Brand

Recenze FUJI X-E2

Dnešní recenze nebude úplně podrobně rozebírat vlastnosti X-E2, protože téměř všechny foťáky od Fuji používají stejný snímač, mají téměř totožné ovládání a odlišnosti jsou většinou zanedbatelné. Ostatním nejzajímavějším členům z rodiny Fuji X jsme věnovali několik recenzí, které najdete na našem webu. Pro úplnou představu o X-E2 proto doporučujeme pročíst i tyto články:

Recenze Fuji X-E1Recenze Fuji X-Pro1 - Recenze Fuji X-M1 - Recenze Fuji X-T1

Hlavní specifiakce X-E2

  • 16,3 Mpix APS-C X-Trans CMOS II
  • bajonet FUJIFILM X mount
  • závěrka 1/4000-30s / bulb
  • ISO auto / 200-6400 (rozšiřitelné na 100-25600)
  • FullHD video (H.264 MOV) - 60fps
  • vestavěný blesk GN 5 (ISO 100), x-sync 1/180s
  • 3" LCD s 1040000 body
  • OLED hledáček s 2360000 pixely (přesněji má 0,7 megapixelů - více dále v textu)
  • karta SD/SDHC/SDXC (UHS-I)
  • WiFi
  • USB 2.0, mini HDMI, 2,5mm konektor mikrofonu
  • rozměry 129 x 74,9 x 37,2 mm
  • hmotnost těla 350g vč. baterie a karty

Konstrukce a ovládání

Kromě mírně většího LCD byste na těle X-E2 marně hledali nějaké větší rozdíly oproti X-E1. Foťák je opět vyveden v povedeném retro stylu s celou řadou manuálních ovládacích prvků. Nám do redakce dorazila stříbrná barevná varianta, u které je hodně znát i sebemenší škrábanec (doporučujeme černé provedení).

Přední strana je z větší části potažena gumou, díky které se X-E2 dobře drží. Bajonet je celokovový
(např. Sony A7 a celá řada NEX má plastové pacičky, které drží samotný objektiv!) a otočné voliče také. Na vrchní straně je ovládání kompenzace expozice, které však mělo na náš vkus příliš tuhý chod. Hned vedle je samotná spoušť s možností našroubování drátové spouště nebo „soft touch“.

Celkově působí tělo velmi dobře díky celohořčíkové konstrukci. Nejvyšší model Fuji X-T1 má sice mnohem lepší provedení, ale tomu odpovídá i cena.

dsc04842.jpg

Samotné konstrukci nemáme co vytknout. Nikde nic nevrže a foťák působí jako celistvý kus kovu. Ovládací prvky jsou kvalitně vyvedené a je radost takový foťák používat. Podrobnější popis těla je v recenzi Fuji X-E1.

X-E1 a X-E2 se však liší ve svých útrobách :). Fuji prý přidalo více než šedesát vylepšení proti předchozímu modelu! Pojďme se podívat, co všechno bylo změněno.

Snímač

Jedním z nejdůležitějších vylepšení je nový snímač X-Trans CMOS II, který je shodný s modely X100S a X-T1. Nikoho už dnes nepřekvapí, že jeho velikost je stejná jako u většiny středních zrcadlovek Nikon nebo Canon (tedy APSC).

Hlavní základ tohoto snímače vyrábí Sony a byl použit např. u modelu NEX 5N. Důležitým rozdílem je ale absence anti aliasing filtru (AA filtr) a náhodné rozmístění barevné masky, díky kterému nevzniká u výsledných snímků moaré (taková ta ošklivá barevná duha, která se občas objeví, když fotíte např. někoho v kostkované košili). Odstraňování AA filtru je v poslední době docela rozšířený trend, který zatím nepoužívá jen Canon.

dscf2055.jpg

Je pravda, že fotky jsou bez AA filtru znatelně více prokreslené a i když má X-E2 „jen“ 16 megapixelů, hravě se úrovní detailů vyrovná foťákum s 20MPX snímačem a AA filtrem.

Jen je škoda, že se dnes většina výrobců honí za počtem megapixelů. Další řada Fuji X, která má být představena letos na Photokině, má mít 24 MPX APSC. Bude se nepochybně jednat o modifikovaný snímač ze Sony Alpha6000 a Nikonu D7100. Myslíme si, že 16 megapixelů je více než dost pro 95% fotografů. Ke kvalitě fotek se vrátíme později v recenzi.

dscf2036.jpg

Ostření

Mezi další vylepšení proti předchozímu modelu patří hybridní systém ostření.

Více než 100 000 pixelů na snímači X-E2 se stará o fázovou detekci. Ty pracují v kombinaci s klasickou detekcí kontrastu, která byla používáná u většiny starších bezzrcadlovek.

Fuji na svém webu proklamuje, že X-E2 dokáže zaostřit za 0,08s, což je podle nás hodnota naměřená za super ideálních (laboratorních (: )podmínek s nějakým konkrétnim objektivem.
My jsme měli zapůjčený jen setový zoom 18-55mm, který je opticky sice velmi kvalitní, ale rychlostí autofokusu (AF) nepatří mezi špičku.

Za běžného denního světla ostří X-E2 rychle a především přesně (příjemná změna proti zrcadlovkám). Při psaní recenze jsme měli možnost používat full frame Sony a7 (se setovým zoomem), a proto jsme mohli snadno porovnat rychlost AF u obou foťáků. Sony je jednoznačně rychlejší. Navíc má výrazně menší problémy při ostření za zhoršených světelných podmínek.

dscf1047.jpg

(ISO 6400)

Na focení splašených dětí nebo sportu není X-E2 ideální volba. Neznamená to však, že by X-E2 měl vyloženě špatný AF. Pokud ale nemáte hluboko do kapsy, s X-T1 nezažijete tolik nervy drásajících okamžiků ve snaze zaostřit na své ratolesti např. v interieru. Na manuální ostření také raději zapomeňte, protože snad všechny objektivy od Fuji mají elektronický ostřící prstenec, který je ale (alespoň v případě setového zoomu) málo citlivý. Pro přeostření z nekonečna na macro pootočíte prstencem více než pětkrát o 360 stupňů.

Hledáček a LCD

Další zásadní vylepšení proti X-E1 je jemnější LCD a také rychlejší elektronický hledáček.

Velikost LCD narostla ze 2,8 palce na 3 a rozlišení bylo zdvojnásobeno na milion pixelů. LCD je podle nás velmi povedený. Barevné podání je perfektní a čitelnost na denním světle také dobrá. Kvalitou je ještě lepší než LCD u NEXů. Bohužel ale postrádá možnost vyklopení.

dscf1008.jpg

Rozlišení hledáčku je opět 2,4 miliony (sub)pixelů. Jedná se o OLED panel, který je stejný jako u nejlepších bezzrcadlovek - např. Sony A7, Fuji X-T1, Sony NEX 6 atd.

Výrobci (myšleno pro všechny firmy, které používají tento elektronický hledáček) by ale spíše měli uvádět, že hledáček má „jen“ necelý milion pixelů, protože opravdové rozlišení je přibližně 1024 x 768. Každý bod se skládá z červeného, modrého a zeleného subpixelu. Pokud vynásobíte 1024 x 768 x 3, dostanete se přibližně na hodnotu 2 400 000 bodů. Je to nepochopitelná mistifikace zákazníků - jako kdyby někdo o full HD televizi uváděl, že má rozlišení šest megapixelů (což nikdo nedělá).

Každopádně kvalita hledáčku se znatelně zlepšila oproti X-E1. Obraz je plynulejší (50 snímků za sekundu oproti 25) a obnovovací frekvence je také na výborné úrovni. Fuji navíc vydalo firmware, který hledáček ještě mírně vylepšuje. K tomu nejlepšímu na trhu ale nepatří. Jeho velikost je značně menší než u X-T1 a Sony A7. I když se jedná o stejný OLED panel, optická soustava hledáčku méně zvětšuju. Proto X-E2 nedoporučujeme pro manuální ostření. Peaking funkce sice pomůže, ale A7 nebo X-T1 jsou lepší volbou pro ostření s manuálními objektivy.

Wi-Fi

X-E2 má nově funkci Wi-Fi. Po spuštění aplikace a spárování s telefonem foťák nabízí jen přetažení snímků do telefonu a případné odeslání přes mail nebo nahrání někam na uložiště, což je fajn. Na druhou stranu ale nejde s foťákem pořizovat snímky přes aplikaci v mobilu. Wi-fi tak postrádá svou hlavní funkci, ale stejně si nedokážeme moc dobře představit, že by někdo pořizoval např. časosběrné fotky přes telefon s foťákem umístěným na stativu, když baterka se spuštěným bezdrátovým ovládáním vydrží ani ne hodinu.

Výčet všech jednotlivých vylepšení by byl ještě dlouhý (např. rozšíření kompenzace expozice na -3EV nebo elektronická půlená matnice pro lepší manuální ostření). Pojďme se ale raději podívat na kvalitu fotek, která je na každém foťáku to nejdůležitější.

dscf2051.jpg

Kvalita fotek

Kvalita fotek je výborná a běžný fotograf bude naprosto spokojen. Výsledné fotky patří k tomu nejlepšímu z APSC snímačů. Pro pixel peepery uvádíme několik menších výtek, které by jim mohly vadit.

Především je potřeba si uvědomit, že z X-E2 lezou stejně kvalitní fotky jako z X-T1, který stojí o 14 tisíc více. To je poměrně slušný argument pro koupi X-E2. Nelze však očekávat znatelný krok vpřed oproti starším modelům z řady X (X-E1 a X-Pro1), protože snímač je velmi podobný.

Z celé řady Fuji X lze jednoduše vyždímat na 99% stejné fotky při úpravě RAWu, ať už tělo stojí mírně nad deset (X-E1) nebo přes třicet tisíc (X-T1). Kvalita jpgu se ale u nových modelů (X-E2, X-T1 a X100S) mírně liší. Dynamický rozsah je stále výborný, ale podle našeho subjektivního názoru mírně horší než u X-Pro1. Jak je u Fuji zvykem, Barvy jsou nádherné a výsledné fotky nepotřebují výraznější zásah do korekce před samotným tiskem. Krokem zpět je naopak výraznější redukce šumu od ISO 3200, kterou nelze vypnout (jen minimalizovat). Kvůli tomu může mít pleť nepřirozený, voskový vzhled. X-Pro1 má podle našeho názoru lepší jpg oproti X-E2 (a X-T1).

Jpg z X-E2 ale i tak patří k tomu nejlepšímu na trhu.

dscf1011.jpg

Pro podrobnější popis kvality fotek doporučujeme pročíst recenzi na X-T1, protože výstup je totožný.

Natáčení videa

Kvalita videa je klasicky u foťáků Fuji špatná. Pro běžné příležitostné natáčení dostačuje, ale od foťáku za 20 tisíc by každý očekával více. Video má klasické vady, které vznikají zmenšováním obrazu z 16 megapixelů na dva (tedy na rozlišení full HD videa). Na jemných detailech tak vzniká moaré a vše je narušeno šíleným aliasingem.

Firma Fuji si je problému vědoma a ráda by ho určitě změnila. Proto do X-E2 přidala vstup na externí mikrofon a full HD video při 60fps, aby X-E2 alespoň papíroval konkuroval jiným značkám. Bohužel při použití současného X-Trans snímače nikdy nebude video kvalitní.

dscf2031.jpg

Závěr

X-E2 je takový nemastný neslaný foťák. Jedná se o pouhou evoluci X-E1, která navíc neni nijak zásadní. Hledáček je kvalitní, provedení těla také, ostření mírně lepší než u X-E1, kvalita jpg naopak o chlup horší (jen podle našeho názoru). Pokud fotíte na X-E1, nemá příliš význam koupit X-E2. Investujte raději do objektivu. Jestli toužíte po bezzrcadlovce s optickým hledáčkem, kupte X-Pro1 nebo počkejte do příštího roku na X-Pro2. Pro nejlepší zážitek z focení s výbornými objektivy Fujinon investujte do povedeného X-T1, protože to je podle nás nejlepší systémový kompakt.

Mezi další možnosti patří řada Sony Alpha 7, ale ty už jsou cenově značně dražší a navíc nenabízí vůbec tolik objektivů jako Fuji. Sony má však lepší kvalitu fotek, videa a snadnou úpravu RAWu.

Fuji X-E2 je nyní k sehnánní výhodně v setu s objektivem XF55-200mm.

V příští recenzi se podíváme na Fuji X100S.

Fotky v plném rozlišení z X-E2 jsou ke stažení ZDE
Dalších 50 fotek z X-T1 (totožný výstup jako Z X-E2) je ke stažení ZDE

Štítky: fotoaparát, recenze

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Standa

26.8.2014 08:36

??? nerozumím DSLR je horší v ostření

Za běžného denního světla ostří X-E2 rychle a především přesně (příjemná změna proti zrcadlovkám).

Michal Kroupa

26.8.2014 08:46

ne, DSLR jsou mnohem lepsi v ostreni :). Chtel jsem tim rict, ze casto ostri nepresne. Musite delat AF Microadjustment ap (na mem Canonu 5D II ostri sigma 50 f1,4 s posunem oproti Canonu 6D). Proste na kazdem tele ostri spousta objektivu uplne jinak.. S mirrorless zadne posuny ostreni nenastavujete.

Standa

26.8.2014 09:43

Není to spíš chyba objektivu, než těla? Navíc druhovýrobce Sigma je tím známa přeci jen více než výrobce orig. příslušenství.

Tomáš

26.8.2014 09:57

Problém u zrcadlovek je všeobecně v nepřesnosti fázové detekce autofokusu. To je už konstrukčně daná věc. Objektiv zaostří tam, kam mu tělo dá pokyn, takže ve většině případů není na vině objektiv, ale tělo.

Michal Kroupa

26.8.2014 10:03

je to chyba (spis nepresnost) tela i objektivu. i kdyz date na mirrorless napr. objektivy zeiss, sigma (obecne objektivy jinych znacek nez od vyrobce originalniho prislusenstvi), nebudou Vam ostrit s nejakym posunem, protoze kontrastni a fazove ostreni je uplne jine, nez jake je ostreni u DSLR - foceny objekt je u bezzrcadlovek proste primo zaostren na snimaci a ne mimo jako u zrcadlovek. nevyhodou je pomalejsi AF

vverosta

27.8.2014 14:37

Fotky v plném rozlišení z X-E2 jsou ke stažení ZDE!

Stáhl jsem si je, ale stejně je mi to platné jako mrtvýmu zimník, protože můj HD monitor ukáže tak max. 1,6 Mpix z té původní 16 Mpix fotky, tedy tak asi jen 10%. Nebo si to natáhnu do Paintu (Malování), tam je to teda vidět všechno, ale nikoliv najednou, musím oknem aplikace šmejdit po pixelech ze snímače, což jde, kvalita se posoudit dá, ale estetický zážitek z toho je hluboko pod nulou! Kdy už konečně budeme moci vidět jaksepatří fotky, které dělají naše skvělé kamery?? Tohle je prosím pěkně moje fotografická frustrace. :-)))

Tomáš

27.8.2014 14:45

Kdybyste si stáhnul např. Fast Stone Image Viewer tak můžete šmejdit po fotce libovolně a snadno ;)

vverosta

27.8.2014 14:57

Děkuji za tip Tomáši,

už to mám stažené, no, myslím po 100% kropu umí líp šmejdit Picasa, ale to je věc vkusu. Nicméně i tady je ten požitek z plné fotky jaksi dost rozkouskovaný, jen parciálně uchopitelný. :-))

Jiří Kolena

27.8.2014 16:20

pro vverostu

pokud vás tento problém opravdu tak trápí, tak řešení samozřejmě odjakživa existuje: vytiskněte si fotku na velikost, kterou uznáte za vhodnou...

Standa

28.8.2014 11:37

Nic to nemění na tom, že jsem se rozhodl zbavit 6D a všeho k němu a zakoupit Fuji

vverosta

28.8.2014 17:05

ad Standa

vverosta

28.8.2014 17:06

ad Standa

no už se těším, až si ji někdy prohlídnu! Gratuluji.

Standa

29.8.2014 12:07

ad vverosta

bohužel vzhledem k inflaci na poli fotografie, mi bude stačit x-e1 + seťák 18-55

oletadelku

6.1.2016 22:12

Co je to za pěkný řemen?

Mirek

29.5.2017 06:37

v recenzích se nezmiňuje a tak o to více překvapila možnost nastavení zobrazovaných položek na displayi pro každou zvlášť - video netočím tak jsem hned zrušil otravné "stopky" smile

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa