Brand

Krajinářská fotografie – jak si usnadnit život

V článku „Proč expozici neřeším“ jsem nedávno prozradil několik „fíglů“, díky kterým si s expozicí v krajinářské fotografii poradí opravdu každý. Krajinářská fotografie ale není pouze o expozici. Je potřeba mít pod kontrolou fotoaparát, zvyknout si na práci se stativem a panoramatickou hlavou, vědět kam a jak zaostřit objektiv, naučit se pracovat s hloubkou ostrosti, zdokonalit se v plánování a v neposlední řadě je nutné vypěstovat si cit pro kompozici, světlo, získat schopnost mít vize a naučit se je realizovat. To vše se tentokrát pokusíme shrnout v tomto článku.

Nedávno publikovaný článek „Proč expozici neřeším“ Vám ukázal, jak si usnadnit život v oblasti expozice. Podobných tipů mám ale v rukávu více a tak se společně pojďme podívat na některé z nich.

Tip č. 1: trénujte nanečisto

Začneme od úplných začátků… tedy od fotoaparátu. Každý kdo vzal poprvé do ruky zrcadlovku, se nejspíše na chvíli lekl hromady tlačítek, ovládacích prvků, poloautomatických nebo manuálních programů a různých nastavení. Začátky jsou vždy těžké, ale jakmile tomu člověk přijde trochu na zub, zjistí, že je vše mnohem jednodušší, než se mu zprvu zdálo.

2.jpgO fotografování v různých programech a ovládání fotoaparátu jsem již před mnoha roky napsal dva články (viz uvedené linky). Bez přečtení a následného pochopení těchto základů se člověk holt neobejde. Za ty roky jsem ale zjistil, že jedna věc je přečíst / vyslechnout a porozumět a druhá umět znalosti aplikovat v praxi.

Po výkladu teorie v učebně mi drtivá většina účastníků workshopů na kontrolní otázky odpoví správně. Dokonce nemají problém konkrétní řešení na fotoaparátu okamžitě demonstrovat. V učebně jim prostě jde všechno. Já nabydu dojmu, že problematice rozumí a tak je vytáhnu do terénu.

A ejhle, v terénu je problém. Jak je to možné? Chybí totiž schopnost aplikovat teorii automaticky v praxi. A tak se stává, že ti, kteří v učebně kroutili očima, že „tohle je jednoduché“, jsou rozhození náročným výstupem, horskými klimatickými podmínkami a to, co bylo v pohodlí učebny samozřejmostí, se na hřebenu stálo problémem.

Proto nestačí přečíst, porozumět a znát, ale je potřeba neustále zkoušet / trénovat, dokud si člověk různá nastavení fotoaparátu neosvojí natolik, že o nich nebude muset vůbec přemýšlet. Oko vidí, mozek vyhodnocuje a ruce automaticky vykonají… bez velkého přemýšlení a drbání se za uchem.

Tréninkem „nanečisto“ se vyhnete momentům, které mi občas trhají nervy a srdce… momentům kdy přijde na pár sekund naprosto dokonalé světlo a já vidím, že se „moje ovečky“ místo focení hrabou ve fotoaparátu.

Tip č. 2: panoramatickou hlavu nedávejte přímo na stativ

O panoramatické fotografii jsem v roce  2012 napsal tři články. První byl zaměřený především na technickou stránku, druhý na snímání podkladových fotografií a třetí na vlastní lepení panoramat.

Články sice pokrývají celou problematiku panoramatické fotografie, ale jak rychle postavit stativ a dostat panoramatickou hlavu v nerovném horském terénu do vodorovné polohy, Vám neukážou.

3.jpgNejčastější problém, se kterým se v praxi setkávám, je absence kulové hlavy nebo jiného vyvažovacího prvku v sestavě. Většina začátečníků prostě umisťuje panoramatickou hlavu přímo na stativ.

To je sice dobré z hlediska stability, ale ve členitém horském terénu velmi nepraktické.

Pokud mezi stativ a panoramatickou hlavu umístíte hlavu kulovou (nebo jiný vyvažovací prvek), je uvedení panoramatické hlavy do vodorovné polohy otázkou několika sekund.

V tomto případě totiž nezáleží na tom, v jaké poloze jsou nohy stativu, jelikož se panoramatická hlava bude otáčet v ose, kterou jí určí hlava kulová (nebo jiný vyvažovací prvek).

Jestliže se ale budete snažit panoramatickou hlavu uvést do vodorovné polohy pouhým posunem stativových noh (což jsem v praxi mnohokrát viděl), můžete vyrovnáváním strávit spoustu drahocenného času. Až to celé uvedete do vodorovné polohy, zjistíte, že lepší kompozice bude o dva metry vedle a můžete vyrovnávat znovu.

Tip č. 3: se „širokáčem“ nemusíte vůbec ostřit

O hloubce ostrosti jsem kdysi publikoval článek „Hyperfokální vzdálenost“. Po jeho přečtení sice porozumíte základům práce s hloubkou ostrosti, ale v praxi opět existuje několik způsobů jak si to celé zjednodušit.

7.jpgPoužíváte na krajinu širokoúhlý objektiv typu Tokina 11-16 f2,8? Pokud ano, máte vyhráno. S takovými objektivy se totiž při fotografování krajiny neostří!

Stačí na objektivu přepnout autofokus do manuálu, nastavit nekonečno (ostřící prstenec na objektivu posunete zcela doleva - Canon nebo zcela doprava - Nikon) a máte jistotu, že např. na ohnisku 11mm, při cloně f9 bude vše od 1,5 metru až do nekonečna ostré. Nemůžete se tak nikdy splést a zaostřit špatně. Navíc tak šetříte čas a opět si usnadňujete život.

Jak je to možné? Prostor, ve kterém je vše ostré, je totiž ovlivněn nejen clonou, ale i ohniskem (čím kratší ohnisko, tím bývá hloubka ostrosti větší).

U širokoúhlých objektivů tak většinou stačí trochu přiclonit, zaostřit na nekonečno a vše od určité vzdálenosti od objektivu až po nekonečno bude dokonale ostré.

Tip č. 4: clonu kontrolujte přes dolní rohy

Otázka, kterou na workshopech v terénu slýchám velmi často je „Jakou clonu pro danou situaci zrovna použit?“. Volba vhodné clony přímo souvisí s hloubkou ostrosti, které chceme dosáhnout (viz již zmiňovaný článek „Hyperfokální vzdálenost“).  Pokud použijeme clonu zbytečně vysokou (např. f20) zhorší se kresba objektivu a naopak, při příliš nízké cloně (např. f6) nebude hloubka ostrosti dostatečná. Cílem je tedy zvolit pro danou situaci nejnižší, ještě použitelnou clonu.

5.jpgJak v praxi ověřit jestli navrhnutá clona (např. f10) bude pro konkrétní scénu dostatečná? Nejrychlejší a v praxi nejspolehlivější způsob je vyfotit jeden kontrolní snímek (při navržené cloně) a následně na displeji zazoomovat na 100% do dolních rohů vyfocené fotografie.

Tam se totiž případná neostrost (nedostatečná hloubka ostrosti) projeví jako první a tak hned zjistíte, zda je potřeba přiclonit nebo jestli je clona a s ní spojená hloubka ostrosti dostatečná. Pokud jsou rohy neostré, trochu přicloníte a zkoušku opakujete, až do fáze, kdy jste s hloubkou ostrosti spokojeni.

Poznámka: kontrolovat horní rohy fotografie nemá cenu, protože tam je většinou obloha a v té nic nepoznáte.

Možná to zní složitě, ale až časem poznáte svůj objektiv, budete schopni ideální clonu odhadovat poměrně přesně. Jeden kontrolní snímek a následné zazoomování do dolních rohů Vám pak pouze dodá na jistotě, že je vše v pořádku.

Tip č. 5: zaměřte se na to podstatné

Spousta začátečníků se příliš fixuje na technickou stránku fotografie, zapomíná otevřít oči a zaměřit se na to, o čem fotografie doopravdy je. Použití té nejdražší techniky a nejpreciznějšího nastavení Vám možná zajistí technicky bezchybný snímek, ale to ještě neznamená, že tento snímek bude i divácky atraktivní.

Fotografie vždy byla a bude o citu pro světlo, kompozici a schopnosti zprostředkovat divákovi určitou myšlenku, pocit nebo informaci. Fotograf se musí naučit ve svých myšlenkách vidět vize, které bude následně schopen realizovat.

Na téma vizí a cesty k jejich realizaci jsem již dříve napsal článek „Plánování pro fotografie snů“. Po jeho přečtení si možná uvědomíte, že jsou ve fotografii důležitější témata, než jestli pro danou scénu nastavit clonu f9 nebo f11.8.jpg

Trocha reality nakonec

Ani všechny tipy fotografického světa, přečtení všech mých článků, absolvování workshopů a zvládnutí veškerých technik z Vás neudělá zaručeně dobrého fotografa. Články Vám sice vysvětlí „jak na to“, v terénu s Vámi vše krok po kroku projdu a ukážu spoustu triků a způsobů, jak si práci zjednodušit a zaměřit se na to podstatné, nicméně cit pro světlo a kompozici nebo schopnost vidět vize do Vás ze dne na den nenatluču.

Jinými slovy: „Já Vám můžu pouze ukázat cestu, ale jít po ni už musíte sami…

 

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Ľuboš

7.8.2014 11:09

Aký statív (s vyvažovacím prvkom) do hôr / turistiku by ste odporúčali na panorámu ak nemám panoramatickú hlavu? Mám Giottos Vitruvian, je super, malý, ľahký a pomerne stabilný, ale vyrovnať ho do vodováhy je umenie :/

Václav

7.8.2014 15:10

Re: Luoslav

Tak toto je spíše cestovní stativ. Vyvažovacích prvků je na trhu celá řada (pro různé stativy). Doporučuji do vyhledávače na google zadat "leveling head" a vyběhne Vám jich hromada. Já jsem zkoušel vyvažovací prvky od firem Gitzo, Relly Right Stuff, Manfrotto, Novoflex.. a všechny mohu doporučit (bohužel spousta z nich je kompatibilní pouze s některými stativy).

Josef Plaček

8.8.2014 10:44

leveling base

Tak a teď se všem prodejcům zvednou příjmy z vyrovnávacích základen :-D. Nevím, na Manfrottu jsem měl vodováhu na stativu, stativ byl srovnaný raz dva, na Feisolu ji nemám, a napoprvé jsem stativ ustavil celkem solidně, a kdyby mi to někde utíkalo, tak si fotku srovnám při postprocesu, to nění problém. U mě bylo u stativu důležitá váha a sbalitelnost, vyrovnávací základna by mi přidala na váze a ubrala na sbalitelnosti, to raději vymyslím, jak na stativ dostat vodováhu, která navíc stojí pár korun. A raději si najdu místo, kde vyčkám na podmínky než abych při podmínkách rychle přenastavoval stativ. Proto nejdřív po place lítám s fotoaparátem u oka a až pak stavím stativ. Ovšem taktéž jsem zatím neměl důvod kupovat panohlavu (které mají vodováhu) a vystačím si s kulovkou. Ještě mě napadlo, pokud už bych narychlo posunoval stativ místo abych fotil, tak stejně musím přenastavit všecky nohy, a mám-li panohlavu, které většinou mají vodováhu, tak už mě skoro nezdrží to ustavit do váhy i bez základny. Jednu nohu dám natvrdo a na dalších dvou to srovnám.

zdenda77

8.8.2014 11:43

Daleko větší čas než na rovnání stativu určitě strávíš laděním filtrů :)

Václav

8.8.2014 19:09

Re: pipe, zdenda 77

pipe: ..asi jsi to nečetl pozorně...psal jsem 1) nedávat panoramatickou hlavu přímo na stavit (rada se vztahuje pouze na používání panoramatické hlavy, kterou NEMÁŠ :o), psal jsem 2) použít vyvažovací prvek nebo kulovou hlavu... sám mezi stativem a panohlavou používám kulovou hlavu (tzn. nepropaguji prodej leveling base :o), 3) vyrovnat nohy v některém terénu jde snadno, v jiném hůře (když se ti nohy boří do písku / trávy / sněhu je to o něčem jiném... chlapík mi na posledním workshopu vyrovnával stativ poctivých 10 minut, pak o něj zakopl a vyrovnával znova. Zdenda77: určitě ne.. v horách přechoďáky téměř nepoužívám, takže není co ladit a i kdyby, tak je to otázka sekund :)

Josef Plaček

8.8.2014 20:33

Vašku sme se ani nepochopili oba :-). 1) I když fotím panorama bez pano hlavy, tudíž kulovkou, tak musím vyrovnat stativ, ale pokud to trochu uletí, tak to srovnáš v PC. Ta práce v ose otáčení je úplně stejná jenom nejsem v nodalním bodu. Fotoaparát mám na výšku a jedu řady. Co se ustavení týče tudíž nevidím rozdíl pano/kulovka, protože ideál je to mít ve váze 2) Neřekl jsem, že to propaguješ, ale znáš lidi, kolik jich například řeší, jestli mají na seťák nasadit UV aby ochránili přední člen, protože si to přečetli asi v 50ti článcích na netu a v knihách? A přitom to je k ničemu na skle za "pár stovek" 3) Ano písek a sníh je problém uznávám někdy i ta tráva, proto na plac nechodím takzvaně "za minutu fotím" :-D, ale hezky se připravím, nebo si pak hold musím pohnout. Kurnik, kolikrát jsem si nechtěně kop to stativu uprostřed panoramatu a začínal znova. Myslím si, že tahle rada spíš pomůže, pokud máš na pano i na kulovce stejný rychloupínací systém (což není problém "potunit"), tudíž nasadit pano na kulovku je rychlejší, než měnit hlavy. Když už teda neuděláš panorama kulovkou...od určitých ohnisek to už bývá "zábava" to pak skládat. Jinak nad závěrem nezbývá než říci ámen, a zapsat zlatým písmem...

Martin

8.8.2014 21:44

Neřekl bych že rozdíl pano vs kulovka nebude vidět, obzvláště pokud se snímá na výšku. Mnohdy se mi vytvoří chybný spoj i když snimam záběry kde by se teoreticky projevit nemohla, ale projeví.

MartyM

9.8.2014 19:54

pano hlava ano ci ne

ja fotim bez pano hlavy, zatim se mi nechtelo za ni utracet, ale problem je ze dochazi jednak k vetsim ztratam z plochy fotky pri korekci napr. v programu ptgui a pak je problem takm, kde v zaberech jsou spojite linie, napr. zabradli apod., to se snadno rozpoji a nejde to napravit, na hory dobry, ale do mesta uz spatny bez panohlavy, ted jsem fotil pobresi ale byly tam zidky a to uz je problem , musel jsem najit jinou expozici, abych se vyhnul teto chybe

Krasnesvetlo

11.8.2014 23:10

Perfektní článek

Václave díky za skvělé tipy, ač se nepovažuji za začátečníka, musím přiznat, že tip č.3 a 4 by mi býval ušetřil nervy a zklamání při a po expedici do Latinské Ameriky. Fotil jsem nově s Tokinou 11-16mm, bohužel jsem spoléhal na autofocus D7000 a vrátil se domů se spoustu špatně zaostřených snímků. Servis Nikon mi totiž ostření totálně rozhasil (frontfocus minus 20). Jediné pozitivum je, že od té doby krajinu ostřím ručně přes live-view. http://krasnesvetlo.cz/zpet-z-velke-cesty-skvele-zazitky-spousta-fotek-a-maly-cervicek-neduvery/

oldbas

13.8.2014 10:21

Bod 3 "přepnout autofokus do manuálu, nastavit nekonečno"

Váslav Krpelík: s tímhle bych byl opatrnější, není to tak úplně pravda. cituji"Stačí na objektivu přepnout autofokus do manuálu, nastavit nekonečno (ostřící prstenec na objektivu posunete zcela doleva - Canon nebo zcela doprava - Nikon) a máte jistotu, že např. na ohnisku 11mm, při cloně f9 bude vše od 1,5 metru až do nekonečna ostré. Nemůžete se tak nikdy splést a zaostřit špatně." Nevím zda je myšleno otočit až na úplný konec, nebo na čárku, která označuje začátek nekonečna. Mám zkušenosti s tím, že je rozdíl zaostřit kousek před čárku, na čárku a za ní. Obrovský rozdíl. Jsou to malé kroky, ale ostrost se dramaticky mění. Vyřešil jsem to tak, že jsem si vše na stativu pečlivě nafotil např. při cloně 8 a vyhodnotil. To jsem udělal se všemi ohnisky, které na objektivu jsou vyznačené a nejlepší výsledky zapsal do tabulky, kterou nosím s sebou. Př. u objektivu sigma 10-20 mám 10mm před čárou, 14mm na čáře..... Funguje to výborně, obraz ostrý od popředí do nekonečna a AF mě vůbec nezajímá. Jinak dobrý článek, těším se na další.

Václav

13.8.2014 22:23

Re: oldbas a ostatní

oldbas: V článku jsem psal "Používáte na krajinu širokoúhlý objektiv typu Tokina 11-16 f2,8? Pokud ano, máte vyhráno." ...tedy mluvil jsem o Tokině 11-16. U ní se totiž přetočením zcela doleva (Canon) dostanete automaticky na nekonečno. Takže není potřeba být opatrnější.. je to prostě tak :o) Ne všechny objektivy jsou ale takto konstruovány a proto to nelze aplikovat u všech (viz třeba uváděná Sigma). Proto také Tokinu 11-16 vychvaluji kudy chodím... ostatní: děkuji za komentáře :o)

oldbas

15.8.2014 15:46

Václav Krpelík: moje chyba, špatně jsem četl. Ale třeba to někomu pomůže

Václav

17.8.2014 09:07

Re: oldbas

Je dobře, že jsi na to upozornil... o to víc Tokina v očích čtenářů vynikne :o) :o)

oldbas

17.8.2014 10:04

Václav Krpelík

O té tokině vážně uvažuju. Výměna za Sigmu 10-20 4-5,6 hsm. Připadá mi, že na 70D je sigma hodně slabá, na 450D byla v pohodě. Navíc v přímém protisvětle dělá velké prasátko a ošklivou hvězdu :-) Jak je na tom tokina v protisvětle a jak ukreslí vysoké rozlišení? Je potřeba dělat antireflexní snímky?

Mike

26.10.2014 22:02

Ostreni u Nikonu D3200

Ahoj, s ostrýma fotkama bojuju u Nikonu D3200 se základním objektivem 18-55mm. Sice jsem udělal spoustu zkušebních fotek ze stativu s různými nastaveními, ale není to ono, asi nejlépe to vychází pro 16f a 20mm. Chystám se teď koupit 18-140mm, 3.5f a 67mm průměr objektivu, tak uvidím jak s tím půjdou krajinky. Alespoň se s tím bude dobře fotit tématika, kde potřebuju malou hloubku ostrosti

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Krajinářská fotografie: Září - Říjen 2016

Podzim byl letos velice povedený. Listí se krásně zbarvilo a na stromech dlouho vydrželo, i když slunečních dní nebylo mnoho,…

7.11.2016

Michal Balada

Jak na problémy s neostrostí fotografií

Občas až po focení doma na monitoru zjistíme, že fotka je neostrá. A to zamrzí zejména u fotek, které jsou obsahově výjimečné. V…

2.11.2016

Tomáš

Jak na protisvětlo v krajinářské fotografii

Fotíte rádi přímo do slunce, či se sluncem nebo jiným zdrojem světla v záběru, ale chcete se vyhnout nežádoucím odrazům a ztrátě…

12.10.2016

Václav

Exponovat na světla nebo stíny?

Je lepší exponovat raději na stíny nebo na světla? Je menším zlem přepal nebo podexpozice? To je otázka, kterou si klade mnoho…

6.10.2016

Tomáš

Krajinářská fotografie: Červenec – Srpen 2016

Počasí venku vypadá, jako by léto letos nechtělo předat štafetu podzimu, přesto je tu výběr krajinářských fotografií, které jste…

13.9.2016

Michal Balada

Nechat se sežrat kvůli fotce?

Žralok! Už jenom to slovo vzbuzuje respekt. Po shlédnutí filmů Čelisti nebo Útok z hlubin, se většina veřejnosti na tato stvoření…

8.9.2016

Václav