Brand

Jak na protisvětlo v krajinářské fotografii

Old man of storr.jpgFotíte rádi přímo do slunce, či se sluncem nebo jiným zdrojem světla v záběru, ale chcete se vyhnout nežádoucím odrazům a ztrátě kontrastu? Chcete fotografovat do protisvětla nejen krajinu, panoramata, ale zahrnout do záběru i lidský element a nevíte jak na to? Nebojte se, ukážeme si to v tomto článku.

Spousta z nás se s tím při focení již setkala. Fotíte zapadající slunce, ale jeho paprsky vám ve fotografii udělají několik obřích "prasátek" (anglicky "ghosting"). Ty často bývají tak velká, že ani žádná retuš ve Photoshopu zcela nepomůže. Když je navíc v záběru člověk a "prasátko" se udělá přímo přes jeho obličej, je fotografie zcela znehodnocená.

Jak nežádoucí odrazy světla omezit?

Většina z nás ví, že nežádoucí efekt odražených paprsků lze snížit:

a) použitím kvalitního objektivu (každý objektiv zvládá protisvětlo jinak)

b) použitím sluneční clony (pomáhá, přichází-li paprsky světla ze strany)

c) nepoužitím ND a přechodových filtrů (použití těchto filtrů zvyšuje nežádoucí odrazy)

d) částečným zakrytím světelného zdroje (například když se sluníčko částečně schová za mrak nebo skálu)

Tohle pravděpodobně každý krajinář zná. Bohužel jsem zjistil, že v určitých situacích (např. fotíme-li přímo do slunce) se "ghosting", a s ním i často spojená ztráta kontrastu projeví, nehledě na to, jak kvalitní objektiv použijete, či jestli jste nějaký filtr na objektivu nechali nebo ne. Existuje však řešení, které vám pomůže v každé situaci.

466576_detail.jpg

Prst jako nejlepší clona?

Už jsem to zmiňoval v některých starších článcích a vysvětluji to pravidelně na svých workshopech: "Nejpraktičtějším způsobem jak se nežádoucích odrazů světla zbavit je zakrýt slunce prstem." Ano, je to tak jak píši. Normálně strčíte prst před objektiv, slunce zakryjete a zmáčknete spoušť. Je zde ale potřeba uvést jeden základní předpoklad a tím je nutnost focení ze stativu.

Pokud máte stativ, stačí udělat dva identické snímky, přičemž v jednom z nich zdroj světla (slunce, pouliční lampu, atd.) zakryjeme prstem. Snímek prstem nezakrytý nám tak bude dokonale zobrazovat zdroj světla (většinou oblohu), zatímco snímek, u kterého byl zdroj světla zakryt prstem, nebude obsahovat žádné reflexe (většinou popředí). Ve Photoshopu pak oba snímky slepíme (z jednoho použijeme popředí a z druhého oblohu se světelným zdrojem) a máme hotovo.

Cadini di Misurina.jpg

Poznámka autora: na fotografii výše sluníčko již vytvářelo znatelné odlesky, proto jsem musel konkrétní podkladové fotografie přiclonit prstem (viz fotografie níže).

LEPENI.jpg

Kombinace s lepením expozic u panoramat?

Často dostávám od fotografů otázku, jak tuto metodu kombinovat s metodou lepení expozic u panoramat (kterou popisuji například v tomto článku). Při lepení expozic využívám AEB (Auto Exposure Bracketing) funkci fotoaparátu s automatickým odpálením 3 snímků za sebou. To mi totiž ulehčuje práci, když sestavuji jednořadá nebo víceřadá panoramata (člověk nemusí počítat kolikrát už zmáčkl dálkovou spoušť, ale fotoaparát to udělá za něj).

Abych expozici neřešil, aplikoval metodu exponování vpravo a vyhnul se přepalům, posunu před focením expozici všech 3 snímků mírně doleva (vysvětlení v tomto článku) a tak první (tmavší) snímek použiji na oblohu, druhý (nejtmavší) snímek si ponechám jako "back up" pro případné přepaly a třetí (světlý) snímek použiji na popředí.

When the goods listen.jpg

Poznámka autora: Na fotografii výše bylo slunce z části blokované mraky a tak nebylo potřeba metodu clonění prstem použít.

Když fotím takové panorama například zprava doleva, fotoaparát na každé zarážce u panoramatické hlavy odpálí 3 snímky. Když se dostanu až na zarážku, ve které v záběru uvidím slunce, odpálím jednu trojici snímků bez prstu a druhou trojici snímků s prstem v záběru.

Vznikne mi tak 6 snímků, ze kterých však vyberu pouze 2. Tedy první (tmavší bez prstu) exponovaný na oblohu a šestý (světlý s prstem clonícím slunce), u kterého jsem díky zaclonění získal popředí bez odlesků a ztráty kontrastu. Následně tyto 2 snímky "slepíme" metodou lepení expozic (viz můj dřívější článek) v Photoshopu.

Kombinace s focením lidí?

Pokud ze stativu dokumentačně fotografujete například skupinu kamarádů po výstupu na vrchol hory, lze stejnou metodu použít i u lidí. Velice často takto fotím do sluníčka s bleskem účastníky workshopů. Sluníčko v záběru navozuje příjemnou atmosféru, účastníci nemusí mhouřit oči (do očí nic nesvítí protože mají slunce za zády) a tak jim blesk pouze odstraní stíny v obličeji.

From the top of Monte Paterno.jpgPoznámka autora: Ano, nevznikne tak sice žádná "fine art" fotografie, ale bavíme se momentálně na úrovni dokumentace (viz fotografie vpravo).

Opět zde použiji zaclonění slunce v případě expozice na popředí (na lidi), jen je potřeba si uvědomit, že pokud jsem tím, kdo musí clonit prstem, nebudu sám na fotografii. Pro tento účel lze tedy použít různá, po domácku vyrobená, clonítka (viděl jsem například clonítka vyrobená z plastových míchátek na cocktaily) nebo lze horní část objektivu zakrýt kšiltovkou či čímkoliv, co bude držet a nespadne.

Předpoklady využití metody

Abychom mohli tuto metodu úspěšně aplikovat, je důležité podkladové fotografie správně nasnímat (tedy umět pracovat s expozičním bracketingem) a správně slepit (tedy ovládat vrstvy ve Photoshopu). Nutností je rovněž použití stativu a ideálně i dálkového ovládání, abychom zabránili posunu fotoaparátu mezi snímáním kompozičně totožných snímků. I sebemenší dotek fotoaparátu může způsobit jeho posun, což v některých případech zapříčiní neslučitelnost podkladových snímků.

Cíl nebo prostředek?

Když jsem před dvěma týdny na workshopu v Dolomitech ukončil dvouhodinový výklad slovy "Všechno, co vám tady říkám, je k ničemu!", řada z účastníků se začala smát. Nicméně někteří pochopili, že tím chci pouze maximálně zdůraznit fakt, že všechny mnou popsané techniky a "vychytávky" jsou samy o sobě bezcenné, pokud nejsou použity za správným účelem. Tím účelem je fotografovi usnadnit život a umožnit mu soustředit se na to, co je ve fotografii opravdu důležité. Tedy na zachycení unikátního světla, dokonalé kompozice, emocí a předání této informace divákovi.

571815_detail.jpg

S technologickým vývojem se častěji a častěji setkávám s tím, že lidé jsou příliš fixovaní na techniku, nové metody jejího použití a to hlavní nám stále více uniká. Na Facebooku, ale i jinde na internetu dnes najdete hromady šťouralů, kteří vědí všechno a rádi se budou dohadovat o tom, která metoda je lepší. Znají milión funkcí ve Photoshopu, řeknou vám přesně, který foťák má jaký dynamický rozsah nebo který monitor dokáže zobrazit nejširší barevný gamut, nicméně dobrou fotku od nich nikdy nikdo neviděl a ani neuvidí.

Proto znovu opakuji, metody nejsou cíl, ale prostředek, který nám má usnadnit cestu k cíli. Přeji dobré světlo a spousty povedených fotek v protisvětle :)

Štítky:

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Lukas

12.10.2016 11:47

Super článok, tvoje články su pre mňa najväčším zdrojom informácií a fotky zdrojom inšpirácií, dúfam že raz sa mi podarí dostať aj na tvoj workshop :-) 

Václav

12.10.2016 14:28

Děkuji za komentář :) Mě některá témata už přijdou jako nuda (protože je považuji za samozřejmost) a tak jsem rád, když to pak lidi zajímá :) Ahoj

BikerPavelBiker

12.10.2016 14:53

Moc hezký článek, ještě lepší fotky:-) Chtěl bych Tě poprosit - tedy lepení expozic u panoramat fotíš tak, že uděláš vpodstatě dvě panoramata (světlejší a tmavší), která pak dáš do vrstev? V čem děláš to vlastní slepení fotek do panoramat? Spoléháš na vytvoření 2 totožných panoramat z podkladových fotek ze stativu (=že Ti vzniknou identická panoramata bez posunu/rotace...)?

 

A ještě jsem se chtěl zeptat: Já mám docela problém sloučit světlejší a tmavší fotku tak, aby to vypadalo plynule/přirozeně (viz např. Tvé posl. panorama v článku)... Zvláště jsou-li na fotce lidi, tak barva pleti (+ostrost) vs. světlé pozadí.Je nějaký fígl? Díky!

Václav

12.10.2016 22:36

Ahoj, díky za komentář :) Nejdříve expozičně slepím jednotlivé podkladové fotografie (do jedné vrstvy) a ty pak slepím v PTGui do panorama (viz článek na to lepení: http://www.fotoradce.cz/krajinarska-fotografie-panorama-iii-cast). Sloučení fotek popisuji detailně tady: http://www.fotoradce.cz/editace-fotografii-lepeni-expozic-a-panoramat (v odstavci "Lepení expozic". Psal bych sem to samé co je v tom článku :o) ..je to o práci se štětcem a klonovacím razítku v modu "Darken" (když je třeba). Co se lidí týče, je potřeba si vybrat jestli chci použit variantu z popředí (světlou) nebo z pozadí (tmavou). To je dané tím, kde člověk stojí (na fotce dole jsem použil variantu z pozadí (tmavou), protože lidé jsou na horizontu. Kdyby byli v krajině (viz hromadná fotka z Monte Paterna), použiji světlou. V určitých případech lze opět použít klonovací razítko v módu Darken a v některých případech je lepší použít "Magickou hůlku" a objekt ze světlejší fotky celý vybrat. Je to ale případ od případu.

Martin

13.10.2016 15:52

Opět suprový článek a perfektní fotky. 

Fintu s prstem jsem na letošní cestě používal hodně často, tak teď je jen v PC složit. Tvoje články s prezentacemi fotografií jsou pro mě vždycky velkým kopancem a připomenutím, o čem by focení mělo být.

 

Těším se na další a doufám že se dostanu v dohledné době na tvůj kurz ;-).

Václav

13.10.2016 20:18

Díky :)

BikerPavelBiker

15.10.2016 12:14

Ahoj Vašku, dodatečně díky moc za rozsáhlou odpověď! Fakt moc hezké fotky!

Jirka

29.11.2016 09:25

Dobré a jednoduché vysvětlení.Krásné fotky.Začátečníci nemusí tápat a pokročilejším to připomene v čem je kouzlo fotografie.

Jirka

29.11.2016 09:25

Dobré a jednoduché vysvětlení.Krásné fotky.Začátečníci nemusí tápat a pokročilejším to připomene v čem je kouzlo fotografie.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Krajinářská fotografie: září - říjen 2017

Vichřice před pár dny razantně ukončila letošní vydařený podzim, tak se pojďme podívat, se kterými snímky jste se za uplynulé dva…

1.11.2017

Michal Balada

Krajinářská fotografie: červenec - srpen 2017

Fotografií jste přes letní měsíce nahráli do galerie méně než je obvyklé, ale i tak se našlo pár povedených snímků, za kterými se…

4.9.2017

Michal Balada

Má cesta k reportážnímu focení svateb

Reportáž, to je krásné slovo, moje oblíbené. Prakticky mohu s klidem říci, že jsem reportážní svatební fotograf. A teď bych vám…

10.8.2017

Lukáš

Krajinářská fotografie: duben - červen 2017

Jaro je za námi, a protože už je v plném proudu léto, nastal nejvyšší čas ohlédnout se za krajinářskými snímky, které jste v…

3.7.2017

Michal Balada

Dostaňte ze svého fotoaparátu maximum

Rukama mi za posledních asi patnáct let prošla celá řada fotoaparátů. U všech jsem se vždy snažil "vymačkat" z nich co se dalo.…

31.5.2017

Tomáš

Krajinářská fotografie: Leden - Březen 2017

Letošní zima se konečně po pár hubenějších letech předvedla a na výběru z uplynulých měsíců je to znát. Tak pojďme na něho.

5.4.2017

Michal Balada