Brand
Blog

SKOTSKO 2010

Už dlouho jsem přemýšlel o návštěvě Skotska zejména pak o severozápadní části s ostrovem Isle of Skye.Nádherné místo na zemi s nekonečnými náměty pro krajinářskou fotografii

Co dočasně bydlím v nedalekém Severním Irsku nebyl problém zarezervovat si zpáteční cestu trajektem Belfast - Stranraer naložit auto vše potřebným a mohl jsem vyrazit.

Skotská pevnina

Po vylodění ve Stranraer mě čekalo překvapení v podobě eskadry policajtů s psovodem.Samozřejmě že jsi vybrali mě a po přihlouplých otázkách a komplet psím pročmucháním celého auta jsem mohl vyrazit směr sever.

Přes Glasgow mé první kroky směřovaly k rozlohou největšímu jezeru ve Skotsku Loch Lomond.

Tam mě stihlo mlhavé,deštivé počasí jak typické pro tohle roční období na severu a já jen doufal že mne tohle počasí nebude provázet po celý týden.

Isle of Skye

Od jezera Loch Lomond jsem směřoval dál na sever k jednomu z hlavních cílů mé cesty na ostrov Skye.Tohle místo jsem nemohl vynechat a pro krajinářskou fotografii je to hotový ráj.

Naprosto neuvěřitelný ráz krajiny od hor,mořských útesů,luk s pasoucími se ovcemi až po zapadlé vesničky a rybářské osady.

Ne nadarmo se říká tomuto ostrovu větrný Skye a já se o tom mohl přesvědčit na vlastní kůži hned první den.

Old Man of Storr v pohoří Trotternish s nejvyším bodem 719m.n.m. tyhle padesáti metrové skalní věže jakoby zvedaly prostředníček nad celým údolím.Vydal jsem se k nim od parkoviště kde jsem strávil noc a po zhruba 400 výškových metrech již nad hranicí lesa začal můj boj s větrnými poryvy,kde musel vítr dosahovat hodně přes sto kilometrů za hodinu a já se doslova plazil po zemi jen opřený o stativ abych urval ten nejlepší záběr ze strmého srázu.To jak jsem manipuloval ve větru s filtry na které jsem měl jen jednu ruku,druhou jsem držel stativ aby neuletěl to je kapitola sama o sobě.V těchto chvílích si někdy říkám proč já blbec radši nefotím makro nebo portréty holek ve vyhřátém ateliéru.Ale na druhou stranu když se mi vydaří snímek ze kterého mám radost je to pak dostatečná satisfakce za vynaloženou námahu.

Po starém muži ze Storru jsem pokračoval dál do nejsevernější části ostrova navštívit druhohory Quiraing kde jsem stihnul ještě krátký okružní trek.

Idrigill Point

Další den jsem měl naplánováno Macleod`s Maidens v zátoce Idrigill point a Neist point.Krátká zastávka v metropoli ostrova Portree dokoupení zásob jídla a pak už směr mořské útesy ve výše zmíněném zálivu.

Pro hledání tohoto místa jsem neměl dostatečně podrobnou mapu a tak jen odhadem jsem dojel co nejblíže to šlo nechal auto u lesní cesty a dál už jen pochod rozbahněnou cestou až k útesům.Po dvou hodinách hledání už už jsem se chtěl vrátit zpátky když jsem uviděl pro mne známé místo co jsem hledal.Další focení mých oblíbených černobílých ve středoformátu a pak už jen návrat k autu abych stihnul ještě místo zvané Neist Point.dpp_0350.jpg

K Neist Point vede úzká cesta pro jedno auto jen z krátkými rozšířenými prostory tzv.Passing Place na vyhnutí protijedoucích aut.Ostrov Skye je těmito cestami protkán a platí pravidlo kdo je nejblíže tohohle Passing Place ten se vyhne protijedoucímu vozidlu.Několikrát se mi stalo že jsem musel i zacouvat.Celkově bych ocenil ohleduplnost všech řidičů,kteří mě pokaždé s úsměvem pozdravili at už mávnutí rukou či blinkrem.Kéž bych se někdy dočkal takové ohleduplnosti i na českých silnicíchFrown

Neist Point

Nejzápadnější část ostrova kde nadohled jsou vidět už jen Hebridy.

To co jsem psal o síle větru na Old Man of Storr jsem ještě netušil co mě čeká na Neist Point.Tam se vítr opíral takovou rychlostí že i ptáci letěli na místě.Já se snažil zachytit útes s majákem s klasického profláknutého místa,ale po pár pokusech exponovat jsem zápasech s větrem vzdal.Neuvěřitelná síla větru,která mě strhávala ze strany na stranu a já byl rád že se vůbec udržím na nohách a dojdu zpátky k autu.Stihl jsem pořídit jen pár dokumentarních snímků a mohl jsem se s tímto větrným místem rozloučit.

Elgol

Pobyt na ostrově se chýlil ke konci a po zastavení na vyhlídce Kilt Rock,Talisker bay  závěr dne

dpp_0358.jpgpatřil rybařské vesničce na konci ostrova Elgol.Pláž v Elgolu je další s profláknutých míst a nejeden z krajinařských fotografů ji má ve svém portfoliu.Já se tam potkal rovnou se dvěma fotografy a doslova jsme se tam praly o volné místečko,aby jsme pobřeží zachytily   v tom nejlepším světle ve zlaté hodince.

Elgol bylo moje poslední rozloučení s Isle  of Skye abych ještě stihnul následující den jednodenní  prohlídku severního pobřeží nad městem Inverness.

Po projetí severu jsem se napojil zpátky na silnici A82 dále přes industriálně nevzhledný Glasgow zpátky na jih po pobřeží až do Stranraer kde jsem se nalodil na trajekt směřující zpátky do Belfastu.

Závěrem

Pro všechny co mají rádi hornatý ráz krajiny ale i mořské útesy s neuvěřitelně nádhernou a čistou přírodou s nepopsatelnou atmosférou a energii jednoznačně doporučuju k navštívení tohoto místa.Východní část kolem Aberdeenu nebo Dundee až tak podle mě zajímavá není o to ale severozápadní část stojí opravdu za to.Já se tam krásně odreagoval od každodeního pracovního shonu,mobilů,internetů,e mailů... a doufám že se tam ještě někdy vrátím....

Štítky:

Diskuse

popi

27.11.2010 00:17

Fotky prostě boží, jako vždycky. Článek zajímavý

Stefan

27.11.2010 07:18

Díky za hezký cestopis Martine! Fotečky parádní, jako vždy :-)

Jan Bainar

27.11.2010 09:05

Skvělá práce

Možná ke dvěma fotkám bych měl výhrady, ale ostatní fotky jsou velmi kvalitní záběry.

vanill

27.11.2010 09:50

ty černobílé jsou úplně geniální ;)

Kmínek

27.11.2010 11:26

Super fotky. Pěknej článek.

Michal Šofer

27.11.2010 12:15

Fajn článek, pěkný to kout světa:)

ciperka

27.11.2010 13:04

Nemůžu se vynadívat.Zřekmě kdybych se díval, jak chtěl, tak to prostě přes ten hledáček neuvidím.Ten cit se nedá asi naučit.

Akrodif

27.11.2010 13:19

Ta první fotka je fakt krásná :-) A všechny ostatní taky, ale ta první se mi líbí asi nejvíc! Do Skotska se chystáme zaskočit už dlouho (když to taky nemáme daleko), ale coby nemotorizovaní jsme tak trochu limitovaní, tak jsem zvědavá, co z toho případně někdy bude ;-)

27.11.2010 13:21

Oprava - první tři se mi líbí vůbec nejvíc :-)

Sonja

27.11.2010 13:34

Krásné fotky, zvláště ty černobílé. Super a článek je taky zajímavý.

Filip Řezníček

27.11.2010 15:37

dotaz

Ahoj. Prosím Tě, na jaký čas fotíš krajinky, nebo některé ČB? Máš hezkou rozmazanou oblohu, tak by mě zajímal čas, který je třeba k vytvoření tohoto efektu. Díky

Jurek

27.11.2010 17:25

2 Jan Bainar: Honzo zajímaly by mě ty Tvoje výhrady... Nezlob se ale přijde mi že se tady prezentuješ jako zkušený krajinářský fotograf a přitom Ti s prominutím teče "fotografické" mlíko po bradě...

27.11.2010 17:57

:o)

Čau Martine, tak koukám že já jen plánuju a druzí realizují... přesně na ta samá místa jedu totiž teď v lednu (plánuji být cca 4 dny v Elgolu a pak cca 3 dny strávit u Old Man of Storr a pokud to vyjde tak se podívat i k Neist Point). Jinak k fotkám... hodně se zlepšuješ. Ta poslední fotka vlevo je nejlepší... určitě ji hoď příští rok do Landscape Photographer of the Year. A jestli ti můžu dát jednu radu, zkus v některých případech použít manual exposure blending místo filtrů... např. u toho Old Man of Storr krom oblohy přechoďák ztmavil i ty skaliska, což je škoda.

Martin Krenovsky

27.11.2010 18:46

Díky vám všem :) Filipe časy expozice hodně závisely na použití clony a na světle v ten daný momoment většinou to vycházelo okolo minuty v některých případech to byly i 3 minutove expozice. Vašku u toho Storru máš pravdu jěště mrknu do rawu mám to víckrát a zkusím to blendnout jinak spousty fotek mi vyšlo neostrých díky tomu ukrutnýmu větru

27.11.2010 18:52

Orientace VÝCHOD / ZÁPAD + poslední fotka vlevo

Zapoměl jsem... jestli tě můžu trošku využít, potřeboval bych v rámci plánování a orientace v terénu vědět: 1) Ta tvoje fotka Old Man of Storr je orientovaná na východ či západ? Tzn. v kterých částech fotografie je konkrétně východ / západ slunce. 2) Ta předposlední fotka vlevo dole je focená kde? Nikde jsem takovou lokalitu zatím neviděl. Díky za info, Vašek

Martin Krenovsky

28.11.2010 09:05

Ahoj Vašku tak k 1)Storr vychází na východ ale první sluneční paprsky byly víc na levé straně podle fotky,tahle je focená az tak kolem 10 hod.ráno a slunce bylo někde tak nad tím malým jezírkem jestli si dobře vzpominám. 2)jo tak kvůli téhle fotce jsem jel jěště tak 100 mil navíc, Skotové tenhle skalní útvar nazývají Bowfiddle Rock a najdeš ho u městečka Portknockie na severním pobřeží asi tak 40 mil na východ od města Inverness btw pěkně mě tam ty vlny zmáchaly nohy :)

Jan Bainar

28.11.2010 11:01

Jurek: ty dvě barevná panoramata focená delším časem, k těm bych měl výhrady. U první fotky (ta co je výš) mi vadí to, že střed dolní třetiny fotky je velmi světlý, přitom rohy a skály jsou výrazně tmavší, to samé platí i o obloze. U fotografie pod ní je poměrně světlá obloha a tmavý spodek.

28.11.2010 18:41

:o(

Tak to jsi mě nepotěšil Martine. To budu muset vstávat pěkně brzy a jelikož tam letím, tak budu odkázanej na místní dopravu. Asi to vidím na ranního taxika z Portree :o)) Bow Fiddle Rock vypadá skvěle, ale máš pravdu.. je to zruky, asi se tam nedostanu :o(

topinka

28.11.2010 19:30

Old Man of Storr

Nejsem žádnej umělec ale amatér .Tak jsem ten Old Man of Storr cvakl takto .http://www.abload.de/image.php?img=_mg_1432ci94.jpg

eyesforyou

29.11.2010 07:14

Díky za moc pěkný článek a nádherné fotky..jsou pro mne motorem do další práce a velkou inspirací. Díky.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Cestopisy

Všechny články kategorie

Monsanto a Sortelha - klenoty Portugalska

Portugalský venkov je plný malých a útulných vesniček. Každá z nich má svoje specifické kouzlo. Dnes vám představím ty, které mě…

29.7.2020

Z Cabo da Roca do hor

Když se na svých cestách neohlížíte na čas, máte možnost poznat místa známá, ale i ta, o kterých se v tištěných průvodcích…

24.6.2020

Miroslav

Z Algarve na Cabo da Roca (II. díl)

Už jen dny dělí Mirka od příjezdu na nejzápadnější mys Evropy. Přečtěte si, co zajímavého lze vidět v okolí Lisabonu.

13.5.2020

Miroslav

Z Algarve na Cabo da Roca (I. díl)

Cabo da Roca je nejzápadnějším pevninským mysem Evropy. Z portugalského Algarve se na něj můžete dostat nejrůznějšími cestami.…

1.4.2020

Potápění na Raja Ampat, 2. část

Obří hejno kranasů plave okolo nás, bleskurychle mění směr a tvar. Velké barakudy se pohybují v modré a občas se objeví menší…

31.1.2020

Petr Peterka

Grónsko - krajina půlnočního slunce

Je druhá polovina července a já s radostí dávám vale vyprahlému a rozpálenému Česku a přes Kodaň letím na území, které je z 85%…