Brand

Recenze Sigma 30mm + 19mm F2,8 EX DN pro SONY NEX


Začátkem letošního roku představila Sigma dva nové pevné objektivy pro mirrorless foťáky. Majitelé M4/3 mají při výběru objektivů z čeho vybírat, a proto vzbudily nová kompaktní skla větší rozruch spíše u fotografů používajících systém NEX. Firma Hama mi oba objektivy zapůjčila a já je měl možnost testovat v průběhu uplynulého měsíce na těle NEX-7.
Sigma 30mm f2,8 EX DN
První dojmy
Hned na úvod musím zmínit snad jedinou slabinu tohoto opticky výborného objektivu. Po vybalení z pouzdra jsem si nemohl nevšimnout zvláštního cvakavého zvuku při manipulaci s objektivem. Záhy jsem zjistil, že se při vypnutém stavu pohybuje střední ostřící element. Když jsem pak objektiv umístil na tělo N7 a foťák zapnul, cvakavý zvuk zmizel. Pokud byl foťák vypnutý, po chvíli se opět objevilo cvakání. Napadlo mě nejdříve, jestli se nejedná o vadný kus. Stejný "problém" měl i druhý z testovaných objektivů (Sigma 19mm f2,8). Brzy jsem ale zjistil, že tato zvláštnost je pro nové objektivy Sigma charakteristická a nemá žádný vliv na kvalitu fotek - jen bohužel mírně zhoršuje dojem ze zpracování.
Mile mě ale překvapila kvalita ostřícího prstence. Ještě před samotným testem jsem pročítal specifikace a hodnocení na jiných webových stránkách, kde byla právě vytýkána kvalita prstence. Mně naopak přislo ostření velmi jemné a po měsící používání jsem preferoval manuál nad automatikou (čistě pro lepší pocit z focení - AF funguje dobře). Prstenec je veliký a tvoří tak více než polovinu délky objektivu. Samotné tělo je celé plastové, ale celkově je zpracováno velmi dobře.
Musím se ještě zmínit o minimální váze Sigmy 30, která činí přibližně 130g bez filtru. Sigmě se tak povedlo vytvořit dobrý kompromis mezi váhou, kompaktností a kvalitou zpracování. Při použití polarizačního filtru není problém s otáčením optiky při ostření. Navíc je velikost závitu pro filtr 46mm, a proto nebude pořízení tohoto přísušenství příliš drahé. Bohužel některé firmy nevyríbějí cirkulární polarizační filtry o velikosti menší než 49mm, ale jedná se jen o pár vyjímek.
Optika je složena ze sedmi elementů uspořádaných v pěti skupinách. Vstupní čočka má minimální velikost, a proto ani není potřeba používat nějaký ochranný filtr. Při focení různých událostí se často setkávám s komentáři typu: tyy jo, to je ale dělo (reakce na Canon 5D mark II s portrétní Sigmou 50mm f1,4). Když jsem ale fotil se Sigmou 30 a N7, reakce okolí zněly nějak takto: taková malá čočka? můj mobil má možná větší.. :).
Bohužel ani jeden z těchto rejpalů netušil, že Sigma 30 dokáže vykouzlit  snímky ostřejší než kterýkoliv jiný objektiv, jež jsem zatím mohl testovat.
Po umístěni objektivu na foťák (naštěstí přes kovový závit) je příjemným překvapením kompaktnost celého setu. Sigma 30 je hned po malém a nekvalitním 16mm pancake od Sony nejmenším objektivem pro systém NEX. Délka samotného objektivu je menší než 4cm.
Po zapnutí foťáku se "upevní" střední ostřící element a roztáhne sedmi- lamelová clona, která napomáhá  vytvářet krémový bokeh.
Jelikož má výborný APSC snímač NEX-7 velikost okolo 24*16mm, bude mít Sigma 30mm po přepočítání crop faktoru 45mm. Úhel záběru je pak okolo 40 stupňu a Sigma 30 je proto ideální jako základní/portrétní objektiv.
Kvalita optiky
Stručně bych vše mohl shrnout pod sousloví: téměř bezchybná! Co si ale představit pod těmi malými chybičkami a nedostatky?
Chromatická aberace je prakticky nulová. Podařilo se mi jí detekovat snad jen na jednom smímku. Mírně větší Sigma 19mm má trochu problémy s chromatickou aberací. Ani u ní se ale nejedná o vážnější problém.
Vinětace je znatelná opravdu minimálně při focení na f2,8. Pokud je zapnuta korekce optických vad v těle NEX-7, není znatelná už vůbec.
Bokeh je krásně krémový ve většině situacích. Snad jen při focení na f2,8 a při velmi velmi bedlivém prozkoumání extrémních rohů je bokeh tak trochu "hrubší". Každopádně snad nikdo si takové maličkosti nevšimne.
Ostrost je největší trumf Sigmy 30. I při f2,8 dokáže plně využít potenciál jemného čipu NEX-7. Ostrost narůstá se zvyšujícím se clonovým číslem jen minimálně a rohy smínku jsou téměř bezchybné. Pročítal jsem mnoho článků, kde je Sigma 30 srovnávána s některými objektivy Leica. Ještě jsem se s tak ostrým objektivem nesetkal. Velmi výrazně překonává kvalitu setového objektivu (narozdíl od Sigmy 19mm, protože oba objektivy jsou na širokém ohnisku kvalitní).
Rychlost ostření je přibližně na stejné úrovni jako u setového objektivu. Ostření je velmi tiché a je slyšitelné pouze při úplném přiložení ucha k objektivu. Co mě také překvapilo byla rozdílná hlučnost změny clony/ostření při režimu fotografování nebo natáčení. Pokud jsem při pořizování běžných snímků clonil, docházelo k poměrně slyšitelnému cvakání při uzavírání clony. Je to naprosto normální a mé objektivy od Canonu cvakají ještě více. Při natáčení je ale zvuk výrazně méně slyšitelný, a proto jsem nepochopil, proč se tak neděje i při běžném focení.
Jak jsem již zmínil, je automatické ostření velmi tiché. Problém ale je, že zvuk AF je i tak zachycován citlivým objektivem NEXu, což by mohlo dělat potíže majitelům NEX 5N nebo F3. U NEX-7 lze problém eliminovat použitím externího mikrofonu. Byla by škoda tento objektiv nevyužít pro natáčení videa, protože vytváří krásný 3D efekt a má perfektní kontrast. Pořízená videa tak dostávají velmi zajímavý "pop" efekt, který se seťákem docílit nelze.
Pokud bych měl vypsat úplný seznam nedokonalostá, musel bych přičíst i absenci sluneční clony. Naštěstí není Sigma 30 náchylná na výraznější "flare". I tak ale v některých (málo častých) případech dochází k poklesu kontrastu a odleskům. Na druhou stranu nejsou odlesky úplně rušivé.
Objektiv dokáže ostřit od 30cm, čímž je výsledné zvětšení 1:8,1. Nelze tak očekávat zvětšení ve stylu Zeiss Flektogon 35mm f2,4. Přikládám do recenze i ukázku fotky s maximálním možným zvětšením.
Shrnutí a závěr:
Recenze opět popisovala především nedostatky tohoto maličkého objektivu. Pokud se ale vezme v úvahu jeho cena, je okamžitě výčet drobných nedokonalostí pasé.
Cena je opravdu směšná a divím se, že Sigma nepožaduje za takovou optickou kvalitu více. Ok, objektiv není příliš světelný - ale ani kdyby Sigma 30 stála okolo 6000,-, nebyla by drahá. Pravděpodobně si už prodejce tohoto faktu všiml, protože cena se na oficiálních stránkách zvedla ze 199 dolarů na 280,-. Je tak možné riziko, že cena brzy naroste i u nás. Podle mého názoru se jedná o opticky nejlepší objektiv pro NEX, což je tak trochu paradox, protože je zároveň nejlevnější. Tento objektiv by se měl stát základním vybavením ve fotobrašnách majitelů NEXu. Bez ohledu na účel focení se podle mého názoru velmi vyplatí. Nemá moc veliký význam stále používat setový zoom nebo snad preferovat těžké a manuální objektivy oproti malé Sigmě.
Pokud bych vše měl shrnout, je objektiv opticky téměř bezchybný. Dojem pak mírně kazí pohybující se ostřící element při vypnutém stavu objektivu. Dále pak absence clony a slyšitelný AF při natáčení videa.
Jsem opravdu rád, že jsem si mohl objektiv vyzkoušet. Určitě se objeví na mém seznamu přání pod stromeček :). Rád bych poděkoval za jeho zapůjčení firmě Hama.
Sigma 19mm f2,8 EX DN
