Brand

Jak odevzdáváte své fotografie?

Fotografie se stala nejen zábavou, ale i (vedlejší) prací pro mnoho fotografů. A tak se vcelku často diskutuje otázka - jakým způsobem odevzdávat fotografie zákazníkům? Tištěné, na flash disku, na DVD, online nebo jinak? Jaké mají tyto způsoby výhody a nevýhody? Co je kdy lepší? A co používáte vy? Více v tomto článku.

 odevzdavani.jpg

Velmi často se mezi fotografy objevuje otázka - a jak odevzdáváš fotky svým zákazníkům? Všichni jsou samozřejmě zvědaví, jak to dělají jejich kolegové a konkurence, aby náhodou nezůstali pozadu. A jelikož je to téma velmi zajímavé, uvedu v tomto článku nejčastěji používané metody. Včetně jejich silných i slabých stránek. A určitě se nevyhnu ani doporučení. A už při psaní tohoto článku doufám, že v komentářích níže vznikne velmi zajímavá diskuze o tom, jak fotky odevzdáváte právě vy a jaké s tím máte zkušenosti...

1. Staré dobré DVD / CD

CD a DVD nosiče si užily svůj vrchol slávy, nicméně ten už je dávno pryč. Spousta běžných lidí už na svém počítači ani nemá CD / DVD mechaniku, takže se jedná o opravdu zastaralý způsob. Ale abych byl objektivní, je třeba myslet i na výhody.

Výhody:

  • malá pořizovací cena,
  • "blbuvzdorné" - uživatel nemůže data přepsat / smazat,
  • ještě před pár lety široce rozšířené médium.

Nevýhody:

  • v roce 2017 již zastaralé (mnoho běžných lidí už ani nemá CD / DVD mechaniku),
  • vcelku snadno se mechanicky znehodnotí (poškrábání, omezená životnost).

Osobně bych CD / DVD použil v tom případě, že si to zákazník žádá. Určitě jsou stále lidé, kteří preferují DVD například před flash diskem. Nicméně na výše uvedených (ne)výhodách to nic nemění.

2. Tištěné fotky

Tištěná fotka je v dnešní době už vcelku unikát. Sáhněme si na srdce - kolik kdo máme doma vytištěných fotek? A kolik jich leží na disku v počítači? Mám obavu, že poměr bude až překvapivě v neprospěch tištěné fotky... Ono se není čemu divit - zobrazovací zařízení (počítač, tablet, telefon) má dneska každý, a tak běžný člověk vlastně není vůbec nucen tištěnou fotku mít, aby si ji mohl prohlédnout (v minulosti to prostě bez tištěné fotky nešlo).

Jedním dechem ale dodávám, že i dnes (a právě v dnešní době) má tištěná fotka své neopakovatelné kouzlo. Dejte lidem do ruky tablet / tištěné fotky a uvidíte, které na ně lépe zapůsobí. Ano, ty tištěné nemůžou olajkovat a nasdílet :), ale to je už věc jiná. Tištěná fotka má mnohem větší dopad na uživatele - už jenom ten fakt, že je vytištěná, z ní dělá něco lepšího, zajímavějšího a cennějšího (už jen kvůli dnešní době, kdy moc lidí fotky netiskne).

Výhody:

  • působí na uživatele hodnotnějším dojmem,
  • dlouhá životnost (samozřejmě v případě kvalitního tisku a materiálů),
  • funguje i jako "záloha", tj. archivační médium,
  • nezávislost na jiném zařízení - můžete si je prohlédnout kdykoliv a kdekoliv.

Nevýhody:

  • pořizovací cena (těch pár korun za to ale určitě stojí),
  • nelze je zapojit do virtuálního prostředí internetu (zato je lze použít naživo při osobním setkání lidí - a není to náhodou lepší? :)

3. Fotoknihy

Fotoknihy úzce souvisí s tištěnými fotkami a platí pro ně v podstatě totéž. Jen forma prezentace takových fotek je lehce odlišná - fotky jsou uspořádané do knihy.

Jen bych v tomto ohledu rád dodal, že ne všechny fotoknihy nabízí tisk ve fotografické kvalitě. Někteří výrobci nabízí takový tisk, při kterém lze (při bližším zkoumání) vidět jednotlivé body vytištěného obrazu. Cena takových fotoknih bývá vcelku nízká (odpovídá kvalitě). Pak jsou ale výrobci (jako např. 24print nebo Saal Digital), kteří nabízí fotoknihy ve fotografické kvalitě = fotky jsou opravdu kvalitně natištěné. A pro účely vlastní prezentace bych jistě volil kvalitnější metodu tisku.

4. Flash disky

Jsou malé, šikovné, rychlé, kompatibilní a lze je přizpůsobit vlastní "corporate identity" (o corporate identity pro fotografy pojednává tento užitečný článek). Flash disky zapojíte do počítače přes USB 2 nebo USB 3 rozhraní a ihned si můžete zobrazit / kopírovat jejich obsah, tedy fotografie.

USB flash disky jsou v dnešní době bezkonkurenčně nejvíce populárním médiem pro předávání fotografií zákazníkům. A to z toho důvodu, že už vůbec nejsou tak drahé, jak bývaly a navíc každý běžný člověk má dnes počítač s USB konektorem. Nebo alespoň tablet s redukčním kabelem. Flash disky zná každý, takže to není nic exotického a zákazníci si s nimi umí poradit. Navíc jsou kompatibilní (USB 2 / USB 3 standard), takže nehrozí, že by si své fotky někdo nemohl zobrazit. Bonusem navíc pak je, že USB rozhraní má dnes celá řada zařízení (nejen počítače), jako například televize. Takže si můžete své fotky přehrát na televizi nebo je vzít s sebou na návštěvu a přehrát je tam.

Nabídka USB flash disků je v dnešní době velmi široká, a tak si každý vybere ten svůj design, který se mu líbí. Můžete mít klasické kovové, dřevěné, plastové, včetně designového obalu, nebo třeba i se šperky. Velmi zajímavou nabídku (s doručením i do ČR zdarma) má britská společnost USB Makers (www.usbmakers.com). Osobně jsem hledal dodavatele a poměr cena / kvalita a zákaznický servis se mi jevil jako nelepší. Nesmírnou výhodou pro fotografy je také možnost nechat si na USB flash disk nechat dát své vlastní logo / jméno / webovou adresu apod. Díky tomu vaše jméno nezapadne a pomůže vám to nejen z hlediska designu, ale i marketingu. Takovou službu výše uvedená firma USB Makers také nabízí (zdarma).

Výhody:

  • malé, lehké, skladné, praktické,
  • široká nabídka z různých vzhledů, tvarů, materiálů,
  • lze uživatelsky přizpůsobit design (logo, jméno,...),
  • vcelku levné (záleží na odebraném objemu a kapacitě, obvykle kolem 150-200kč za kus),
  • můžete si vybrat datový objem (4GB, 8GB, 16GB atd.),
  • snadná práce s daty (fotky stačí během chvíle nakopírovat),
  • data lze zamknout proti přepsání / smazání.

Nevýhody:

  • teoreticky je možné vždy uložené fotografie z flash disku smazat.

 5. Online řešení (cloud, ftp, specializované weby, mail a ostatní)

Poslední dobou nabývá online způsob předání fotek na popularitě. Proč? Je to snadné, rychlé, relativně bezpečné a velmi levné - a tudíž vysoce efektivní. Navíc sofistikovanější služby nabízí možnost odevzdávané fotky ihned sdílet, objednávat výtisky a další.

V podstatě nejjednodušším řešením je ftp přístup na vlastní / pronajímaný hosting / server a podobně. Nahrajete soubory, zákazníkovi dáte přístupové údaje a on si je stáhne. Podobně lze využít služby fungující přes webové rozhraní (úschovna a podobně). O krok dál jsou pak specializované služby pro odevzdávání fotografií (jako např. pixieset), které umožňují vytvářet online galerie, objednávat fotky k tisku a podobně.

Celé je to tedy vysoce efektivní, rychlé a levné. Jedinou (ale zároveň obrovskou) nevýhodou je, že zákazník nemá v ruce vůbec nic hmatatelného! Představte si, že zaplatíte třeba deset tisíc nebo i víc za fotky a jediné, co získáte, jsou přístupové údaje k úložišti. Jaký z toho budete mít pocit? A jaký byste měli pocit, kdybyste kromě toho měli ještě v ruce alespoň pár výtisků a třeba i ten USB flash disk? Asi není potřeba odpovídat...

Výhody:

  • rychlé, jednoduché, levné, flexibilní,
  • může přistupovat více uživatelů najednou,
  • kdykoliv dostupné.

Nevýhody:

  • zákazník nemá nic hmatatelného v ruce,
  • zákazník může úložiště chybně vnímat jako trvalou zálohu svých fotografií (to je potřeba vysvětlit).

Samozřejmě záleží na tom, o jaké fotky / zakázku se jedná. Firmy obvykle preferují rychlý a snadný přístup pro více zaměstnanců - tam bude ideální online úložiště s možností okamžitého stažení všech fotek v plném rozlišení. Něco naprosto jiného je ale například svatba - tam udělá mnohem lepší dojem alespoň něco hmatatelného + případná online galerie pro svatební hosty.

Osobně považuji online způsob předávání fotografií jako velmi efektivní, ale pro některé účely zatím zcela nevhodný (jako hlavní a jediný způsob). Jak jsem již zmínil, jsou zakázky, kdy je online předání ideální a naopak. To je potřeba individuálně zvážit (snažit se vžít do role zákazníka).

Shrnutí a doporučení

Výše jsou uvedeny nejčastější způsoby předávání fotografií zákazníkům. Pomíjím výjimečné způsoby, jako např. fotka v medailonku, celá paměťová karta a podobně.

Osobně bych každému fotografovi doporučil zvážit, jaký způsob kdy použije. Protože pro každý typ zakázky se hodí něco jiného. Zde jsou příklady, které si v praxi dovedu představit:

  • firemní focení (např. technické vybavení výrobní haly): online,
  • portrétní fotografování rodiny: tisk, online,
  • svatba: tisk, flash disk + online jako doplněk,
  • reportáž sportovní události: online,
  • realizace designového studia / architekta: online + pár tištěných pláten pro vystavení v kanceláři,
  • atd.

Vždy je důležité se zamyslet nad tím, co bude zákazník s fotkami dělat. A pokud mu můžete pomoci dosáhnout kýženého výsledku, udělejte to. Sice asi nezajistíte tisk billboardu pro stavební firmu (pro kterou jste fotili realizace), ale můžete rodince, kterou jste fotili, nabídnout výtisky a třeba i jedno velké plátno. Možností je opravdu více a někdy se hodí je nakombinovat dohromady. A jelikož fotograf má být už ze své podstaty tvor kreativní, věřím, že si s tím už sami poradíte :)

A jak odevzdáváte fotky vy? Chcete něco doplnit? Máte připomínky nebo dotazy? Napište je hned do komentářů níže ;)

Diskuse

Petr Kotrlík

4.5.2017 12:52

Svatba na flashce, zbytek online :-) DVD vůbec. A tisk? Tisk buď jako můj překvapivý dárek nebo s ním pomáhám klientům. Je faktem, že ten tisk můžu zavádět častěji, protože je to opravdu hmatatelný, což člověk nakonec ocení. Když jsem začal po svatbě posílat překvapivý dárek do dvou dnů s 10 vytištěnými fotkami, hned si je novomanželé zarámovali a to nebyli na to  připraveni. To mluví za vše :-) S Fujisty, když jsme jeli do Krakowa fotit, jsme si řekli, že se sejdeme za pár dní v Praze a každý povinně vytiskne 10 fotek, které projdeme. Bylo to skvělé! Internet je skvělý, ale tisk bezkonkurenční :-) 

Tomáš

4.5.2017 15:03

Petře díky moc za koment a se vším souhlas :)

Lukáš

5.5.2017 14:49

U mě to funguje tak, že klient má na výběr. Někomu vyhovuje DVD, někdo chce Flash disk a někdo claudové uložiště. Součástí balíčku mají svatební knihu a tisk fotografií. Jelikož mají u mě jistotu zálohy dat, kdyby se jim náhodou stalo že fotografie ztratí kdykoliv si o ně mohou napsat. Je pravdou, že nejčastěji v tomto roce chtějí webový link (dostávají přístup i na galerii, kterou dnes lze prohlédnout kdekoliv) a potom dále tištěné fotografie. Je to asi na každém co mu nejvíce vyhovuje ale je pravda že DVD už není v módě. Je to vývoj, který nezastavíme a jsem rád že to jde elektronicky, jelikož když se posílalo DVD někam daleko a poštou, né vždy dobře zabalený balíček přišel v pořádku.  

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Ostatní

Všechny články kategorie

Výstava fotografií ve Frýdku-Místku

Výstava fotografií "Bez konstruktivních závěrů". Ian z Anglie, Pavel z České Republiky a Wojtek z Polska ve svém volném čase…

14.6.2017

Pavel

Jak odevzdáváte své fotografie?

Fotografie se stala nejen zábavou, ale i (vedlejší) prací pro mnoho fotografů. A tak se vcelku často diskutuje otázka - jakým…

4.5.2017

Tomáš

Jak na ostré fotky: 5 tipů pro začínající fotografy

Nezáleží na tom, jestli jste si koupili svoji první zrcadlovku značky Nikon, Canon či Pentax – i tyto skvělé aparáty dokážou…

17.3.2017

Redakce Fotorádce.cz

Otázka pro fotografy: nová výbava nebo vzdělávání?

Krásné fotky - to je něco, co by chtěl asi každý amatér i profesionální fotograf. Otázkou do pranice je - jak něčeho takového…

7.3.2017

Tomáš

Nestaňte se otrokem svého fotoaparátu

Poslední dobou jsem až příliš často svědkem zarážejícího jevu. Všichni všechno fotí, natáčí, ale málokdo se opravdu dívá kolem…

8.6.2016

Tomáš

Fotografování jako živnost: daňové přiznání

V předchozích dílech našeho seriálu o byznysu ve fotografování jsme si vysvětlili, jak zařídit a bez starostí provozovat živnost.…

12.5.2016

Tomáš