Brand

Recenze objektivu Tamron 28-75 mm f2.8

Pokud řešíte otázku pořízení základního objektivu na (full-frame) fotoaparát, chcete něco za rozumný peníz, o rozumné váze a s rozumným optickým výstupem, neměla by tato uživatelská recenze zůstat mimo oblast Vašeho zájmu.

Objektiv Tamron 28-75 mm f2.8 XR Di LD Aspherical IF Macro tvoří v daném rozsahu ohnisek a světelnosti velmi výbornou variantu pro mnoho fotografů. Jeho konstrukci tvoří šestnáct elementů ve čtrnácti skupinách, váží příjemných 510 g, v delším rozměru měří při nejširším ohnisku něco málo přes devět centimetrů, je osazen sedmi lamelovou clonou, nasadíte na něj filtry o průměru 67 mm a nejbližší objekt zaostříte na slušné vzdálenosti 33 cm.

snezenky.jpgyellowstone118.jpg

Objektiv osobně vlastním něco málo přes rok, kupoval jsem jej z druhé ruky za 5 500Kč. Chtěl jsem opticky něco rozumného s proměnlivou ohniskovou vzdáleností, použitelného na full-frame těle Canon 5d na reportážní focení, kde možnost zoomovat hraje důležitější roli než nekompromisní optická kvalita a také na výlety, kde není možné brát kompletně celou výbavu. Také mě zajímala možnost využití objektivu z pohledu minimální zaostřitelné vzdálenosti, jelikož ryze macro objektivem jsem neoplýval. Na základě velmi dobré zkušenosti s Tamronem 17-35 mm f2.8-4 byl recenzovaný objektiv jedním z horkých kandidátů. Celkově jsem vybíral z následujících možností:

Canon EF 24-70 mm f2.8 USM L – od jeho pořízení mě odradila cena. Obecně by mi přišlo rozumnější požadovaných 20 tis. Kč investovat raději do zakoupeného Tamronu a sady 2 - 3 pevných skel či objektivu 70 - 200 mm. Ale samozřejmě, pokud někdo potřebuje či chce pracovat pouze se jedním objektivem a má dostatek financí, bude tento Canon velmi dobrou volbou.

Canon EF 28-70 mm f2.8 USM L - zřejmě nejtouženější kandidát ze všech uvedených. Výborný objektiv s optickou kvalitou přesahující dle některých uživatelských recenzí svého předchůdce 24-70 mm L. V současnosti je možno jej zakoupit již jen jako bazarový za cenu okolo 12 - 15 tis. Kč. Kromě vyšší ceny mě trochu odrazoval mechanický vzhled inzerovaných kusů, které ve většině případů naznačovaly velmi drsné zacházení a také celková váha objektivu. Pokud bych však měl někdy Tamron měnit, bylo by to nejspíše za tento Canon.

Sigma 24-70 mm f2.8 EX DG HSM - papírově velmi horký kandidát. Oproti recenzovanému Tamronu vidím hlavní výhody v o něco širším ohnisku (může se to zdát, ale ty 4 mm někdy udělají hodně) a rychlém ultrasonickém ostření. Naproti tomu Sigma je o něco málo větší, výrazně těžší (790g) a používá těžko dostupné filtry o průměru 82 mm. Osobně mám k Sigmám trochu nedůvěru ze strany přesnosti ostření - měl jsem dvě a obě trpěly front či back focusem. Jedná se tak o další věc, kterou je potřeba při potencionálním nákupu zohlednit.

Tokina 28-70 mm f2.8 - od tohoto výrobce jsem dříve na fotoaparátu s APS-C snímačem používal dva výborné objektivy (12-24 mm f4 a 50-135 mm f2.8), se kterými jsem byl navýsost spokojen a mohu je jen doporučit. Ze strany 28-70 jsem však bohužel nenarazil na veskrze kladné reakce uživatelů, kde mě odradila zejména negativně hodnocená rychlost ostření a pouze mírně nadprůměrně hodnocená optická kvalita.

Tamron 24-70 mm f2.8 Di VC USD - objektiv, který v době mého rozhodování nebyl ještě veřejnosti představen, který by se však nyní mohl stát velmi žádaným kandidátem – samozřejmě při zachování rozumné prodejní ceny.

arches30.jpgjoshua_tree20.jpg

Optické vlastnosti

Je známým faktem, že zoom objektivy často poskytují rozdílnou optickou kvalitu na různých ohniscích. Vzhledem k tomuto jevu jsem hodnocení Tamrona 28-75 mm f2.8 provedl pro čtyři základní ohniska - 28, 35, 50 a 75 mm. Hodnocení ostrosti, vinětace, distorze vychází z amatérského testování fotografováním drobného novinového textu ze stativu na různých clonách a porovnáváním se snímky z jiných objektivů. Na tomto místě bych chtěl upozornit, že se jedná o hodnocení založená na subjektivním porovnání výstupů vždy jen z jednoho kusu daného objektivu. Níže uvedené hodnocení méně exaktních vlastností optické kvality objektivu (podání barev a kontrastu, bokeh, chromatická aberace) pak již vycházejí z mých osobních zkušeností založených na reálných fotografiích.

Ohnisko 28 mm

f2.8 =  střed velmi ostrý, k rohům se postupně zhoršuje. Úplné rohy velmi slabé. Dosti vinětace v samotných rozích, silná distorze celého obrazu. Distorze je výraznější než v případě objektivu Tamron 17-35 mm f2.8-4 při totožném ohnisku.

f4 = střed vynikající, od středu po úplné kraje velké zlepšení, i rohy použitelně ostré. Vinětace mizí.

f5.6 = velmi ostrý výstup v celém obraze až k úplným rohům, střed stejně vynikající jako na f4. Téměř zcela bez vinětace.

f8 = střed nepatrně slabší, rohy ještě trochu zlepšené.

img_2489w.jpg

img_2491w.jpg

Ohnisko 35 mm

f2.8 = střed velmi ostrý, rohy použitelné. Vinětace není problém, mírná distorze. Celkově lepší kvalita výstupu než u objektivu Canon EF 35mm f2 na totožném nastavení (Tamron má trochu ostřejší střed, výrazně ostřejší rohy, méně vinětace i distorze)

f4 = střed vynikající, viditelné zostření rohů, které jsou již na velmi dobré úrovni. Minimální vinětace, celkově lepší než Canon 35/2 na totožném nastavení

f5.6 = ostrý  výstup v celém obraze až k úplným rohům, střed stejný jako f4, bez vinětace. Opět lepší než Canon 35/2.

f8 = rohy ještě trochu zlepšené, střed stejný, bez vinětace. Srovnání s Tamronem 17-35 mm na stejném nastavení = středy stejné, 28-75 lepší rohy, ale více distorze

img_2484w.jpg

Ohnisko 50 mm

f2.8 = střed ostrý, jen o něco horší než objektiv Canon EF 50mm f1.8 II na f2.8. Ostrost v rozích dosti hrozná. Vinětace není problém, prakticky bez distorze = té je méně než u již uvedeného Canonu.

f4 = střed vynikající, o hodně lepší než na f2.8 = ostřejší než Canon 50mm f1.8 II na f4. Také značné zostření rohů, které jsou již použitelné (srovnatelné s rohy u Canonu 50mm f1.8 II při f1.8). Minimální vinětace.

f5.6 = střed stejný jako f4, rohy mírně zlepšené = skoro tak dobré jako u Canonu 50/1.8 na f2.8. Bez vinětace. Srovnání s C 50/1.8 II na stejné nastavení = Tamron výrazně lepší střed, v rozích minimální převaha Canonu. V případě vinětace jsou na tom oba objektivy stejně, co se týče distorze obrazu, Tamron má o něco navrch.

f8 = rohy ještě o chlup zlepšené, střed decentně slabší. Srovnání s Canonem 50/1.8 II na stejné nastavení = totožný výsledek jako při f5.6.

img_2472w.jpg

img_2473w.jpg

Ohnisko 75 mm

f2.8 = střed nepříliš ostrý, nejhorší ze všech nastavení Tamrona, ale je ostřejší než střed u Canonu 50 mm f1.8 při f1.8. Rohy poměrně použitelné. Vinětace viditelná, distorze minimální.

f4 = střed vynikající, o hodně lepší oproti f2.8 = zcela srovnatelný s výstupem z objektivu Canon EF 85 mm f1.8 při f4. Výrazné zostření rohů oproti f2.8, téměř bez vinětace.

f5.6 = střed ještě nepatrně lepší než při f4, rohy stejné, bez vinětace. Srovnání s Canonem 85 mm f1.8 na stejné nastavení = Tamron výrazně lepší střed, rohy o něco lepší Canon, distorze o trochu méně Canon = ten má nulovou. Vinětace na obdobné úrovni.

f8 = střed zůstává stejný, rohy decentně slabší. Srovnání s Canonem 85/1.8 na stejné nastavení = totožný výsledek jako při f5.6.

img_2461w.jpg

Shrnutí - objektiv Tamron 28-75 mm f2.8 obecně poskytuje ve spojení s full-frame fotoaparátem Canon 5d Mark I výstupy o vysoké optické kvalitě. V rozsahu ohnisek 28-50 mm je střed obrazu ostrý již při cloně f2.8, svého vrcholu dosahuje při clonách f4 až f5.6. Při použití ohniska 75 mm poskytuje objektiv ostrý výstup ve středu obrazu až od f4. Pro ostré vykreslení rohů obrazu je potřeba nehledě na použitou ohniskovou vzdálenost objektiv přiclonit ideálně na f5.6 či více. Vinětace je problémem spíše jen okrajových ohnisek (28 a 75 mm), od f4 je již obecně dobře korigovaná. Distorze obrazu je doménou téměř pouze nejširšího ohniska 28 mm.

Některé snímky z provedeného hodnocení Tamrona 28-75 mm f2.8 jsou v rámci této recenze ke stažení v jejich plném rozlišení. V případě zájmu o kompletní sérii mě prosím kontaktujte, rád je zašlu.

yosemite03.jpgyellowstone.jpg

V oblasti méně exaktních parametrů je na tom testovaný objektiv takto - kvalita přenosu kontrastu a barevného podání je na velmi vysoké úrovni, bokeh samozřejmě nedosahuje plynulosti a krémovosti monofokálních objektivů, přesto však na mě působí velmi příjemně a rozhodně se nebojím objektiv využívat k reportážně-portrétním účelům. Chromatická aberace se v případě standardních světelných podmínek nijak neprojevuje, obecně bych ji hodnotil jako dobře zvládnutou a bezproblémovou.

Pokud bych měl výstupy z objektivu Tamron 28-75 mm f2.8 celkově srovnat se základní řadou monofokálních objektivů řady Canon (35/f2, 50/f1.8 II, 85/f1.8), celkově bych Tamron umístil přibližně na úroveň 90 % výkonu těchto objektivů. Přičemž však platí, že v některých ohledech je Tamron opticky překonává (například v ostrosti střední části obrazu při vyšších clonách). Chvíle při prohlížení technicky povedené fotografie, u které se domnívám, že jsem ji pořídil jedním z uvedených pevných skel, a přitom pocházejí z Tamronu, rozhodně nebývají ojedinělými! Samozřejmě, pro cílené portrétní fotografování s nízkými clonami je lepší použít objektiv s pevným ohniskem, pokud je však Vaším cílem univerzálnost a fotografování na vyšší clony, je Tamron zcela jistě vhodnější volbou. Velmi kladně hodnotím i minimální zaostřitelnou vzdálenost objektivu 33 cm. Neumožní Vám sice vytvářet macro snímky, ale v případě nutnosti postačuje - Tamron jsem například několikrát úspěšně použil pro nafotografování snubních prstenů během svatebního dne.

fujakovi106.jpgmonument_valley17.jpg

Mechanické zpracování, ostření, práce se objektivem

Mechanické zpracování objektivu hodnotím jako takovou střední třídu - nemáte z něj pocit, že vydrží jakékoliv zacházení, ale ani, že se po několika málo letech rozpadne. Jak již to v této kategorii bývá, plastové tělo doplňuje kovový bajonet a délka objektivu je proměnlivá v závislosti na zvoleném ohnisku. Celkově testovaný Tamron působí dojmem, že se vývojáři snažili jít naproti co nejnižší váze při zachování rozumné odolnosti a robustnosti. Objektiv je vybaven zarážkou na nejširším ohnisku - pokud není aktivována, má objektiv občasné tendence samovolně vyjíždět na delší ohniska.

Pokud bych měl objektivu něco vytknout, byla by to snad jedině rychlost ostření. Nedá se říci, že by bylo vyloženě pomalé, pokud jste však zvyklí na ultrasonické ostření různých výrobců, nebude se Vám to zcela líbit. Co se týče hlučnosti, je na tom testovaný Tamron o něco lépe, než například pevná padesátka f1.8 od Canonu. Osobně mi přijde, že objektiv má také trochu problém s ostřením při horších světelných podmínkách - ne že by nebyl schopen zaostřit, ale je potřebné poskytnout mu ostrou hranu či výrazný přechod, aby se měl čeho chytit. Ale možná jsem v tomto případě jen rozmlsán ultrasvětelnými monofokálními L objektivy od Canonu.

Celkově je práce s objektivem příjemná, chod obou prstenců plynulý, vyvážení poměrně zdařilé.

badin02.jpginline.jpg

Pro koho je objektiv určen?

Rozhodně pro všechny, kteří hledají univerzální základní objektiv s nadprůměrnými optickými vlastnostmi a nemohou či nechtějí utratit velkou sumu peněz za profesionální varianty renomovaných společností. Také pro všechny, kteří využívají primárně monofokální objektivy, jednou za čas však potřebují sáhnout po spolehlivém zoomu.

Osobně mohu Tamron 28-75 mm f2.8 všem zájemcům jen doporučit a jsem si jist, že svůj kus si jakožto jediný zoom objektiv ještě po dlouhou dobu ve výbavě ponechám.

Silné stránky

  • ostrost obrazu a jeho celková kvalita
  • přenos barev a kontrastu
  • nízká váha a kompaktní rozměry
  • minimální zaostřitelná vzdálenost
  • cena

Slabé stránky

  • ostrost obrazu při ohnisku 75 mm a cloně f2.8
  • vinětace při ohnisku 28 mm a cloně f2.8
  • distorze obrazu při ohnisku 28 mm
  • rychlost ostření
  • občasné samovolné vysunování objektivu
  • mohl být 24-70 mm :)

Ukázkové RAW soubory ke stažení

Níže jsou odkazy na RAW soubory pořízené tímto objektivem v kombinaci s tělem Canon EOS 5D.

IMG_2758.CR2

IMG_3168.CR2

IMG_3377.CR2

IMG_4529.CR2

IMG_5614.CR2

IMG_5563.CR2


Michal Kačmařík

Michal Kačmařík je ostravský fotograf se zaujetím v portrétní, svatební a cestovatelské fotografii.

Široké portfolio jeho tvorby je dostupné na www.michalkacmarik.cz.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa