Brand

Jak postupovat při úpravách fotek, aneb nepsaná pravidla pro každého

workflow10.jpgČasto se mě lidé ptají, jak mají vlastně postupovat při úpravách fotek. Co dělat dřív? Ořez nebo vyvážení bílé či kontrast? Kdy odstranit šum a kdy retušovat? Je nutné dodržet určitý postup nebo je to jedno?

Právě o tom je tento článek. V něm si ukážeme, jak ideálně postupovat při úpravách fotek, aby celý proces byl efektivní a snadný. Uvedený návod platí všeobecně pro všechny editory, stejně tak pro začátečníky i pokročilé fotografy. Takže si udělejte pohodlí, jdeme na to.

Na internetu naleznete miliony článků a tutoriálů, které ukazují jak upravit to či ono. Konkrétních návodů jsou k dispozici hromady a jejich prohlížením byste mohli strávit mládí (nebo i stáří :). V tomto článku se nenaučíte žádnou novou úpravu, která zařídí úžasný super vzhled vašich fotek. Místo toho si ale ukážeme, jak ideálně postupovat při editaci fotek. Neexistuje jeden přesně daný ideální postup, nicméně většina fotografů určitý logický proces dodržuje... Jaký, to si povíme právě níže.

Doporučený postup při úpravách fotek

Ještě než se dostaneme k samotnému postupu, bych chtěl zmínit jednu zásadní věc. Níže uvedený proces není dogma. Jednak z toho důvodu, že různé typy fotek si žádají odlišné postupy úprav, navíc každému člověku sedí něco jiného. Takže nemusíte níže uvedený postup vnímat jako jediný správný - berte jej spíše jako vodítko, které si můžete uzpůsobit obrazu svému. Začátečníkům pak doporučuji tento postup víceméně dodržovat pro získání správných návyků při úpravách fotek.

Desatero základních úprav

1. Otevření fotografie v editoru

Tento krok asi není nutné přesně popisovat. Ať už používáte Zoner, Adobe Photoshop, Adobe Lightroom nebo jiný editor, fotku je samozřejmě potřeba před úpravou otevřít.

2. Ořez

Často se říká, že nejlepší ořez je žádný ořez. Proč? Protože každým ořezem snižuje rozlišení fotografie, tedy i její velikost při tisku. Pokud tisknete snímky 13x18cm, tak je to skoro jedno a řezat můžete jak chcete. Jestliže ale máte rádi větší výtisky, s ořezem opatrně.

Proč zrovna ořez na začátku? Z jednoho praktického důvodu. Může se stát, že v okrajové části fotky bude něco přesvětleného nebo naopak podexponovaného. Pokud byste ořez této okrajové části fotky nechali až na konec, ovlivňovala by v průběhu úprav histogram a tudíž i veškeré úpravy. A přitom by nakonec nehrála žádnou roli. Proto je lepší (pokud je to vůbec potřeba) řezat na začátku.

workflow01.jpgworkflow02.jpgV tomto případě by přesvětlená levá část ovlivnila vzhled histogramu. Takže je potřeba už na začátku se rozhodnout, zda-li budeme řezat (v tomto případě nebudeme).

3. Srovnání horizontu

Totéž platí i pro případ, kdy máte na fotografii šikmý horizont. Opět je vhodné jej srovnat už na začátku, protože vyrovnání horizontu opět povede k ořezu.

4. Vyvážení bílé

A nyní se dostáváme již k samotným úpravám. Vyvážení bílé je dobré udělat jako první v řadě, a to z jednoho praktického důvodu. Řekněme, že budete mít fotku dost do teplých tónu, protože jste ji fotili při žárovkovém osvětlení. Jakmile srovnáte barvy "do latě", tj. vyvážíte bílou, bude pravděpodobně fotografie o něco tmavší, histogram se posune doleva. Nyní již můžete zodpovědně pracovat s expozicí. Kdybyste to dělali naopak (upravili nejprve expozici a pak vyvážení bílé), mohli byste získat tmavší snímek než byste chtěli. Samozřejmě toto neplatí vždy, nicméně je vžitou praxí upravovat vyvážení bílé hned na začátku veškerých úprav. Samozřejmě nic vám nebrání pak barvy ještě v průběhu úprav doladit.

workflow01.jpgworkflow03.jpgZlehka posunueme vyvážení bílé do příjemně teplejších tónů.

5. Expozice

Nyní upravíme fotografii z hlediska expozice - zesvětlíme nebo ztmavíme podle aktuální potřeby nebo citu. Na tom není žádná věda, nicméně je potřeba respektovat histogram. To mnoho začátečníků neumí a přitom je to velmi důležité. Při úpravách expozice se vám nesmí stát, že histogram výrazně "přeteče" doleva nebo doprava. Tím byste vytvářeli přeexpozici (bílá místa) nebo podexpozici (černá místa). Více informací naleznete i v tomto článku o úpravách s pomocí histogramu.

Pokud je fotka exponována tak, že již histogram naráží na okraje, nastavte expozici tak, aby histogram začínal vlevo dole a končil vpravo dole (a nebyl na pohled useknutý).

workflow03.jpgworkflow04.jpgO trošku přidáme na expozici.

6. Redukce šumu

Dalším krokem je redukce šumu. Proč? Protože čím dřív se jej zbavíme, tím lépe. Veškeré úpravy by jej mohly dost zvýraznit, což nechceme. Takže jej potlačíme rovnou v začátku všech dalších úprav.

workflow05.jpgworkflow05b.jpg

7. Úrovně nebo křivky

Nyní je ten správný čas si pohrát s křivkami (nebo úrovněmi), ale osobně preferuji křivky. S jejich pomocí můžete snižovat nebo zvyšovat kontrast, prosvětlovat stíny, ztmavovat světla a naopak. Jen prosím upravujte křivky s citem a opět respektujte histogram.

8. Kontrast nebo křivky pro doladění kontrastu

Nyní můžete ještě použít přímo nástroj Kontrast pro doladění kontrastu fotografie. Stejně tak pro to můžete použít i takzvanou "S" křivku v nástroji Křivky, ale popotáhnout jeden ukazatel kontrastu bývá snazší.

workflow04.jpgworkflow06.jpgLehce zvýšíme kontrast (ale pozor na histogram).

9. Barvičky...

Samozřejmě nesmíme zapomenout na úpravu barevného podání fotografie - a to nástrojem Saturace nebo ještě lépe Živost. Víte jaký je rozdíl mezi Saturací a Živostí? Saturace zvýší sytost všech barev, zatímco Živost zvýší sytost jen těch mdlých barev, ostatní nechá jak jsou. Takže je selektivní a v praxi výrazně lepší.

10. Korekce objektivu

I ty sebedražší objektivy trpí určitými optickými vadami, které je vhodné alespoň trošku odstranit. Patří mezi ně:

  • vinětace
  • barevná vada
  • soudkovité / poduškovité zkreslení

A když už v tom budete, můžete případně rovnou i překontrolovat, zda-li se vám nekácí nebo nesbíhají na fotce svislice. Pokud ano, teď je ten správný čas to napravit.

Další pokročilé úpravy

Pokud máte fotku upravenou tak, že jste s ní v podstatě spokojeni, je na čase ještě překontrolovat její obsah. Není potřeba něco vyretušovat, odstranit, vymazat, nahradit? Pro kreativní povahy se tu nabízí ještě prostor pro všemožná barevná tónování (viz cross proces a podobně).

workflow06.jpgworkflow07.jpgOdstraníme některé objekty na pozadí a doladíme barvy.

Případný převod do ČB

Když už máte fotku opravdu upravenou, můžete popřemýšlet, zda-li byste ji nechtěli převést i do černobílé podoby. V každém případě doporučuji si nejprve uložit její barevnou verzi a teprve poté se pustit do černobílých radovánek.

workflow08.jpg

Finalizace pro web, tisk...

Zostření

Nyní se dostáváme pomalu do cíle. Zvětšete si fotku na monitoru na 100% a podívejte se, zda-li jste spokojeni s její ostrostí. To je potřeba hodnotit čistě subjektivně, žádná odborná rada na to není. Můžete ji zkusit trochu zostřit, ale opatrně - pokud se to přežene, nadělá to víc škody než užitku.

workflow09.jpgworkflow09b.jpg

Uložení

A je to - nyní je na čase si finální podobu fotky uložit. Pokud vám na ni záleží a chcete ji třeba v budoucnu ještě upravovat, vřele doporučuji zvolit nějaký bezkompresní formát (PSD, TIFF,...). Pokud jste pracovali v Photoshopu ve vrstvách, uložte jej jako PSD. Jestli už bude fotka sloužit spíš jen k prohlížení (a ne dalším úpravám a profi užití), postačí JPG při nejmenší míře komprese.

Zmenšení pro web

Chcete se s fotkou pochlubit na webu? Kdo ne, že? Zmenšete ji na požadovaný rozměr (obvykle např. 1200px šířka), znovu doostřete a uložte jako JPG pod jiným názvem jako verzi pro web (abyste si nepřepsali upravenou verzi v původním rozlišení).

Záloha

Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se disk po.... Prostě a jednoduše - každý soudný člověk si své fotky zálohuje, tj. má je například na disku v počítači a pak na disku externím. Zkopírujte si proto upravenou fotku v původním rozlišení (a klidně i zmenšenou verzi pro web) ještě na své zálohovací místo (např. externí disk).

Tisknete si fotky?

Pokud máte ještě v úmyslu si upravenou fotku (nechat) vytisknout, připravte ji pro tisk. Nebudu zde rozepisovat detaily, protože by to vydalo na menší knihu. Jen zmíním - pozor na poměry stran. Pokud si fotku necháte někde vytisknout a váš fotoaparát pořizuje snímky v poměru stran 4:3, potom si musíte s dodavatelem tisku domluvit, jestli se fotka ořízne na poměr 3:2 nebo jestli je potřeba poměr stran zachovat (typicky pokud chcete tisknou 10x15cm, což je 3:2).

A co Lightroom a Adobe Camera RAW?

Pokud fotíte do RAWu a své snímky upravujete v Adobe Lightroom nebo Camera RAW (což je asi to nejlepší, co můžete udělat), pak se nemusíte držet přesného postupu. Je to jedno, protože veškeré úpravy lze kdykoliv měnit. Nicméně pravidlo pro ořez na začátku úprav platí. Poté už můžete pokračovat přesně tak, jak jdou jednotlivé záložky i posuvníky za sebou. V Adobe to už udělali tak, aby pořadí jednotlivých možností úprav odpovídalo obvyklému postupu.

workflow01.jpgworkflow10.jpgPřed a po výše uvedených úpravách.

Shrnutí

Desatero základních úprav:

  1. otevření fotky
  2. ořez
  3. srovnání horizontu
  4. vyvážení bílé
  5. expozice
  6. redukce šumu
  7. úrovně a křivky
  8. kontrast
  9. barvy
  10. korekce objektivu
  11. + další pokročilé úpravy
  12. + případný převod do čb
  13. + finalizace pro web, tisk,...

Výše uvedený postup vám nepomůže v počítači vyrobit krásné fotky. Ty je potřeba si už dobře nafotit a pak zodpovědně upravit. Nicméně návod, který jsem zde sepsal, může leckomu pomoci si zvyknout na určitý systém a své úpravy fotek zefektivnit. Na jednu stranu není vhodné upravovat fotky jen tak "hala bala", jak vás napadne. Na druhou stranu také není vyloženě nutné držet se předepsaného postupu za každou cenu. Vyberte si svou vlastní cestu, která vám vyhovuje. Pokud už jste na něco zvyklí, nemusíte to nutně hned měnit. Ovšem pokud zatím tápete a nevíte, jaká nepsaná pravidla pro úpravy fotek platí, využijte tento postup ve svůj prospěch. Uvidíte, že jakmile si zvyknete, začnete více přemýšlet nad fotkou a ne nad samotnými úpravami. Ano, nepsaná pravidla - to je ten přesný název pro obsah tohoto článku. Doufám, že se vám líbil a pokud ano, sdílejte je se svými přáteli, určitě mnohým pomůže.

Štítky: editace

Diskuse

Pavel

26.3.2014 08:25

Nerad se hádám se zkušenějšími,

ale IMHO případné rovnání horizontu, soudkovitosti a kolinearity patří ještě před úvodní ořez - protože na něj obvykle má vliv. Jinak díky za článek, takových není nikdy dost.

sladas

26.3.2014 09:39

Desatero zákl. úprav

Souhlas s Pavlem Matějkou a já osobně nechávám redukci šumu skoro nakonec, protože jak kontrast i větší nasycení barev ho trochu zvyšují. Děkuji za článek a dobré světlo přeje Vladimír Sladký!

Tomáš

26.3.2014 09:43

Ano, proč ne

Ano, klidně můžeme udělat korekci objektivu na začátku a poté to celé najednou oříznout, je to o zvyku a použitém editoru. Například v Lightroomu když budete rovnat horizont nebo napravovat soudkovitost, tak vám to i samo ořízne. Jsem na to zvyklý, tak proto jsem to uvedl až za ořez (protože jsem uvažoval že po této úpravě mi to program sám ořízne abych neměl bílé okraje).

Tomáš

26.3.2014 09:44

Já děkuju za užitečné komentáře ;)

milans7

26.3.2014 16:04

Já bych dl bod 6. redukce šumu hned za bod 2. ořez. Srovnání horizontu je velice ošidná věc, neboť o čím menší úhel fotku pootočíte, aby se horizont „narovnal“, tím dochází k větší „degradaci“ fotky (mluvím již o např. TIF datech ne o RAWu). Každý takový přepočet má vliv i na „přepočet“ šumu. Takže prvně je potřeba vyřešit kvalitní odšumení a to lze udělat na originálních datech co např. „vypadly“ z digitálního fotoaparátu. Potom lze pokračovat v dalších úpravách.

Tomáš

26.3.2014 18:24

Díky za zajímavý postřeh.

vverosta

27.3.2014 15:02

Hmmmm :-)

A hlavně! Nemilosrdně oříznout fotku tak, abych na monitoru, na kterém fotku předvádím, hodlám prezentovat, viděl 100proc. crop a ne nějaký zprůměrovaný, přepočítaný salát originálních pixelů. Tedy mám-li mám-li např. doma HD monitor, tj. vidím na něm 2 mega pixelů a můj foťák má snímač s rozlišením 20Mpix (tedy sejme 10x víc bodů než mám displej) tak z původní fotky vyberu plošku asi tak jednu desetinu originálu sejmutého čipem! Pak jsou tam vidět všechny detaily a je vidět třeba i kvalita toho či onoho objektivu. Já vím slovo do pranice!! :-)

doronero

27.3.2014 20:32

díky za článek, pro mě jako začátečníka dobré vodítko. :-)

Jiří Kolena

28.3.2014 11:13

pro vverostu

Slovo do pranice? No, já tomu spíš nějak... nerozumim? Ořezávat fotku na desetinu? Abych viděl detaily? To opravdu asi líp uvidím detaily kvality objektivu, ale demonstrace kvality objektivu obvykle není důvod, proč fotky prezentuju... Co to jako je, tohle?? :D

Tomáš

28.3.2014 11:58

Já jsem to taky nepochopil, ani v případě že by to měla být ironie ???

vverosta

28.3.2014 14:58

nejen pro Tomáše a Jirku

Děkuju, že jste se ozvali. Já jsem tomu taky zpočátku nerozuměl, ale po čase praxe s digifoťákem jsem pochopil smutnou skutečnost, že obrázek z řekněme 20mpix snímače mého strojku nikdy nejsem schopen uvidět! Mám totiž jenom 2mpix displej, tedy když si ji na něm pokusím zobrazit, tak 90% (slovy devadesát procent!) pixlů pořízených snímačem se zahazuje, na ten mrňavý HD displej se prostě nevejdou. Myslím, že většina fotografů žije v bludu, že na displeji vidí těch 20mega, ale to jistě není pravda. asi se vybere každý desátý a zbytek se zahodí, nebo se berou skupinky po 10 a nějak se zprůměrují do pixlu jediného. Všiml jsem si, když fotku seříznu pořádně, tak je podstatně lepší, protože se objeví původní pixly ze snímače a nevidím ten průměrovací salát. A propos, ví někdo jak ty redukční algoritmy vlastně vypadají??

Tomáš

28.3.2014 18:25

To přeci nemůžete myslet vážně :) Přeci nebudu zmenšovat rozlišení / ořezávat fotky jen proto, abych měl lepší náhled na monitoru. Co když budu chtít posléze fotku vytisknout? Co když si budu chtít zobrazit nějaký detail? Navíc někdo má monitor 1366, někdo 1920, někdo na mobilu 800... pořád mi to nějak nedává smysl. Nebo mi něco uniká???

Ondřej83

28.3.2014 19:17

Jako v bludu tady někdo žije, ale obávám se, že vverosta...

Martin

28.3.2014 21:18

hezký trolling Vladimíre ;), skoro bych ti to i věřil :D

vverosta

29.3.2014 07:09

Tomáši! Ondřeji83! Doome007!

Skoro mi to zní jako zvolání z Máje! :-) Děkuji za zpětnou vazbu. Téma TISK. Ano Tomáši, velkorozměrná fotka je dnes jediná cesta jak aspoň trochu uvidět, co snímač sejmul. ALE, i já, sotva tak nadšený amatér dělám ročně ne stovky, či tisíce, ale řádově desetitisíce fotek, jejich obyčejný (natož velkoformátový) tisk je zcela mimo mé možnosti. Čili tisk pokládám za tak kuriózní jev, že ho prostě z mých úvah o "zobrazování sejmutého" klidně vyloučím. DÁL: Jako bloudící troll :-) se bez mučení přiznám, že doma na fotky nepoužívám HD monitor ale jen displej laptopu 1600 x 900 = 1 440 000 pixelů. Ani o pixel víc ani o pixel míň. Počítám dobře?? No a teď např. nová, zcela jistě PARÁDNÍ KAMERA Pentax K3, obrazová matice až 6016 x 4000, udělám cvak! Mám 24 064 000 pixelů. Počítám dobře?? Kolik z nich uvidím na mém displeji? No přece jenom 1 440 000, ani o pixel víc ani o pixel míň. (navíc teď zanedbávám ztráty způsobené rozdílným aspect ratio). Jinými slovy 22 624 000 pixelů (počítám dobře??) sejmutých čipem jde do koše, tj. celých 94%, Vás to neštve?? Mně teda dost. Proto o tom píšu. A pak vážně diskutujte, jestli JPEG nebo RAW, to se vždycky chechtám, až se za břicho popadám! Ano rozdíl tam může být viditelný, ale JEDINĚ TEHDY, když původní fotku seříznu tak hluboko, abych 100% crop ze snímače kamery byl schopen efektivně uvidět na mém displejátečku. :-) A propos budu docela rád, když mi tuhle aritmetiku nějak vyvrátíte. Díky, fakt se dobře bavím. :-)

Martin

30.3.2014 14:02

Vladimíre,u RAWu nejde jen o megapixly,ale hlavně o jiné vlastnosti - JPEG má 8 bitů, RAW 12-14, čili zachovává víc informací o obrazu a tyto informace jdou důležité pro další zpracování - RAW se líp popasuje s přepalem, umožní líp pracovat s vyvážením bílé a podobně. Takže pokud chceš upravovat obraz pro jakékoliv cílové rozlišení, je RAW jasná volba. Megapixly neřeším, víc než A3 dělám málokdy. I když je pravda,že občas

Martin

30.3.2014 14:04

uf, blbý telefon :) - občas se víc megapixel hodí,když dělám velký výřez :)

Standa

30.3.2014 20:12

desetitisíce

Klobouk dolů, já udělám s bídou 5000 za rok, ale spíš méně, takže docela chápu, že zpracovávat takové množství RAWU dá zabrat. Já tedy dělám v roce pár formátů cca 80x60cm, čumět na fotky jen na monitoru, no děkuji.

Jiří Kolena

31.3.2014 09:06

vverosta

Pro případ, že to opravdu je myšleno vážně, tak: 1) Problém není ve vaší aritmetice, ale v absurdním způsobu jejího použití. 2) Nevím, v čem vám fotka při 100% zobrazení připadá "lepší". Že se zvýrazní všechny technické nedokonalosti? Možná jeden dotaz: koukáte na pixely, nebo na fotografii? 3) S tím souvisí to, že celá idea ořezu na velikost rozlišení zobrazovacího displeje nemá s fotografií nic společného. Ořezáváme snad z kompozičních důvodů (změna formátu, ev. odstranění něčeho, co mi tam vlezlo), a ne kvůli dosažení příslušného počtu pixelů. To jako pokud si koupíte monitor s vyšším rozlišením, tak změníte kompozice svých fotografií, protože se vám na monitor víc vejde?

Jiří Kolena

31.3.2014 09:07

řádkování

někdo by už vážně mohl něco udělat s řádkováním.
Tohle se nedá číst:)

Jiří Kolena

31.3.2014 09:08

ok, tak html řádkovací tag funguje:)

Tomáš

31.3.2014 09:30

Souhlas s Jiřím

Já si pořád nejsem jistý, jestli je to myšleno vážně nebo ne :D Protože tohle přeci vážně myšleno být ani nemůže. Řádkování určitě bude vyřešeno v kompletním redesignu, kterého se na Fotorádci dočkáte zhruba na přelomu pololetí ;)

vverosta

31.3.2014 15:18

ad Standa a Jiří

Ano, Stando, souhlas, jsme chudáci, nemáme (nejmenší) šanci uvidět to, co cvakly naše foťáky, kromě těch zmršenin na displejích. Majitelé FF vidí jen 6% obrazového výkonu svých miláčků. Hrůza!! Jiří, ano, úprava fotky by měla respektovat médium, na kterém bude zobrazována, to máš úplně pravdu, dobrá idea. Displej s vyšším rozlišením si ale koupit nemůžu, protože se vůbec nevyrábějí, neexistují! :-(((

František

31.3.2014 16:31

Tomáš Dolejší

Ne že bych souhlasil s vverostou, ale byl bych docela rád kdyby někdo, kdo to dokáže, tu jeho aritmetiku vyvrátil. Např. to že "majitelé FF vidí jen 6% obrazového výkonu svých miláčků." František Hrubý

Standa

1.4.2014 05:51

fotime pro radost

ne pro propočty.

Stanislav Lepič

1.4.2014 08:57

o neviditelnosti světla ...

Připomíná mi to jednu bouřlivou přestřelku o tom, že světlo nelze vidět (nebo tak něco..). ; ) Jinak věnovat se podobným "šokujícím" postřehům je ztráta času a o to zpravidla jde, takže účel splněn. Těm co v duchu této myšlenky chtějí využívat potenciál svého fotoaparátu na 100% doporučím nákup nějakého "staršího" kompaktu co má čip 2Mpx, to by mělo odpovídat dnešním rozlišením obrazovek, pro uživatele notebooků bude ale bezpečnější 1Mpx foťák. ; ) My ostatní se spokojme s tím, že své jinak dokonalé snímky nezměrných rozlišení uvrhneme v čirý chaos přepočítávání a zmenšování až nezůstane pixel na pixelu. Některým tak bude naše nízká "výkonnost" pro smích, s tím se však dá docela dobře žít i fotit. ; )

vverosta

1.4.2014 14:53

ad standové

souhlas, tomu Standovi Lepiči i dík za víceméně potvrzení mé aritmetiky. Mě ta nízká 'výkonnost' není pro smích ani náhodou, mně to bolí, jako ... no jako kdyby mi oženili s nádhernou šťabajznou a jedině bych se na ni směl dívat a to ještě z velké dálky a když je mlha!! :-))) Zdravím.

Tomáš

1.4.2014 19:12

To že si nemůžu prohlédnout pixel po pixelu mi nepřijde jako nějaká vada nebo omezení. Jestli vás to tak trápí, tak foťte na film nebo fotky tiskněte a tam pak všechny "pixely" uvidíte ;)

Pavel

2.4.2014 19:25

Nějak si nemohu vzpomenout na případ, že by někdo chtěl při focení na film prohlížet každé zrno. Tahle mánie vznikla až na digi, kde je na monitoru počítače možné zvětšovat výřez fotky až do zblbnutí, třeba až to bude jedna barva jednoho pixelu přes celý monitor.

Tomáš

2.4.2014 19:38

Přesně tak, právě proto nechápu, jak někdo může řešit to, že nevidí najednou celé rozlišení. Jak kdyby to hrálo roli. Prostě nechápu lidi, co řeší každou technickou nedokonalost nebo vlastnost (pár zrnek šumu, miniaturní přepal, atd.) a upřednostňují to před obsahovou stránkou fotky. Řešme fotografii, tedy výsledek, ne techniku, tj. nástroj.

František

2.4.2014 20:45

František Hrubý

Nevím jestli to jsou odpovědi na můl příspěvek, ale já jsem to myslel tak zda zde někdo dokáže ten názor vverosty přesvědčivě vyvrátit.

Xaver

21.4.2015 12:48

to: Pavel Matějka

Je to sice reakce po roce, ale přesto pro další co tuto diskuzi čtou i po čase. I když si nemůžete vzpomenout, tak i v době filmu se velmi dbalo na zrnitost. Vymýšlely je jemnozrné vývojky a výrobci filmů velmi bojovali o přízeň právě snižováním zrnitosti. Po vyvolání se trávilo mnoho času s lupou a prohlížením všech detailů i zrnitosti.

Xaver

21.4.2015 13:33

To: vverosta

Ta vaše matematika je částečně správná, ale nemáte ani vzdáleně ponětí co se s vaší fotkou děje. Prvně, jestli fotíte desetitisíce fotek ročně, tak byste se měl zamyslet jestli nedělat něco jiného než fotit. Tedy předpokládám, že nepracujete ve fotolabu a neděláte desetitisíce fotek na doklady. To že vám dnes technologie umožňuje dělat obrovské množství záběrů, není důvod proč jich tolik dělat. Seriozní fotograf a to i amaterský, fotí to co vyfotit chce a k tomu většinou stačí dva, tři záběry. Když už nevíte co fotit a kropíte všchno, naučte se mazat to co nepotřebujete. Pochybuji, že by vám na konci roku zbylo desetitisíce použitelných záběrů. Za druhé, vypočítal jste tu sice pěkně nějaká čísla, ale vaší fotce se žádné pixely nezrácí. Do vašeho výpočtu musíte ještě vložit jeden. Každý obrazový bod vašeho záběru je tvořen 4 pixely na čipu. Fotografický čip je pouze senzor světla a nedává sám o sobě žádnou informaci o barvě. Proto se před něj dává RGB mřížka. Výpočtem intenzity dopadajícího světla a použitím barevných filtrů dostaneme ze 4 pixelů na senzoru jeden barevný v obrázku. Takže z vašich 24 M pixelů ve foťáku máme něco kolem 5 500 000 obrazových bodů v počítači, protože okrajové pixely nemají vždy další tři do party a tedy se nezapočítávají. Vaše představa, že počítač co nemůže zobrazit jednoduše zahodí je taky milná. Představte si to tak, že váš monitor je jako černá deska s 1,4 miliony vyvrtaných děr. Když za tuto desku dáte obrázek sestavený z padesáti milionů bodů, taky mu všechny zůstanou. Proto má každý editovací program funkci zoom a stále ukazuje kolik procent je zobrazováno. Chcete-li vidět 100% nastavte si to ve vašem editoru a uvidíte všechno. Když se chechtáte u diskuzí jestli jpg nebo RAW, tak se sice chechtáte něčemu jinému než o čem se ostatní baví, ale ve vašem případě správně. Pro člověka, který má řádově statisíce záběrů, které si nikdy neprohlédne jinak než na malém monitoru, je skutečně nesmysl používat raw nebo tisknout své fotky. RAW je určen pro fotografy, kteří chtějí mít lepší kontrolu nad snímkem pro pozdější úpravu, což asi taky nemůžete dělat, pri tom množství byste nedělal nic jiného než upravoval fotky. Taky je pravda, že většině lidí by stačil 5M foták (což je mimochodem přibližně stejné množství jako je na jednom políčku kinofilmu sětlocitlivých částic). Ti co si prohlíží fotky na monitoru se na ně dívají většinou kolem rozlišení 1200 x 800, což je nějakých 960 000 barevných teček krát 4 a máme něco kolem 4M ve foťáku.

Aleš

31.1.2016 16:31

Napřed v Capture NX-D doupravím RAW, vyvážení bílé, ochrana stínů, světel, atd ... co program upravit umí a co je potřeba, dávkově převedu do TIFFu, otevřu v Corel Paint Shop Pro Photo X2, vyčistím nežádoucí rušivé elementy (abych z případného ořezu měl kde zdroje dat brát), narovnám a ořežu, ovšem jenom když je potřeba.

 

Potom pracuju na doladění, když v RAWu nešlo vše jak má, přeci Capture NX-D není Camera RAW, který by si zasloužil být samostaným programem, co vše umí, ne jenom být pluginem a uložím do TIFF s pozměněným názvem (větší úpravy) nebo když jenom vyčistím od fleků nebo větví (menší úpravy), uložím rovnou se stejným názvem, ale každopádně TIFF.

 

Tisk na zeď nechám v TIFFu, ostaní využití dávkovým převodem do JPG a při promítání na LCD TV je ještě zmenším (prosvětlím, doostřím a je dobré odstranit Exif) na delší stranu 1900 (rozměr DSLR 3:2), bohatě to na úhlopříčku 120cm stačí a není potřeba z flešky načítat 7MB soubory.

 

Ještě k odstranění Exifu, některé televize můžou na diaktriku v Exifu reagovat špatně, stalo se mi to u Panasonicu, načíst fotky, natož promítat vůbec nešlo a není potřeba se bát svislých obrázků, když se uloží bez Exifu svisle, tak i zůstanou, TV neví, že by je měla otočit, ale je to potřeba vyzkoušet, každá značka televize může reagovat jinak nebo vyžadovat něco jiného.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Úpravy a tisk

Všechny články kategorie

Jak na tisk obrazů z vlastních fotek - 5 důležitých zásad

Obraz vyrobený z fotky je přitažlivou a stále populárnější formou zobrazování fotografií. I když je dnes většina uložena již…

7.4.2020

Redakce Fotorádce.cz

Zoner Photo studio X vs. Photoshop

Nový Zoner X se přibližuje Photoshopu (vrstvy, masky, způsob úprav). Proto jsem se rozhodl oba programy porovnat.

21.11.2017

Roman

Jak na hromadné úpravy v Photoshopu pomocí dávek

Photoshop bez akcí a dávek by byl asi jako raketoplán bez přídavných motorů. A právě v tomto článku mám pro vás spoustu…

21.11.2016

Tomáš

Jak neztratit hlavu při úpravách fotek

Pokud jste už někdy najednou upravovali větší množství fotek, tak víte, že je to vcelku ošemetná práce. Velmi snadno se vám…

3.6.2016

Tomáš

Editace fotografií - Čištění

Editace fotografií je pro mnoho amatérských fotografů noční můrou. Naučit se správně používat Photoshop, Lightroom nebo jiný…

28.3.2016

Václav

Google uvolnil sadu Nik Collection zdarma

Sada oblíbených nástrojů pro úpravy fotografií Google Nik Collection je od 24.3.2016 zdarma. V článku najdete i krátký návod, jak…

24.3.2016

Martin