Brand

Vše co byste měli vědět o světelných objektivech

objektivy.jpgSvětelné objektivy, světelná skla, pevná sklíčka... to vše můžete slyšet ve fotografické hantýrce, když je řeč určitém typu objektivů.

Otázkou ale je, co jsou to vlastně ty světelné objektivy? Co do této skupiny patří? Čím jsou tak výjimečné a proč na ně nedá mnoho fotografů dopustit? A proč je naopak jiní vůbec nepoužívají? To vše se dozvíte v dnešním článku.

V současnosti existuje a zároveň se i prodává celá hromada různých objektivů. Některé jsou malé a lehké, jiné zase těžké a drahé, krátké i dlouhé, černé i bílé. Zkrátka, vybere si snad každý a někdy je vcelku složité si v tak rozmanité nabídce vybrat.

Je tu ale jedno základní členění, které rozděluje všechny objektivy na dva typy:

  1. Zoomové objektivy - ty umožňují zoomovat, tedy měnit ohniskovou vzdálenost.
  2. Pevné objektivy - ty nezoomují, mají pevné ohnisko. A právě tyto objektivy jsou často velmi světelné. Co to vlastně ale ty světelné objektivy jsou si vysvětlíme níže.

Co jsou to světelné objektivy

Objektiv lze označit za světelný tehdy, když dokáže pojmout relativně dost světla v poměru ke své ohniskové vzdálenosti. Čím víc objektiv světla pojme a propustí dál na snímač, tím je světelnější.

Odborněji řečeno se světelnost snadno určuje tak, že podělíte průměr vstupní pupily objektivu s jeho ohniskovou vzdáleností. Tak například pokud má vstupní pupila průměr 20mm a ohnisková vzdálenost je 50mm, vychází nám světelnost 1/2.5, tedy f/2.5 (20 / 50 = 1 / 2.5). Taková je teorie.

svetelnost.jpg

V praxi všeobecně platí, že za světelné objektivy se považují takové, které mají světelnost nižší než zhruba f/2.8. Ovšem neplatí to plošně pro všechny objektivy. Proč? Světelnost je pouze relativní pojem, prázdné číslo, které závisí nejen na schopnosti propustit světlo, ale i na ohniskové vzdálenosti (jak už jsme si výše uvedli).

U objektivů s kratším ohniskem je za dobrou světelnost považována hodnota f/2.8 a podobně. Ovšem u objektivů s delším ohniskem, tzv. teleobjektivů, je i světelnost f/4 ještě vcelku dobrá. Je tomu tak proto, že u objektivů s delším ohniskem je složitější a nákladnější vyrobit kvalitní optiku o velkém průměru.

Tak například je vcelku normální, když 50mm objektiv má světelnost f/1.8. Ovšem 300mm objektiv o takové světelnosti ani neexistuje. Protože při tak dlouhém ohnisku by musel mít průměr vstupní čočky 11cm, aby dosahoval světelnosti f/1.8. A to je, jak jistě uznáte, už dost velký průměr na to, aby byl takový objektiv dostupný běžnému smrtelníkovi.

bludy_3_b.jpg

Jaké objektivy jsou v praxi světelné?

V praxi platí, že se zvyšujícím se ohniskem se obvykle trochu "zhoršuje" i světelnost, tedy zvyšuje se clonové číslo. Třeba u 35mm objektivu je světelnost f/2.8 vcelku standardní a dalo by se říci, že "žádný zázrak". Ale u 200mm objektivu je to už výborná hodnota.

Paradoxně totéž ale platí i u širokoúhlých objektivů. Vyrobit extra širokoúhlý objektiv se světelností f/1.8 je technicky nesmírně náročné. A proto se obvykle širokoúhlé objektivy označují za světelné, mají-li světelnost f/2.8.

Proto tedy do skupiny světelných objektivů můžeme zařadit například tyto typy objektivů:

  • Širokoúhlé objektivy:
    • 16-35mm f/2.8.
    • 11-16mm f/2.8.
    • 10mm f/2.8.
    • 14mm f/2.8.
    • 24mm f/1.4.
    • a podobně.
  • Standardní objektivy:
    • 18-35mm f/1.8 (vyrábí Sigma).
    • 35mm f/1.4
    • 35mm f/2.
    • 50mm f/1.8.
    • 50mm f/1.4.
    • 50mm f/1.2.
    • 85mm f/1.8
    • 100mm f/2.
    • a podobně.
  • Teleobjektivy:
    • 135mm f/2.
    • 70-200mm f/2.8.
    • 200mm f/2.8.
    • 300mm f/4.
    • 400mm f/5.6
    • a podobně.

Z výše uvedených praktických příkladů vidíte, že hodnocení světelnosti objektivů nejen není snadná záležitost, ale navíc na to neexistuje pevně dané měřítko nebo pravidlo. Prostě v žádné literatuře nenajdete přesně dané rozmezí, co je a není světelný objektiv. Veškeré hodnocení je subjektivní a tedy i to naše uvedené v tomto článku.

panasonic_lx5_stabilizace.jpg

Ze zavedené praxe ovšem platí, že zhruba mezi 24mm a 135mm ohniskem je hodnocení přísnější a za velmi dobrou světelnost je považována hodnota f/2 a nižší. Naopak u extra širokoúhlých objektivů a teleobjektivů je hodnocení mírnější (z důvodu technické náročnosti) a f/2.8 je ještě považováno za velmi dobrou světelnost.

K čemu jsou světelné objektivy dobré?

O světelných objektivech můžete slyšet ve fotografických kruzích mnoho chvály. Proč? Hned z několika důvodů. Světelné objektivy totiž oproti ostatním umožňují:

  • Fotit s velmi malou hloubkou ostrosti, tzn. mít pěkně rozostřené pozadí, viz článek o hloubce ostrosti a o tom, jak na rozostřené pozadí.
  • Pořizovat ostré fotky i v horším světle, šeru (vysoká světelnost umožní používat kratší časy expozice a je nižší riziko rozostření fotky vlivem dlouhých expozic).
  • Obvykle rychleji ostří, a to i v horším světle.
  • Obvykle poskytují lepší obrazovou kvalitu.

Jedinou nevýhodou je obvykle vyšší cena. Světelné objektivy musí mít optiku s velkým průměrem, a to něco stojí.

Kdy naopak nejsou potřeba světelné objektivy?

Světelné objektivy jsou v praxi moc fajn (viz důvody výše), ovšem ne vždy je jich za potřebí. Tak například při fotografování krajiny nebo interiérů ze stativu není vysoká světelnost vůbec nutná. Také při focení makra (detailů) se obvykle cloní kvůli vyšší hloubce ostrosti, takže vysoká světelnost je zbytečná. Totéž často platí i u produktových fotografií, architektury a někdy i noční oblohy (tam se zase cloní kvůli minimalizaci vad optiky).

Světelné objektivy tudíž nejsou potřeba vždy a všude.

panasonic_gf1_i_v.jpg

Shrnutí

Závěrem tohoto článku se sluší dodat, že použití světelného objektivu ještě nezaručuje super fotky. Stále se jedná o kus skla v objímce a záleží jen na fotografovi, co s tím dokáže vykouzlit. Není nutné ihned po přečtení tohoto článku běžet do prodejny a nakupovat světelné objektivy. Cílem těchto odstavců bylo spíše poskytnout přehled o tom, co jsou to světelné objektivy a k čemu jsou / nejsou dobré. Jestli však s nimi pořídíte krásné fotky, to už záleží jen na vás.

Štítky: objektiv, fotografujeme

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Vybíráme

Všechny články kategorie

Jak velkou vybrat odraznou desku?

Mezi fotografy se často řeší výběr odrazné desky. Pomineme nyní otázku zda-li odraznou desku pořídit a vrhneme se rovnou na téma:…

17.5.2016

Tomáš

Makro objektiv nebo mezikroužky?

Zvažujete nákup makro objektivu, protože potřebujete fotit malé detaily? Pak před nákupem popřemýšlejte o takzvaných…

24.9.2015

Tomáš

(Ne)výhody full frame fotoaparátů

Když se řekne "full frame" fotoaparát, tak se leckterému fotografovi rozšíří zorničky. Není se čemu divit, protože tato kategorie…

8.5.2015

Tomáš

Tipy na foto příslušenství pod vánoční stromeček

Vánoce se blíží nezadržitelným tempem, a tak vám dnes přinášíme velkou vánoční inspiraci. Tipy na zajímavé příslušenství, které…

12.12.2014

Tomáš

Vyplatí se extra rychlé paměťové karty?

Jak rychlou paměťovou kartu si do fotoaparátu koupit? Je potřeba investovat do těch nejrychlejších? To jsou otázky, které trápí…

9.10.2014

Tomáš

Jak vybrat ideální pevný objektiv

Výběr pevného objektivu trápí mnoho nadšených fotografů. Je lepší vybrat 35mm, 50mm nebo 85mm? Nebo snad raději úplně jiný?…

3.10.2014

Tomáš