Brand

Jak správně exponovat s externím bleskem

Mnoho fotografů se použití externího blesku záměrně vyhýbá. Ovšem ne proto, že by jej nechtěli použít, ale spíš proto, že nemají "v malíku" správné měření expozice. A právě na to bych se chtěl v dnešním článku zaměřit. Ukážu vám, jak při použití externího blesku snadno a spolehlivě měřit a nastavit expozici. Uvidíte, že je to velmi snadné a otevře vám to dveře do světa focení s bleskem.

128.jpg

Při běžném focení jsme zvyklí měřit expozici většinou automaticky a pomáháme si případně kompenzací expozice. A nebo pokud máme nastavený režim M, tak si alespoň necháme "poradit" od vestavěného expozimetru a nastavíme clonu, čas a ISO dle něj. A většinou to dopadne velmi dobře. Nic na tom není, stačí jen vědět, kdy lze automatiku poslechnout a kdy je potřeba jít trochu vlastním směrem (např. při focení v protisvětle).

Při použití externího blesku je to téměř stejné. Jak na to?

Jak nastavit expozici při použití blesku

V praxi platí jedno osvědčené pravidlo: vždy měřte expozici na přirozené světlo, a to i při použití blesku. Tím nemůžete nikdy nic pokazit. To v praxi znamená, že budete expoziční hodnoty nastavovat tak, jako byste blesk vůbec neměli nasazený a puštěný = tak, jak jste zvyklí. Pokud by aktivace blesku sama zkracovala expozici, nastavte si režim blesku na "Slow", neboli pomalá synchronizace.

Díky tomu budete mít vždycky správně exponované pozadí i popředí. Nic nebude přeexponované ani podexponované. Takže se vám nestane, že byste měli přesvíceného člověka s černým pozadím. Možná to pozadí bude rozmazané pohybem, ale exponované bude dobře (nebude černé - podexponované). A to je naším cílem.

121.jpgExpozice 1/10 sec. naměřená (bodově na hrad na pozadí) a použitá jako bychom fotili bez blesku. Díky tomu není pozadí černé.

1 výjimka, kdy to neplatí

K tomu ale jedním dechem dodám, že existuje jedna výjimka: fotografování v úplné tmě. Pokud fotíme ve tmě nebo šeru, kdy expozice dle automatiky vychází třeba na několik sekund, tak nemá smysl měřit na přirozené světlo. Takovou situaci lze řešit 2 způsoby:

  1. Zcela opustíme myšlenku exponování na přirozené světlo (typickým příkladem je např. focení v ateliéru) a nastavíme expozici na 1/125 sekundy.
  2. Budeme i nadále exponovat na přirozené světlo, ale expozici zkrátíme (např. fotíme venku v šeru) z několika sekund třeba na 1/2 sekundy.

Jak se správně rozhodnout? Pokud bleskem nasvítíme vše podstatné a nepotřebujeme mít správně exponované to, co blesk nenasvítí, tak volíme možnost č. 1. Pokud ovšem náš blesk neosvítí vše co fotíme a i tmavé pozadí chceme mít na fotce vykreslené (ne černé), volíme možnost č. 2.

Vlevo: možnost č.1 (1/125sec., situace jako v ateliéru).
Vpravo: možnost č. 2 (1/20 sec., díky delší expozici není pozadí podexponované).

img_5021.jpgimg_5596.jpg

Jak ale konkrétně nastavit expozici u variant č. 2? To je dost individuální otázka. Je potřeba počítat s tím, že pokud fotíme pohyb, tak čím delší expozice bude, tím rozmazanější to tmavé pozadí bude. Nemusíte se bát, že by se hlavní objekt také rozmazal - blesk zmrazí vše, co nasvítí. Já osobně bych doporučoval vyzkoušet jako výchozí takové hodnoty:

  • Expozimetr ukazuje 1/50 sekundy: nastavím 1/50 sec.
  • Expozimetr ukazuje 1/10 sekundy: nastavím 1/20 sec.
  • Expozimetr ukazuje 1/2 sekundy: nastavím 1/10 sec.
  • Expozimetr ukazuje 1 sekundu: nastavím 1/5 sec.
  • Expozimetr ukazuje 4 sekundy: nastavím 1/2 sec.

Samozřejmě v praxi si je můžete jakkoliv dále upravit, berte to jen jako výchozí doporučení.

126.jpg127.jpgI při delší expozici 1/20 sekundy je vše, co blesk nasvítil, ostré a pozadí vlivem rotace fotoaparátu rozostřené.

107.jpgPři ještě delší expozici (1/2 sekundy) lze pozorovat "duchy" kolem postav, které má na svědomí přirozené světlo z pouličních lamp. Dole na snímku je krásně vidět hranice bleskem nasvícené dlažby (ostrá - bleskem zmrazená) a té části dlažby, kam již blesk nedosvítil (ta je již rozmazaná). Není to žádná úprava, ale praktická ukázka, jak blesk umí zmrazit pohyb i při delší expozici.

Samozřejmě pokud bychom fotili nějakou statickou scénu, tak si můžeme dovolit expozici více prodloužit. Na druhou stranu statickou scénu už můžeme pohodlně vyfotit ze stativu a blesk ani nebudeme potřebovat...

Situace "něco mezi"

Asi nejhorší je situace, kdy není ani tma, ani dost světla. Typickým příkladem je např. focení plesu v nějakém kulturním domě, kde je sice málo světla, ale tma tam není. V takovém případě:

  • Pokud nastavíme expozici na přirozené světlo (např. 1/4 sec.), tak bude správně exponované pozadí (nebude černé), ale bude tu riziko tzv. "duchů, tj. rozmazaných obrysů kolem pohybujících se lidí (viz fotka výše).
  • Pokud nastavíme expozici jako bychom byli v ateliéru (např. 1/125 sec.), tak bude chybně exponované pozadí (bude černé), ale nebude tu riziko tzv. "duchů".

V takovém případě je ideální zvýšit citlivost ISO na nějakou únosně vysokou hodnotu a tím expozici zkrátit. Takže už expozice nebude 1/4 sekundy, ale třeba 1/20, a riziko tzv. "duchů" se tím minimalizuje. A pozadí nebude podexponované.

Praktické tipy

Nebojte se použití externího blesku. Měření expozice je v běžných podmínkách zcela stejné, jako kdybychom blesk nepoužili. Jenom tehdy, pokud expozice vychází příliš dlouhá (třeba 1/10 sec. a delší), nastavíme expozici uměle kratší (na to je pak ideální použít režim M). V ostatních případech si ale můžeme dovolit nastavit expozici zhruba takovou, jako nám navrhne automatika.

096.jpgSnímek pořízený bez blesku (naměřené a použité hodnoty ISO 1600, f/2, 1/60 sec.).

100.jpgJen o pár minut vyfocená stejná scéna se stejnými hodnotami ISO 1600, f/2, 1/60sec., navíc ale nasvícená bleskem. Takže vyfoceno s hodnotami naměřenými na přirozené světlo.

A ptáte se - jak to, že tak dlouhá expozice nepovede k totálně rozmazanému snímku? Odpověď je snadná - proto, že blesk vše, co nasvítí, zaručeně zmrazí. Doba záblesku je tak moc krátká, že vše, co nasvítí, zmrazí. A to i tehdy, pokud je to v pohybu. Vše ostatní, co blesk nenasvítí, se pak samozřejmě rozmaže stejně, jako bychom blesk nepoužili.

Až si toto výše uvedené v praxi vyzkoušíte, tak navíc ještě zjistíte, že:

  • klasickým nastavením expozice regulujete, jak tmavé / světlé bude bleskem nenasvícené pozadí.
  • nastavením výkonu blesku (kompenzace výkonu blesku pokud používáte blesk v režimu TTL) regulujete, jak tmavý / světlý bude bleskem nasvícené popředí.

Takže ve výsledku když např. zjistíte, že popředí je příliš světlé a pozadí tmavé, tak budete kompenzovat výkon blesku do záporných hodnot a prodloužíte expozici (nebo zvednete ISO či odcloníte).  Nebo naopak pokud budete mít popředí tmavé a pozadí zbytečně světlé, tak zvednete výkon blesku a expozici zkrátíte (nebo snížíte ISO či přicloníte).

114.jpgimg171.jpgVlevo i vpravo: expozice naměřená na přirozené světlo, ale trochu zkrácená, aby pozadí bylo tmavější (večer má automatika tendence přeexponovávat).

Shrnutí

  • Vždy když budete fotit s externím bleskem, tak začněte tím, že si naměříte expozici tak, jak jste zvyklí. Tj. jako byste blesk vůbec neměli.
  • Do režimu M nastavte takové hodnoty, které vám ukázala automatika nebo je lehce upravte (např. focení v protisvětle apod.).
  • Pokud je expozice příliš dlouhá, můžete ji uměle zkrátit.
  • Blesk klidně nechte na automatický režim TTL.
  • Jedinou výjimkou je focení v ateliéru nebo v podobném prostředí (např. fotíme před zdí v tmavém interiéru), kde blesk nasvítí vše a není vůbec potřeba exponovat na přirozené světlo.

Jak vidíte, ve výsledku je to velmi snadné.  Expozici vždy začínejte měřit jako obvykle a až pokud zjistíte, že je příliš dlouhá, ji můžete (ale nemusíte) zkrátit. No a pokud si nebudete jistí, tak si vždy můžete udělat sadu testovacích fotek. Pamatujte na to, že klasickým nastavením expozice ovlivňujete pozadí (to co blesk nenasvítí) a nastavením výkonu blesku ovlivňujete popředí (to co blesk nasvítí). Takže můžete obojí ovlivňovat zcela nezávisle na sobě.

Pokud byste se chtěli tématu focení s bleskem věnovat více, vřele doporučuji náš seriál věnovaný právě focení s bleskem. Můžete začít třeba dílem nazvaným Expozice v exteriéru.

Máte dotazy k měření expozice při použití externího blesku? Pište do komentářů níže, na vše odpovím.

Štítky: blesk

Diskuse

Lubo54

9.4.2015 11:03

expozicia externým bleskom

Palec hore:-) Pekná práca Tomáš. Pomôže to veľa amatérom...začínajúcim , ale aj pokročilým. Ušetrí im to štúdium pár kníh o fotení ex.bleskom. Lubo

Tomáš

9.4.2015 11:13

Díky moc ;)

texis

9.4.2015 13:54

Nerozumim jak je mozne ze pri expozicnich casech jako 1/20 nebo i 1/10 neni rozostrene i popredi? Vsak to uz bez kvalitni stabilizace lze jen tezko udrzet z ruky ne? Jaky vliv na ostros ma v tom pripade blesk? Nebo mi neco podstatneho uniklo? Diky

Tomáš

9.4.2015 14:02

Blesk v tuto chvíli funguje jako velmi spolehlivý stabilizátor. Délka záblesu je extrémně krátká - tehdy se popředí naexponuje a po ostatní dobu (kdy je skoro tma) se už do expozice skoro nic neprojeví (je skoro tma). Tkaže už je jedno jestli je to 1/20 nebo 1/5 sekundy.

iva.dufkova

9.4.2015 21:54

Moc prima článek. Přesně pro mě. Moc se s bleskem nekamarádím. Takže děkuji.

texis

10.4.2015 07:53

AHA ;-)

Dik moc, uz tomu rozumim - takze doba kdy "sviti" blesk je moc kratka na nejake rozmazani a zbytek casu uz je tak malo svetla ze rozmazani pohybem "neni videt". Super. Hned musim vyzkouset ;-)

tinkao

10.4.2015 08:18

Taky díky. Jsem zvyklá fotit na Av plus kompenzaci expozice a nějak jsem se nikdy moc neuměla popasovat s nastavením blesku, aniž bych musela použít M. Hodně článků a knih totiž předpokládá, že fotíte s bleskem právě na M. Chápu to dobře, že pokud nastavím kompenzaci expozice dejme tomu na -2/3, ztmavuji jen pozadí, ale popředí osvícené bleskem ne?

Petr7

10.4.2015 13:54

pro tinkao

Dobrá otázka! Musíme rozlišovat Canon a Nikon (ostatní nevm). Canon při kompenzaci expozice nechá blesk nekompenzuje, Nikon ano. Takže když s Nikonem ubereš -2/3, musíš naopak blesk kompenzovat +2/3, aby exponoval správně. Proto fotím s mým D5300 na M, abych nemusel blesk pořád vyrovnávat...

JonSnih

10.4.2015 17:56

@Petr7

Mám pocit, že kdysi jsem někde četl, že u Nikonu se musí někam hluboko do menu, kde se zruší to kompenzování expozice a blesku. U Olympusů to jde též.

tinkao

11.4.2015 20:27

Díky, Petr7. Ano, mám Canon.

fotografkazdejvic

13.4.2015 16:09

Díky za článek a praktické rady, Tomáši. Musím vyzkoušet...

Petr7

14.4.2015 10:47

@JonSnih

Bohužel, Nikon tuhle možnost dal do menu až u D4 (a D800), tohle jsem našel na jejich webu: Nikon’s new D4 and D4s D-SLRs are unique in that they are the first Nikon D-SLR to separate flash exposure compensation from the camera’s exposure compensation when using the camera with compatible Nikon Speedlights in i-TTL. Previously, when in i-TTL and shooting in an automated mode like aperture priority, and you decided to use exposure compensation on the camera (which affects the ambient light), the change you made using the camera’s exposure compensation feature would also change the flash exposure on the Speedlight.

Bartyx

15.4.2015 13:18

Díky...

Pěkný článek. Ještě bych uvítal něco o nastavování blesku manuálně, když ho odplauji jednoduchým odpalovačem mimo tělo. Jak v tom případě řešit expozici, když nemohu použít TTL. Vím, že je to spíš pokus omyl, ale nějaké rady by se hodily.

Tomáš

16.4.2015 09:41

Dobrý den. Pokud máte blesk v režimu M, tak expozici měříte stále zcela stejně, jako je uvedeno v tomto článku. Jediným rozdílem je, že výkon blesku nastavujete manuálně. Takže pokus omyl je to spíš jen ohledně nastavení blesku. Expozici ve fotoaparátu můžete nastavit přesně dle výše uvedeného návodu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada