Brand

Recenze: Panasonic GH5

PANASONIC DMC-GH5

Před několika týdny jsme měli možnost krátkého testu Panasonicu GH-5, který obecně představuje jeden z nejlepších poměrů cena/výkon pro všechny kameramany. V následujícím testu vám přinášíme naše pozitivní i negativní dojmy z používání GH-5.

20170915_100339_HDR.jpg

Po vybalení z krabice jsem byl příjemně překvapen z kvality provedení samotného foťáku. Zpracování je bezchybné. Tělo působí robustně a i když jsem neprováděl žádné "drop testy" z druhého patra na beton, foťák ve mně zachoval dojem absolutní nezničitelnosti.

Na druhou stranu se celková váha včetně baterie vyšplhala na téměř 3/4 kg, což je prakticky na chlup stejně s full frame zrcadlovkou Canonem 6D. Mohutné tělo je ale v případě GH-5  jednoznačně klad, jelikož foťák je určen pro profesionální natáčení videa, kde používání těžkých objektivu jiných značek (např. přes adaptér Metabones Speed Booster) a s tim související ergonomie jsou naprosto zásadní.

20170915_091835_HDR.jpg

Specifikace:

  • 20MP Micro 4/3 snímač (přibližně 1/4 plochy full frame)
  • stabilizace snímače v pěti osách
  • 4K video bez dalšího ořezu při 50fps 
  • 4K video - 10 bitů 4:2:2 
  • full HD video při 180fps
  • až devět snímků za sekundu při kontinuálním ostření
  • dva sloty na karty SD UHS II (připraveno na V60)
  • joystick
  • Wi-Fi, NFC and Bluetooth
  • cena (leden 2018): 49990,-

P1033492.JPG

Kvalita videa a firmware 2

Ve druhé polovině minulého roku představila firma Panasonic firmware 2.0, který nabízí celou řadu nezanedbatelných vylepšení. Mezi ty patří především nový kodek 10bit ALL-Intra 4K s datovým tokem 400Mbit/s! Starší firmware nabízel bitrate "pouze" 150Mbit/s. Mohlo by se tak zdát, že při střihu takového videa vám vzplane procesor počítače. Opak je ale pravdou. S novým kodekem se mnohem lépe pracuje a na výkon hardware jsou kladeny nižší nároky. Jedinou nevýhodou je samozřejmě datový objem natočených videí, který ale ani tak zdaleka nedosahuje nesmyslných rozměrů jako v případě zastaralého kodeku u Canonu 1D X Mark II.

20170915_092504_HDR.jpg

Mezi nejzásadnější klady GH5 patří beze sporu možnost natáčet 4K video při 50 fps, 4K při 24fps a datovém toku 400Mbit/s a full HD video při 180 fps. I když kvalita videa není při 180 fps a full HD na úrovni takového rozlišení, je i tak naprosto dostatečná a příliš mnoho dalších foťáků/ kamer do 100 tisíc korun nic podobného nenabízí. Pokud k tomu všemu ještě přičtete výbornou stabilizaci videa, minimální rolling shutter efekt a dokonalý kodek, dostanete tak jeden z nejlepších výstupů za přijatelnou cenu.

Mezi zásadnější zápory patří mírně horší dynamický rozsah než má konkurence (např. Fujifilm X-T2 nebo Sony A7S II) a míra šumu na vyšší ISO. Jedná se o zápory, které jsou jednoduše dány velikostí snímače. 

krátky klip (full HD 180fps):

https://vimeo.com/233550819

 

4K:

https://vimeo.com/259496349

Kvalita fotek

JPEG

Největším problémem předchozího modelu, Panasonicu GH4, bylo barevné podání výsledných fotek. Především žlutá barva u GH4 měla znatelný posun do zeleného odstínu. Panasonic GH5 je na tom však o poznání lépe. Nový JPEG engine navíc doznal zlepšení v úrovni detailů.

Zásadnější výtku mám k tendenci až příliš vyhlazovat šum od ISO 3200. Dále se mi nelíbilo, že foťáku trvá příliš dlouho, než nastaví automatické vyvážení bílé barvy (přibližně 10s).

36935841982_89f6828bbe_o.jpg

P1033458.JPGP1033459.JPGP1033460.JPG

ISO 100- 1600 - 6400

 

RAW

Výsledný RAW je prakticky totožný s Olympusem OMD E-M1 Mark II. Ve srovnání s GH4 je na tom novinka lépe  úrovní detailů a mírou šumu. Nejedná se ale o nic dramatického (přibližně 1/3 - 1/2 stopy ve prospěch GH5). Pokud fotíte v současné době na GH4, GH5 nepřináší dramatické zlepšení. 

Celkově vzato je výsledná kvalita fotek vzhledem k velikosti snímače výborná a nedokážu si představit, že by snímač o velikosti M4/3 mohl mít výrazněji lepší výstup.

P1033403.JPG

Objektivy

Foťák jsem měl zapůjčený společně s celokovovým objektivem Leica 12-60 f/2.8-4.0 DG Vario-Elmarit. Kombinace stabilizace objektivu Power O.I.S. a snímače GH5 nabízí pravděpodobně jednu z nejlepších stabilizací videa bez použití gimbalu, jaké jsem kdy viděl. Pro představu účinnosti stabilizace jsem dokázal udržet ostré fotky i na 1/4s a maximálním optickém zoomu (tj. ekvivalent 120mm objektivu u full frame).

I když je objektiv celokovový, váží pouhých 320g. Objektiv umožňuje 5x optický zoom se světelností "pouze" f4 na delším ohnisku. Potěšilo mě zaostření již přibližně od 5cm a svižný autofokus. Po optické stránce podává Leica vyrovnané výsledky s v celém rozsahu zoomu. Rohy jsou mírně měkčí a aberace prakticky neexistuje na žádnou clonu. Zkreslení je automaticky korigováno ve foťáku, ale bez korekce je soudkovitost hrozná (něco jako Sony E 28mm f2). Cena objektivu Leica 12-60mm se pohybuje okolo 26 tisíc. Na jednu stranu dostanete za tuto cenu univerzální objektiv, který je odolný proti povětrnostním podmínkám a má solidní optické vlastnosti. Na stranu druhou - pokud nevyužijete 5x optický zoom se světelností f4, doporučuji zakoupit GH5 v kitu společně s objektivem Panasonic 12-35mm f2.8, který vás tak vyjde na pouhých 5- 6 tisíc korun.

Ať vás tak ani nenapadně kupovat si objektiv Panasonic 12-35mm samostatně, protože jeho cena je na úrovni objektivu Leica. Shodou okolností jsem měl GH5 zapůjčený také s právě již zmíněným Panasonicem 12-35mm. Po optické stránce jsou podle mého názoru v objektivech velmi nepatrné rozdíly. Jednoznačně doporučuji Panasonic 12-35mm f2.8. 

20170915_092504_HDR.jpg

P1033293.JPG

Ostatní

Byl jsem nadšený z rozměrů a kvality elektronického hledáčku. Ten má rozlišení přes 3.7 milionu bodů, které nelze jednotlivě pouhým okem rozpoznat.

20170915_100445_HDR.jpg

pohled do EVF

LCD má 1.6 milionu bodů, je dotykový a řadí se k tomu nejlepšímu, co lze u současných foťáků vidět. 

Elektronickou závěrku už má dnes prakticky každý systémový kompakt. V případě GH5 je maximální rychlost závěrky 1/16000s. Závěrka je tak pomalejší než např. v případě Fuji X-T2 (umožňuje 1/32000s). Potěšila mě ale mechanická závěrka s maximální rychlsotí 1/8000s.

GH5 má slot na dvě SD karty. Více o výběru karet pro GH5 se dočtete v samotném závěru recenze.

GH5 používá stejnou baterii jako v případě GH4. Příjemně mě překvapila výdrž baterie, která umožnila pořídit přes 450 fotek na jedno nabití. 

P1033412.JPG

Zápory

V průběhu testování jsem byl poněkud rozpačitý z ostření při natáčení videa. Je mi jasné, že většina kameramanů bude využívat manuální objektivy a manuální ostření. Pokud ale plánujete používat GH5 pro "run and gun" styl natáčení, nebudete z ostření příliš nadšeni. S problémy s autofokusem při natáčení se GH5 potýkal od svého uvedení na trhu. S firmwarem 2.0 byl příslib zlepšení v této oblasti. Bohužel jsem nezaznamenal prakticky žádné zlepšení. Jednoduše se na autofokus u GH5 ve videu nelze spolehnout. 

P1033401.JPG

Panasonic GH5 a konkurence

Začátkem letošního roku byl představen nový SONY A7 III a Fujifilm X-H1, které jsou oba dva cenově na podobné úrovni jako GH5. Neměl jsem možnost zatím ani jednu z novinek vyzkoušet, a tak bych nerad dělal předčasné závěry. Teoreticky by měl mít Panasonic GH5 nejlepší stabilizaci, ze všech zmiňovaných foťáků. Fujifilm X-H1 by měl nabídnout ostření i při natáčení 120fps ve full HD a Sony A7 III by měl mít úroveň šumu při natáčení videa na ISO 51200 jako GH5 na ISO 6400. Panasonic GH5 však zůsatne i nadále nepřekonán v možnosti natáčet 4K video při 50 fps! Navíc použitý kodek u GH5 (firmware 2) nemá a pravděpodobně ani nadále nebude mít konkurenci. 

Aby těch možností na trhu nebylo málo, Panasonic tento rok představil model GH5 S, který nabídne snímač s výrazně menším rozlišením a nižší úroveň šumu než GH5 (což je největší a možná zásadní úskalí tohoto foťáku). Na druhou stranu pouze GH5 má stabilizovaný snímač. Šum ale působí velmi organicky a při srovnání s GH4 je ISO 1600 jako ISO 400 u GH4 ve videu. Kvalita snímače je nesporná, ale při přímém porovnání s full frame snímači je šum jednoznačně vyšší. 

P1033498.JPG

Současná konkurence

Sony A7S II nabízí sice výrazně větší snímač a neporovnatelně méně šumu při vyšší citlivosti, ale problémy s přehříváním při delším natáčení dělají ze Sony méně spolehlivý stroj pro všechny, kteří to s natáčením myslí vážně.

Sony A7R III se jeví jako velmi zajímavá alternativa, ale cena samotného těla (nemluvě o extrémně drahých objektivech) mluví jednoznačně ve prospěch GH5.  I když je obtížnější dosáhnout s tak "malým" snímačem menší hloubky ostrosti a filmovějšího vzhledu, problém lze řešit použitím adaptéru Metabones Speed Booster XL. Tím je dosaženo ořezu videa 1.28x při použití full frame objektivu.

Panasonic GH5 závěr:

Tím, čim je Canon 1DX II pro fotografy je Panasonic GH5 pro kameramany. GH5 nabízí tak široké možnosti natáčení, že v průběhu testování jsem měl pocit, že využívám jen zanedbatelný zlomek výkonu foťáku.

I když má GH5 v současné době relativně velkou konkurenci, nebojím se foťák označit za jednu z nejlepších voleb pro natáčení videa do 100 tisíc korun.

Navíc ani pro focení není GH5 vůbec špatný. I když jsem zvyklý na "hutné barvy" a úroveň šumu z větších senzorů, GH5 mě příjemně překvapil úrovní detailů.

*Jakou kartu k Panasonicu GH5 zakoupit?

Často dostávám dotazy ohledně toho, jakou vlastně SD kartu pořídit pro využití maximální možné kvality videa. V případě GH5 se jedná o již zmíněných 400Mbit/s ve 4K rozlišení. Prakticky platí, že 8 Megabitů = 1 Megabajt. Pokud vydělíme 400Mbit/ 8= 50, což znamená, že pro natáčení maximální kvality u GH5 je potřeba SD kartu, která dokáže ukládat minimálně 50 megabajtů za sekundu. Praxe je však trochu odlišná a je nutné počítat s určitou rezervou. V případě GH5 doporučuji např. SanDisk Extreme PRO UHS-II Class 10 U3 (měla by teoreticky stačit pro datový tok 400Mbit/s). GH5 ale také podporuje karty s protokolem V60, který garantuje ukládání 60 megabajtů/s. 64GB varianta SanDisk Extreme PRO UHS-II Class 10 U3 stojí v současné době přibližně 4500,- a umožní natočit přibližně 20 minut videa. Je jasné, že 20 minut videa není za takovou cenu žádná sláva. Proto je mnohem vhodnější zakoupit externí SSD disk, který poměrem cena/ úložný prostor vychází mnohem levněji než SD karta. 

Bohužel běžně tak šíleně objemná videa nenatáčim, a proto se mi ani doma v šuplíku nepovaluje tak rychlá karta. I tak jsem ale natáčel s GH5 do rozlišení 4K při 50 snímcích za sekundu a nižším datovém toku.

P1033408.JPG
 P1033375.JPG

Štítky:

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa