Brand

Jak získat fotografickou zakázku

Nedávno jsem publikoval článek o tom, jak nacenit fotografickou zakázku. Dnes se vrátím o krok zpět a poradím vám, jak vůbec zajistit to, aby vám začaly poptávky na fotografování chodit do mailu.

Spousta začínajících i pokročilých fotografů sní o tom, že budou fotit za peníze super zajímavé zakázky. Pro některé je to splněný sen, pro jiné vzdálená hudba budoucnosti. Abych vám k tomuto snu pomohl, mám pro vás několik čistě praktických tipů, jak toho dosáhnout.

Dejte o sobě vědět

Jak zajistit, aby vám vůbec někdo poslal poptávku na fotografování? Ať už vás baví krajina, produkty, portréty nebo reportáž, musíte nejprve o sobě dát vědět. Konkrétněji řečeno je potřeba dát lidem vědět, že vůbec něco takového fotíte a že si vás mohou na takové focení objednat. Bez toho to opravdu vůbec nepůjde. Stejně jako vy nebudete chodit nakupovat zeleninu do pekárny, lidé vás nebudou jako fotografa poptávat, když nebudou vědět, že své fotografické služby nabízíte.

Není to sice žádná přelomová myšlenka, ale vcelku byste se divili, jak moc v praxi funguje. Pokud ji totiž dotáhnete téměř k dokonalosti, uvidíte, že se vám fotografické poptávky za rok jen pohrnou. Klíčová otázka zní, jak o sobě dát vědět?

1. Vlastní webová prezentace

První, s čím byste měli začít, je vlastní webová prezentace. Nemusí to být žádný zázrak, do začátku postačí jednoduchá až minimalistická webová prezentace. V praxi často platí, že méně je více. U fotografických webových prezentací to platí dvojnásob. Vykašlete se na složité a nepřehledné weby. Vy se chcete prezentovat fotografiemi - to bude váš hlavní obsah a ostatní designové prvky je nesmí "přebít".

Velmi podstatné je na svůj web uvést textovou informaci o tom, že to dané konkrétní focení nabízíte. Nejen proto, aby si to mohl přečíst potenciální zákazník, ale také roboti vyhledávačů. Ti váš web pak budou díky tomu zobrazovat ve výsledcích hledání. Např. pokud se věnujete focení portrétů, tak byste svůj web měli mít z hlediska SEO (Seach Engine Optimization) optimalizovaný na focení portrétů.

2. Sociální sítě a další marketingové kanály

Velmi důležité jsou v dnešní době i sociální sítě. Nebudu a ani nechci zde rozebírat jak na to, jelikož to by vydalo na samostatnou knihu. Stručně polopaticky řečeno - zařiďte si profil na Facebooku, Instagramu a případně i dalších sociálních sítích a "krmte" své odběratele novinkami, zajímavostmi a především svými fotkami.

3. Ukázkové fotografie + reference

V dnešní době jenom text nestačí. Je nutné, abyste na svůj web i sociální sítě dali ukázkové fotografie. Nikdo nekupuje zajíce v pytli, a tak musíte dát lidem vědět, co mohou očekávat. Jak z toho ven, když teprve začínáte? Zkuste si zajistit takové fotky nějakým "inscenovaným" způsobem. Tzn. domluvte se s kamarády, že jim nafotíte portréty a podobně a získejte tak nejen ukázkové fotografie, ale i reference. Právě dobré reference jsou velmi důležité - lidé jsou na ně už zvyklí z  běžného nakupování (kdo nehledá zkušenosti ostatních a recenze při nákupu dražších věcí?).

4. Další komunikační kanály

Můžete zvážit účast na různých veletrzích, inzerci v magazínech, na webu apod. Vždycky vycházejte z toho, kdo je váš zákazník. Ideálně si zkuste svého vzorového zákazníka vizualizovat, představit si jaké má zájmy, co dělá, kolik mu obvykle je let... no a podle toho už jste jen krůček k tomu, abyste zjistili, jak jej můžete ideálně oslovit.

Shrnutí

V praxi platí, že vás prostě nikdo nikdy neosloví, když nebude vědět, že nabízíte to, co on poptává. Na trhu je poptávka a vy musíte lidem dát vědět, že jste připravení a schopní jejich poptávku uspokojit. Vím, že to není nikterak převratná myšlenka. Ale když si budete průběžně odpovídat na otázku "jak to lidem dát vědět" a budete šikovní a snaživí, tak uvidíte, že za pár let už budete řešit otázku zcela jinou - jak zvládnout zvyšující se počet zakázek.

Jestli máte nějaké své postřehy či nápady, neváhejte je napsat do komentáře níže ;)

Štítky:

Diskuse

Jaroslav

9.8.2019 23:48

Tomáši, zase máš pravdu - prostě bohaté zkušenosti. A k nim  se člověk musí dopracovat. Za začátku, aby si člověk získal jméno, se musí i někde vtlačit, ukázat, jaké dělá fotky. Potom ho lidé budou častěji vnímat. Zjistil jsem, že Facebook je dobrá reklama. A když má člověk nějaké zaměření (např. krajina), tak objet místa, kde by mohl své fotky nabídnout. Dnes jsou žádané magnetky - kde bych je bychl nabídnout? Mám fotky něčím odlišné od ostatních? Myslím třeba místa, která nejsou obvyklá? A je to vše o kontaktech a o jménu. Ale to je tak u všech činností, nejen u focení. I když to focení je někdy náročnější, protože každý fotí mobilem ... A dost často to stačí. Ale jsou chvíle, kdy ten mobil nestačí. Tam potom nastupuje fotograf.... 

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Inspirace

Všechny články kategorie

Fotovýlet na Pravčickou bránu

Je to pohádka, ale i krásný fotografický výlet do míst, kde nežije jen příběh z Narnie, ale také mnoho jiných příběhů. Ať to jsou…

17.10.2017

Lukáš

Jak získat fotografickou zakázku

Nedávno jsem publikoval článek o tom, jak nacenit fotografickou zakázku. Dnes se vrátím o krok zpět a poradím vám, jak vůbec…

4.10.2017

Tomáš

Rádi fotíte lidi? Víte že potřebujete jejich souhlas?

Fotíte rádi lidi a pak svou práci publikujete na sociální sítích nebo na webu? Víte, že potřebujete jejich souhlas? Znáte možné…

6.9.2017

Jiří

Jak nacenit fotografickou zakázku

Znáte ten pocit, kdy vám konečně do mailu přijde poptávka na focení, a vy zajásáte? Ale pocit radosti záhy vystřídá nejistota až…

17.7.2017

Tomáš

Jak jsem nevyhořel

Nikdy by mne nenapadlo, že by mne něco podobného někdy mohlo potkat. Syndrom vyhoření není nijak dobrý pro každého, kdo dělá…

13.7.2017

Lukáš

Mont Blanc - nejkrásnější hora Alp

Na internetu najdete různé žebříčky nejkrásnějších hor světa, Evropy, nebo jen samotných Alp. Většinou se v nich vysoko umisťuje…

12.6.2017

Michal Balada