Druhý z nově představených objektivů od Sigmy je širší Sigma 19mm f2,8.
Jak jsem již předeslal v textu výše, je rozdíl mezi setovým zoomem a pevnou sigmou 19 mnohem menší než jak je tomu v případě Sigmy 30.  Byl bych nerad, kdyby vznikl mylný dojem, že je Sigma 19 opticky špatná. Rozhodně tomu tak není. Jen je prostě setový zoom na nejširším ohnisku překvapivě kvalitní. Jeho kvality pak klesají úměrně s použitím zoomu.
Kvalita zpracování je na velmi podobné úrovni jako u Sigmy 30. Při vybalení z látkového pouzdra jsem si opět ihned všiml slyšitelného zvuku pohybu ostřícího elementu. Naštěstí jsem brzy na tento fakt zapmenul, protože mě potěšila velikost a jemnost ostřícího prstence a kompaktnost objektivu. Celkově je Sigma 19 jen mírně větší než Sigma 30. Rozdíl je patrný až po aplikaci sluneční clony, která je součástí balení. Tělo je prakticky celé z plastu, ale působí rozhodně mnohem kvalitněji než např. " Nifty Fifty" Canon EF 50mm f1,8. Váha je stejně jako v případě Sigmy 30 minimální. Samotný objektiv bez clony, filtru ap. váží okolo 140g.
Optika Sigmy 19 je složena z osmi elementů v šesti skupinách. Clona má slučnách sedm lamel a opět platí to samé jako v případě Sigmy 30 - clonění je poměrně slyšitelné, ale při natáčení videa výrazně méně. Vstupní element objektivu je přibližně dvojnásobný v průměru oproti Sigmě 30, a proto už bude tento objektiv vyžadovat nějaký ochranný filtr. Naštěstí opět nedochází k žádnému otáčení ostřícího mechanismu, takže není problém použít CPL filtry. Závit má stejně jako u Sigmy 30 velikost 46mm.
Optická kvalita je na výborné úrovni. Sigma 30 je ale podle mého názoru kvalitnější. Extrémní rohy Sigmy 19 mají určitý pokles ostrosti, který je sice menší než u setového SEL1855, ale stále znatelný. K absolutní "corner to corner" ostrosti dojde při zaclonění na 5,6. Ostrost pak klesá od clony 16 až po f22 z důvodu difrakce. Samozřejmě ostrost není jediná a určující charakteristika objektivu.
Bokeh je sice tak trochu subjektivní záležitost a názor si může udělat každý sám z přiložených fotek. Podle mě je krásně krémový a má moderní vzhled. V žádném případě se nepodobá hrubému rozostření, které je často výsledkem při použití starších manuálních objektivů.
Vinětace je velmi podobná jako u Sigmy 30.
Chromatická aberace je znatelnější než u menší Sigmy 30. Prakticky je ale minimální a vyskytuje se jen na menšině fotek.
Maximální zvětšení je o něco větší než u Sigmy 30. Pro ilustraci přikládám fotku s maximálním možným zvětšení. Nejedná se ale samozřejmě o žádný macro objektiv. Objektiv ostří od 20cm a lze dosáhnout poměru zvětšení 1:7,4.
Ostatní charakteristiky jsou prakticky shodné se Sigmou 30. Nerad bych se tu proto opakoval. Každopádně pokud plánujete zakoupení pouze jednoho z výše popsaných objektivů, je lepší volbou Sigma 30. Co mě ale překvapilo byla kvalita setového zoomu. Na ohnisku 19mm se jedná o kvalitní objektiv. Proto není rozdíl mezi Sigmou 19 a SEL1855 tak marginální jako u Sigmy 30. Co se týče reprodukce barev a kontrastu, je pak samozřejmě Sigma 19 lepší než setový zoom.
Sigmě se oba objektivy velmi vydařily a mé nadšení neplyne z toho, že by většina objektivů pro NEX byla nekvalitní (a proto je rozdíl v optice tak znatelný).Jediné nedostatky vidím v menší využitelnosti pro natáčení videa, což někomu může vadit, protože NEX je zamýšlen i pro tento účel. V ostatních ohledech jsou objektivy téměž bezchybné. Za tak nízkou cenu jsem opravdu nečekal tak vysokou kvalitu. Nebudu známkovat objektivy nějak procentuálně, protože samotné číslo stejně nikomu nic neřekne. Každopádně oba jsou jednim slovem výborné a vřele je doporučuji všem majitelům NEXu.

Začátkem letošního roku představila Sigma dva nové pevné objektivy pro mirrorless foťáky. Majitelé M4/3 mají při výběru objektivů široké možnosti, a proto vzbudila nová kompaktní skla větší rozruch spíše u fotografů používajících systém NEX. Firma Hama mi oba objektivy zapůjčila a já je měl možnost testovat v průběhu uplynulého měsíce na těle NEX-7.

Sigma 30mm f2,8 EX DN

První dojem

Hned na úvod musím zmínit snad jedinou slabinu tohoto opticky výborného objektivu. Po vybalení z pouzdra jsem si nemohl nevšimnout zvláštního cvakavého zvuku při manipulaci s objektivem. Záhy jsem zjistil, že se při vypnutém stavu pohybuje střední ostřící element. Když jsem objektiv umístil na tělo N7 a foťák zapnul, cvakavý zvuk zmizel. Pokud byl foťák vypnutý, po chvíli se opět objevilo cvakání. Napadlo mě nejdříve, jestli se nejedná o vadný kus. Stejný "problém" měl i druhý z testovaných objektivů (Sigma 19mm f2,8). Brzy jsem ale zjistil, že tato zvláštnost je pro nové objektivy Sigma charakteristická (z důvodu použitého lineárního motoru) a nemá žádný vliv na kvalitu fotek - jen bohužel mírně zhoršuje dojem ze zpracování.

Mile mě ale překvapila kvalita ostřícího prstence. Ještě před samotným testem jsem pročítal specifikace a hodnocení na jiných webových stránkách, kde byla právě vytýkána kvalita prstence. Mně naopak přislo ostření velmi jemné a po měsící používání jsem preferoval manuál nad automatikou (čistě pro lepší pocit z focení - AF funguje dobře). Prstenec je veliký a tvoří tak více než polovinu délky objektivu. Samotné tělo je celé plastové, ale celkově je zpracováno velmi dobře.

Musím se ještě zmínit o minimální váze Sigmy 30, která činí přibližně 130g bez filtru. Sigmě se tak povedlo vytvořit dobrý kompromis mezi váhou, kompaktností a kvalitou zpracování. Při použití polarizačního filtru není problém s otáčením optiky při ostření. Navíc je velikost závitu pro filtr 46mm, a proto nebude pořízení tohoto přísušenství příliš drahé. Bohužel některé firmy nevyrábějí cirkulární polarizační filtry o velikosti menší než 49mm, ale jedná se jen o pár vyjímek.

Optika je složena ze sedmi elementů uspořádaných v pěti skupinách. Vstupní čočka má minimální velikost, a proto není potřeba používat nějaký ochranný filtr.

Při focení různých událostí se často setkávám s komentáři typu: tyy jo, to je ale dělo (reakce na Canon 5D mark II s portrétní Sigmou 50mm f1,4). Když jsem ale fotil se Sigmou 30 a N7, reakce okolí zněly nějak takto: taková malá čočka? můj mobil má možná větší.. :). Bohužel ani jeden z těchto rejpalů netušil, že Sigma 30 dokáže vykouzlit  snímky ostřejší než kterýkoliv jiný objektiv, jež jsem zatím mohl testovat.

Po umístěni objektivu na foťák (naštěstí přes kovový závit) je příjemným překvapením kompaktnost celého setu. Sigma 30 je hned po malém a nekvalitním 16mm pancake od Sony nejmenším objektivem pro systém NEX. Délka samotného objektivu je menší než 4cm.

Po zapnutí foťáku se "upevní" střední ostřící element a roztáhne sedmi-lamelová clona, která napomáhá  vytvářet krémový bokeh.

Jelikož má výborný APSC snímač NEX-7 velikost přibližně 24*16mm, bude mít Sigma 30mm po přepočítání crop faktoru 45mm. Úhel záběru je okolo 40 stupňů a Sigma 30 je proto ideální jako základní/portrétní objektiv.

Optická kvalita

Stručně bych vše mohl shrnout pod sousloví: téměř bezchybná! Co si ale představit pod těmi malými chybičkami a nedostatky?

Chromatická aberace je prakticky nulová. Podařilo se mi jí detekovat snad jen na jednom smímku. Mírně větší Sigma 19mm má větší problémy s chromatickou aberací. Ani u ní se ale nejedná o vážnější problém.

Vinětace je znatelná opravdu minimálně při focení na f2,8. Pokud je zapnuta korekce optických vad v těle NEX-7, není znatelná už vůbec.

Bokeh je krásně krémový ve většině situacích. Snad jen při focení na f2,8 a při velmi velmi bedlivém prozkoumání extrémních rohů je bokeh tak trochu "hrubší". Každopádně snad nikdo si takové maličkosti nevšimne.

1__dsc4757_001.jpg

Nehezká ukázka kvality bokehu. Při bližším prohlédnutí rozostření je viditelná znatelná hrubost okrajů nezaostřených ploch. Ve většině případech ale Sigma 30 produkuje krémový a jemný bokeh.

Ostrost je největší trumf Sigmy 30. I při f2,8 dokáže plně využít potenciál jemného čipu NEX-7. Ostrost narůstá se zvyšujícím se clonovým číslem jen minimálně a rohy smínku jsou téměř bezchybné. Pročítal jsem mnoho článků, kde je Sigma 30 srovnávána s některými objektivy Leica. Ještě jsem se s tak ostrým objektivem nesetkal. Velmi výrazně překonává kvalitu setového objektivu (narozdíl od Sigmy 19mm, protože oba objektivy jsou na širokém ohnisku kvalitní).

1_zaznamobrazovky4.jpg

Porovnání ostrosti středů fotek mezi setovým SEL1855 a Sigmou 30. Sigma 30 produkuje ostřejší fotky. Každopádně středy nevykazují tak marginální rozdíl jako extrémní okraje

2_zaznamobrazovky5.jpg

Znatelný rozíl v ostrosti rohů mezi SEL1855 a Sigmou 30

Ostření

Rychlost ostření je přibližně na stejné úrovni jako u setového objektivu. Ostření je velmi tiché a je slyšitelné pouze při úplném přiložení ucha k objektivu. Co mě také překvapilo byla rozdílná hlučnost změny clony/ostření při režimu fotografování nebo natáčení. Pokud jsem při pořizování běžných snímků clonil, docházelo k poměrně slyšitelnému cvakání při uzavírání clony. Je to naprosto normální a mé objektivy od Canonu cvakají ještě více. Při natáčení je ale zvuk výrazně méně slyšitelný, a proto jsem nepochopil, proč se tak neděje i při běžném focení.

Jak jsem již zmínil, je automatické ostření velmi tiché. Problém ale je, že zvuk AF je i tak zachycován citlivým objektivem NEXu, což by mohlo dělat potíže majitelům NEX 5N nebo F3. U NEX-7 lze problém eliminovat použitím externího mikrofonu. Byla by škoda tento objektiv nevyužít pro natáčení videa, protože vytváří krásný 3D efekt a má perfektní kontrast. Pořízená videa tak dostávají velmi zajímavý "pop" efekt, který se seťákem docílit nelze.

Pokud bych měl vypsat úplný seznam nedokonalostí, musel bych přičíst i absenci sluneční clony. Naštěstí není Sigma 30 náchylná na výraznější "flare". I tak ale v některých (málo častých) případech dochází k poklesu kontrastu a odleskům. Na druhou stranu nejsou odlesky úplně rušivé.

Objektiv dokáže ostřit od 30cm, čímž je výsledné zvětšení 1:8,1. Nelze tak očekávat zvětšení ve stylu Zeiss Flektogon 35mm f2,4. Přikládám do recenze i ukázku fotky s maximálním možným macrem.

Shrnutí a závěr

Recenze opět popisovala především nedostatky tohoto maličkého objektivu. Pokud se ale vezme v úvahu jeho cena, je okamžitě výčet drobných nedokonalostí pasé.

Cena je opravdu směšná a divím se, že Sigma nepožaduje za takovou optickou kvalitu více. Ok, objektiv není příliš světelný - ale ani kdyby Sigma 30 stála okolo 6000,-, nebyla by drahá. Pravděpodobně si už prodejce tohoto faktu všiml, protože cena se na oficiálních stránkách zvedla ze 199 dolarů na 280,-. Je tak možné riziko, že cena brzy naroste i u nás. Podle mého názoru se jedná o opticky nejlepší objektiv pro NEX, což je tak trochu paradox, protože je zároveň nejlevnější. Tento objektiv by se měl stát základním vybavením ve fotobrašnách majitelů NEXu. Bez ohledu na účel focení se podle mého názoru velmi vyplatí. Nemá moc veliký význam stále používat setový zoom nebo snad preferovat těžké a manuální objektivy oproti malé Sigmě.

Pokud bych vše měl shrnout, je objektiv opticky téměř bezchybný. Dojem pak mírně kazí pohybující se ostřící element při vypnutém stavu objektivu. Dále pak absence sluneční clony a slyšitelný AF při natáčení videa.

Jsem opravdu rád, že jsem si mohl objektiv vyzkoušet. Určitě se objeví na mém seznamu přání pod stromeček :). Rád bych poděkoval za jeho zapůjčení firmě Hama.

1__dsc4920.jpg

Maximální možné macro se Sigmou 30

1__dsc4752.jpg

1__dsc4740.jpg

1__dsc4730.jpg

Ukázka "flare" se Sigmou 30. Za určitých okolností není rušivý

Sigma 19mm f2,8 EX DN

Druhý z nově představených objektivů od Sigmy je širší Sigma 19mm f2,8.

Jak jsem již předeslal v textu výše, je rozdíl mezi setovým zoomem a pevnou sigmou 19 mnohem menší než jak je tomu v případě Sigmy 30.  Byl bych nerad, kdyby vznikl mylný dojem, že je Sigma 19 opticky špatná. Rozhodně tomu tak není. Jen je prostě setový zoom na nejširším ohnisku překvapivě kvalitní. Jeho kvality pak klesají úměrně s použitím zoomu.

Kvalita zpracování je na velmi podobné úrovni jako u Sigmy 30. Při vybalení z látkového pouzdra jsem si opět ihned všiml slyšitelného zvuku pohybu ostřícího elementu. Naštěstí jsem brzy na tento fakt zapmenul, protože mě potěšila velikost a jemnost ostřícího prstence a kompaktnost objektivu. Celkově je Sigma 19 jen mírně větší než Sigma 30. Rozdíl je patrný až po aplikaci sluneční clony, která je součástí balení. Tělo je prakticky celé z plastu, ale působí rozhodně mnohem kvalitněji než např. " Nifty Fifty" Canon EF 50mm f1,8. Váha je stejně jako v případě Sigmy 30 minimální. Samotný objektiv bez clony, filtru ap. váží okolo 140g.

Optika Sigmy 19 je složena z osmi elementů v šesti skupinách. Clona má sedm lamel a opět platí to samé jako v případě Sigmy 30 - clonění je poměrně slyšitelné, ale při natáčení videa výrazně méně. Vstupní element objektivu je přibližně dvojnásobný oproti Sigmě 30, a proto už bude tento objektiv vyžadovat nějaký ochranný filtr. Naštěstí opět nedochází k žádnému otáčení ostřícího mechanismu, takže není problém použít CPL filtry. Závit má stejně jako u Sigmy 30 velikost 46mm.

Optická kvalita

Optická kvalita je na výborné úrovni. Sigma 30 je ale podle mého názoru kvalitnější. Extrémní rohy Sigmy 19 mají určitý pokles ostrosti, který je sice menší než u setového SEL1855, ale stále znatelný. K absolutní "corner to corner" ostrosti dojde při zaclonění na f5,6. Ostrost pak klesá od clony 16 až po f22 z důvodu difrakce. Samozřejmě ostrost není jediná a určující charakteristika objektivu.

3_vyhledatvysledkyprozaznamobrazovky1.jpg

4_vyhledatvysledkyprozaznamobrazovky2.jpg

Bokeh je sice tak trochu subjektivní záležitost a názor si může udělat každý sám z přiložených fotek. Podle mě je krásně krémový a má moderní vzhled. V žádném případě se nepodobá hrubému rozostření, které je často výsledkem při použití starších manuálních objektivů.

Vinětace je velmi podobná jako u Sigmy 30.

Chromatická aberace je znatelnější než u menší Sigmy 30. Prakticky je ale minimální a vyskytuje se jen na menšině fotek.

Maximální zvětšení je o něco větší než u Sigmy 30. Pro ilustraci přikládám fotku s maximálním možným macrem. Nejedná se ale samozřejmě o žádný macro objektiv. Objektiv ostří od 20cm a lze dosáhnout poměru zvětšení 1:7,4.

Ostatní charakteristiky jsou prakticky shodné se Sigmou 30. Nerad bych se tu proto opakoval. Každopádně pokud plánujete zakoupení pouze jednoho z výše popsaných objektivů, je lepší volbou Sigma 30. Co mě ale překvapilo byla kvalita setového zoomu. Na ohnisku 19mm se jedná o kvalitní objektiv. Proto není rozdíl mezi Sigmou 19 a SEL1855 tak marginální jako u Sigmy 30. Co se týče reprodukce barev a kontrastu, je pak samozřejmě Sigma 19 lepší než setový zoom.

1__dsc4720.jpg

1__dsc4716.jpg

1__dsc4705.jpg

1__dsc4926.jpg

maximální možné macro se Sigmou 19

Celkové zhodnocení a závěr

Sigmě se oba objektivy velmi vydařily a mé nadšení neplyne z toho, že by většina objektivů pro NEX byla nekvalitní (a proto je rozdíl v optice tak propastný).

Jediné nedostatky vidím v menší využitelnosti pro natáčení videa, což někomu může vadit, protože NEX je zamýšlen i pro tento účel. V ostatních ohledech jsou objektivy téměž bezchybné. Za tak nízkou cenu jsem opravdu nečekal tak vysokou kvalitu. Nebudu známkovat objektivy nějak procentuálně, protože samotné číslo stejně nikomu nic neřekne. Každopádně oba jsou jednim slovem výborné a vřele je doporučuji všem majitelům NEXu.

 

 

Štítky: objektiv, recenze

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa