny na skalách nebo i mraky na obloze. Přímky, které jsou rovnoběžné s horizontem budou naopak pro oko působit jako překážka, kterou ,,musí přeskočit“. Kolmice na horizont zase vytvoří dojem vězeňské cely a stísněnosti prostoru.

Přejeďte myší přes snímek a sledujte kompoziční efekt jednotlivých prvků obrazu.

4. komponujte barvy a světlo

Mějte na paměti, že pokud se na vašem snímku v těsné blízkosti objeví modrá a oranžová nebo červená a zelená, tak stojí za to těmto barvám dát dostatek prostoru ve vaší kompozici. Jedná se o takzvané komplementární barvy, jsou si navzájem kontrastem a zároveň se skvěle doplňují jakožto studená-teplá barva a automaticky zaujmou oko diváka. Také platí, že teplé barvy spíše vystupují do popředí a studené barvy ustupují do pozadí. Zakomponujte proto teplé barvy do druhého plánu či až do pozadí a studeným barvám věnujte popředí. Myslete také na to, že teplé a velmi světlé tóny vždy přitahují pozornost. Velmi často se stávají optickými těžišti v nekonečnu. Komponujte je blízko horizontu.

Přejeďte myší přes snímek a sledujte kompoziční efekt jednotlivých prvků obrazu.

5. zjednodušujte

„Dokonalosti není dosaženo, když už není, co přidat, ale tehdy, když už není co odebrat.“

Antoine de Saint-Exupéry

Lidský mozek má neustálou tendenci okolní realitu zjednodušovat a při fotografování je to úplně stejné. Velmi často je komponování hledáním kompromisů, kdy jste nuceni zvažovat, kolik prostoru u kraje snímku necháte květu dole v popředí a kolik mraku na obloze. Když přidáte centimetr u jednoho, uberete centimetr u druhého. Malým posunem na jedné straně, můžete způsobit velký posun horizontu či stěžejního motivu snímku.

Tímto pátým tipem se v podstatě dá shrnout výše popsané. Komponujte podle fotografované scény, ne podle pouček. Nebojte se v rámci kompromisu pravidla i porušit. Mějte na paměti, že komponování je v podstatě jen zjednodušování a interpretování nekonečně složité přírodní scenérie pro vaše a divákovo oko. A hlavně si vaše další toulání s fotoaparátem pořádně užijte.

Přejeďte myší přes snímek a sledujte kompoziční efekt jednotlivých prvků obrazu.

1 – Naučte se fotografovat dobře Krajiny, Guy Edwardes, str. 57

Budu rád, když v diskuzi napíšete vaše postřehy k tomuto článku a tématu. Jakých zásad při komponování se držíte vy? Čeho se snažíte vyvarovat? Byl pro vás článek přínosný? Díky

Jan Bainar

Jan Bainar je mladý krajinářský fotograf. Zaměřuje se na záběry lužních oblasti, hor a krajinných detailů. Rád se nechává inspirovat fotografiemi ostatních a považuje za čest, když je jeho práce inspirací. Po publikaci jeho záběrů v National Geographic ve Spojených státech je jednou nohou ve fotografickém důchodu a snaží se přibližovat fotografii širší veřejnosti formou psaní článků či veřejných přednášek.

Více o Honzovi a jeho tvorbě naleznete na webových stránkách www.JanBainarPhotography.com.

Diskuse

maple

22.4.2014 12:59

výborný článek

děkuji za perfektní článek, je to taková nadstavba základním pravidlům kompozice, moc se mi líbil.

Jiriczek

22.4.2014 13:57

Super. Jen u druhého bodu, mi oči tahá spíše ta spodní květina, než obloha...

Jan Bainar

22.4.2014 18:38

Jiriczek:

OK. Jsem rád, že to vím. Pointu to však myslím nemění. :-) Díky

David Baštář

22.4.2014 20:21

Velice dobrý článek. Moc rád jsem si ho přečetl.

Mako

22.4.2014 20:44

Pěkný článek mělo by se to připsat i k návodům foťáků

zuka

22.4.2014 22:00

bezva

skvělé, uvítala bych i nějaká nepsaná pravidla k portrétům, cokoliv ohledně kompozice, barev, ořezů apod:-))

vverosta

24.4.2014 10:02

určitě pěkně

podáno, na těhle zkušenostech se dá jistě stavět, akorát teda, nerad to píšu ... ty krajinky mi připadají dost přesaturované, leckde až na hranici, no nenapíšu čeho :-). Mám návrh na dobré cvičení: jak autor tak i další dobrovolníci, zkuste si komponovat krajinky nejprve jako černobílé, tam se případné kompoziční prohřešky objeví daleko snáze!

Jan Bainar

24.4.2014 16:21

vverosta:

Díky za podnětný komentář. Komponování do černobílé může být skutečně velmi dobrým cvičením oka. Co se týče té saturovanosti snímků, často mi to fotografové i širší veřejnost vytýká. Moje fotky jsou, když to vezmu v opačném sledu, velmi dobře doostřené, velmi dobře zmenšené, velmi dobře doostřené, zkontrastněné, saturované, spojené z více expozic, nafocené, nakomponované a dobře vychozené. Tím chci říct, že při tvorbě svých fotek se od samého začátku do úplného konce (prezentace online nebo na papíře) snažím dělat maximum pro získání špičkového výsledku. Špičkového v tom smyslu, že mou ambicí není zachytit stoprocentně přesně realistický snímek (to ani neumím). Už jen samotným komponováním či focením na výšku realitu přetvářím do obrazu, jaký chci divákovi ukázat. Při postprocesu jednoduše získávám maximum z informací, které již na snímku jsou, ale přetvářím je do srozumitelného a atraktivního obrazu pro diváka, ke kterému hovořím obrazem a ten proto z principu nemůže být příliš složitý. Některé mé snímky mají, troufám si tvrdit, aspekt něčeho složitějšího, něčeho nad čím musí divák přemýšlet. Určitě jsou ale zároven tyto snímky upraveny a saturovány, aby vůbec toho diváka upoutaly. Míra saturace, toho kdy je ideální, kdy je nedostatečná a kdy je nadbytečná až dekadentní je věc subjektivní a při zpracování vychází čistě z intuice a citu toho, kdo snímek zpracovává. Snímky vždy nechávám uležet, možná se k těm nejnovějším a nejsaturovanějším, které jsem v článku pro ilustraci použil ještě budu vracet a efekt zmírním. Na druhou stranu bych ještě rád pro zajímavost dodal, že při restaurování Michelangelových fresek v Sixtínské kapli byli restaurátoři obdobně překvapení jasem a saturací původních barev. Váš podnět a má obhajoba barev mých snímkům proto, zdá se, není nikterak ojedinělá. Naopak je to něco, co k výtvarnému umění a potažmo i fotografii neodmyslitelně patří. Každý má prostě jiný vkus a dokud je tato skutečnost podnětem k vzájemné inspiraci, tak umění (nebo váš podnět) splňuje svůj účel. Doufám, že jsem odpověděl dostatečně srozumitelně a věcně. Ještě jednou díky za váš postřeh!

vverosta

24.4.2014 17:16

Souhlas

každý má právo na svoje vidění a cítění, které není potřeba obhajovat. Já jsem se jenom snažil tak lehce naznačit, že moje vidění je prostě blíž k tomu pojetí méně saturovanému. :-)) Dobré je asi i skládat krajinky jako vertikální panorama, kde ten nejspodnější snímek je "skoro makro" nějakého řekněme rostlinného detailu a nad tím třeba zasněžené hory. A taky se přikláním ke zpracování méně složitému, cvak, cvak, spojit dohromady a hotovo. :-)) A když to občas vyjde tak mám radost. :-) Jinak tě Honzo obdivuji, že dokážeš to Poodří nakouzlit tak, že člověk čumí, co tady vlastně máme za krajinu! :-)

Martin

1.5.2014 22:08

Moc se mi líbí ta fotka řeky, běžně se fotí proti proudu, tohle je neokoukane, svěží... Prostě dobrý :-) Jo a taky rad saturuji, používám digitální barevné filtry. Nejsme přeci dokumentariste,i když je pravda že občas není od věci udělat čistě černobílou fotku na one shot i s těma prepalama :-)

behunal

5.5.2014 12:52

Nadhera!

To jsou moc hezke snimky. Jste mou inspiraci, pane Bainare.

Jan Bainar

7.5.2014 09:22

Poděkování

Moc vám děkuji za vaše postřehy a komentáře. Jsem rád, že se vám mé fotografie i článek líbí.

iva.dufkova

9.5.2014 13:57

Prima článek, děkuji

Jiří Zagura

10.5.2014 16:05

Užitečné.

Ve tvém případě Jane jsou pěkné snímky dílem hlavně toho, že víš kam a kdy jít, né vyjímečnou kompozicí, není třeba dělat z komára velblouda, určitě si ale z článku něco vemu, dík za něj a stále tak dobré světlo jako dosud.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada