Brand

Filtry v krajinářské fotografii

... aneb proč jsem (skoro) žádný filtr již 3 roky nepoužil.

Úvod

Při listování ve fotografických časopisech nebo návštěvě specializovaných obchodů s fototechnikou se zdá, že filtry jsou alfou a omegou fotografování a že nákupem fotoaparátu všechny výdaje teprve začínají. Není tomu tak. V tomto článku se na problematiku filtrů pokusím podívat z trochu jiného úhlu.

UV ochranné filtry

Název UV je matoucí, jelikož všechny současné objektivy ve své konstrukci vrstvu zabraňující pronikání UV záření mají. Na druhou stranu tento filtr zabrání mechanickému poškrábání přední čočky fotoaparátu. Je třeba si ale uvědomit, že každý filtr byť ze sebelepšího skla vždy zhorší optické vlastnosti objektivu.

ND šedé filtry

Tyto filtry snižují množství světla dopadajícího na snímač a tím prodlužují expoziční čas. Vyrábějící se v hustotách od 0,3 po 3,0 (existují i jiná číslování), což odpovídá snížení světla od 1 do 10 EV. V současnosti nejoblíbenější jsou filtry s nejvyšší hustotou, které se používají k rozmazání mraků či mořských vln. Tyto filtry se ve Photoshopu špatně nahrazují. Pohybově rozmazat mraky pomocí masky sice jde, ve skutečnosti by to ale dělal jen blázen. Doporučuji koupit spíše filtry v objímce, které se na objektiv šroubují. U destičkových zásuvných filtrů riskujete, že mezi filtr a přední čočku objektivu pronikne světlo a vytvoří nepříjemné odlesky. Největší nevýhodou filtrů je zejména barevný posun. I v tomto ohledu jsou šroubovací filtry o něco lepší než filtry čtvercové. U těchto filtrů se nabízí otázka zda-li rozmazání mraků snímek skutečně vylepšuje nebo se jedná jen o trendovou záležitost.

Polarizační filtry

Otáčením filtru v obroučce lze dosáhnout ztmavení oblohy, odstranění odlesků, prodloužení expozice, potlačení oparu v dálce a saturaci barev. Zdánlivě ideální filtr pro krajinářskou fotografii. Já jsem jej ale v poslední době použil jen k odstranění odlesků a saturaci barev při focení vodopádů. Chronologicky se pokusím popsat, na co je třeba dávat pozor při focení s polarizákem.

Ztmavení oblohy funguje jen při focení v 90 stupňovém úhlu od slunce. Nejvýrazněji se projeví během poledne s kumulovitými mraky. Na širokých ohniscích vytvoří zřetelné a nepřirozené přechody v obloze, kterých se dodatečně nezbavíte. Efekt se nedá použít při focení panoramat a v horách způsobuje i příliš silné ztmavení modré oblohy na černou.

Efekt polarizačního filtru - ztmavení oblohy a snížení kontrastu. Foceno krátce po poledni.

 

primostenpol.jpg

Velmi nepříjemný tmavý pruh oblohy způsobený polarizačním filtrem. Foceno v 5 hodin ráno.

Odstranění odlesků efekt, který skutečně ve photoshopu stoprocentně nelze nahradit. Hodí se při focení vodopádů, kdy odstraní odlesky z mokrých kamenů, saturuje barvy a sníží dynamický rozsah. Filtr dokáže i zprůhlednit vodní hladinu jezer a rybníků, ve většině případů to ale není ku prospěchu výsledného snímku.

Odstranění odlesků a saturace. Jediný důvod proč občas polarizák používám.

Prodloužení expozice se mění v závislosti na otočení obroučky zhruba v rozmezí  1 až 2 EV. Ve většině případů při krajinářské práci nevadí, je to ale důvod proč filtr nemít nasazený neustále.

Potlačení oparu se bezpochyby hodí při focení teleobjektivem. Při focení širokými skly však opar často pomáhá k optickému prodloužení scény a přitahuje divákův zrak.

Přechodové filtry

Snižují dynamický rozsah mezi oblohou a samotnou krajinou. Dříve do výbavy fotografů patřily kromě neutrálních šedých filtrů i filtry oranžové, fialové či modré.  Vyrábějí se dva typy přechodů (měkký a tvrdý) v různých hustotách. Jejich největší nevýhodou je barevný nádech a špatná optická kvalita, dále pak složité použití přes adaptéry a vysoká cena. Ať už verze s měkkým nebo tvrdým přechodem se dají použít jen u scén s rovným a ničím nerušeným horizontem. Měkký přechod se hodí spíše pro ultraširoké objektivy od 0 do 35mm, tvrdý pak pro delší ohniska. Velkým problémem je i použití a časově náročná montáž filtrů. Od chvíle, kdy jsem přechoďáky přestal používat si focení prostě více užívám. Náhrada za filtry je jednoduchá. RAW formát a spojování expozic do jednoho snímku pomocí masek. Výsledek je většinou mnohem lepší.

Závěr

Ve svých fotografických začátcích jsem koupil poměrně velké množství filtrů. Měl jsem UV a šedý ND 0,9 filtr, poté přechoďák od Hoyi v obroučce, polarizák a makro předsádku. V průběhu dvou let jsem si také koupil 8 filtrů Hitech abych zjistil, že jejich kvalita šla s poptávkou rapidně dolů. Dnes používám jen sporadicky polarizační filtr, už druhý v řadě.

Pokud tedy patříte mezi čerstvé vlastníky zrcadlovky a přemýšlíte o koupi dalšího příslušenství a filtrů, tak snad raději nic nepořizujte. Za ušetřené peníze si kupte pár dobrých knih, lekci fotokurzu nebo někam vycestujte. Fotit se dá dobře i bez filtrů.

Jan Bainar

Jan Bainar je mladý krajinářský fotograf. Zaměřuje se na záběry lužních oblasti, hor a krajinných detailů. Rád se nechává inspirovat fotografiemi ostatních a považuje za čest, když je jeho práce inspirací. Po publikaci jeho záběrů v National Geographic ve Spojených státech je jednou nohou ve fotografickém důchodu a snaží se přibližovat fotografii širší veřejnosti formou psaní článků či veřejných přednášek.

Více o Honzovi a jeho tvorbě naleznete na webových stránkách www.JanBainarPhotography.com.

Diskuse

archetto

28.5.2012 13:37

s "kacířským" závěrem souhlasím a podepisuji ;-)

Václav

28.5.2012 14:30

Filtry v krajinářské fotografii

Honzo pěkně jsi to shrnul. Ono se sice říká, že polarizák je základem pro krajinářskou fotografii, ale mě spíš příjde jako "výletový" filtr, kdy jedinou metodou práce s expozicí je polarizák. Já ho moc nevyužiju, protože na panoramata použít nejde (kvůli nesouměrnému ztmavení oblohy při otáčení), na širokáči ho v úhlu 90°ke slunci také nepoužiju (kvůli nesouměrnému ztmavení uprostřed snímku) a když fotím do slunce nebo se sluncem za zády, tak nemá žádný efekt. Jen si dovolím trošku nesouhlasit s těmi ND filtry - já preferuji ty "destičkové", ale je pravda, že to asi jen proto, že mám Lee a jejich kvalita je někde jinde. Co se přechoďáků týče - taky souhlas (jde to lepit), ale na druhou stranu, pokud je rovný horizont, tak s radostí využiju přechoďák a dostanu hotový produkt, bez nutnosti bracketingu a následného lepnení v PS. Myslím, že díky tomu že dostáváš hotový produkt a minimalizuješ tak práci v PS přechoďáky pořád mají své kouzlo a uplatnění (pokud jde ovšem o kvalitní filtr jako je Lee). Jinak dobrý článek o filtrech s ještě lepším závěrem :o)

Václav

28.5.2012 16:54

http://www.84dot5mm.com/index.html

Tak ještě taková perlička... shodou okolností (po tom co jsme tady konstatovali, že se lze bez filtrů obejít) jsem byl kontaktován firmou "84dot5mm", abych na svém webu informoval o tomto "prvom Slovenskom výrobcovi fotografických filtrov a príslušenstva". Nevím o nich nic, takže doporučovat na svém webu nebudu, ale pokud byste měl někdo zájem, tak link na první Slovenskou firmu vyrábějící přechodové filtry je tady: http://www.84dot5mm.com/index.html ..uvidíme časem s jakými přijdou cenami a kvalitou :o)

Jan Bainar

28.5.2012 17:59

Výletový filtr

Přesně tak Vašku. Výletový filtr je pro polarizák nejlepší označení. Efekt polarizáku se hodí v době, kdy seriózní krajinář ani nevytahuje fotoaparát a hledá kompozice na večer nebo na ráno. Polarizák ocení spíše příležitostný fotograf-výletník-pejskař :-). Sám jsem to do článku nechtěl tak ostře napsat, je to ale tak :-).

Jan Bainar

28.5.2012 18:03

LEE

Lee jsou super filtry, ikdyž podle L. Kamaráda nejsou všechny stoprocentní a člověk by je měl dobře vybírat. Ta cena je ale šílená. Obecně platí, že výrobci fototechniky mají své zboží nesmyslně předražené. Co se týče Lee ND (Big Stopper), tak jsem na nějakém britském blogu četl srovnání s Hitech a B+W, nejlépe z toho vyšel B+W, sám s nimi ale zkušenost nemám. Z destičkových je Big Stopper určitě nejlepší a drobné posuny barev se určitě díky RAWu dají řešit dodatečně.

Jan Bainar

28.5.2012 18:05

Archetto

Díky, jsem rád, že tento názor sdílí i někdo jiný :-).

zapadakof

28.5.2012 18:43

tady je to srovnani hitech vs lee big stopper, http://blog.robertstrachan.com/archives/1314/hitech-pro-stop-review/

Václav

28.5.2012 18:51

Re: zapadakof

Koukal jsem na to, ale nepřijde mi to jako plnohodnotné srovnání. To hlavní co mě u filtru zajímá je jak ovlivní / neovlivní ostrost fotografie (třeba Cokin ostrost pošle pěkně ke dnu zatímco u Lee nevidím v tomhle směru žádnou vadu na kráse). V té rezenzi jsou jen zmenšeniny pro web... což trošku postrádá logiku. To že Big stopper ujíždí trošku do studených barev jako problém nevidím, fotím-li do rawu.

Zbyněk Buřival

28.5.2012 23:18

Používám CPL Hoya Pro1 Digital a jsem spokojený, ale samozřejmě CPL není na vše. Ale zase bych ho nezatracoval, navíc na focení vody a zeleně je naprosto nenahraditelný. NDčko se mi osvědčilo BW, ale mírně otepluje. Cokin jsem měl a rád jsem se ho zbavil, ostrost špatná a barvy ujeté, zejména u silnějších přechoďáků. Dřív jsem používal taky CPL Marumi, ale na lepších objektivech už se pomstí na ostrosti. Jinak o cenách filtrů škoda mluvit a o cenách v ČR už vůbec.

Václav

29.5.2012 08:07

Testování nových filtrů - http://www.84dot5mm.com/index.html

Tak to vypadá že mi firma 84dot5mm http://www.84dot5mm.com/index.html, zapůjčí jejich nové přechodové filtry k testování a recenzi. Mám informaci, že cenově by tyto filtry měly být už od 20 EUR a dle výrobce by kvalita měla být na špičkové úrovni... tak se necháme překvapit a uvidíme jak testy dopadnou. Pokud budou opravdu kvalitní, rád bych je používal jako "erární" pro účastníky na mých workshopech :o)

RomanNZ

29.5.2012 21:16

S článkem naprostý souhlas :) Filtry nemám a při těch cenách mít asi nebudu :D

Aleš72

22.6.2012 14:10

Velice zavádějící článek !

Prosím Vás nenechte se klamat takovými články. Je opravdu smutné, že někdo píše takové články a lidé kteří s fotografií začínají jsou takto klamáni. To, že někdo "neumí" pracovat s filtry a hojně to zde popisuje v tomto článku je opravdu špatné, ale taky věc čistě subjektivní od autora. Například tvrzení, že rozmazané mraky jsou otázkou trendu je holý nesmysl. Fotografie je tvůrčí a každý s ní nakládá jak umí a vypráví co chce říct. Dále také například polarizační filtry - snižují kontrast ? co je to za nesmysl, právě naopak kontrast zvyšuje, dále neumí jen příliš ztmavit oblohu do černa, ale proč asi jsou otočné, aby se mohla měnit intenzita a účinek polarizace atd. atd. a použití ? celá řada. Nebo dále použití přechodových filtru a jejich jak píšete největší nevýhoda barevný nádech a špatná optická kvalita? Kde a kam? Nezpozoroval jsem. Také časová náročnost na montáž? Velice úsměvné. Jak dlouho Vám trvá spojování expozic pomocí masek v náročné krajině? Že by cca 1 minutu jako montáž filtru na fotoaparát? Nezapomínejte, že fotograf by měl zůstat fotografem a ne měnit se v počítačového grafika kde "vše" dodělá. Snažte se proto udělat co nejvíce právě před samotným zmáčknutím spouště fotoaparátu aby u počítače už na fotografii nebylo moc co "dodělávat". To je to kouzlo fotografického řemesla a proto je zde místo pro různé filtry. To je ta hlavní fotografova práce a času u počítače by jste měli trávit co nejméně a doladit případné detaily, které třeba filtrem nešli úplně docílit. Tu podstatnou čast a kus práce máte už na kartě při zmáčknutí spouště. Pozor - co se týče v článku zmiňovaných filtru Hitech, nejsou vůbec špatné a vřele můžu doporučit. Lee je špička, ale nemyslím si, že rozdíl je natolik viditelný pro běžné z nás. Jsou to jen výtažky toho co mě na článku udivilo nejvíce. Bohudík, že mám s různými filtry osobní zkušenost a mohu za sebe říct, že polarizační, ND a přechodové filtry Vám otevírají hlavně v krajinářské fotografii neuvěřitelné možnosti a budete se těšit na každou práci s nimi až vyrazíte malovat světlem. Používají je velice úspěšní krajináři a proč? protože práce s nimi a výsledné fotografie jsou nádherné. Nenechte se proto klamat takovými články, které s největší pravděpodobností píši lidé, kteří se s filtry buď nenaučili pracovat, nebo s nimi pracovat nechtějí, nebo snad pořídili velice nekvalitní filtry, případně jsou raději počítačovými grafiky. Nebojte se používat filtry, budete mile překvapeni výsledky. Když si vzpomenu na své začátky, bylo pro mě velice těžké vybírat vybavení k zrcadlovce jelikož není nejlevnější, ale co dnes je. Proto mi pomáhaly podobné články jako čtete tady. Později jsem však zjistil, že je opravdu strašně málo článku, kterým člověk může opravdu věřit a jsou psány objektivně. Zjistil jsem to tak, že jsem si tyto doplňky vyzkoušel na vlastní kůži a řeknu Vám není nad osobní zkušenost. Sice jsem za tuto zkušenost draze zaplatil, ale potvrdilo se mi, že zkušenost je za všechny peníze a hlavně není vůbec potřeba kupovat hned ty nejdražší např. fotografické filtry. Přeji všem krásné světlo a hodně příjemného času stráveného v přírodě.

Bluesharp

4.7.2012 14:34

ÚSMĚVNÝ ČLÁNEK:-)

Nevím kde se bere v začínajících fotografech bez fotografického vzdělání a profi praxe vynášet moudré soudy. Nebylo by lépe trochu zchladit ego? Autora snad možná omlouvá jeho věk.

František Zemek ASČF

6.7.2012 23:54

co to meleš

Uv filtry jsou opravdu filtry eliminující ultrafialovou oblast spektra /poskytující brilantnější obra., U filmů se jim nevyhneš. Akorát, že u svímačů jsou součástí konstrukce a tudíž našrubováním do objímky objektivu na digitálech už mají akorát ochranou funkci. No a doporučuju je hasazovat, hlavně tam, kde může dojít k ohrožení frontální čočky. Stalo se mi že při vystrčení mašiny z auta se mi rozplácla nějaká žoužel o čočko a opravdu, bez následků se to neobešlo, poškrábaná MC vrstva. Objektin v čudu. Šedé filtry - Opravdu se hodí pokud trvám na nejnižším ISO, nejmenší cloně a třeba chci máznout vodu, pohyb, tudíž nemohu použít vysoký čas. Polarizáky - pochybuju, že by vůbec šly softvérově nahradit. Přechodové filtry - zatracované, vyzdvihované, prostě jsou, mnozí tvrdí, že jdou softvérově nahradit, já o tom pochybuju. softvérové přechoďáky MRVÍ obraz daleko víc než třeba vysmívané KOKIN-y, nikomu nic nevnucuju, kdo má na HOYA ať si je koupí, kdo ne, doporučuju KOKIN-y. krabička s 6-8 filtry se do batohu vejde, adaptér taky a díky různým průměrům objektivů i redukční kroužky. Těm, co s nima nedělali, doporučuju trpělivost, trpělivost a balonek na ofukování. Včechny filtry jsou strašně náchylné na prach a bez balonku - nevím, nevím

Phoenixcqcq

8.7.2012 23:25

Filtry

Asi každý budeme mít jiný názor... Jsem jen zapálený amatér, používám vcelku levné filtry (většinou Hoya a Kenko). Moje zkušenosti: - UV: jako ochranný filtr je pro mě nepostradatelný a mám jej nasazen téměř neustále a na všech objektivech. Zhoršení kvality není téměž znatelné a cena objektivu v porovnání s UV filtry je nesrovnatelná. Pokud se fotograf pohybuje prakticky kdekoliv venku (v přírodě či ve městě), tak ochranu ocení =) - Polarizační: nenahraditelné při spoustě situací. Mé vůbec nejoblíbenější filtry. I přesto, že používám filtry spíše levnější, musím říct, že při správném používání je jejich přínos ohromný a nějaké zhoršení kvality nepozoruji. Začátečníci se tedy vůbec nemusí bát kupovat levnější filtry (možná ne ty úplně nejlevnější, ale s kvalitou Hoya a Kenko jsem 100% spokojen). Navíc, pokud má někdo jen setový levný objektiv, tak je naprosto zbytečné aby investoval do předražených filtrů. - ND: Bohužel jsem se k nim ještě nedostal, ale jsou v blízkém plánu (nejdříve ale tokina 11-16). Jako hodně zajímavá alternativa k ND filtrům je použití dvou přechodových filtrů za sebou (přední nasazený musí být lineární). Pootočením jednoho polarizačního filtru vůži druhému lze docílit proměnlivého ztmavení (zřejmě za cenu jemného zhoršení obrazu - neodzkoušeno, tak nemohu potvrdit). Přechodové: Tyto filtry nemám a ani pořizovat nehodlám, v nich prostě využití nevidím... IR: Zmíňka o infračervených filtrech mi v článku trochu chybí. Přecejen v kajinářské fotografii je jejich využití snad největší. Určitě nejsou tolik populární a ž vůbec ne nezbytné, ale jednoznačně jsou hodně zajímavé...

Jan Bainar

10.7.2012 19:26

Reakce na komentáře

Dnes jsem byl upozorněn na polemizující a nesouhlasné komentáře k mému článku, rád bych se k nim tedy vyjádřil. Aleši, fotografuji 5 let. Od začátku jsem investoval do filtrů, protože v odborné literatuře a na internetu byly zmiňovány jako nutnost k seriozní krajinářské práci. S filtry jsem skutečně 2 roky pracoval, postupně jsem je ale používal čím dál méně a kombinoval s Exposure Blendingem až jsem je přestal používat úplně. Nemyslím si tedy, že bych s filtry pracovat neuměl. V náročných světelných podmínkách (např. při focení tohoto snímku: http://www.janbainar.cz/soubory/images/fotogalerie/214_max.jpg) jsem však pozoroval odlesky, zhoršení kresby, barevný nádech a nepřirozený přechod. A to jsem používal filtry Hitech. Instalaci držáku považuji rovněž za problematickou. V rychle se měnících světelných podmínkách, poté co člověk spěchal, aby se na místo dostal včas, je skutečně otravné šroubovat celý systém na objektiv. Instalaci systému ve spěchu zároveň považuji za nejsnazší a nejčastější příčinu poškrábání přední čočky objektivu. Ale možná jsem jen strašně nešikovný. Spojování vícero expozic, různě zaostřených snímků či hvězdné oblohy je činnost tvůrčí a vyžaduje velkou míru představivosti již na místě. Fotograf musí ovládat jak techniku fotografickou, tak tu softwarovou. Přechodové filtry v naprosté většině případů kromě oblohy ztmavují i tenkou linii horizontu. Snímek tak ztrácí svou plasticitu, prostorovost a hloubku. Právě na horizontu mezi krajinou a oblohou dochází k jemným světelným efektům, které přechodové filtry v naprosté většině případů zničí. Další problém nastává v případě, kdy je fotograf rutinně zvyklý používat filtr přes oblohu, ale zároveň obloha NENÍ nejtmavější části snímku. Představte si scénu se světlou vápencovou skálou v popředí, horou v pozadí a zataženou oblohou s bouřkovými mraky. Při použití přechoďáku přes oblohu dojde k ještě většímu ztmavení mraků ale zároveň k nechtěnému zesvětlení už tak příliš světlého popředí. Další modelový příklad je focení zaplavené louky s tůněmi při západu slunce. Obecně platí, že odraz vodní hladiny je o 1 EV tmavší než původní předloha (obloha). Louka je však tmavší až o 3 EV než obloha. Při použití přechodového filtru o hustotě 0,9/ ND8 bude ideálně naexponována obloha i louka, odraz v tůni však bude přepálený. Rád bych znal jména velice úspěšných krajinářů, kteří přechoďáky v současnosti používají. Marc Adamus, pravděpodobně nejlepší krajinář současnosti, své postřehy na toto téma popsal v článku Photoshop In Today´s Age, který můžete nalézt zde: http://www.marcadamus.com/content.php?page=bio. Článek o opuštění přechodových filtrů a použití RAW formátu v digitální temné komoře považuji za to nejlepší, co si člověk o tomto tématu může přečíst. S použitím fotografických filtrů polemizuje například i legenda mezi českými fotografy, pan Jiří Havel. Ve své knize Jak fotografovat krajinu na straně 101 je podobně jako já i on (nejen) k polarizačnímu filtru velmi kritický. On navíc celý svůj život fotografuje na kinofilm. Rovněž nejnovější práce předního českého fotografa Ladislava Kamaráda je vytvořena za pomocí spojování expozic bez použití filtrů. Stále platí, že ojedinělé světelné jevy ve Photoshopu vytvořit nelze. Stejně tak nelze doladit nevhodnou kompozici či doostřit rozmazaný snímek. Také podle mého názoru platí, že nejlépe vypadající snímek je snímek dobře exponovaný přímo ve fotoaparátu. Nevidím tedy nic špatného na jednotlivém exponování stínů, středních tónů a světel a následné spojení třech snímků v jeden.

Petr Šigut

11.7.2012 20:03

Filtry

Jen pár slov k článku. UV- neznám nikoho kdo by ho používal. Polarizační- před lety jsem jej zratil a dosud nekoupil a žiju. Ovšem přechodové používám dosti často a některé scény bez něj vyfotit prostě nejdou.

Aleš72

12.7.2012 01:27

Milý Jane

Opravdu si nemyslím, že je to dostatečně dlouhá doba fotografovat 5 let a z toho 2 roky s filtry, na to aby člověk mohl psát a radit ostatním, jak jsou vlastně filtry zbytečné případně někdy i degradující fotografii. K instalaci držáku, nezlobte se na mě, ale slyším snad poprvé, že by si někdo poškrábal čočku objektivu při montáži. Pokud je člověk přiměřeně opatrný a trošku zručný, tak nevidím důvod k poškrábání i k rychlosti nasazování. Pokud nemáte čas na montáž a spěcháte, budete muset vyrazit na místo dříve s dostatečným předstihem a potom už jen vyčkávat na správné světlo např. východy a západy slunce, jinak se to opravdu nedá. Nesvádějte to prosím na problém s montáží, světlo se mění velice rychle to ano, ale právě proto je potřeba byt připraven a být na místě včas a mít vše nachystáno. Váš problém s linii ztmavení horizontu - je potřeba zvolit správnou intenzitu a sílu přechodu filtru a potom nebudete mít ztmavenou tenkou linii horizontu atd., ale to už jsme zase u toho naučit se s filtry pracovat. Když píšete o rutině používat filtr na ztmavení oblohy, to opravdu neznám. Zohledňuji přeci danou scénu a ztmavuji co potřebuji a ne, že bezmyšlenkovitě nasadíte filtr a jedeme. Viz Váš první příklad s vápencovou skalou a tmavým nebem. Přece není problém otočit filtr vzhůru nohama a ztmavit spodek snímku, tedy bílé vápencové skály budou krásně vykreslené a tím pádem dorovnaná tonalitu celého snímku. Získáte tak krásný detailkontrast. Fotografování není rutina, pozor! Znovu musím napsat, že je to tvůrčí záležitost a mnoho lidí se to vůbec nemusí ani naučit. V minulém komentáři jsem také zapomněl zmínit například použití více filtru současně. Ano, dva přechodové "HITECH" za sebou + polarizační "KENKO PRO1D". Asi si myslíte, že to není možné a že fotografie získá úplně jiné barvy, ztratí ostrost, kontrast a kdo ví co ještě a že bude nepoužitelná. Možná se budete divit, ale ani na velkoformátové zvětšenině jsem nepoznal degradaci obrazové kvality - "nepatřím mezi laboranty s lupou!". Ano i toto je možné. Marc Adamus, ano znám jej, opravdu špičkový fotograf, ale i on psal o tom jak mu filtry usnadňují život zde: http://singhray.blogspot.cz/2007/06/graduated-nd-filters-make-life-easier.html Proč ale debatovat o práci jiných fotografů když je jich taková spousta a každý má svůj styl. Pro mě je důležité co je napsáno v tomto článku a to byly dle mého názoru informace dosti mylné a pro mě zavádějící jak už jsem popsal v mém předchozím komentáři. Na závěr musím souhlasit s vašimi posledními čtyřmi větami o použití photoshopu, dobře exponovaným snímkem, doostřováním rozmazaných snímků atd. to máte svatou pravdu. Co se týká spojování třech expozic, tak pokud si to daná scéna žádá a člověk s tím umí pracovat a výsledná fotografie je k podívání s viditelným přínosem, tak v tom nevidím problém. Jen si prosím nemyslete, že photoshop a jiný SW Vám nahradí všechny fotografické filtry. On totiž hodně zmiňovaný přechodový filtr nedělá jen ztmavení oblohy, ale při ztmavení přesvícené části scény se projasní právě ta protější neztmavená a získáte v této části krásny detailkontrast s kresbou. SW je veliký pomocník v řadě situací, ale nenahradí vše.

Tomáš

12.7.2012 10:30

Já krajinu nefotím, takže nemám odborně jak přispět, ale chtěl bych jen jednu věc okomentovat. Přijde mi zcela nelogické hodnotit někoho podle věku nebo doby, po kterou fotí. To přeci o ničem nevypovídá. Někteří lidé fotí celý život a kde nic tu nic a naopak jiní vezmou foťák do ruky a lezou z toho samé klenoty. Focení přeci není o zásluhách a vysezení si toho místečka jako u velkých podniků, focení je o talentu který má člověk od narození. Takže bych řešil téma samotné a ne to, jak dlouho ten či onen fotí a jestli je oprávněn někomu radit, to je přeci hloupost :)

Jan Bainar

12.7.2012 16:21

Reakce:

Myslím si, že za 2 roky jsem se filtry používat naučil :-). Nafotil jsem s nimi spoustu snímků, některé z nich patří dodnes k tomu nejlepšímu, co jsem zatím nafotil. Vaše rada z připraveností je jen teoretická, v praxi se většina věcí semele jinak než člověk původně předpokládal. V průběhu času a vývoje jsem proto filtry postupně přestal používat. Neporozumění nejspíš netkví v tom, že vy filtry používat umíte a já nikoliv, ale v tom, že já narozdíl od vás znám možnosti zpracování fotografií. Podobně je to nejspíš i s celou řadou ostatních fotografů včetně zmiňovaného Marca Adamuse. Jeho článek je z roku 2007. Tento článek určitě není ani o zpracování fotografií ani o zpochybňování významu filtrů. Snažil jsem se v každém odstavci filtry představit a vysvětlit jejich účel. V závěru jsem nabízel vlastní názor, zkušenost nebo jsem se snažil čtenáře přimět k zamyšlení, zda daný filtr plně využije. Pochopte, že mou snahou je zachycovat krajinu divokou, nedotčenou a člověku vzdálenou. Nemám ambice hrát si s fotoaparátem na poli za dědinou. Můj přístup k fotografii se logicky promítá i do článků, které píšu. Samozřejmě chápu, že pro někoho může být vzrušující filtry používat a kombinovat. Jiný zase obdivuje staré analogové přístroje, ke kterým se vrací. Nic z toho nezavrhuji. Snažím se jen čtenářům a začínajícím fotografům přiblížit současné směřování krajinářské fotografie.

Aleš72

12.7.2012 21:24

pořád je to o něčem jiném ...

Bohužel to ale z článku není poznat, že jste se s filtry naučil pracovat :-) Začínám zjišťovat, že tato debata nemá smysl. Jen by mě zajímalo kde v sobě berete tu jistotu tvrdit, že mé rady jsou jen teoretické. Napadlo Vás někdy, že mohu hovořit z praxe a že podobné pobíhání v krajině provozuji také? Pokud Vy sám cítíte práci s filtry za tak problematickou a zbytečnou v porovnání s použitím SW a sezením u PC, je to čistě Váš subjektivní názor. Také máte samozřejmě pravdu, že já přeci neznám možnosti zpracování fotografií, je to přeci tááák složité. Fotografujte si jak Vám to nejvíce vyhovuje, ale nepište a neraďte proto prosím začínajícím fotografům cituji z vašeho článku - Pokud tedy patříte mezi čerstvé vlastníky zrcadlovky a přemýšlíte o koupi dalšího příslušenství a filtrů, tak snad raději nic nepořizujte. ---- Ono totiž když se znovu vrátím k Vašemu článku, tak to jsou opravdu špatné informace které v něm píšete ať už tvrzení, že použitím CPL má za následek snížení kontrastu, tak i použití přechodových filtrů a pohádky kolem něj. Prostě jsem názoru, že tento článek sem opravdu nepatří. Je mi to líto, ale je to tak. Raději jste měl popsat korektně a přesně jak který filtr pracuje a ne jak se Vám s nimi ne-pracuje případně jaké zrovna Vy s nimi máte zkušenosti. Nádherný článek, který je podle mě moc pěkně napsaný je od pana Václava Krpelíka zde: http://www.vaclavkrpelik.com/aktuality/krajinarska-fotografie-filtry/ takto by to mělo vypadat. Vůbec si nemyslete, že jsem používáním filtrů posedlý, to v žádném případě, jen mě prostě zarazil samotný článek, nic víc. Mohl by jste ale napsat další článek třeba - Jak na krajinářskou fotografii bez filtrů a popsat v něm různé postupy jak toho či onoho v určitém SW docílit. Tohle by mohlo být zajímavé a poučné pro hodně začínajících fotografů.

Tomáš

12.7.2012 22:11

cituji "Mohl by jste ale napsat další článek třeba Jak na krajinářskou fotografii bez filtrů a popsat v něm různé postupy jak toho či onoho v určitém SW docílit." To mi zní jako docela zajímavá myšlenka...

Tomáš Valnoha

27.9.2012 18:04

klídek

Zdravim Vás všechny tu debatující :-) Nechci nikoho nikterak poučovat, ale cítím v té debatě trochu vztek a ponižování. Používejme každej co chceme..foťme co chceme..a raďme jak nejlíp umíme. Chtěl bych Honzovi poděkovat za článek, a i přes něj si chci koupit další filtr do sbírky.. Nový článek "Jak na krajinářskou fotografii bez filtrů" bych také uvítal. Dobré světlo všem, s filtrem i bez:-)

KarelPixi

6.2.2013 12:25

Prosba o radu

Zdravím a děkuji za velmi zajímavý článek. Sám fotofiltry hojně využívám, nejvíc jsem však spokojený s polarizáky od firmy VFFOTO - www.fotofiltry.eu. Chtěl bych se vás však zeptat, zda máte někdo neutrální šedý filtr a od jaké firmy? Po kladných zkušenostech s firmou vffoto.com a fotofiltry.eu přemýšlím, že nakoupím opět zde...Díky a zdravím

phampl

19.4.2013 10:42

Zdravím vespolek

k té myšlence dvou polarizáků za sebou: kdysi mě to taky napadlo, protože by to byl ideální způsob, jak snímky ztmavovat téměř podle libosti. Bohužel u mé kombinace se tehdy ukázalo, že při větším ztmavení nastává barevný posun do modra, takže z toho nic nebylo. Nevím, jestli je to vlastností samotné olarizační vrstvy, možná nějaká jiná kombinace by dala lepší výsledky. Jenom pro zábavu: když jsem fotil na černobílý film, používal jsem barevné filtry pro zvýraznění různých věcí. Když jsem si pořídil první digitál, zkusil jsem taky udělat černobílý snímek s filtrem. Díky tomu, jak foťák vytváří černobílý snímek, z toho tehdy vznikla pěkná hrůza, takže jsem zjistil, že barevné filtry s digitálem ne, protože zpracování RAWu a mixér kanálů dá lepší výsledky. Polarizák se nahradit nedá, aspoň dokud někdo nezačne vyrábět nějaké superčipy, které dokážou uchovat i směr polarizace světla. Protože při postprocesingu je možné provádět všelijaké psí kusy, ale určit, co by měl odebrat polarizák, to prostě program nedokáže. Dokážete napodobit přechodové filtry, dokonce i různé jejich kombinace, a s RAWem na to máte většinou i dostatek dat, ale polarizák a hustý ND filtr nenahradíte, protože u ND filtru se zase prodlužuje čas a selektivní rozmazání pohybu podle směru se taky nedělá moc snadno. Přechodové filtry můžou ušetřit pozdější práci a trochu vylepšit expozici, protože obvykle jako vedlejší efekt zmenšují dynamický rozsah, ale jsou použitelné jen při určitých prostorových podmínkách. Tím myslím víceméně rovný horizont nebo hranici, podle které chcete vést korekci. Jakmile je ta hranice něčím narušená, třeba tou skálou, která by neměla být barevně ovlivněná, začne to být složitější. A speciálně pro Aleše72: jistě je lepší už na začátku udělat takový snímek, se kterým bude co nejméně další práce, ale většinou se nějakému zpracování stejně nevyhnete. A "postprocessing" se prováděl i v době zvětšování černobílých fotek, ať už všelijakým nakláněním, ohýbáním papíru nebo nadržováním tmavých oblastí. Faktem je, že digitály tuhle oblast a její možnosti hrozně moc rozšířily a že s digitálním obrazem můžete udělat mnohem víc kouzel než byste dokázal s filtry a zvětšovákem. Ale to záleží jen na tom, kolik námahy tomu chcete věnovat a kde máte hranici, za kterou už to podle vás nebude fotka, ale jenom počítačový produkt. A ve výsledku na tom, jestli se na ten obrázek "bude dát koukat". Předpokládám, že pokud máte praxi v práci s filtry, budete schopný udělat opravdu slušnou fotku, na kterou bych se já musel dost dlouho potit u počítače. Já jsem si zvolil tu druhou cestu, protože se jednak v úpravách obrazu trochu vyznám, jednak proto, že nechci dávat peníze do drahých filtrů, které podle mých zkušeností jdou dalším zpracováním celkem snadno nahradit.

JanGrim

11.2.2014 20:15

Největší světový krajináři, zahoďte své filtry!! =)

Na tento článek jsem narazil náhodou a koukám dlouho po zveřejnění, takže se k němu už ani nebudu rozepisovat.. úsměvné čtení.. =D

Gustav

26.4.2014 16:50

odvážný článek

Dík za odvážný článek. Myslím, že u digi se obecně klade slabý důraz na postproces (za předpokladu, že už máme pořádný snímek). Kdybych tohle věděl na začátku, tak místo filtrů bych koupil příručku photoshopu...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada