Světlo a barva ve fotografii III.
Teplota světla
V roce 1900 přišel Max Planck (Nobelova cena 1901) s vyzařovacím zákonem. Tento zákon hovoří o tzv.modelu černého tělesa které při různé teplotě vyzařuje různé množství a spektrum světla. Spektrum světla je tedy závislé na jeho teplotě, proto teplotu světla měříme ve stupních Kelvina.
Možná si řeknete: „Proč je nejstudenější těleso červené a nejteplejší modré?“ Ale vězte, že od svíčky se spálíte méně, než od hořáku svářečky:-)
Experimentálně se zjistilo, že intenzita světla vyzařovaná tělesem se mění s teplotou tělesa. Čím je teplota vyšší je vyšší i vyzářená intenzita. Světlo svíčky tedy vydává mnohem menší intenzitu, než třeba plynový hořák.
Zjednodušeně to lze chápat jako elektrický vařič. Je-li studený, povrch je černý, postupným zahříváním se jeho povrch mění od červené, přes bílou, do modra(přibližně). S rostoucí teplotou vzrůstá i intenzita světla kterou vyzařuje.
Zajímavost: Při měření barvy světla se můžete setkat se standardy D50, D65 atd. Jsou to standardizované křivky bílého světla. Barevný prostor sRGB využívá právě standard D65. Ten tvoří vcelku složitá křivka nad spektrem barev(různé barvy jsou zastoupeny s rozdílnou inteznzitou). Odpovídá běžnému polozamračenému dni na území Evropy a má teplotu 6500K.
Oproti tomu třeba křivka žárovky může vypadat takto.
Ze spektra vyplývá nevhodnost použití žárovky, jako zdroje světla pro fotografii. kvůli převážně červeným barvám a výrazné absenci modré a zelené. Stejné nebo hodne podobné charakteristiky májí i další umělé zdroje světla (např. oblíbený halogen).
Proč tedy vyvažujeme barvy podle okolního prostředí? Vždyť vidíme všude stejně. Oko má tu skvělou vlastnost, že dokáže barvy upravovat samo. Příklad s bílým papírem to dokazuje. Má vždy barvu světla, které na něj dopadá. I když se barva denního světla může dramaticky měnit, mozek barvu vždy vyhodnotí jako bílou, ačkoli je ve skutečnosti třeba světle modrá. Toto se děje také na základě našich zkušeností, protože známe barvy běžných předmětů.
Kdyby změny oko neprovádělo a bylo by nastaveno např. na barvu slunečního světla (5500K), vnímali by jsme ostatní barvy světelných zdrojů jako na tomto obrázku.
Vnímání jasu a gama korekce
Mějme fyzikální jas Y a subjektivní jas L (lightness). Naše oko nevnímá jas lineárně nýbrž logaritmicky. To je důvod zařazení gama korekce.
V horní řadě je nerovnoměrné rozložení subjektivního jasu L při lineárním kvantování jasu Y. V dolní řadě je naopak logaritmické kvantování jasu Y a pro oko rovnoměrné rozložení subjektivního jasu L. Bude-li tedy někdo měnit jas rovnoměrně, naše oko to rovnoměrně vnímat nebude. Musí ho měnit logaritmicky(případ dolní řady).
Červeně je vnímání jasu při rovnoměrném kvantování Y, zeleně při logaritmickém.
Zajimavost: Známou kalibrční pomůcku, neutrální šedou tabulku všichni známe. Proč ji však někdo nazývá 18ti procentní šedá a někdo 50ti procentní šedá? Ve skutečnosti se jedná o tu samou šedou tabulku. Vysvětlení je na obrázku nahoře. Subjektivní jas L má hodnotu 50% avšak jas Y má hodnotu jenom 18%.
Představme si CRT monitor, jeho jas Y je dán (velice zhruba) umocněním vstupního napětí jeho elektronového děla tzv. gamou (γ). Běžná hodnota gama je asi 2,2 – 2,8. Průběh jasu se dá predstavit následovně.
Jelikož naše oko má přibližně opačnou charakteristiku vnímání jasu (tedy horní čarkovaná čára), zdá se nám potom jas L rozložený lineárně. Zde gama korekce potom slouží k tomu abychom se co nejvíce přiblížili rovné přimce.
Při zpracovávání obrazu v počítači kvantujeme jas Y. Musíme však docílit rovnoměrného rozložení subjektivního jasu L, což nebude zaručeno budeme-li kvantovat jas Y rovnoměrně. Proto musíme před kvantováním udělat gama korekci a to sice umocněním jasu Y převrácenou hodnotou gama (1/γ). Tím docílíme nerovnoměrného rozložení jasu Y, avšak rovnoměrného rozložení subjektivního jasu L. Docílíme tak toho, že ve tmavých odstínech nebudou velké skoky a téměř nerozeznatelné přechody ve vysokých jasech. Tento matematický vztah znázorňuje obrázek.
Jestli jste článek přelouskali až sem, jsem rád. Díky za pozornost!
Diskuse
![](/files/uzivatel/191/thumb78154.jpg)
30.1.2010 19:36
Dost dobré pokračování, supr článek.
![](/files/uzivatel/302/thumb8.jpg)
31.1.2010 15:03
Diky Tome, doufam ze to nekomu bude prospesne:)
![](/images/defaultUser.png)
1.2.2010 01:07
Kurňato je vyšší dívčí :D Zajímavé to je a dokonce tomu konečně i rozumím :D
![](/images/defaultUser.png)
2.2.2010 08:31
Díky moc. Mám další dílek do skládanky v problematice. Nicméně si nejsem jistý praktickým využitím těch informací. ... Kalibrace monitoru??
![](/files/uzivatel/302/thumb8.jpg)
2.2.2010 10:39
Miles.D - ty jako fotograf, prakticky pri porizovani snimku nevyuzijes asi zadnou z techto informaci(snad krom vyvazeni barev), ALE...je velice uzitecne znat jak funguji veci potom co zmacknes spoust, da se na tom dale stavet a vsechno je se vsim propojene! Ncmene nastin vyuziti - ano kalibrace monitoru, sprava barev, zpracovani obrazu, komprese atd. atd. Budes-li mit konkretni otazku, ptej se!
Další články z kategorie Foto technika
Všechny články kategorie![](/files/magazin/4462844/thumb113836.jpg)
Má ještě smysl mít ve foto technice statisíce?
Již delší dobu jsem chtěl publikovat úvahu včetně pár propočtů na téma: vyplatí se ještě vůbec mít ve vlastní foto technice velké…
10.4.2020
![](/files/magazin/4126430/thumb108430.jpg)
Jak fotit portrétní fotografie?
Nejste si jistí, jak správně zvolit studiové světlo na fotografování portrétu, nebo figurální fotografie? Jaké fotopozadí je…
27.5.2019
![](/files/magazin/3866970/thumb102971.jpg)
Jak nenašlapat peníze do kanálu
V roce 2012 jsem publikoval článek "Proč nepoužívám fotoaparát za 100 tisíc" a následně článek "Skutečná omezení v krajinářské…
13.4.2018
![](/files/magazin/3826907/thumb101882.jpg)
Rozhodujete se, jaká světla si pořídit do ateliéru?
Pár tipů pro fotografy, kteří plánují vybavení svého prvního ateliéru, nebo doplnění studiové techniky. Porovnání nižší a vyšší…
8.2.2018
![](/files/magazin/3826862/thumb101862.jpg)
Mdlé fotky na notebooku? Může za to Intel
…Hned od začátku mi přišlo, že světlé tóny jsou nějaké vyšisované, téměř bez kontrastu. Nejvíc to bylo patrné na fotce zamračené…
7.2.2018
![](/files/magazin/3800576/thumb100961.jpg)
Vánoční slevy na systémové blesky, sady světel, fotobatohy ...
Co oceníte více? ZDARMA TR-611/612 odpalovač v hodnotě 2.490,- Kč, nebo SLEVA na blesk 1.210,- Kč ...... a co velká sleva na foto…
18.12.2017
Oblíbené články
Kategorie článků
Pište vlastní články
Vyznáte se ve fotografii? Máte ostatním co říci? Pomáhejte nám vytvářet zajímavý obsah Fotorádce.